پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد

پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد

جهت مشاوره در زمینه پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

با توجه به بلاتکلیفی دانش آموزان در سال تحصیلی 1400 – 1401 مبنی بر مجازی بودن یا نبودن آموزش دانش آموزان، سعی کرده ایم تمام سوالات پر تکرار سامانه شاد را همراه با پاسخ های درست در اختیار شما قرار بدهیم. در این مقاله به اکثر سوالات راجع سامانه شاد پاسخ داده است که شاید سوال شما نیز باشد.

سوالات پرتکرار سامانه شاد

71 سوال پرتکرار سامانه شاد چه سوالاتی هستند؟

توصیه میشود در خواندن سوالات دقت کنید، شاید سوال شما نیز باشد.

1 . آیا امکان دارد گزارش گیری سـریع در اسـتان، نواحی و مناطق در چهار سطح دانش آموز، کلاس، معلم و مدیر در سامانه شاد ایجاد شود؟

این امکان در قالب داشـبورد مدیریتی در سطح ستاد و مدیران کل آموزش و پرورش ایجاد شده است و در ســطح مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس به زودی ایجاد خواهد شــد. برای دســترســی به داشـــبورد مـدیریتی از آدرس bi.shadnoyan.ir بـا نـام کـاربری و رمز عبور اختصـــاصـــی اســـتفـاده می شـــود:

2. امکانات جدید در نسخه به روز رسانی شده شاد برای کاربران چیست؟

  • بهبود زیر ساخت ها
  • بهتر شدن تجربه کاربری و رابط کاربری
  • امکان دسترسی های استانی، منطقه ای و مدرسه ای به داشبورد مدیریتی
  • اضافه شدن سرویس تدریس برتر
  •  امکان مکالمه گروهی
  • بهتر شدن عملکرد حضور و غیاب
  • بهبود عملکرد ارزشیابی
  • اضافه شدن مرورگر شادبین و موتور جستجوی شادجو

3. آیا اپلیکیشن شاد با نسخه IOS برای معلمان و دانش آموزان تولید شده است؟

نسـخه تحت وب در حال ارتقاء است و نیازهای کاربران IOS و سـیسـتم عامل های دیگر برطرف خواهد شد. البته باید گفت که تنها 7/3 درصد کاربران از سیستم عامل IOS استفاده می نمایند.

4. چرا حذف و اضـافه دانش آموزان درگروه های درسی توسط مدیران ومعلمان سخت انجام میشود؟

 در حال حاضـر امکان حذف و اضـافه کردن دانش آموز توسـط مدیران و معلمان فراهم است و مشکلات قبلی در سامانه شاد حل شده است.

5. در رابطه با دسـترسی کاربر ادمین استانی یا مناطق چه برنامه ای در نظر گرفته شده است؟

به مدیران مرکز اسـتان در داشـبورد مدیریتی امکان دسترسی داده شده همچنین دسترسی در سطح مناطق آموزشی در حال پیگیری است.

6. اگر کســی از گروه ناخواســته خارج می شــد دیگر نمیتوانست به گروه وارد شود. آیا این مشکل حل شده است؟

بله. امکان اضافه شدن دانش آموزان حذف شده از طریق ادمین (مدیران و معلمان) به کلاس در سامانه شاد داده شده است.

اپلیکیشن شاد دانلود

باتوجه به این موضوع که اپلیکیشن شاد در سایت رسمی شاد به نشانی shad.ir دانلود میشود، ادامه پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد، حول محور پشتیبانی و ترافیک سامانه شاد خواهد بود.

7. با توجه به ضـعف پشـتیبانی سـنوات گذشته پشتیبانی از این شبکه در سطح های مختلف کاربری چگونه خواهد بود؟ آیا جواب دهی به اشکالات شاد توسط تیم پشتیبانی به صورت کال سنتر تقویت می شود؟

علاوه بر فعالیت کال سـنتر همراه اول، سـامانه راهبران نیز پیامهای کاربران را دریافت می کند و از طریق همان سامانه پاسخ داده می شود. برخی از پاسخ ها نیازمند ارجاع به تیم فنی هست که زمان بیشتری به پاسخ دهی صرف می شود. 43081 -021 شماره تلفن کال سنتر می باشد.

8. با عنایت به اینکه شماره همراه مدیران و معلمین در سامانه سـیدا ثبت نشده است عضویت و احراز هویت آنها در نسخه جدید شاد چگونه خواهد بود ؟

احراز هویت با اسـتفاده از مشـخصـات شناسنامه ا ی شخص مثل کدملی و تاریخ تولد انجام می شود و نیازی به شماره موبایل نیست.

9. آیا امکان حضــور و غیاب آنلاین وجود دارد؟ چگونه بفهمیم دانش آموز از کلاس خارج شده است؟

این دسترسی در حال حاضـر فراهم اسـت. معلم با مراجعه به لیسـت اعضای گروه کلاس می تواند مشاهده کند چه کسانی آنلاین هستند. باید توجه کرد که  افراد حاضر با برچسب آنلاین نمایش داده می شوند.

10. چرا گزارش صحیحی از آمار دانش آموزان، معلمین و کلاسها در اختیار مناطق و استان وجود ندارد؟

اطلاعات صحیح و دقیق از آمار دانش آموزان، معلمین و کلاسها در اختیار روسای ستاد ثبت نام استانها و مناطق قرار دارد.

11. دانش آموز اتباع و دانش آموزان استثنایی چگونه میتوانند وارد سامانه شوند؟

در حال حاضـر دانش آموزان اسـتثنایی مثل سـایر دانش آموزان وارد سامانه شـاد می شوند و دانش آموزان اتبـاع با کد 11 رقمی مهاجرت میتوانند به شاد وارد شوند اتباعی هم که کد مهاجرت ندارند، توسط معلم بر اساس شماره تلفن کاربر به گروه درسی اضافه می شوند.

12. با توجه به مشـکلات متعدد سیدا در کلاس بندی ها چه تدبیری برای ایجاد خودکار گروههای درسی در شاد در نظر گرفته شده است؟

با توجه به اجرای پروژه یکپارچه سـاز ی سـامانه ها، در حال حاضـر گروه ها ی درسی به شکل خودکار در شـاد ایجاد می شوند و در صورتی که کلاسی تشکیل نشده باشد و یا دانش آموزی در آن عضویت نداشته باشد دسترسی تشکیل و مدیریت گروه کلاسی به مدیران و معلمان داده شده است.

13. ترافیک شاد فقط برای سیم کارت های همراه اول رایگان است یا همه اپراتور ها؟

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه 1400 همچنین تاکید دولت قبلی و فعلی ترافیک شاد برای همه کاربران از تمام اپراتورها رایگان اسـت و در صـورت اسـتفاده از شاد از حجم ا ینترنت کاربران کاسته نخواهد شد.

14. در سـال گذشـته پهنای باندی که به شاد اختصـاص داده شده بود نمیتوانست پاسخگوی نیاز دانش آموزان و معلمان باشد. امسال چه راهکاری در این خصوص در نظر گرفته شده است؟

برای سامانه شـاد هم از لحاظ زیرساختی هم از لحاظ نرم افزاری بهبود های زیادی صورت گرفته است که بتوانیم  تجربه بهتری را به کاربر ارایه دهیم. البته باید در نظر داشت که تضمین تجربه مناسب کاربری نتیجه همه اجزای شبکه ارتباطی کاربر است. بیشینه پهنای باند شاد به بالغ بر 270 گیگابایت بر ثانیه رسیده است که نشان می دهد فعالیت آموزشی در این شبکه بالا بوده است.

15. آیا گروه های غیر کلاسـی که در سامانه شـاد برای راهنمایی مدیران مدارس و معلمان و یا محتواهای آموزشی تولید شده توسط همکاران ایجاد شده بود، در شهریور ماه حذف خواهد شد؟

فقط گروه ها و کانالهایی که بطور خودکار بر مبنای اطلاعات ســامانه ســناد ایجاد شــده بود حذف می شوند و دوباره کلاس های درس سال تحصیلی جدید 1400 – 1401 تشکیل خواهند شد.

16. آیاخواسـته معلمان که پخش زنده در سامانه شاد از حالت یک طرفه خارج شود و ارتباط دو طرفه باشد امکان دارد تحقق پیدا کند؟

پسرفت این سرویس در دستور کار سامانه شاد قرار دارد. مشکل اصلی زیرساخت های پشتیبانی کننده است که می بایست متناسب با رشد کاربران و تقاضای آنها در کشور پیشرفت کنند.

17. اطلاعـات معلمـان رســـمی، حق التـدریس، نیروهـای آزاد و فاقد ابلاغ سیستمی را چگونه در شاد اصلاح کنیم؟

اطلاعات همه معلمین بدون در نظر گرفتن نوع همکاری آنها در سـامانه سیدا ثبت شده است اگر نیازی به اصلاح باشد باید در سـیدا اصـلاح شود تا در شـاد هم تغییر یابد. همچنین مدیران مدارس می توانند کلاس گروه ها را به تعداد نیاز ایجاد و در اختیار معلمان قرار دهند.

18. برای دروس عملی مانند سلامت و تربیت بدنی و دروس های مهارتی چه راهکاری در سامانه شاد ارائه داده شده است ؟

سامانه شاد با همکاری معاونت های تربیت بدنی، فرهنگی و پرورشی و متوسطه تلاش کرده است فعالیت های خدمات آنها را بصورت حداکثری ارائه نمایند. با توجه به این که آموزش های دروس تئوری با ارائه محتوای مربوطه ارائه شده، دروس مهارتی نیز شرایط خـاص خود را دارد به ویژه در درس تربیتبدنی که محتوی آموزشـــی مناســـبی در این زمینه تولید و ارائه شده است، همچنین در حد توان و امکان این دروس در شاد ارائه میشود.

19. چرا بین صدا و تصویر درهنگام پخش زنده هماهنگی وجود ندارد؟

پخش زنده در سامانه شـاد بصورت هوشمند بر اساس سرعت اینترنت کاربر، کیفیت صدا و تصویر تنظیم می شود. اگر کاربر سرعت اینترنت کمی داشته باشد سامانه بصورت هوشمند تغییراتی در صدا و تصویر ایجاد می کند تا کاربر بتواند آنرا با کیفیت متناسب با سرعت خود دریافت نماید.


پاسخ سوالات پرتکرار شاد، مورد تایید علی باقرزاده، رئیس مرکز هماهنگی حوزه وزارتی آموزش و پرورش می باشد


20. در نسخه جدید راهکار احراز هویت و نظارت معاونین مدرسه در شاد چیست؟

مدیران مدارس در گروه های درسی عضو هستند و بر فرآیند آموزش و حضور و غیاب کلاس ها نظارت دارند. همچنین معاونین مدارس در صـورت صلاحدید مدیر مدرسه می توانند در گروه های درسی عضو شـده و نظارت کنند. همچنین ارائه دسترسی مدیران مدارس به داشبورد مدیریتی در حال اجرا شدن است و به زودی در اختیار مدیران قرار داده خواهد شد.

21. آیا احراز هویت در صـورت تغییر مدرسـه دانش آموز در سامانه شـاد که مشکل اصلی سال پیش مدارس بوده، حل شده است؟

در حال حاضــر مشــکلی وجود ندارد. دانش آموز می تواند با حذف از مدرســه قبلی و با احراز هویت در مدرسـه جدید، عضـو گروه درسـی جدید شود. همچنین به دلیل یکپارچه بودن پایگاه اطلاعاتی سامانه سـناد و نرم افزار شاد با تغییر مدرسه هر دانش آموز، اطلاعات دانش آموز در سیستم ثبت میشود و دانش آموز با ورود به اپلیکیشـن شـاد به طور اتوماتیک وارد گروه و کانال کلاسـی خود می شود . لازم نیست
مدیر مدرسه یا معلمان اقدامی انجام دهند. ثبت اطلاعات در سامانه شاد به طور اتوماتیک انجام می شود. دانش آموزان با تغییر مدرسه گروه و کانال درسی نیز تغییر پیدا میکند.

22. سامانه شــاد مثل ســال گذشــته فقط بعنوان یک پیام رســان کار خواهد کرد؟ یا امکان برگزاری کلاس های آنلاین نیز اضافه شده است؟

امکان گفتگوی گروهی در شاد وجود دارد و دانش آموزان می توانند با مدیریت معلم به تعاملات گروهی بپردازند. سرویس ارتباط زنده دو طرفه ( ارائه تصاویر و دریافت بلادرنگ تصاویر کاربر دیگر و درج نظر) تعریف میشود که بعد از ارائه سرویس یک طرفه، توسعه سرویس ارتباط زنده دو طرفه با هدف برگزاری جلسات آنلاین مدیران، برگزاری جلسات اولیا و مربیان، برگزاری کلاسهای تعاملی و به طور کلی ارتباط تصویری همزمان کاربران شاد ایجاد شده است.

23. امکانات جدید نسخه تحت وب شاد چیست؟

بهبود تجربه و رابط کاربری، اضــافه شــدن قابلیت مکالمات گروهی، قابلیت مشــاهده پخش زنده. با این وجود امکانات نسخه تحت وب با اندروید تفاوت چندانی ندارد.

24. آیا امکانِ ادغام چند کلاس با محتوای مشابه برای یک معلم وجود دارد ؟

دسترسی های لازم در اختیار معلمان داده شده است تا در صورت لزوم هر گروهی که نیاز است ساخته شود و دانش آموزان را از هر کلاسی در آن اضافه نمایند.

25. اگر معلمان و مدیران شــماره تلفن خود را عوض کنند دیگر نمی توانند از سامانه شــاد اســتفاده کنند؟

تغییر شـماره در سامانه شــاد امکان پذیر است ولی کاربران باید پس از اینکه شماره جدید را جایگزین کردند، دوباره مراحل احراز هویت در شاد را انجام دهند و پس از ارسال کد فعال سازی سامانه به شماره همراه جدید، می توانند مثل قبل وارد کلاس های درسـی خود شـوند. البته برای تغییر شماره باید از حساب کاربری خود خارج شوند و دوباره برنامه را با شماره جدید نصب کنید. نکته مهم دیگر، پس از تغییر شماره در شاد حتما شماره جدید خود را به اطلاع مدیر مدرسه برسانید تا مشخصات شما را در سامانه به روز رسانی کند در غیر این صورت موفق به انجام احراز هویت نخواهید بود.


مدارس غیردولتی اگر در خصوص سامانه هایی که مخصوصا خود مدرسه از آن به جای سامانه شاد استفاده می کند، هزینه بگیرد، به دلیل عدم الزام مدرسه غیر دولتی به استفاده از شبکه شاد، نمی‌توان محدودیتی ایجاد کرد اما مدارس دولتی حق دریافت هزینه ندارند.

26. چرا دروس معلم در هنگام ورود به سامانه شــاد بارگذاری نمی شود؟

گروه های درسـی بر مبنای اطلاعات سـامانه سیدا ایجاد می شود و در صورت تکمیل بودن اطلاعات کلاس های درسی، در سیدا گروه های درسی معلم بطور کامل ایجاد خواهد شد. در صورتیکه برخی گروه های درسـی معلم ایجاد نشـده باشد، دسترسی تشکیل و مدیریت گروه کلاسی، به معلمان داده شده است.

27. آیا برای حضــور دانش آموزان چند پایه، مهدکودک ها، پیش دبســتانی ها و حوزه سواد آموزی در سامانه شــاد راهکاری ارائه داده شده است؟

مربی های مهد کودک و پیش دبسـتانی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و معلمان چندپایه با احراز هویت در شاد می توانند گروه جدید ایجاد کنند. همچنین فعالیت های آموزش رسمی دانش آموزان با فعالیت های غیررسمی آموزش و پرورش متفاوت است.

28. آیا والدینی که چند دانش آموز دارند می توانند از یک خط سـیم کارت برای همه آنها در نســخه جدید اســتفاده کنند؟ آیا والدین فرهنگی می توانند برای فرزندانشان از خط سیم کارت خودشان استفاده نمایند؟

قابلیت استفاده والدین چند دانش آموز ،از یک خط سیم کارت و همینطور استفاده والدین فرهنگی برای فرزندان خود از خط سیم کارت خودشان، فراهم است. اما احتمال بروز هر خطای احتمالی توسط فرزندان در این زمینه بر عهدهی والدین خواهدبود. والدین باید در صـورتی که احساس نیاز کردند، خط تلفن جداگانه برای ورود هردانش آموز به سامانه شاد تهیه کنند.

29. تکلیف دانش آموزان با نیازهای ویژه چگونه خواهد بود؟

 دانش آموزان با نیازهای ویژه همانند سایر دانش آموزان با احراز هویت از سامانه شــاد استفاده می کنند و با همکاری سـازمان آموزش و پرورش اسـتثنایی ابزار گویاسـاز به اپلیکیش تضتفه خواهد شـد. همچنین در حال حاضر برای دانش آموزان با اختلالات کور رنگی امکان مناسب سازی محیط کاربری با تغییر رنگ وجود دارد.

30. آیا برای معلمان در سال تحصیلی جدید نیز بسته اینترنتی در نظر گرفته شده است؟

اسـتفاده از سامانه شــاد برا ی همه معلمان و دانش آموزان رایگان اسـت. تاکنون برا ی معلمان بسته اینترنتی رایگان در نظر گرفته نشده است مگر اینکه هدایای رایگان وزارت ارتباطات بهره مند گردند، اقداماتی در این خصوص انجام شد ولی هنوز پاسخ قطعی داده نشده است. ارائه سیم کارت اختصاصی برای مدیران، معلمان و دانش آموزان برای مدیریت نحوه مصرف اینترنت در حال پیگیری است.

اپلیکیشن شاد برای اندروید

باتوجه به این موضوع که برخی خانواده ها در نصب نسخه جدید برنامه شاد برای اندروید با مشکل مواجه شده بودند، باید گفت که نصب سامانه شاد برای اندروید تنها در نسخه های 4/4 و بالاتر قابل نصب است.

31. یکی از مشـــکلاتی که خانواده ها داشـــتند این بود که هر تلفنی به آنها اجازه نصب اپلیکیشن سامانه شــاد را نمی دهد؟ آیا این مشکل در نسخه جدید برطرف شده است؟

تمام گوشـی های هوشمند تلفن همراه با سیستم عامل اندروید (نسخه 4,4 یا بالاتر) امکان استفاده و نصب اپلیکیشن شاد را خواهند داشت.

32. چه تعداد معلم و دانش آموز در سامانه شــاد هســتند؟ از این میزان چه تعداد احراز هویت شده اند؟

در داشـبورد مدیریتی شـاد امکان دریافت گزارش آخرین آمار و اطلاعات تا سـطح مدیران کل اسـتانها فراهم شده و با توجه به تغییرات روزانه آخرین اطلاعات در داشبورد مذکور وجود دارد.

تعداد کاربران شاد در سال تحصیلی 99 – 1400 عبارتند از:

  • دانش آموز 11،459،546
  • معلم 1،160،968
  • مدیر 139،220

_ 84 درصد دانش آموزان احراز هویت شده اند.
_93درصد معلمان احراز هویت شده اند.

اطلاعات سال تحصیلی 1400 – 1401 به تدریج به سامانه افزوده خواهد شد.


استفاده از سامانه شاد برای مدارس دولتی رایگان است، اگر در استفاده از سامانه شاد هزینه اینترنت برای شما محاسبه شده است می بایست فیلتر شکن خود را خاموش کنید.

33. پیش بینی شـما برای حضـور دانش آموزان در شـبکه شـاد در سال تحصیلی
جدید چه تعداد است؟

بر اسـاس آمار موجود در سـال گذشته حدود 12 درصد از دانش آموزان از هیچ یک از بسترهای فضای مجازی برای آموزش استفاده نکردند و غالبا به علت تعداد کم جمعیت دانش آموزی با حفظ فاصله های اجتماعی و رعایت پروتکل ها ، به صورت حضوری از آموزش بهره برده اند ، عدم دسترسی به اینترنت یا ابزارها و تجهیزات هوشـمند آموزشـی از مهم ترین دلایل عدم اسـتفاده برخی از دانش آموزان از شبکه شـاد بوده اسـت. در سال جار ی با برنامه ریزی های لازم از قبیل اجرای طرح هدایت جهت تأمین تبلت دانش آموزی از تعداد دانش آموزانی که امکان استفاده از شاد را ندارند ، کاسته می شود.

34. یکی از مهم ترین مشـکلات معلمان، «ناهماهنگی بین کتابهای درسـی و فضا ی آموزشی جدید» و «مشکلات تولید محتوا»است. برای این موضــوع چه راهکاری دارید؟

هر استان به یک استودیوی تولید محتوا تجهیز شده است. علاوه بر آن بر اساس تصمیم شورای راهبری شـاد، یک دوره آموزشـی 24 سـاعته برا ی همین منظور در نظر گرفته شده تا معلمان مهارت لازم برای تولید محتوای الکترونیکی مورد نیازشان را به دست آورند. برای سال تحصیلی پیش رو کتاب های درسی به Code QR مجهز شده اند و با توجه به قابلیت اسکن QR در نسخه جدید شاد، این مشکل کمتر بروز خواهد کرد. درخصــوص تولید محتوای الکترونیکی، جشــنواره تولید محتوا برگزار شد و مقرر شــده تا محتوای برگزیدگان جشنواره در محیط شاد به اشتراک گذاشته شود، این امر کمک شایانی به معلمان خواهد کرد تا با محتوای استاندارد آشنا شده و یا از محتوای تولید شده در امر آموزش بهره مند شوند.

35. چرا آموزش و پرورش به روی عضو شدن تمام دانش آموزان در سامانه شاد اصرار می کند؟

از مهم ترین دلایل ترغیب معلمان و دانش آموزان به اســـتفاده از«شـــاد» علاوه بر حمایت از یک ابزار توانمند کاملاً بومی و ملی، صــیانت از اطلاعات شــخصــی و محرمانه کاربران آن که معلمان و دانش آموزان می باشد است. محیط سامانه شــاد امن ترین فضای آموزش مجازی در ایران است، در این محیط هیچ کاربری بدون احراز هویت نمیتواند فعالیت کند، همچنین علاوه بر حفظ آرامش و امنیت روحی و روانی دانش آموزان و جلوگیری از آسیب های های اجتماعی ناشی از حضور در شبکه های اجتماعی محافظت نشده و غیر بومی، آسودگی خاطر اولیا نیز تضمین می کند. آموزش و پرورش سامانه شـاد را به عنوان ابزار رسـمی آموزش به شـورای عالی فضای مجازی اعلام می کند.

36. آیا آموزش و پرورش و شریک های دیگر او از قبال استفاده از بستر شاد انتفاع می برند؟

آموزش و پرورش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اپراتور همراه اول با کمک هم تلاش می کنند تا جریان آموزش تعطیل نشــود و هیچ یک از اعضــای این تیم در اندیشــه انتفاع از محل ارائه خدمات در شبکه شاد نبوده و نخواهند بود.

پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد

 

 

37. آیا امکان آزمون آنلاین در نسخه جدید شاد وجود دارد؟

یکی از قابلیت های نســـخه جدید سامانه شــاد ، امکان برگزاری آزمون آنلاین هســـت، این امکان به دغدغه بســـیـاری از معلمان پایان می دهد و کمک خواهد کرد تا فرآیند طراحی و برگزاری امتحان از ســـوی معلمان تسهیل شده و ضریب اطمینان بیشتری در نتایج آن ایجاد کند.

آزمون آنلاین شامل ویژگی های مختلفی از قبیل:

  1. نام درس
  2. نام و شماره آزمون
  3. تاریخ و ساعت شروع
  4. پایان
  5. مدت زمان آزمون
  6. تعداد سوالات
  7. بارم کلی و بارم هر سوال می باشد.

امکانات آزمون ساز عبارتند از:

  • امکان مشاهده سوالات آزمونهای درجریان
  • امکان مشاهده آزمون های به اتمام رسیده
  • امکان دسترسی به پاسخنامه دانش آموزان

38. امسـال در تدریس معلمان چه جذابیت های تصـویری در شـبکه شاد ایجاد کردید؟

قرار است پوستر جدید شاد با جذابیت های گرافیکی تازه در نسخه جدید ارائه شود.

39. ضریب پوشش سامانه شــاد در کشور و مناطق محروم چقدر است؟

شاد مثل بستر های مجازی دیگر به ضریب پوشش اینترنت و زیرساخت های منطقه ای بستگی دارد انتظار می رود با همراهی دسـتگاه ها ی ذی ربط و اقدامات توسعه ای ، پوشش شاد بویژه در مناطق کمتر توسـعه یافته افزایش یابد تا شاهد پیشرفت عدالت آموزشی در تمام کشور باشیم. قابل توجه است که در حال حاضر 91 %مدارس کشور به اینترنت دسترسی دارند.

40. بیشـترین و کم ترین فعالیت دانش آموزان مربوط به کدام اسـتان های کشور است؟ دلیل آن چیست؟

بیشـترین اسـتفاده مربوط به اسـتان قم است که دلیل آن زیرسـاخت های موجود و برخورداری تمامی دانش آموزان اسـتان از امکانات مورد نیاز اسـت. کمترین مربوط به اسـتان سیستان و بلوچستان است که بیشترین علت آن ضعف زیرساخت های لازم می باشد.

باقر زاده: پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات تهیه شده و به محض مبادله آن امکان تخصیص سیم‌کارت دانش‌آموزی و اینترنت پاک فراهم می‌شود.

41. سامانه شــاد تا چه میزان در برقراری عدالت در دسترسی به مدرسه و عدالت در دسترسی به محتوای با کیفیت مؤثر واقع شده است؟

موضــوع برقراری عدالت آموزشــی از حیث اهمیت بر تمامی برنامه های ابلاغی آموزش و پرورش سـا یه انداخته اسـت. لذا همزمان با شیوع پاندمی کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش و پرورش با چالش و تهدید عدالت آموزشـ ی مواجه شـد، اما با تداب یر موثر و به موقع آموزش و پرورش و فراهم کردن فرصت های آموزشــی متنوعی نظیر: «مدرســه تلویزیونی ایران» و بعد از مدت کوتاهی با طراحی و ارائه «پیام رسـان شـاد »، جریان آموزش در محیطی کاملاً پاک و در بستری بومی استمرار یافته و با وجود تعطیلی مدارس، اجازه ندادندآموزش ها به سمت تعطیلی پیش برود. سامانه شــاد با برقراری ارتباط مسـتق یم، سـر یع و کم هزینه و در دسترسی بودن محتوا در هرلحظه، با تمامی سـطوح نظام تعل یم و تربیت در فضـا یی اختصـاصـ ی و امن، زمینه آموزش و ارزشیابی برخط قریب 13 میلیون دانش آموز را درسـطح وسـیعی از کشـور فراهم و فرآیند یاددهی و یادگیری را تسـهیل کرد و آموزش و پرورش را یک گام به برقراری عدالت آموزشی نزدیکتر کرده است.

اپلیکیشن شاد

اپلیکیشن شاد برنامه ای است که در دوران پاندمی کرونا آموزش مجازی دانش آموزان را برعهده داشته است. به گفته مسئولین، این اپلیکیشن همکاری خود را با آموزش و پرورش قطع نخواهد کرد.

42. مالکیت شاد متعلق به کدام دستگاه یا اپراتور هست؟

برای اولین بار در تاریخ آموزش کشــور، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصــاصــی با مالکیت انحصــاری خودش را راه اندازی کرده که معلمان و دانش آموزان بتوانند به راحتی در فضــایی امن مانند فضـــای مـدرســـه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. معتقدیم در حوزه پلتفرم نیاز به اعمال حاکمیت از نوع مالکیت وجود دارد اما در ســطح ســرویس و خدمات اپراتور همراه اول به نمایندگی از وزارت ارتباطات در این امر مهم به یاری آموزش و پرورش آمده است. هم اکنون نیز وزارت آموزش و پرورش آماده همکاری همه جانبه با بخش خصــوصــی و ارایه دهندگان خدمات آموزش مجازی برای اتصـال به پلتفرم شاد برای ارتقای کیفیت آموزشی دانش آموزان می باشد اما اجازه ایجاد انحصار هیچ نوعی به هیچ بخش و گروهی از جمله پیام رسانها داده نخواهد شد.

43. تضمین اینکه شـرکت پشتیبان بعد از پایان کرونا با تغییر نام شبکه، با تعداد زیادی کاربر، همکاری خود را با آموزش و پرورش قطع نکند چیست؟

باتوجه به تفاهم نامه بسته شده، آموزش و پرورش مالکیت اپلیکیشن آموزشی شاد را بر عهده دارد. و قطعاً نمی توان چنین شائبه ای را درست تلقی کرد. بالاترین مقام اجرایی کشور بر نحوه فعالیت شبکه شاد نظارت دارد و این همکاری با حمایت مستقیم ریاست محترم جمهوری آغاز شده و آموزش و پرورش در این مسیر هیچ گاه تنها نخواهد ماند.

44. آیا معلمان مدارس غیردولتی هم برای تداوم  آموزش ها ی خود  می بایست از سامانه شــاد استفاده کنند؟

مدارس غیر دولتی هم این اجازه را دارند که آموزش های مجازی خود را در بسـتر شـاد برگزار نمایند اما برای اسـتفاده صـرف از این اپلیکیشـن اجباری برای آنها وجود ندارد و می توانند به شرط صیانت از حریم اطلاعات دانش آموزان و معلمان خود، از دیگر شبکه های مجاز در جهت آموزش دانش آموزان استفاده نمایند.

45. چرا از سایر پلتفرم های آموزش مجازی برای تداوم جریان یادگیری استفاده نشده است؟

از بین پلتفرم های بومی، هیچ کدام توان و قابلیت پوشـش صـددرصـدی اهداف آموزشـی و پرورشـی برنامه درسـی را نداشتند و آموزش و پرورش از با ظرفیت ترین، مطمئن ترین و آسان ترین اپراتور برای پیشبرد اهداف خود بهره مند شده است.

46. برای جلوگیری از هک کانال ها و گروه ها چه تدابیری در نظر گرفته شده؟

با توجه به این که تمامی کاربران شـاد با هویت معلومی در این شبکه حضور دارند، احتمال هک یا ارسـال محتوا ی غیرمرتبط بسـیار کم است اما اگر چنین اقدامی صورت بگیرد، به راحتی  قابل پیگیری خواهد بود. همچنین تصــمیماتی گرفته شــده اســت تا از کاربری کانال ها و گروه های های ناشناخته جلوگیری شود.

47. محتوای فرستاده شده در سامانه شــاد از سمت معلمان و دانش آموزان تا چه مدت قابلت دسترسی خواهد داشت؟

محتوای مبادله شـده بین معلم و دانش آموز تا پایان سـال تحصیلی در تاریخچه کانال ها و گروه های درســـی باقی خواهد ماند اما انتظار می رود معلمان و دانش آموزان فایل های مورد نیاز خود را ذخیره کنند. تمامی محتواها با شـروع سـال تحصـیلی جدید ضمن اطلاع رسانی جهت ذخیره اطلاعات توسط کاربران حذف می شود. البته حذف محتوا در ابتدای سال تحصیلی اتفاق می افتد و قطعاً پیش از حذف اطلاع رسانی می شود تا کاربرانی که نیاز به ذخیره اطلاعات دارند، اقدام نمایند.

48. برای پیشرفت و تجهیز استودیو های اداره های کل آموزش و پرورش استان ها چه میزان اعتبار در نظر گرفته شده است؟

بر اسـاس مصـوبه شـورای معاونان قرار شد برای پیشرفت زیرساخت های لازم در ادارات کل آموزش و پرورش اسـتان ها یک اسـتودیوی تولید محتوای الکترونیکی راه اندازی شود و هزینه آن توسط اداره های کل اسـتان ها ، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع و سازمان نوسازی تامین شود. معاونت برنامه ریزی مبلغ 200 میلیارد تومان و سازمان نوسازی مبلغ 300 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه اختصاص داده است.

49. رونمایی از نسخه جدید سامانه شــاد کی خواهد بود؟

آیین رونمایی از نسـخه جدیدسامانه شاد در روز سه شنبه 30 شهریورماه برگزار شد.

50. آیا ممکن است گروه هایی به شکل خودکار تشکیل شود اما مدیر یا معلم در آنها عضو نباشد یا خبر نداشته باشد؟

خیر امکان ندارد. وقتی گروهی بطور خودکار تشکیل می شود یعنی مدیر حتما ادمین آن است و از آن اطلاع دارد. ممکن نیسـت که گروه خودکار بدون حضور معلم و تنها با عضو تعدادی دانش آموزان به طور خودکار ایجاد شود.

51. دلیل اینکه دانش آموزان ثبت نام شده نمی توانند به شکل کامل کلاس بندی ها را رویت کنند چیست؟

انجام فرایند کلاس بندی در سامانه های آموزش و پرورش توسط مدیر انجام میشود و این فرایند خارج از سـامانه شـاد انجام شده و سامانه شاد با دریافت وب سرویس از این سامانه ها ( سناد در سال گذشته و سیدا در سـال جاری) کلاس بندی های انجام شـده را نمایش میدهد. دانش آموزانی که در سـامانه تعیین شـده از سـوی وزارت آموزش و پرورش توسـط مدیر مدرسه ثبت شده باشند، به محض احراز هویت در سامانه شاد در کلاس ها وارد میشوند.

52. در برخی مـدارس تعداد دانش آموزانی که ثبت نام کرده اند با تعداد دانش آموزانی که در لیســت کلاس بندی حضــور دارند، متفاوت است و کمتر از تعداد واقعی نشــان می دهد ، این مساله چگونه باید حل شود؟

دانش آموزانی که ثبت نام شـده اند باید در اپلیکیشن شاد احراز هویت کنند تا در لیست کلاس بندی حضـور داشته باشند. معلمان می توانند دانش آموزان اضافه را حذف و دانش آموزان جدید را اضافه نمایند.

53. چرا امکان ویرایش ابلاغ های سال 1399 در HRM که مستقیماً با سامانه شــاد مرتبط است فراهم نیست ؟

سامانه HRM اتصالی به شبکه شاد ندارد. این امکان در دسترس کاربران شهرستان و مناطق قرار دارد.

54. برای اطمینان از دریافت تکالیف از ســوی دانش آموزان چه تدبیری ارائه داده شده است ؟

سـرویس تکالیف در سامانه شاد به شکلی است که معلم یک بازه زمانی معینی را برای دریافت تکالیفتعیین میکند. اگر دانش آموزان تکلیف را ارسال کنند معلم در قسمت تکالیف ارسال شده، آن ها را مشــاهده میکند و اگر در بازه زمانی مشــخص شــده دانش آموزان تکلیف را ارســال نکنند این موضوع برای معلم قابل مشاهده است. تمام تکالیف ارسـال شـده توسـط معلمان و پاسـخ دانش آموزان از طریق سرویس تکلیف دهی در شاد فراهم است.

55. شیوه حضـور و غیاب دانش آموزان در سامانه شــاد، مطلوب نیسـت و به بازنگری نیاز دارد.

توســعه ســرویس های دیجیتال بر اســاس لیســت ویژگی های مورد نیاز کاربران انجام میشود، با توجه به جمع آوری نظرات کاربران و منتقدان در نسخه های جدید، این سرویس ها بهتر خواهند شد. در نســخه جدید اشــکالات قبلی برطرف شــده اســت. در شــاد حاضــرین با کلمه آنلاین مشخص هستند و معلم به راحتی می تواند تعداد حاضرین و اشخاص غایب را ببیند.

56. امکان جستجو جهت پیدا کردن محتوای به اشتراک گذاشته شده در گروه های کلاسی وجود ندارد، راهکار این مسئله چیست؟

امکان جستجوی محتوا ها در بخش گروه کلاسها وجود دارد که در نسخه جدیدسامانه شــاد این ویژگی پیرفت کرده است. این امکان با وارد کردن کلید واژه وجود دارد .

57. آیا محدودیت های مربوط به بخش آزمون ساز که فقط 20 سوال تستی داشت حل شده است؟

سرویس آزمون ساز جدید سامانه شــاد از ابتدای سال تحصیلی گذشته در حال پیشرفت بوده است و به طور کلی با آنچه تا به حال استفاده شده بسیار متفاوت است و امکان تعریف هرگونه سوال اعم از تشریحی، تستی، پاسخ کوتاه و… را خواهد داشت. اصلاحاتی براساس نظرات همکاران سامانه سیدا و ارزشیابی ایجاد شده است که در اختیار استفاده معلمان قرار بگیرد.

58. در نمره گـذاری ارزشـــیـابی فعـالیـت های دانش آموزان جای نمرات کیفی – توصیفی خالی است.

در سرویس آزمون ساز جدید سامانه شــاد، نمرات کیفی- توصیفی نیز قابل درج خواهند بود.

59. تعـداد قـابـل توجهی از معلمان و دبیران به دوره های آموزشـــی برای آشـنایی با قابلیت های شـبکه شـاد و تولید محتوای الکترونیکی نیاز دارند؛ چه تدبیری برای این موضوع انجام شده است؟

برگزاری دوره های ضمن خدمت در راستای آشنایی با قابلیت های شاد و به کارگیری از تمامی این گزینه ها در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. سال گذشته معادل40 ساعت دوره آموزشی در سراسر کشور برگزار شده است، در سال جاری هم این دوره طراحی و به اجرا گذاشته خواهد شد.

60. چرا در کلاس های شاد امکان کارِگروهی وجود ندارد؟

سامانه شــاد با توجه به نوع و روش تدریسهای مختلف ، ابزارهای مناسبی را دراختیار معلمین قرار میدهد. استفاده از لایو یا پخش زنده یک طرفه و مکالمه گروهی در نسخه جدید این امکان را به معلم میدهد که برای تمامی دانش آموزان کلاس، کار گروهی را تعریف کرده و به دنبال آن نتیجه را بررسی کند که بررسی نتایج می تواند در قالب سرویس نظرسنجی شاد نیز صورت پذیرد.

61. چرا تدبیری به امکان ارائه بازخورد آزمون ها به دانش آموز نشده است؟

در سرویس آزمون ساز جدید سامانه شــاد، این ویژگی از جمله مواردی است که در فرایندهای توسعه ای تیم فنی قرار داده شده است.

62. از وضعیت پخش سیم کارت های دانش آموزی / آموزشی کمی توضیح دهید.

فرآیند تولید سیمکارت های دانش آموزی آغاز شده و اپراتورها دست به کار و مکلف شدند که سیمکارتی به نام سیمکارت شاد را برای استفاده ایمن در فضای مجازی ارائه دهند تا از این طریق نگرانی های خانواده ها هم کاسته شود. در این خصوص همکاران حوزه اپراتورها برنامه ریزی کرده اند و با جلسات متعددی که گذاشته شده و فرآیندی که طی شده، این موضوع مراحل نهایی خود را طی می کند و در
صورت امضا تفاهم نامه بین وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات به زودی ارائه سیمکارت های دانش آموزی را شاهد خواهیم بود. لازم به ذکر است سیمکارت های دانش آموزی تنها به فضاهای مورد تایید آموزش و پرورش دسترسی خواهند داشت، و تنها برای استفاده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی خواهد بود. این سیمکارت ها آن دسته از مخاطراتی که شامل استفاده کنترل نشده از فضای مجازی است را، نخواهد داشت. قرار است درخصوص این سیمکارتها به صورت list White عمل کنیم که دانش آموزان بتوانند به فضاهایی که مورد تائید است دسترسی داشته باشند.

63. یکی از جمله سوالات پرتکرار سامانه شاد در این مدت این بوده است که آیا پیام های غیر اخلاقی در داخل شــبکه مبادله شده است و شیوه های نظارت بر این پیام رسان چگونه است؟

تمام کسانی که در سامانه شــاد حضور دارند احراز هویت شده اند و قابل اعتماد هستند ، اما تیم پشتیبان ناظر بر محتوای شاد، تمام گزارشاتی که ارسال می شود را بررسی کرده و بار اول به کاربر تذکر داده میشود، و پیام حذف می گردد، در صورت تکرار تخلف، کاربر مسدود خواهد شد و اطلاعات به حراست آموزش و پرورش ارسال میگردد. با اختصاص سیم کارت های اختصاصی به سطوح مختلف و واحدهای آموزشی این مشکل برطرف خواهد شد.

64. آیا حمایت سخت افزارهای مورد استفاده سامانه شاد، تامین اعتبار شده است ؟

حمایت مالی شاد تنها از طریق همراه اول انجام شده است و هیچگونه معامله مالی بین همراه اول و وزارت آموزش و پرورش نبوده است. همچنین ردیف اعتباری خاصی در بودجه سال 1400 پایدار شده، وضمن تخصیص، توزیع اعتبار و هزینه کرد صورت می گیرد.

65. تبلت دانش آموزی دروزارت آموزش و پرورش (طرح هدایت) ؟

طرح هر دانش آموز یـک تبلت، هرتبلت یک کلاس، یک مدرســـه، به منظور تامین تجهیزات ارتباطی هوشمند (تبلت و گوشی) ویژه دانش آموزان نیازمند به ویژه در مناطق محروم به اجرا در آمد.

اهداف این طرح به شرح زیر است:

  •  شـناسـایی دانش آموزان بازمانده از تحصـیل به علت دسـترسـی نداشتن  به تجهیزات ارتباطی
  • شـناسایی خیرین و سـازمانهای حمایتی برای جذب کمک های مردمی،
  • مدیریت تجهیزات و امکانات اهدا شـده به آموزش و پرورش و دانش آموزان نیازمند،
  • توزیع عادلانه تجهیزات و کمک های مردمی بین دانش آموزان نیازمند،
  • هدایت کمک ها و تجهیزات اهدایی در مســیر صــحیح و نیازمند حقیقی و یکپارچگی مدیریت
  • فرآیند جذب و توزیع کمک های مردمی


همچنین ردیف اعتبار ویژه ای در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به عنوان مکمل فعالیت های آموزشی در نظر گرفته شد.

66. پس از بازگشایی مدارس، سامانه شــاد چه میشود؟

تا اطلاع ثانوی آموزش در بستر مجازی و در سامانه شاد که پلتفرم رسمی آموزش و پرورش است انجام میگردد.

67. اپلیکیشن شــاد به روز رســانی شــده، با گوشــی های هوشــمند مدل پایین در دســترس مخاطبان نیست، برای این مساله چه برنامه ریزی صورت گرفته است؟

برای استفاده از اپلیکیشن «شاد» نیاز به خرید گوشی های مدل بالا نیست و مدل های ارزان قیمت کار معلمان و دانش آموزان را انجام میدهد. برنامه شـاد هم در نسخه موبایل و هم در نسخه وب ارائه شده اسـت که حتما لزومی به خرید گوشی هوشمند نباشد. این بدین معناست که اگر شما در خانه کامپیوتر یا لپ تاپ دارید، می توانید از نســخه شاد وب برنامه اســتفاده کنید و دیگر هزینه چند میلیون تومانی را برای گوشی  خرج نکنید.

68. چرا نرم افزارهای جدید به سامانه شــاد اضافه نمیشود در حالیکه محتواهای آماده شده تک بعدی هستند، ؟

در جلسه 23 شهریور شورای عالی فضای مجازی، موضوع توسعه آموزش و پرورش مجازی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شـد که سامانه شاد ذیل وزارت آموزش و پرورش مسئول ارائه آموزش عمومی رایگان باشــد و در زمینه فعالیت آموزشــی ارزش افزوده بخش دولتی و غیردولتی تنظیم مقررات کرده و مجوز صادر کند. رئیس جمهور در این زمینه وزارت خانه های آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات
و مرکز ملی فضای مجازی را مکلف کرد با توجه به نزدیکی آغاز سال تحصیلی جدید، چارچوب آموزش در فضای مجازی را نهایی و به شورای عالی ارائه کنند.

69. سـرعت تبادل اطلاعات در شاد پایین است، برای رفع آن چه برنامه ریزی یا اقدامی صورت گرفته است؟

سرعت تبادل اطلاعات به عوامل مختلفی بستگی دارد که همه آنها در اختیار آموزش و پرورش نیست از جمله :

  • سخت افزار کاربران
  • پهنای باند
  • زیرساخت ها

70. چرا در سامانه شــاد برنامه هفتگی درسی دانش آموزان وجود ندارد؟

برنامه درسـی هفتگی دانش آموزان در سامانه شــاد را معاونان آموزشـی وزارت آموزش و پرورش تعیین کرده و این برنامه ها مطابق برنامه هفتگی کلاس های حقیقی تعیین شـده است. با به روز رسانی نسخه جدید برنامه شـاد امکان بارگذاری برنامه هفتگی درسی دانش آموزان از طریق گروه های اختصاصی هر مدرسه وجود خواهد داشت.

71. چرا معاونان مدارس و مربیان در کلاس های شاد تعریف نشده اند؟

کادر مدرسـه موظف هستند به مدیر مدرسه کمک کنند و همکاری داشته باشند. برای این افراد نقش های مجزا روی اپلیکیشن توسط مدیر و حتی معلم در کلاس قابل تعریف است.


برای استفاده از سامانه شاد باید هزینه بپردازیم؟

در صورتی که در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستید، هیچ هزینه ای نباید بابت سامانه شاد بدهید اما مدارس غیردولتی در صورت استفاده از دیگر سامانه ها میتوانند هزینه ای برای شما در نظر بگیرند.

آیا در نسخه جدید سامانه شاد ارتباط تصویری دانش آموز با معلم دو طرفه خواهد شد؟

بله

آیا بستر سامانه شاد برای دانش آموزان امن است؟

بله. در سامانه شاد هیج فردی بجز دانش آموز و معلم نمیتواند حضور داشته باشد، از این جهت سامانه شاد از نظر اخلاقی محیط ایمنی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه پاسخ به سوالات پرتکرار سامانه شاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403