نکات اساسی در مرور کردن مباحث سنگین و مهم کنکور سراسری 98

مرور

جهت مشاوره در زمینه نکات اساسی در مرور کردن مباحث سنگین و مهم کنکور سراسری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

توجه داشته باشید که برای یادگیری و تسلط ۱۰۰ درصدی یک مطلب راهی جز مرور چندین باره آن در فواصل معین و از قبل تعیین شده ندارید در مقاله زیر به ذکر نکاتی پیرامون اصول بنیادی مرور دروس می پردازیم.

مرور

چگونه دروس کنکوری را مرور کنیم؟

۱- به طور طبیعی در بسیاری از اوقات داوطلبان مطالبی را که مطالعه می کنند تا ۴۸ ساعت پس از مطالعه نیمی بیشتر از آن را فراموش می کنند برای همین است که اکثر مشاوران تحصیلی بر روی امر مرور دروس تاکید ویژه دارند و البته توصیه می شود برای مرور مطالبی که خوانده اید از ۲ الی ۳ روز بعد از خواندن مطلب به مرور آن بپردازید.

۲- برای مرور کردن دروس مختلف توصیه می شود به متن کامل دروس در کتاب های درسی مراجعه نکنید چرا که حجم زیاد مطالب هم از مرور صحیح درس جلوگیری می کند و هم زمان زیادی را از شما می گیرد و فقط شما را کلافه می کند. متونی از کتاب درسی که قبلا علامتدار کرده بودید خلاصه هایی که هنگام مطالعه از مطلب مورد نظر برداشته اید و یادداشت هایی که هنگام تدریس استاد در کلاس نوشته اید و نکات بدست آمده از تست زنی هایتان بهترین منابع برای مرور هستند.

۳- در دروس عمومی که شامل درس هایی مثل دین و زندگی، ادبیات فارسی، عربی و زبان انگلیسی هستند هر ساله در کنکور سراسری دارای ساختاری مشابه هستند به این صورت که سوالات ابتدایی درس عربی همیشه به مبحث ترجمه اختصاص داده شده است و یا سوالات انتهایی درس ادبیات و زبان فارسی در کنکور سراسری به سوالات قرابت معنایی پرداخته می شود از همین رو توصیه ما به داوطلبان این است که برای مرور این دروس بعد از یادگیری کامل نکات و ریزه کاری های حفظی آن ها به تست زنی های مجموعه ای در زمانی محدود بپردازید و سپس به وسیله مطالعه کامل پاسخ نامه به خصوص برای سوالاتی که اشتباه پاسخ داده اید به مرور مطالب بپردازید.

۴- برای دروس اختصاصی رشته ریاضی و فیزیک و هم چنین دروس محاسباتی رشته علوم تجربی علاوه بر تهیه کردن برگه هایی که شامل نکات کلیدی و فرمول های این دروس هستند و مطالعه این برگه ها توصیه اکید ما بر تست زنی در تعداد زیاد می باشد. زدن تست های طبقه بندی شده و هم چنین تست زنی از مباحثی که در آزمون های آزمایشی بیشترین سوالات غلط را داشته اید و تست های که قبلا به علت پاسخ اشتباه دادن علامت دار کرده اید امری بسیار مهم است. هم چنین کار کردن تست های سراسری ۱۰ سال اخیر نیز بسیار مفید و کارآمد خواهد بود به طور خلاصه باید خدمتتان عرض کنیم که در دروس محاسباتی باید بیشترین وقت خود را بر روی تست زنی بزارید و حتی مرور این دروس نیز همان طور که در بالا اشاره کردیم از طریق تست زنی انجام می گیرد.

۵- برای دروسی مثل زیست شناسی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است

خواندن روزانه این درس را به داوطلبان رشته تجربی توصیه می کنیم. مطالعه ای که جنبه ترکیبی داشته باشد در هنگام مطالعه می بایست هر سه کتاب دبیرستان جلوی داوطلب باشد تا در صورت مواجه با مباحث ترکیبی به کتاب دیگر رجوع کند برای این درس تست زنی مجموعه ای را توصیه می کنیم چرا که تعداد زیادی از ۵۰ تست زیست شناسی در کنکور سراسری شامل تست های ترکیبی می باشد. در این درس کشیدن شکل های کتاب های درسی در ابعاد بزرگ و مرور هر روزه آن ها را به داوطلبان پیشنهاد می دهیم و هم چنین از علامت دار کردن مطالب مهم کتاب های درسی و حاشیه نویسی در کتاب درسی غافل نشوید.

۶- لازم است در برنامه ریزی بلند مدت خود برای کنکور سراسری ماه های انتهایی(اردیبهشت و خرداد) را به مرور دروس عمومی و در برنامه ریزی کوتاه مدت خود برای آزمون های آزمایشی ۲ تا ۳ روز انتهایی که فرصت برای آزمون دارید را به مرور دروس عمومی و حفظی بپردازید.

۷- تکنیک استفاده از (جعبه لایتنر) از روش های مفید برای مرور و یادگیری عمیق دروس است که با توجه به وقت گیر بودن این روش توصیه ما به داوطلبان این است که این روش را برای مباحثی که ضعف دارند استفاده کنند. از دیگر ابزار های مرور دروس می توان به خلاصه هایی که از دروس مختلف تهیه کرده اید اشاره کرد چرا که اهمیت واقعی خلاصه هایتان را در روز های پایانی آزمون سراسری حس می کنید روز هایی که نمی توانید مبحث خاصی را به طور جداگانه مطالع کنید و فقط باید به مرور نکات مهم دروس بررسی مجدد اشکال و یادآوری فرمول ها و تورق سریع دروسی مثل زیست شناسی بپردازید.

نکات اساسی در مرور کردن دروس کنکور تجربی

 مرور می‌تواند دارای 3 مرحله باشد:

 مرور از روی جزوه و کتاب:

در این نوع مرور، دانش‌آموز، مطلب را از منبع اولیه مجدداً مرور می‌کند. حتی اگر فقط مطالب مهم و نشان‌دار مطالعه شود، باز هم مرور از روی جزوه و کتاب وقت زیادی را می‌گیرد.

 مرور از روی الگوی یادآوری (خلاصه‌نویسی):

این نوع مرور، کامل‌، مطمئن‌ و نیز سریع است. در این نوع مرور باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنید و سعی کنید تمام قسمت‌ها را یادآوری کنید. اگر نتوانستید بخشی از الگو را یادآوری کنید ابتدا کمی به ذهنتان فشار بیاورید تا گرسنه شود و آن‌گاه می‌توانید از روی منبع اصلی (جزوه و کتاب) آن را کامل کنید. این کار باعث می‌شود تمام مطالب را مرور کنید. این نوع از مرور نوعی بازیابی مطالب محسوب می‌شود.

 مرور با تست:

شما می‌توانید با زدن تست ضمن حفظ آمادگی، آن‌ها را مرور کنید. به این روش بازیابی از طریق آزمون هم می‌گویند. شما با تمرین تستی و آزمون دادن از مطالبی که قبلاً خوانده‌اید، آن‌ها را با روش جدیدی در ذهن خود طبقه‌بندی می‌کنید. علاوه بر آن اولویت‌های خود را هم مشخص می‌کنید که به کدام قسمت‌ها با بیش‌تر توجه کنید. هم‌چنین به سریع‌ترین روش ممکن کل مطالب را در ذهن خود بازیابی می‌کنید.

محسن ادیب زاده- دانشجوی سال آخر پزشکی تهران


دریافت مشاوره خصوصی با شرایط ویژه برای ثبت نام فقط با شماره زیر  تماس بگیرید …

رتبه های برتر


خدمات تخصصی مشاور گروپ

مشاوره برنامه ریزی درسی

مشاوره برنامه ریزی کنکور

مشاوره کنکور تلفنی (مشاوره کنکور سراسری)

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره انتخاب رشته تلفنی

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

مشاوره معافیت تحصیلی

مشاوره معرفی رشته های دانشگاهی

مشاوره معرفی دانشگاه های کشور

مشاوره پذیرش دانشگاه بدون کنکور

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

مشاوره کنکور دکتری تلفنی

مشاوره انتخاب رشته ارشد

مشاوره انتخاب رشته دکتری

مشاوره ثبت نام کنکور

مشاوره انتخاب رشته


امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه نکات اساسی در مرور کردن مباحث سنگین و مهم کنکور سراسری 98

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403