معرفی دکتری آموزش محور و پژوهش محور

هزینه ثبت نام دکتری

جهت مشاوره در زمینه معرفی دکتری آموزش محور و پژوهش محور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

یکی از دغدغه های قریب به اتفاق دانشجویان ارشد ، ادامه تحصیل در مقطع دکتری و کسب آمادگی در کنکور سراسری است. اما تعریف و هدف دوره ی دکتری توسط وزارت فناوری اطلاعات و سازمان سنجش و آموزش کشور چیست؟
“بالاترين دوره تحصيلي آموزش عالي دکتری است كه به اعطاي مدرك تحصيلي مي انجامد و رسالت آن تربيت افرادي است كه با نوآوري درزمينه هاي مختلف علوم و فناوري در رفع نيازهاي كشور و گسترش مرزهاي دانش ، مؤثر باشند.”

هدف شما از شرکت در کنکور سراسری و ادامه تحصیل در مقطع دکتری چیست؟

بنظر می آید محکم ترین انگیزه  برای کسی که تمایل به شرکت در کنکور سراسری دکتری دارد ، روحیه ی پژوهشی و تمایل به فتح مرزها و قله های علم و دانش است.

بطور کلی دکتری به دو بخش “آموزش محور” و “پژوهش محور” دسته بندی می شود. هرچند این تقسیم بندی در رشته های علوم پزشکی از دو دیدگاه “تخصصی” و “حرفه ای” نیز مورد بررسی قرار میگیرد.


دکتری آموزش محور

دکتری سراسری آموزش محور، همانطور که از نامش برمی آید ، دوره ای است که محتوای برنامه آن ، گذراندن واحدهای نظری و ارائه پایان نامه است. این دوره کلا 6درس (16تا18 واحد) دارد که در دو یا سه ترم ارائه خواهد شد. در ترم های بعدی تعدای از این دروس توسط دانشگاه انتخاب شده و مجددا به شکل کتبی و شفاهی از شما آزمونی گرفته می شود. در ترم بعد درس پایان نامه را به شما می دهند که باید پروپزال رساله دکتری (18تا24 واحد) را تهیه و اقدام به ثبت حداقل 2مقالهISI   نمایید. بدین ترتیب مجموع واحدهای اصلی و پایان نامه در این دوره 36 واحد می شود. مدت مجاز تحصیل در دوره دکتری حداکثر 5 سال می باشد.

دکتری پژوهشی محور

دکتری پژوهش محور دوره ای است با هدف ارائه فناوری نوین، ارائه نظریه یا ایده ای نو. در این دوره 2 تا 8 واحد دروس نظری و حدودا تا 34 واحد به پروپزال رساله اختصاص داده خواهد شد. مدت زمانی که دانشجو زمان دارد تا این دوره را به اتمام برساند ، حداقل 3 سال و حد اکثر 4 سال است.

در ادامه ی مطالب بالا اضافه میکنیم فوق دکتری یک دوره پژوهشی (اختیاری) به حساب می‌آید که از یک هفته تا چند سال احتمالا طول می کشد. این دوره هیچ تأثیری در رتبه شما در مراتب علمی دانشگاهی نخواهد داشت.


ثبت نام آزمون دکتری سال 97-98

موعد ثبت نام آزمون دکتری سال 97-98 از ۱ آذر ماه ۱۳۹۶ بوده و تا ۷ آذر ادامه خواهد داشت و آزمون دکتری سال ۱۳۹۷ اوایل اسفند ماه سال ۹۶ برگزار خواهد شد. تمامی دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط عمومی و اختصاصی ، در آزمون ورودی شرکت نمایند.

ثبت نام اولیه به این شکل است که دفترچه ی راهنما و ورود به آزمون دکتری را از سایت سازمان سنجش دانلود کرده و مطالعه میکنید. پس از آشنایی با مفاهیم و تعاریف و ضمن مهیا کردن مدارک لازم ، فرم پیش نویس ثبت نام در کنکور را که در انتهای دفترچه آمده ، پر میکنید.
لازم به ذکر است هر داوطلب بر اساس علاقه فقط ميتواند در يك كدرشته امتحاني (متناسب با مدرك فارغ التحصيلي)، ثبت نام و در آزمون مربوطه شركت نمايد.
در انتهای مراحل ثبت نام به داوطلب يك شماره پرونده و يك كدپيگيري داده خواهد شد که صرفا به معنی اتمام ثبت نام می باشد. لازم است حتما يك نسخه از صفحه ی خود تهيه و آن را با دقت بررسي و نگهداری نمايید.

داوطلب شركت كننده در آزمون بايد مراحل زیر را درزمان های تعیین شده به انجام برساند:

الف)ابتدا براي شركت در آزمون ثبت نام می كند.

ب) كارت ورود به جلسه آزمون را در موعد مقرر از طريق سايت اينترنتي سازمان، دريافت می نماید.

ج) در محل و حوزه اي كه براي او تعيين شده حاضر می شود، در آزمون شركت کرده و به سؤالهاي آزمون پاسخ می دهد.

پس از شرکت در دکتری سراسری ، زمانی که موعد اعلام نتایج اولیه می رسد،  کارنامه ی شما در سایت سازمان سنجش قابل رویت خواهد بود. در واقع این قسمت از کار، موثرترین مرحله برای ورود شما به آموزش عالی خواهد بود.

داوطلبان با مشاهده ی درصدهای کسب شده در هر درس و ترازی که به آنها تعلق گرفته بررسی می کنند که در کدام یک از دوره ها و رشته های دکترا می توانند ادامه تحصیل دهند.
این دوره ها عبارتند از : روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پژوهش محور، پردیس‌های خودگردان، پیام نور،موسسات غیرانتفاعی ، بورس اعزام به خارج، دانشگاه آزاد اسلامی و غیره…


هفت گروه آزمایشی که داوطلبان می توانند در آنها شرکت کنند عبارتند از :
1.علوم انسانی
2.علوم پایه
3.فنی و مهندسی
4.کشاورزی و منابع طبیعی
5.هنر
6.دامپزشکی
7.زبان

هر گروه ، خود دارای رشته های متعددیست که هریک با کدی 4 رقمی به نام “کد رشته” معرفی شده که دروس امتحانی آنها نیز باهم متفاوت است.

در پایان آیا تا به حال به این فکرکرده اید که چرا با گذشت زمان متقاضیان دوره ی دکتری رو به افزایش است؟

در اینکه دکتری گرفتن و درس خواندن روحیه ی علمی و پژوهشی می طلبد شکی نیست اما آیا واقعا تنها هدف دستیابی به گنجینه های علم و دانش ، این میزان تقاضا را به همراه داشته است؟
بی شک اهداف دیگری از جمله اپلای شدن در مقاطع مختلفی در خارج از کشور و مهاجرت ، عضو هیات علمی شدن و دلایلی این چنینی باعث شده تا تعداد داوطلبان در آزمون دکتری به نسبت سالهای گذشته رو به افزایش باشد که مجال بحث در مورد آن در این پست نیست.

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معرفی دکتری آموزش محور و پژوهش محور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403