همه چیز درباره آزمون دکتری ۱۴۰۳

همه چیز درباره آزمون دکتری ۱۴۰۳

جهت مشاوره در زمینه همه چیز درباره آزمون دکتری ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله آموزشی، همه چیز درباره آزمون دکتری ۱۴۰۳ ، از ظرفیت پذیرش تا احتمال تغییر در نمره حدنصاب ارائه داده شده است. آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ صبح روز پنجشنبه 11 اسفندماه 1402 برگزار خواهد شد.

بر این اساس و به‌منظور جابه‌جایی کمتر داوطلبان آزمون دکتری ناپیوسته، تعداد حوزه‌های برگزاری این آزمون به ۱۱۰ شهر و ۲۱۰ حوزه امتحانی رسید. درحالی‌که کنکور دکتری سال قبل تعداد کل حوزه‌های برگزاری در سراسر کشور ۶۰ عدد بود.

تعداد شرکت کنندگان آزمون دکتری ۱۴۰۳

در این آزمون ۱۸۵ هزار نفر ثبت ‌نام کرده بودند اما حدود ۱۱ درصد داوطلبان یعنی حدود ۲۰ هزار نفر کارت ورود به جلسه خود را دریافت نکردند و در جلسه آزمون حاضر نشدند. البته ناگفته نماند که هر ساله تقریبا به همین میزان در جلسه آزمون حاضر نمی‌شود. البته آمار غایبان نسبت به آزمون دکتری ۹۹ که با تاخیر در مردادماه برگزار شد ۲۰ درصد کمتر شده است. از جمعیت شرکت‌کننده در آزمون دکتری سال ۱۴۰۳، ۴۵ درصد از داوطلبان زن و ۵۵ درصد از داوطلبان مرد بودند. به گفته منصور غلامی وزیر علوم؛ بیشتر مردان در گروه‌ های فنی و مهندسی و دامپزشکی ثبت ‌نام کرده‌ اند.

نحوه برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳

به گفته فاطمه زرین آمیزی، مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش درباره شیوه برگزاری کنکور دکتری در استان خوزستان؛ در استان خوزستان تعداد شهرهایی که محل برگزاری آزمون دکتری خواهند بود از ۷ شهر به ۱۵ شهر افزایش یافت تا در شهرهای قرمز جابه‌جایی داوطلبان را نداشته باشیم.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۳

حال که آزمون دوره دکتری برگزار شده داوطلبان منتظر اعلام نتایج اولیه هستند. به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور؛ نتایج اولیه شامل کارنامه خام، تراز و نمره کل دهه آخر فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

نتایج اولیه آزمون دکتری 1403، روز یکشنبه 29 فروردین از سایت سنجش منتشر خواهد شد..

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

انتخاب رشته همه دانشگاه‌های کشور از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود اما انتخاب رشته متقاضیان دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی این دانشگاه انجام خواهد شد.

در زمان انتخاب رشته داوطلبان می‌توانند حداکثر ۱۰۰ کدرشته را بر اساس گرایش امتحانی خود انتخاب کنند. سپس سنجش داوطلبان از طریق سامانه‌های مربوطه انجام می‌شود.

آن‌دسته از متقاضیانی كه براساس مندرجات كارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی گردیده‌اند، می‌بایست از روز دوشنبه مورخ 1403/01/30 تا روز پنجشنبه مورخ 1403/02/02 نسبت به ثبت كدرشته‌محل‌های انتخابی خود (حداكثر 50 كدرشته محل درصورت وجود) با توجه به رشته امتحانی كه در آن آزمون داده‌اند، در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اقدام نمایند.

انتخاب رشته آزمون دکتری 1403، از 30 فروردین تا 2 اردیبهشت

ظرفیت پذیرش آزمون دکتری

ظرفیت پذیرش آزمون دکتری ۱۴۰۳

سال گذشته حدود ۱۲ هزار نفر در دانشگاه‌های دولتی و تقریبا همین میزان در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شدند. بنابراین پیش‌بینی می‌شود که حدود ۲۴ هزار نفر وارد دوره دکتری در سال ۱۴۰۳ شوند. البته به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور؛ هنوز ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان دوره دکتری نهایی نشده است. وی ابراز امیدواری کرد که ظرفیت پذیرش آزمون دکتری تا فروردین‌ماه ۱۴۰۳ نهایی شود.

به محض انتشار اطلاعیه در رابطه با ظرفیت پذیرش آزمون دکتری 1403 ، این مقاله بروزرسانی خواهد شد.

مصاحبه داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: ۳ برابر ظرفیت پذیرش برای مصاحبه دعوت می‌شوند. وی پیش‌بینی کرد که ۵۰ تا ۵۵ هزار نفر برای مصاحبه دعوت می‌شوند.

بر اساس برنامه زمانی پیش‌بینی‌شده نتایج دعوت به مصاحبه داوطلبان اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام می‌شود و از اوایل خردادماه مصاحبه داوطلبان در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

مصاحبه مجازی آزمون دکتری ۱۴۰۳

سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مصاحبه داوطلبان در همه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی به‌صورت مجازی برگزار شد. دانشگاه‌ها از طریق سامانه‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی به داوطلبان دوره دکتری کد دسترسی ارائه می‌دادند تا بتوانند به‌صورت مجازی در اتاق‌های کنفرانس آنلاین حاضر شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز برگزاری جلسات آنلاین مصاحبه را در دستور کار قرار داده بود اما با این تفاوت که برگزاری مصاحبه‌ها در رشته‌ها و گروه‌های مختلف دسته‌بندی شدند، برای هر گروه در واحدهای استان تهران مصاحبه آنلاین برگزار شد. البته اساتید از واحدهای دانشگاهی استان تهران و استان‌های هم‌جوار به تهران آمدند تا در سنجش علمی داوطلبان مشارکت داشته باشند.

استادان در گروه‌های مشخص در اتاق‌های جداگانه حاضر می‌شدند و داوطلبان دوره دکتری به سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی متصل می‌شدند و مصاحبه علمی داوطلبان برگزار می‌شد.

در این میان خبرهایی از حذف و تجمیع برخی رشته‌ها به گوش می‌رسد که غلامی وزیر علوم در این باره می‌گوید: تغییرات گرایش‌های دکتری به دلیل این است که در آموزش این دوره‌ها تجدیدنظر شده است و جزء برنامه‌ریزی آموزشی است و در پشت آن بحث‌های کارشناسی وجود دارد.

نمره حدنصاب آزمون دکتری

نمره حدنصاب آزمون دکتری ۱۴۰۳

مسئله دیگری که برای داوطلبان دوره دکتری مهم است، تعیین حدنصاب نمره در رشته‌های مختلف است. به گفته خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تغییری در حدنصاب‌ها رخ نداده و سهم آزمون و مصاحبه همچنان ۵۰ است. وی همچنین می‌گوید: بر اساس قواعد تعیین‌شده شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حدنصاب‌ها عمل می‌شود.

البته پیش‌ازاین احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور از تغییر حدنصاب‌ها در آزمون دکتری خبر داده بود. وی گفته بود: در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مصوب شد که پس از تصویب لایحه حدنصاب دکتری برای سال ۱۴۰۳، وزارت علوم موظف شود لایحه سنجش پذیرش مربوط به تحصیلات تکمیلی را به شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند، البته بحث‌های کارشناسی این لایحه در حال انجام است.

در هر صورت اگر این لایحه تا زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دوره دکتری تصویب شود ممکن است که حدنصاب نمره بر این اساس تعیین شود.

تاثیر سهمیه ها در آزمون دکتری ۱۴۰۳

براساس دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ تاثیر سهمیه ها به صورت زیر است:

  1. بيست و پنج درصد (25 %) ظرفيت هر كد رشته محل به “همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر”، “آزادگان و همسر وفرزندان آنان”، “جانبـازان 25 % و بالاتر و همسر و فرزندان آنان” اختصاص دارد. (سهميه ايثارگران 25 %ظرفيت)
  2. پنج درصد (5%) ظرفيت هر كد رشته محل نيز به “جانبازان زير 25 % و همسر و فرزندان آنان” و “همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه” اختصاص دارد. (سهميه ايثارگران 5 %ظرفيت)
  • نکته 1:  بر اساس قوانين مذكور حدنصاب نمره ايثارگران (اعم از ايثارگران مشمول ظرفيت 25 درصدي و يا 5 درصدی) 70% نمره آخرين فـرد پذيرفتـه شـده در گـزينش آزاد در هر كد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان، 80% نمره آخرين فرد پذيرفته شده در گزينش آزاد در هر كد رشته محل می باشد.
  • نکته 2: داوطلبانی كـه بـا اسـتفاده از سـهميه رزمندگان و ايثارگران يک بار در دوره روزانه آزمون دكتری پذيرفته شده باشند، حق استفاده مجدد از سهميه ايثارگران و رزمندگان در آزمون هـای سـال های بعد در همان مقطع را نخواهند داشت.
  • نکته 3 : داوطلبان سنوات قبل كـه بـا اسـتفاده از سهميه های شاهد و ايثارگر در رديف پذيرفته شدگان رشته های تحصيلی دوره های شبانه و نيمه حضـوری دانشـگاه ها و موسسـات آمـوزش عـالی، دانشـگاه پيـام نور، موسسات غيردولتی و غيرانتفاعی و دوره های مجازی و پرديس خودگردان قرار گرفته اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خـود فقـط يـک بـار ديگـر، مجاز به استفاده مجدد از سهميه های مربوط خواهند بود.

برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با آزمون دکتری ۱۴۰۳ می توانید با کارشناسان مجموعه به شماره 9099071613 تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

سوالات متداول آزمون دکتری ۱۴۰۳

نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می شود؟

نتایج اولیه شامل، کارنامه خام، تراز و نمره کل، دهه آخر فروردین ماه ۱۴۰۳ از طریق سایت سنجش اعلام می شود.

انتخاب رشته کنکور دکتری ۱۴۰۳ چه زمانی آغاز می شود؟

براساس برنامه زمانی پیش بینی شده، انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ ، هفته اول تردیبهشت ماه شروع می شود.

تعداد شرکت کنندگان آزمون دکتری ۱۴۰۳ چه میزان بوده است؟

در این مقاله تعداد داوطلبان کنکور دکتری 1403 بیان شده است.

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه همه چیز درباره آزمون دکتری ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. 1

    600تومان ثبت نام ظلم ظلم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی