نحوه طراحی سوالات کنکور

نحوه طراحی سوالات کنکور 1403

جهت مشاوره در زمینه نحوه طراحی سوالات کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد : رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌‌هایی به وزرای علوم، بهداشت و سرپرست وزارت آموزش و پرورش، از آنان خواست با پرهیز از هرگونه تصمیم گیری تنش‌زا ، آزمون سراسری ۱۴۰۳ نیز مثل امسال بدون در نظر گرفتن تأثیر قطعی معدل یک سال برگزار شود.

نحوه طراحی سوالات کنکور

کنکور ۱۴۰۳ چگونه است؟

سرنوشت کنکور ۱۴۰۳
تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳
برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳
بودجه بندی کنکور ۱۴۰۳
منابع کنکور ۱۴۰۳
مشاوره کنکور ۱۴۰۳


نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : چگونگی برگزاری کنکور ۱۴۰۳ نیز احتمالا همانند سال های اخیر است، هر چند مجلس و شواری عالی انقلاب فرهنگی به دنبال این مورد هستند که در طرحی با عنوان ساماندهی و حذف کنکور از کنکور ۱۴۰۳ تغییراتی را در شیوه برگزاری اعمال کنند، اما با توجه به شرایط پیش بینی می شود کنکور سال ۱۴۰۳ نیز همانند کنکور سال های گذشته برگزار شود.

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : کنکور سراسری ۱۴۰۳ در واقع اولین کنکوری است که پس از این تغییرات بر مبنای کتاب های درسی جدید برای همه داوطلبان برگزار می شود و این مسئله برای متقاضیانی که با کتاب های نظام قدیم فارغ التحصیل شده اند و حال داوطلب شرکت در کنکور ۱۴۰۳ هستند سردرگمی بوجود می آورد .

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده ، طراحی سولات کنکور ۱۴۰۳ به یک صورت و آن هم بر اساس منابع نظام جدید است . یعنی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ تنها یک نوع سوال از کتاب های نظام جدید ( کتاب های پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم ) برای همه متقاضیان شرکت در کنکور سراسری اعم از نظام قدیم و نظام جدید طراحی می شود .

به گفته سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

  1. سوالات کنکور سراسری صرفا از کتاب درسی مدرسه طراحی خواهد شد.
  2. سوالات آزمون سراسری برای همه متقاضیان اعم از نظام قدیم و نظام جدید، صرفا بر مبنای دروس نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ طراحی خواهد شد.
  3. سوالات کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۳ برگزار نخواهد شد.
  4. سوالات کنکور به صورت هوشمند از بانک سوالات استخراج و ممیزی خواهند شد.

تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : چند سالی است که سازمان سنجش ، بحث تاثیر معدل در کنکور سراسری را مطرح کرده است . به طور حتم می توان گفت تاثیر معدل ( قطعی ، مثبت ؟ ) در کنکور ۱۴۰۳ برای شرکت کنندگان به دغدغه ای بزرگ تبدیل شده است . دارندگان دیپلم نظام جدید یا قدیم و پیش دانشگاهی رشته های انسانی ، ریاضی ، تجربی و علوم و معارف اسلامی که یک یا چند درس خود را به صورت امتحان نهایی ، سراسری یا کشوری داده اند ، مشمول تاثیر معدل در کنکور سراسری می باشند .

از آنجایی که در آزمون نظام جدید که سه ساله است حجم دروس نسبت به نظام قدیم که چهار ساله بوده کمتر شده و مطالب به نسبت روان‌تر و راحت‌تر شده و افراد ترجیح می‌دهند که خود را با مطالعه کتب جدید هماهنگ کنند بنابراین با کم‌شدن متقاضیان ثبت‌نام در کنکور نظام قدیم، خود به خود کنکور به سمت برگزاری تک آزمون فقط به صورت نظام جدید پیش می‌رود!

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ مثبت یا قطعی؟

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : هر سال ده هزار نفر در گروه آزمایشی تجربی معدل کتبی بالای 19 و نزدیک به 20 دارند و توقع تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ را دارند و عده‌ای با معدل کم که نگران تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ هستند؛ اما اگر تاثیر معدل به صورت مثبت باشد هم گروه معدل بالا راضی خواهند بود و هم گروه معدل پایین از تاثیر منفی متضرر نشده‌اند و هر دو دسته را راضی نگه خواهد داشت. قرار بود تاثیر معدل در سال 98 به صورت 30 درصد قطعی باشد که مورد اعتراض واقع شد. اعتراض نتیجه داد و در نهایت تاثیر معدل به صورت 30 درصد مثبت اعمال شد.

تاثیر سوابق تحصیلی کنکور سراسری ثبت نام ترمیم معدل

سوالات کنکور ۱۴۰۳

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : سوالات کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ سوالات کنکور ۱۴۰۳ مانند سال‌های اخیر است. داوطلبان باید به دو دفترچه شماره ۱ و ۲ برای درس‌های عمومی و تخصصی پاسخ دهند. تمامی این سوالات بر اساس منابع نظام جدید و پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم هستند. سوالات کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟ جواب این سوال به طور کامل در قسمت زیر توضیح داده شده است:

سوالات درس‌های عمومی در کنکور ۱۴۰۳

ادبیات فارسی

تعداد سوالات ادبیات فارسی: ۲۵ سوال
سوالات ادبیات فارسی: سوال ۱ – سوال ۲۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات ادبیات: ۱۸ دقیقه

عربی

تعداد سوالات عربی: ۲۵ سوال
سوالات عربی: سوال ۲۶ – سوال ۵۰
مدت زمان پاسخگویی به سوالات عربی: ۲۰ دقیقه

دین و زندگی

تعداد سوالات دین و زندگی: ۲۵ سوال
سوالات دین و زندگی: سوال ۵۱ – سوال ۷۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات دین و زندگی: ۱۷ دقیقه

زبان انگلیسی

تعداد سوالات زبان انگلیسی: ۲۵ سوال
سوالات زبان انگلیسی: سوال ۷۶ – سوال ۱۰۰
مدت زمان پاسخگویی به سوالات زبان انگلیسی: ۲۰ دقیقه

سوالات درس‌های تخصصی در کنکور ۱۴۰۳

زمین شناسی

تعداد سوالات زمین شناسی: ۲۵ سوال
سوالات زمین شناسی: سوال ۱۰۱ – سوال ۱۲۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات زمین شناسی: ۲۰ دقیقه

ریاضی

تعداد سوالات ریاضی: ۳۰ سوال
سوالات ریاضی: سوال ۱۲۶ – سوال ۱۵۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات ریاضی: ۴۷ دقیقه

زیست شناسی

تعداد سوالات زیست شناسی: ۵۰ سوال
سوالات زیست شناسی: سوال ۱۵۶ – سوال ۲۰۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات زیست شناسی: ۳۶ دقیقه

فیزیک

تعداد سوالات فیزیک: ۳۰ سوال
سوالات فیزیک: سوال ۲۰۶ – سوال ۲۳۵
مدت زمان پاسخگویی به سوالات فیزیک: ۳۷ دقیقه

شیمی

تعداد سوالات شیمی: ۳۵ سوال
سوالات شیمی: سوال ۲۳۷ – سوال ۲۷۰
مدت زمان پاسخگویی به سوالات شیمی: ۳۵ دقیقه

سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳

سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ تغییراتی خواهد داشت. برخی از تغییرات عبارتند از:

  • سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ بر اساس بودجه بندی و بارم بندی جدید طراحی خواهند شد.
  • سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ بیشتر بر مبنای مفاهیم و تفکر انتقادی خواهند بود و کمتر از حفظیات و محاسبات.
  • سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ در برخی از دروس مانند ریاضی، زیست شناسی و فیزیک سخت تر از سال ۱۴۰۲ خواهند بود.

زمان دقیق مشخص شدن سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ هنوز اعلام نشده است. اما معمولا سازمان سنجش آموزش کشور در اوایل سال تحصیلی جدید، نمونه سوالات کنکور را منتشر می کند. بنابراین داوطلبان می توانند با مطالعه این نمونه سوالات، از سطح سوالات کنکور ۱۴۰۳ آگاه شوند. امیدوارم پاسخ من برای شما مفید بوده باشد

داوطلبانی که معدل داغونی دارند؛ چیکار کنند؟

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : از این رو، پیشنهاد می‌کنیم ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳ را هم فراموش نکنید؛ شما که برای کنکور خود را آماده کرده‌اید پس سعی کنید با یک تیر دو نشان بزنید و با آمادگی که کسب کردید برای ترمیم معدل خود اقدام کنید در این صورت دیگر نگران تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ نخواهید بود و هم سابقه درخشان‌تری را در کارنامه خود ثبت کرده‌اید که باعث افزایش اعتماد به نفس شماست.

ظرفیت پذیرش در کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : شاید این سوال در ذهن شما داوطلب گرامی شکل گرفته است که ظرفیت پذیرش نظام قدیم بیشتر خواهد بود یا نظام جدید؟ باید بدانید ظرفیت پذیرش هیچ فرقی نمی‌کند و اصلا درصدبندی نیست. از این بابت نگرانی به خود راه ندهید!

رتبه‌های برتر کنکور می‌توانند از نظام قدیم و یا نظام جدید باشند زیرا هیچ درصد‌بندی برای ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید صورت نگرفته و کاملا حالت رقابتی خواهد داشت، عادلانه‌ترین حالت ممکن!

آیا قیف کنکور پزشکی واژگون می‌شود؟!

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : در ایران برای ورود به رشته پزشکی باید از دهانه باریک قیف کنکور وارد شوید ولی از آن سو راحت خارج می‌شوید‌، هیچ دانشجوی رشته پزشکی نیست که موفق به اخذ مدرک پزشکی نشده باشد اما در برخی کشورها دقیقا عکس ایران است. برای ورود به رشته پزشکی از دهانه پهن قیف وارد می‌شوند اما خروجی دانشگاه رشته پزشکی مانند گذشتن از دهانه باریک قیف با آزمون همراه است!

وقتی ظرفیت کل رشته پزشکی در تمامی دوره‌های روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل جمعا حدود 5000 نفر بیشتر نیست اما سالانه بیش از پانصد هزار نفر برای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته تاپ پزشکی به رقابت می پردازند یعنی فقط یک درصد امکان قبولی و خارج شدن از آزمون دشوار کنکور و دهانه بسیار باریک این قیف را خواهند داشت!

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : برعکس در دانشگاه‌های معروف دنیا در رشته پزشکی داوطلبان بدون هیچ آزمونی و بسیار آسان پذیرش می‌شوند اما پس از خواندن چهار سال درس تئوری رشته پزشکی، آزمونی همانند کنکور برگزار می‌شود که در آن آزمون فقط کسانی به مرحله بعد و پزشک شدن دست خواهند یافت که بتوانند حداقل نمره 80 از 100 را کسب نمایند!
یادداشت: اینکه آیا مزیت این الگوی وارونه آنقدر بیشتر از معایب کنکور در این رشته است که بتوان برای ورودی در رشته پزشکی از این الگو استفاده کرد، نیاز به نظر کارشناسی شده دارد.

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : اما آنچه مسلم است حتی اگر کنکوری نباشد و به تعداد داوطلبان امکان پذیرش وجود داشته باشد به نظر شما آیا صحیح است به همه مجوز طبابت و اجازه کار داده شود؟ آیا نیاز به تست تعهد و اخلاق در این رشته که با جان انسان‌ها سرو‌کار دارد نیست؟! بنابراین سخت‌گیری در خروجی دانشگاه‌های رشته پزشکی به نظر منطقی‌تر است؛ آیا صرف داشتن هوش بالا و گذشتن از سد کنکور کافی است و می‌تواند تضمین و تعهد اخلاقی برای یک داروساز ایجاد کند که از علم و تخصصش در راه نا صحیح لابراتوار مواد استفاده نکند؟!

احتمال اینکه در کنکور ۱۴۰۳ قیف ورودی کنکور رشته پزشکی وارونه شود، زیاد نیست با اینکه سرو ته کردن این قیف در ایران شرایط خاص خودش را می‌طلبد. که در تلویزیون هم در این مورد بحث‌هایی شده است و دکتر مجید حسینی یکی از طرفداران افزایش ظرفیت قبولی کنکور ۱۴۰۳ بودو به خوبی از این موضعی که داشت، دفاع کرد.

اما امکان ارائه دروس تئوری چهار ساله نیاز به امکانات خاصی ندارد و حتی دانشگاه پیام نور هم راحت می‌تواند پذیرش داشته باشد کما‌اینکه در سالیان اخیر سهم عمده‌ای در بالا‌بردن سهمیه پذیرش خصوصا در رشته های بدون آزمون داشته است!

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : در بحث اشتغال هم مگر برای همین پنج هزار نفر ظرفیت پذیرش شده، اشتغال به کارشان تضمین شده است که برای ظرفیت بالاتر نباشد؟ مگر برای رشته‌های تاپ مهندسی پیام نور برای تمامی فارغ التحصیلان فکر اشتغال شده بود که بدون کنکور پذیرش شد؟ از آنجا که حدود نیمی از متقاضیان پزشکی خانم‌ها هستند و در صورتی که نتوانند در آزمون 80 از 100 موفق شوند، چیزی را ازدست نمی‌دهند.

از طرفی همه علاقه‌مندان امکان اینکه خود را بیازمایند و دانشجوی رشته پزشکی شوند را خواهند داشت و اصلا فشاری روانی که الان برای ورود به این رشته روی داوطلبان است کاملا برداشته خواهد شد! و به جای اینکه چهار سال از عمر خود را صرف خواندن دروس تکراری دبیرستان و تکنیک‌های تست زنی پشت کنکوری کنند پایه تئوری علم پزشکی را آموخته‌اند کاش دولتمردان کمی بیشتر به فکر این همه متقاضی معدل بالا برای رشته پزشکی می‌بودند! حیف علاقه و استعداد ایرانی است که در پشت سدی به نام کنکور رنگ ببازد!
اگر سعی کنید در رشته‌ای دیگری غیر از پزشکی به تحصیل بپردازید به مراتب بهتر از ماندن پشت سد کنکور است تا به انتظار معجزه یا شانسی برای باز شدن این سد باشید!

تنها رشته پزشکی است که جایگزین مناسب برای تفکیک دانش آموزان برتر به جز کنکور ندارد چرا که هزاران نفر معدل 20 و نزدیک 20 دارند که نمی‌شود صرفا بر اساس سوابق تحصیلی این داوطلبان را برای ورود به رشته پزشکی تفکیک کرد که البته به دلیل اینکه رشته پزشکی جز تخصص، نیاز به تعهد نیز دارد باید راه کار بهتری اندیشیده شود!

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۳ تجربی

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : داوطلبان و دانش‌‌آموزان گروه تجربی باید با یک برنامه‌ریزی دقیق خود را برای کنکور آماده کنند. اگر می‌خواهید عملکرد مناسبی در کنکور تجربی در سال ۱۴۰۳ داشته باشید باید مباحث مهم کنکور را با دقت زیادی مطالعه کنید. برنامه ریزی مناسب برای کنکور نه تنها یک مسیر مناسب به داوطلب نشان می‌دهد بلکه مسیر را تا موفقیت آسان‌تر می‌کند. مباحث مهم کنکور تجربی در سال ۱۴۰۳ می‌توانند مهم‌ترین دلیل برای کسب یک رتبه مناسب باشند. اگر با سوال کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود روبه‌رو هستید دیگر نباید نسبت به این سوال نگرانی داشته باشید. ما در این مطلب تمامی نکات مهم را به شما توضیح دادیم.

آیا برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ ضروری است؟

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ : برنامه ریزی نه تنها در کنکور بلکه در زندگی لازم است. کنکور مانند یک پروژه است و شما مدیر این پروژه هستید. به من بگویید آیا تمام سرمایه خود را به یک مدیر پروژه بدون برنامه می‌سپارید؟

پاسخ همه شما منفی است. پس شما هم باید از خودتان یک مدیر پروژه بابرنامه‌ای بسازید. این کار سخت نیست کافی است، همه همه فعالیت‌های روزانه خود را روی کاغذ بیاورید و با توجه به اهمیت فعالیت‌ها (تَسک‌ها) زمان را تقسیم کنید. این کار ساده به نظر می‌آید ولی متاسفانه کار ساده‌ای نیست. کمتر کسی پیدا می‌شود به برنامه ریزی روزانه خود عمل کند و اونا رتبه برترهای‌ بالقوه کنکور ۱۴۰۳ هستند. اگر شما هم می‌خواهید یک رتبه برتر شوید و در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تحصیل کنید؛ دبیر شوید؛ دکتر شوید؛ دندان پزشک شوید و هر آنچه علاقه دارید. گام اول برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ است و 2 نوع برنامه باید داشته باشید و آن را در چشم انداز کوتاه مدت – میان مدت – بلند مدت اجرا کنید.



چگونگی طراحی سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳

نحوه طراحی سوالات کنکور ۱۴۰۳ ، همان گونه که در بخش قبل توضیح داده شده منبع اصلی طراحی سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳ از کتاب های نظام جدید پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم در رشته های ریاضی و تجربی و انسانی می باشد و از کتاب های نظام قدیم هیچگونه سوالی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ مطرح نمیگردد و تمامی داوطلبان نظام قدیم جدید برای مطالعه کنکور سراسری ۱۴۰۳ لازم است که کتاب های درسی نظام جدید را مطالعه نمایند.

سوالات کنکور چگونه است

کار سازمان سنجش آموزش کشور تنها برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها نیست. این سازمان حدود ۶۰ آزمون دیگر را هم برای سازمان ها و موسسات دیگر برگزار می کند. اما کنکور دانشگاه ها مهم ترین وظیفه ای است که سازمان سنجش بر عهده دارد. آزمون کاردانی به کارشناسی، آزمون کارشناسی ارشد و آزمون استخدام کشوری از دیگر آزمون هایی است که سازمان سنجش اجرای آن را بر عهده دارد.
آزمون سراسری تنها آزمون از میان این ۶۰ آزمون است که سوالاتش از روی منابعی که قبلاً اعلام شده طرح می شود. دانش آموزان می دانند که تست های کنکور از میان چه کتاب هایی انتخاب می شود و تنها همان کتاب های درسی را می خوانند. اما در دیگر آزمون ها، داوطلبان نمی دانند که سوالات از کدام کتاب ها طرح می شوند و تنها سرفصل موارد امتحانی را می دانند. چند سالی است که سازمان سنجش برای طراحی سوالات آزمون سراسری از بانک سوالات استفاده می کند.
برخلاف افسانه رایجی که در اذهان مردم است و می گوید طراحان سوال به جایی نامعلوم برده می شوند و روزها و هفته ها پشت درهای بسته و در قرنطینه سوالات را طرح می کنند، زمان طرح سوال های کنکور سراسری یک دوره خاص نیست.
طراحان سوال در تمام طول سال به طراحی تست های کنکور مشغولند و این تست ها را به سازمان سنجش می دهند تا آنها به بانک سوالات وارد کنند. طراحان به مکان های مخصوصی از سازمان سنجش می روند که ورود هرکسی به آنجا ممنوع است و سوال ها را می نویسند و تحویل می دهند.
این طراحان هم ممکن است دبیر دبیرستان های سراسر کشور باشند و هم استاد دانشگاه. نهادهای آموزشی چون وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها طراحان خود را به سازمان سنجش معرفی می کنند. این سازمان مدتی با طراحان به طور آزمایشی کار می کند و در حین کار توانایی و شخصیت فردی آنها را می سنجد. پس از اینکه صلاحیت عمومی و تخصصی طراحان تایید شد، آنها را به گروه های مخصوص درسی مربوط به هر فرد وارد می کنند.
در سازمان سنجش هر درس، گروه مخصوص دارد که سوالات آن درس را طرح می کنند. مثلاً گروه ریاضی، شیمی یا ادبیات هر یک از این گروه ها ۲۰ تا ۳۰ نفر عضو دارند. تست هایی را که در این گروه ها طرح می شوند، یک کمیته پنج، شش نفره متشکل از طراحان با سابقه هر درس بازبینی می کنند و سپس اجازه اضافه شدن آن تست ها را به بانک سوالات می دهند. به این ترتیب بانک سوالات هر درس به تدریج در طول سال پربارتر می شود.
در این بانک همیشه چندهزار سوال وجود دارد و هر سال نیز به تعداد آن افزوده می شود. این بانک سوالات را در کامپیوتر مرکزی سازمان سنجش که به شدت از آن مراقبت می شود نگه می دارد. موارد امنیتی نیز طوری لحاظ شده است که به محض دسترسی غیرقانونی به کامپیوتر اطلاعات درون آن پاک شود.
هنگامی که وقت برگزاری آزمون سراسری می رسد، مسوولان برگزاری از میان بانک سوالات برای هر درس چندبرابر تعداد مورد نیاز تست بیرون می آورند. این تست ها باید با موارد حذفیات کتاب های درسی در هر سال که از قبل به دانش آموزان اعلام می شود، تطبیق داده شوند. هرگاه مسوولان مطمئن شدند که تست ها از موارد حذف شده کتاب های درسی نیست، آن را برای چاپ در دفترچه های سوال برمی گزینند.
برای بالا بردن ضریب امنیتی کنکور، چند دسته سوال به کمیته ای در سازمان سنجش تحویل داده می شود و آن کمیته با قرعه کشی یک دسته از آنها را انتخاب می کند و برای چاپ در دفترچه های سوال به چاپخانه می سپارد. چاپ دفترچه های کنکور یک ماه طول می کشد. دفترچه ها در چاپخانه سازمان سنجش در کرج چاپ می شوند و ۵۰ تا ۶۰ کارگر شبانه روز حدود ۵ میلیون دفترچه سوال کنکور را چاپ می کنند. مسوولان سازمان سنجش مراقبند که این چاپخانه در این یک ماه کوچک ترین منفذی به بیرون نداشته باشد.
ساختمان چاپخانه نیز از سوی سه نهاد وزارت اطلاعات، حراست سازمان سنجش و نیروی انتظامی حفاظت می شود. دفترچه ها پس از چاپ در کیسه های مخصوصی پلمب می شوند و به مراکز سازمان سنجش در استان ها فرستاده می شوند.
از این مرحله به بعد است که حفاظت از امنیت کنکور به دلیل گستردگی کار بسیار مشکل تر می شود. با این حال مسوولان سازمان سنجش اعلام کرده اند که در صورت به وجود آمدن هر مشکلی، قادرند با یک ماه تاخیر و با استفاده از بانک سوالات، کنکور را دوباره برگزار کنند. این اتفاق البته تا به حال نیفتاده است.
پس از برگزاری کنکور هم سازمان سنجش برای جلوگیری از تقلب پاسخنامه ها را با هم تطبیق می دهد. اگر پاسخنامه هایی پیدا شوند که کاملاً شبیه هم باشند، سازمان سنجش هر دو را متقلب می شناسد و محرومیت هایی را هم برای این کار در نظر گرفته است.
چند سالی است که سازمان سنجش برای استاندارد کردن تست ها تلاش هایی کرده و تمایل داشته است که با همین تست های کنکور بتواند بهتر دانش داوطلبان را بسنجد. پنج گزینه ای کردن تست ها یا طراحی سوال هایی با پاسخ های یک کلمه ای راه حل هایی بوده که سازمان سنجش به آنها فکر کرده اما هنوز نتوانسته آنها را عملی کند.
اگر طرح حذف کنکور هم اجرایی شود دیگر عمر کنکور به چنین تغییراتی قد نمی دهد. روان سنجی و پیش آزمون کردن سوالات کنکور هم برنامه ای بود که سازمان سنجش در نظر داشت انجام دهد. پیش آزمون همان کاری است که در آزمون تافل هم برای استاندارد شدن تست ها انجام می شود. باید دید با حذف کنکور سراسری دانشگاه ها باز هم سازمان سنجش به فکر چنین راه حل هایی است یا به همان روش های سنتی در دیگر آزمون های خود بسنده می کند.

آیا منابع کنکور نظام قدیم با نظام جدید متفاوت است؟

طراحی سوالات کنکور سراسری ۱۴۰۳ از کتاب های نظام جدید پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم در رشته های ریاضی و تجربی و انسانی می باشد و از کتاب های نظام قدیم هیچگونه سوالی در کنکور سراسری مطرح نمیگردد.

تغییر کتب درسی در کنکور و چه میزان است؟

با نگاه کلی به تغییر کتاب های نظام جدید می بینیم که تغییر کتاب های درسی دبیرستان خیلی زیاد نبوده و چارچوب اصلی مطالب تقریبا همون مطالب کتاب های درسی نظام قدیم هستند.

سوالات خود را چگونه مطرح کنیم؟

با مراجعه به وبسایت ما میتوانید سوالات خود را مطرح کنید.

در صورتیکه در مورد نحوه طراحی سوالات کنکور ، نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می توانید با کارشناسان تحصیلی ما در “مشاور گروپ” تماس بگیرید و اطلاعات کامل تر را از آنها بخواهید.

9099071613

( ویژه سراسر کشور )

(بدون کد و با تلفن ثابت تماس بگیرید)

.در صورت اشغال بودن خطوط، چندین بار شماره گیری را تکرار کنید.
.با مجوز رسمی و دارای مشاوران با تجربه و متخصص.

3.8/5 - (22 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه نحوه طراحی سوالات کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. sina

    😂😂😂😂

    پاسخ
  2. Sara

    یجا نوشتید دروس عمومی حذف
    بعد توضیح دادید تعداد سوالات دروس عمومی … حالت طبیعی دارید یا موادی چیزی زدید ؟؟؟

    پاسخ
  3. خانی

    سلام
    برای کسانی که دیپلم هنر نظام قدیم رو دارن و میخوان کنکور ریاضی شرکت کنن شرایط تغییر رشته به چه صورت هست، چه مراحلی باید طی کرد؟

    پاسخ
  4. زهرا

    واقعا خیلی آشغالن
    سوالا وحشتناااک بووود

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی