راهنمای جست و جو در منابع و تدوین پیشینه پژوهش پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد

536565tert56546

جهت مشاوره در زمینه راهنمای جست و جو در منابع و تدوین پیشینه پژوهش پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله سعی دارد به‌صورت تخصصی به مبحث راهنمای جست‌وجو در منابع و تدوین پیشینه پژوهش پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد بپردازد. با ما همراه باشید.


جست‌وجو در منابع و تدوین پیشینه پژوهش

بی‌تردید هیچ پژوهشــی در خلأ و بدون ارتباط با ســایر مطالعات انجام نمی‌شود، و همواره هر محقق باید به نحوی پیوند تحقیق خود را با سایر تحقیقات نشان دهد. اساساً پژوهش خوب پژوهشی است که ادامه دهندۀ راهی باشد که دیگران پیموده‌اند، و خود نیز مبنای کارهای بعدی پژوهشگران آتی قرار گیرد. به‌بیان‌دیگر، هر طرح پژوهشی در شبکه‌ای از پیوندهای میان مطالعات هم موضوع و مرتبط قرار  می‌گیرد، و ترسیم این پیوندها وظیفه‌ای است که در بخش مرور پیشینه پژوهش انجام می‌شود.

پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی نیز از این قاعدۀ کلی مستثنا نیستند، و باید به نحوی پیوند موضوع خود را با آثار قبلی نشان دهند. در اغلب رشته‌ها، به‌ویژه در رشته‌های علوم انســانی و اجتماعی، این پیوند معمولاً در فصل دوم پایان‌نامه‌ها ترســیم می‌شود، و اغلب با عنــوان «ادبیــات تحقیق» معرفی می‌گردد. البته این عنوان ترجمه تحت‌اللفظی اصطلاح انگلیســی آن اســت و چندان گویای نقش آن نیســت. ازاین‌رو، به نظر نگارندۀ این مقاله بهتر اســت این فصل به‌عنوان «پیشینه پژوهش» معرفی شــود، که عنوانی گویاتر از «ادبیات تحقیق» به نظر می‌رسد.

پیشینه موضوع تحقیق:

برای بررســی پیشینه موضوع تحقیق، دانشــجو باید با تعیین دقیق حوزۀ موردمطالعه و اســتفاده از کلیدواژه‌های اصلی به پایگاه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مراجعه کند و به کاوشی عمیق و همه‌جانبه بپردازد. به سخنی دیگر، در این مرحله باید پژوهشگر به تدوین «استراتژی جست‌وجو» بپردازد. استراتژی جست‌وجو به معنای شناسایی مناسب‌ترین کلیدواژه‌ها و ترکیب آن‌ها به کمک «عملگرهای منطقی» است، تا بهترین نتیجه از جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی به دست آید. مثلاً، اگر موضوع پژوهشی بررسی «رضایت کاربران از خدمات مرجع کتابخانه‌های دانشگاهی» است.

در این صورت سه کلیدواژه اصلی عبارت‌اند از: «رضایت کاربران»، «کتابخانه‌های دانشگاهی» و «خدمات مرجع». ترکیب این ســه کلیدواژه با کمک عملگر ربطی «و» احتمالاً نتایج مرتبطی در پی خواهد داشــت. چنانچه با ترکیب سه کلیدواژه نتیجه کافی حاصل نشود، آنگاه باید در جست‌وجوی دیگری یکی از آن‌ها را حذف کرد تا سطح جست‌وجو گسترده‌تر شود. درنهایت ترکیب این کلیدواژه‌ها و واژه‌های مرتبط دیگر می‌تواند نتایج خوبی به بار آورد. درمجموع برای تدوین پیشینه پژوهش مهم‌ترین گام‌های موردنیاز در این مرحله در سایت مشاور گروپ آمده است.




مطالب تکمیلی:


برای دیدن آخرین نکات مربوط به موضوع پایان‌نامه‌های دکتری بر روی عکس زیر کلیک نمایید

مشاور گروپ

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه راهنمای جست و جو در منابع و تدوین پیشینه پژوهش پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403