آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی

آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی

جهت مشاوره در زمینه آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله از مشاورگروپ، آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی را بررسی خواهیم کرد.

مدارس هوانوردی، مدارسی در مقطع دوم متوسطه هستند که به صورت تخصصی، رشته‌های مربوط به هوانوردی را تدریس می‌کنند. این مدارس به صورت مشترک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشوری بوده و براساس تفاهم‌نامه‌ای بین این دو سازمان به وجود آمده‌اند. در این مطلب قصد داریم آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی را بررسی کرده و رشته‌های دانشگاهی آن را تحلیل کنیم.

هنرستان هوانوردی مشاور گروپ

هنرستان دخترانه هوانوردی

هنرستان هوانوردی دخترانه، تعدادی مدرسه در مقطع دوم متوسطه هستند که مشترکا تحت نظر وزارت آموزش و پرورش و سازمان هواپیمایی کشوری اداره می‌شوند. رشته‌های این مدارس شامل گرایش‌های مختلف هوانوردی (با رشته هوافضا متفاوت است) بوده و دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی در آن، از طرق مختلفی می‌توانند به اشتغال بپردازند. در این مقاله از مشاورگروپ قصد داریم آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی را بررسی کرده و درمورد آن صحبت کنیم.

آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی

این بخش درمورد آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی است. دختران هنرجو در هنرستان هوانوردی دخترانه، می‌توانند پس از پایان دوره هنرستان، یکی از راه‌های زیر را ادامه دهند:

  • بدون کنکور وارد دانشگاه علمی کاربردی در یکی از رشته‌های خلبانی، مهندسی اویونیک، مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما، مهندسی تکنولوژی هواپیما، خدمات فرودگاهی، مهمانداری، دیسپچری فرودگاه و پهباد شوند.
  • بعد از شرکت در دوره‌های تکمیلی، وارد ایرلاین‌ها و خطوط هواپیمایی شوند.
  • در کارگاه‌های فنی و بخش خصوصی شاغل شوند.
  • پس از گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش خدمات فرودگاهی و فروش بار و بلیط، در آژانس‌های هواپیمایی مشغول به کار شوند.
  • طبق اعلام سایت هنرستان هوانوردی دانش پرواز شیراز، پس از اخذ مجوز از هواپیمایی کشوری می‌توانند شخصا آژانس هواپیمایی تاسیس کنند.

البته علاوه بر مسیرهای گفته‌شده برای آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی، راه‌های دیگری هم برای اشتغال فارغ‌التحصیلان این هنرستان وجود دارد که عمومیت نداشته و تعداد آن‌ها محدود است. در بخش بعدی این مقاله، بعضی از رشته‌های هنرستان هوانوردی دخترانه را بررسی خواهیم نمود.

رشته های هنرستان دخترانه هوانوردی

با توجه به اینکه بخشی از آینده شغلی هنرستان دحترانه هوانوردی، از راه دانشگاه می‌گذرد، بررسی اینکه چه گرایش‌هایی در دانشگاه برای هنرجویان این رشته وجود دارد، به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند به تصمیم جامع‌تری برای انتخاب نوع آینده شغلی خود برسند. این بخش درمورد پرطرفدارترین گرایش‌های هنرستان هوانوردی در دانشگاه اطلاعاتی را ارائه داده و اگر شما هنرجوی علاقمند به گرایش‌های دیگر این هنرستان هستید، با تلفن ثابت خود با شماره 909071613 (بدون پیش شماره) تماس گرفته و اگر به تلفن ثابت دسترسی ندارید، بر روی لینک زیر کلیک کنید.

خرید بسته تماس مشاورگروپ

رشته تعمیر ونگهداری هواپیما (A&P)

تحصیل در رشته تعمير و نگهداری هواپيما (A&P)، یکی از بخش‌های اینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی است.

این رشته دربردارنده اصول طراحی و ساخت، بازسازی، تعمير و نگهداری قسمت‌هایی از صنايع هواپيما و هلی‌کوپترسازی است و چک‌های دوره‌ای فنی موتور و بدنه هواپیما، توسط مهندسان این واحد انجام می‌گیرد.

متخصص تعمير و نگهداری هواپيما در واقع، پزشک هواپيما است. چون همان طور که پزشک بايد با تمام اجزای بدن انسان آشنا باشد، يک متخصص تعمير و نگهداری هواپيما نيز بايد تمام اجزای هواپيما را بشناسد تا اگر مشکلی به وجود آمد، متوجه شود که اين مشکل مربوط به کدام قطعه است و با تعمير يا تعويض قطعه مورد نظر، ايمنی پرواز را تضمين کند.

به همین خاطر دانشجوی اين رشته بايد خلاقيت، پشتکار و علاقه فراوانی به کارهای فني داشته باشد تا بتواند از پس درس‌ها و مهارت‌های این دوره بربیاید. فارغ‌التحصیلی در این رشته مستلزم دریافت مدرک A&P مورد تایید ایکائو از سازمان هواپیمایی کشوری است.

رشته خلبانی

یکی دیگر از بخش‌های آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی، تحصیل در رشته خلبانی است که آرزوی بسیاری از فارغ‌التحصیلان این هنرستان است.

خلبان، سکان‌دار هواپیما و پرمسوولیت‌ترین فرد پرواز است، به همین دلیل آموزش و کسب مهارت‌های این رشته از حساسیت بالایی برخوردار بوده و هر دانشجویی، تبدیل به یک خلبان موفق نخواهد شد.

شرایط این رشته برای بانوان نیز در حال حاضر مساعد بوده و در شرکت‌های هواپیمایی قشم ایر، ایران ایر تور، ماهان و تابان، بخشی از خلبان‌ها خانم هستند.

ظاهرا “خلبانی هواپیمای سبک” بیش از خلبانی مسافربری، مورداستقبال بانوان می‌باشد.

هنرستان هوانوردی در تهران

رشته دیسپچری

دیسپچری نیز از بخش‌های آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی بوده و دقت لازم برای کار در آن، بسیار بالاست.

دیسپچری، یکی از رشته‌های پرطرفدار بین خانم‌های علاقمند به هوانوردی است که این افراد در واحدهای دیسپچ، به عنوان بخشی از واحد عملیات پرواز مستقر وبوده و وظیفه برقراری ارتباط مستمر و مستقیم با تمام بخش‌ها و واحدهایی را دارند که در انجام پرواز نقش دارند، سپس در نهایت این اطلاعات به خلبان مخابره شده و پرواز آغاز می‌شود.

متخصصان این رشته در واقع اطلاعات مختلفی از قبیل گزارشات هواشناسی، میزان وزن بار و مسافر، اطلاعات هوانوردی موردنیاز خلبان و خدمه پروازی و سرویس‌های مربوط به آن را مستمرا به خلبانان و بخش مراقبت پرواز مخابره کرده و در واقع به عنوان رابط این دو بخش عمل می‌کنند.

بیشترین همکاری واحد دیسپچ با واحدهایی از سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌های کشور مثل مراقبت پرواز و واحد بریفینگ پرواز برای تبادل اطلاعات زیر است:

  • فلایت پلن شماره پرواز
  • تجهیزات و دستگاه‌های ناوبری
  • مسیر پروازی
  • سرعت و. ارتفاع هواپیما
  • زمان تخمینی عبور از مرزهای هوایی
  • تعیین فرودگاه کمکی

کار در این رشته نیز مستلزم دریافت مدارک مورد تایید سازمان جهانی پرواز است.

مراقبت پرواز (Air Traffic control)

مراقبت پرواز، بخش دیگری از آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل داشته و بعد از آن می‌خواهند مشغول به کار شوند.

براساس اسناد بين‌المللی سازمان ايکائو، مراقبت پرواز سرویسی است که اهداف کلی آن عبارتند از:

  • کنترل تردد هواپیماها به منظور جلوگیری از برخورد با یکدیگر و ایجاد فاصله مناسب از موانع زمینی
  • ايجاد بستر‌های لازم، مناسب و کارآمد براي حرکت روان هواپيماها در زمين و آسمان
  •  تسريع و ايجاد نظم در جريان پروازها
  • ارايه اطلاعات لازم و مفيد در جهت ايمنی پروازها
  • کمک و مساعدت به هواپيماهايی که در وضعيت اضطراری قرار دارند
  • و به طور کلی نظارت بر پرواز همه وسایل پرنده در فضای کشور و صدور مجوز جهت عملیات آن‌ها

رشته مراقبت پرواز به دلیل حساسیت بسیار بالایی که دارد، مستلزم مهارت و دانش خاصی است و جز حساس‌ترین مشاغل جهان محسوب می‌شود. این رشته همچون سایر رشته‌های هوانوردی، مستلزم دریافت گواهینامه مورد تایید از سازمان جهانی پرواز (ایکائو)، است.

رشته اویونیک

اویونیک یکی دیگر از بخش‌های آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی و از شاخه‌های مهندسی هوانوردی محسوب می‌شود که بانوان زیادی در آن، در حال فعالیتند.
این رشته در حقیقت به معنی الکترونیک هواپیماست و مهندسین اویونیک عهده‌دار بررسی و تعمییر کلیه تجهیزات الکترونیکی هواپیما هستند.
فارغ‌التحصیلان دوره اویونیک هواپیما پس از اخذ گواهینامه گذراندن دوره، جهت آزمون به اداره استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری معرفی شده و پس از قبولی در امتحان کتبی، مصاحبه فنی و چک پزشکی، موفق به اخذ گواهینامه B2 می‌شوند. دارندگان این گواهینامه از نظر سازمان هواپیمایی کشوری صلاحیت کار بر روی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی (اویونیکی) هواپیما را خواهند داشت.

واحد ایمنی زمینی

به عنوان زیر مجموعه معاونت عملیات هوانوردی از ادارات عملیاتی فرودگاه محسوب شده و طبق قوانین بین المللی و مصوب، انجام وظیفه می‌کند. شاغلین در این رشته امور مهمی نظیر انجام سرویس امداد و نجات و اطفاء حریق، نظارت، کنترل و بازدیدهای ایمنی از هواپیما، تجهیزات و راه‌های دسترسی و ارتباطی واقع در فرودگاه و انجام امور مربوط به مدیریت محل پارک هواپیماها را انجام می‌دهند.

دیگر وظایف متخصصان این واحد عبارتست از:

  • انجام امور مربوط به هماهنگی و همکاری با سازمان‌ها و ارگان‌های مستقر در فرودگاه
  • آموزش
  • انجام امور مربوط به ایمنی اماکن فرودگاهی
  • انجام امور مربوط به مواقع اضطراری
  • مدیریت تجهیزات بررسی سوانح
  • انجام امور مربوط به مستندسازی

رشته واحد ایمنی زمینی چگونه است؟

در این مقاله، جزئیات رشته واحد ایمنی زمینی توضیح داده شده است.

چطور می‌توانم خلبان شوم؟

اگر در این مقاله به پاسخ سوال خود نرسیدید، با 9099071613 برای راهنمایی بیشتر، تماس بگیرید.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه آینده شغلی هنرستان دخترانه هوانوردی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی