ارز دانشجویی

ارز دانشجویی به ارزی گفته می‌شود که با نرخ دولتی به دانشجویانی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند، ارائه می‌شود. این ارز مخصوص دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکتری است که در دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت علوم یا بهداشت تحصیل می‌کنند. برای دریافت ارز دانشجویی، دانشجویان باید در سامانه سجاد ثبت نام کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند. مبلغ ارز دانشجویی ۱۴۰۳ بر اساس میزان هزینه تحصیل و زندگی در کشور مقصد تعیین می‌شود. ارز دانشجویی یکی از راه‌های تسهیل تحصیل در خارج از کشور است که دولت به دانشجویان ارائه می‌دهد.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره ارز دانشجویی ۱۴۰۳ بدانید، تا انتهای مقاله ارز دانشجویی مشاور گروپ همراه ما باشید.

ارز دانشجویی - درخواست قیمت شرایط

جهت مشاوره در زمینه ارز دانشجویی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله سعی دارد به نحوه دریافت ارز دانشجویی در سال 1403 – 1404 پردازد. مراحل انجام دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴ شرایط و مدارک لازم جهت ثبت‌نام شرح داده خواهد شد. همچنین شرایط مورد نیاز برای ثبت نام ارز دانشجویی در سامانه سجاد و یا ثبت نام در سامانه نشا را به سمع و نظر شما خواهد رساند.

دریافت ارز دانشجویی

ارز دانشجویی ۱۴۰۳

نحوه دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۳ چگونه است؟ محتوای معرفی نامه به بانک برای دریافت ارز دولتی دانشجویی چیست؟ در این نامه درج شده است که  شما به عنوان دانشجوی مورد تأیید وزارت علوم و یا بهداشت  برای بازه مشخصی از سنوات مجاز تحصیلیتان می توانید از بانک های مشخصی  ارزهای  دولتی دریافت نمایید. یعنی وزارت علوم و بهداشت  گواهی اشتغال به تحصیل شما را تایید نموده  و مشخص می نماید که شما برای بازه چند ماهه می توانید ارز دولتی دریافت نمایید.

بطور مثال اگر در گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری شما که به تایید نمایندگی ایران در کشور محل تحصیلیتان رسیده، قید شود شما در ترم جاری به مدت ۴ ماه اشتغال به تحصیل دارید، شما پس ازدریافت تأییدیه این وزارتخانه ها، با در دست داشتن معرفی نامه  به بانک های معرفی شده ای که این اداره در اختیار شما قرار خواهد داد، پس از مراجعه  به  بانک مورد نظرتان در طول  مدت این بازه ۴ ماهه می توانید ارز دولتی دریافت کنید.

دستورالعمل دریافت ارز دانشجویی

به گزارش مشاور گروپ، سازمان امور دانشجویان دستورالعمل جدید دریافت ارز دانشجویی  1403 – 1404 را ابلاغ کرد که بر اساس آن حداکثر مدت پرداخت برای مقطع کارشناسی ارشد ۳۶ ماه و برای مقطع دکتری ۶۰ ماه تعیین شده است.

سازمان امور دانشجویان دستورالعمل دریافت ارز دانشجویی (دستورالعمل دریافت کمک مالی دانشجویی) را اعلام کرد. بر اساس اطلاعیه این سازمان هنگام درخواست برای دریافت مزایای دانشجویی موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. اتحادیه دانشجویی فقط محتوای گواهی اشتغال به تحصیل دانشجو را بررسی و تایید می کند. نحوه و شرایط پرداخت ارز شامل نوع، مبلغ و قیمت ارز دانشجویی براساس دستورالعمل بانک مرکزی، مسئولیت بر عهده بانک های عامل است.
  2. امکان تغییر بانک انتخابی وجود ندارد. بنابراین، شما مجاز به دریافت وجه نقد از همان بانک از ابتدا تا انتها در هر بانکی هستید که درخواست ارز را برای آن ارسال می کنید. ضمناً هم ارز مقرر و هم شهریه را می توان از یک بانک دریافت کرد و نمی توان ارز مقرر را از یک بانک و شهریه را از بانک دیگر دریافت کرد (لطفا در انتخاب بانک دقت کنید).
  3. متقاضیان باید گواهی اشتغال به کار خود را با بارگذاری در سامانه وزارت امور خارجه (سامانه میخک) تایید کنند. لازم به ذکر است تا زمانی که کد شناسایی سامانه میخک صادر نشود، بانک امکان پرداخت ارزی را ندارد
  4. ارز دانشجویی ۱۴۰۳ برای ترم جاری قابل بررسی است و به سایر درخواست ها (مربوط به ترم های گذشته) ترتیب اثر داده نخواهد شد.
  5. حداکثر مدت پرداخت ارز در مقطع کارشناسی ارشد ۳۶ ماه (۶ ترم) و برای مقطع دکتری ۶۰ ماه (۱۰ ترم) می باشد.
  6. دانش آموزان می توانند هر سال سه ماه در ایران درس بخوانند.
    الف- دارای اقامت (هر شش ماه یک ماه و نیم) باشند، در صورتی که دانشجو بیش از این مدت در ایران بماند، باید ارز دریافتی را پس دهد.
  7. لطفا به اعتبار دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید توجه کنید. در صورت عدم شناسایی دانشگاه توسط این وزارتخانه، ارز تحصیلی تعلق نمی گیرد. اطلاعات مربوط به اعتباربخشی دانشگاه ها را می توانید در وب سایت گروه تحصیلات تکمیلی به آدرس http//grad.saorg.ir مشاهده کنید.
  8. گواهی اشتغال به کار با سربرگ رسمی و مهر دانشگاه باید مجهز به مدرک، موضوع تحصیل، شرایط تمام وقت، مدت تحصیل و … باشد. ضمناً در گواهی اشتغال به کار باید حاکی از دریافت یا عدم دریافت یارانه تحصیلی (اعم از شهریه و شهریه) باشد.
  9. دانشجویانی که دارای بورسیه تحصیلی کامل هستند، یعنی بورسیه تحصیلی (شامل شهریه و شهریه) دریافت می کنند.
  10. دانشجویانی که از دانشگاه محل تحصیل خود بورسیه تحصیلی کامل دریافت نمی کنند در درخواست اقامت در خارج از کشور با توجه به هزینه های مندرج در گواهی تعهد تحصیل (در خصوص تاریخ و یا شهریه) لحاظ می شود. ).
  11. دانشجویان تمام وقت ارز دریافت می کنند. (آموزش باید به صورت تمام وقت و حضوری باشد)
    برای دوره های حضوری، پاره وقت و مجازی ارز تعلق نمی گیرد.
    واحدهای خارجی دانشگاه های پیام نور و آزاد اسلامی وجه نقد دریافت نمی کنند.
  12. ویزای دانشجویی الزامی است.
  13. توجه دانشجویانی که دارای شناسنامه خدمتی قدیمی هستند نسبت به دریافت کارت الکترونیکی سربازی اقدام نمایند. (کارت سامانه قدیم گمرکی پذیرفته نمی شود) برای دانشجویان بهره مند از معافیت تحصیلی بارگذاری گواهی معافیت تحصیلی الزامی است.
  14. رشته های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می باشد. لطفا از طریق این وب سایت اقدام نکنید.
  15. بارگذاری مدرک لغو تعهد آموزش رایگان در ایران، در وب سایت مورد نیاز است. (مثال: شما برای دکترا در خارج از کشور اقدام کرده اید، در صورت گذراندن دوره کارشناسی ارشد در ایران، باید دانشنامه کارشناسی ارشد را بارگذاری کنید یا تعهد تحصیل رایگان را در سایت لغو کنید.) کلیه موارد مربوط به دریافت ارزهای خارجی می باشد. به صورت الکترونیکی انجام می شود و نیازی به مراجعه حضوری نیست. برای پاسخ به سوالات و رفع مشکلات احتمالی می توانید از طریق آدرس ایمیل support@saorg.ir یا پشتیبانی سامانه سجاد در منوی خدمات با ما در تماس باشید.
  16. مسئولیت هرگونه مغایرت در اطلاعات و مدارک به عهده متقاضی می باشد. در صورت اثبات تخلف، پذیرش فرد لغو و طبق ضوابط و مقررات اقدام خواهد شد.
  17. برای ارتباط با پشتیبانی سامانه به ایمیل support@saorg.ir مکاتبه کنید. (اگر مشکلی در سیستم دارید با این ایمیل تماس بگیرید).
  18. در مورد رشته زبان، دانشگاه، پیش نیازها و به طور کلی در مورد دروس قبل از ورود به مقطع اصلی تحصیلی، سطح معادل. بورسیه محل تحصیل و پذیرش در دانشگاه به صورت ارزی تعلق نمی گیرد.
  19. مبلغ پرداختی برای درخواست در سامانه سجاد مسترد نخواهد شد.

مراحل دریافت ارز دانشجویی 1403 – 1404

اگر شما هم متقاضی دریافت معرفی نامه  به  بانک برای دریافت ارز دولتی هستید، مراحل دریافت ارز دانشجویی 1403 – 1404 را می بایست به ترتیب انجام دهید .

1. ثبت نام در سامانه سجاد(با توجه به تغییر سامانه از نشا به سجاد، ثبت نام در سامانه سجاد جهت ثبت درخواست الزامی است)(سامانه ی اختصاصی دریافت ارز دانشجویی) و تشکیل پرونده  اولین قدم  برای شما تشکیل پرونده در سایت سجاد می باشد. شما می بایست  بصورت الکترونیکی ثبت نام خود را از طریق لینک ثبت نام سامانه سجاد portal.saorg.ir انجام دهید  و پس از ثبت نام در سایت ، شماره پرونده، نام کاربری و گذرواژه حساب کاربری در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به خاطر سپردن این موارد بسیار اهمیت دارد .

2. ورود به سامانه سجاد و پروفایل شخصی خود و ثبت درخواست نامه معرفی به بانک جهت دریافت ارز دانشجویی پس از تشکیل پرونده و دریافت نام کاربری و گذرواژه در سامانه سجاد ، شما می توانید از طریق لینک ورود به سامانه، وارد پروفایل شخصی خود شوید. بنابرین پس از ورود به سامانه سجاد، از منوی مدیریت درخواست ها، گزینه ثبت درخواست نامه بانک را انتخاب کرده و فرم مربوط به آن را به دقت پر نمایید.

برای تسهیل در دریافت نامه مورد نظر، مؤسساتی که در سراسر کشور انتخاب شده اند. بنابرین نیازی به حضور در این اداره نمی باشد وشما می توانید نزدیک ترین موسسه را انتخاب نمایید. از طرفی  می بایست تاریخ مطلوب خود را برای دریافت نامه، در آن فرم انتخاب نمایید تا پس از تأیید درخواستتان در آن تاریخ  به مؤسسه انتخابی خود مراجعه نمایید. پس از ثبت درخواست،  شما درخواست خود را در لیست درخواست ها خواهید دید که در وضعیت انتظار قرار گرفته است .

3. منتظر بمانید تا کارشناسان نظر خود را در مورد درخواست شما ارایه دهند پس از ثبت درخواست و قبل از تاریخ انتخابی شما، درخواست شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت و از طریق ایمیل و پیامک ، به شما نتیجه بررسی اطلاع داده خواهد شد. اگر درخواست شما مورد تایید قرارگرفته باشد  در تاریخ  انتخابی خود می توانید به موسسه انتخابی خود مراجعه نمایید و نامه خود را دریافت کنید. ولی اگر به هر دلیلی درخواست شما مورد تأیید قرار نگرفت، شما می توانید  نسبت به ویرایش و برطرف نموندن خطای احتمالی پیش آمده درخواست خود را  مجدداً پی گیری  نمایید.

4. قبل از مراجعه به مؤسسه در تاریخ مقرر؛ مبلغ از پیش تعیین شده ای که طبق آخرین  دستورالعمل ابلاغ شده، مبلغ 340.000 ریال ( سیصد و چهل هزار ریال ) است  را برای دریافت تسهیلات ارزی دانشجویی ؛ به شماره حساب ٢١٧٢٠١٩٠٠٦٠٠٢ –  بانک ملی ایران  – شعبه فردوسی –  به نام سازمان امور دانشجویان( کد ١٣٧ ، واریز و هنگام مراجعه برای دریافت نامه به همراه داشته باشد .

5. آخرین اخبار و تغییرات سایت نشا را حتماً  مرتباً ملاحظه نمایید به علت اینکه تنها پل ارتباطی و اطلاع رسانی تأیید  شما همین سامانه می باشد.  اما  اگر به هر دلیلی، تغییری در روند رسیدگی به درخواست های شما عزیزان رخ دهد شما از طریق  تماس تلفنی با کارشناسان اختصاصی مشاور گروپ  از آن اطلاع  پیدا خواهید کرد. (بطور مثال در سال های گذشته پیش آمده که آدرس موسسه تغییر پیدا کرده و … کافی است  شما از طریق یک  تماس تلفنی خبردار شوید.)

6. برای دریافت نامه معرفی به بانک، نیازی به حضور دانشجو در موسسه نمی باشد . حضور شما برای دریافت نامه بانک از موسسه انتخابی خود، الزامی نمی باشد. بلکه حتی  یکی از اقوام نزدیک مانند پدر، مادر، برادر، خواهر یا موکل شما می تواند با در دست داشتن مدرک شناسایی معتبر، همراه با اصل گواهی اشتغال به تحصیل شما، به موسسه مراجعه کرده و نامه ی  شما را دریافت نماید.

🔰شرایط و مدارک دریافت ارز دانشجویی ۱۴۰۳ اعلام شد

🔸سازمان امور دانشجویان شرایط و مدارک دریافت ارز دانشجویی 1403 را اعلام کرد که براساس آن متقاضیان می‌توانند در تاریخ اعلامی درخواست خود را در سامانه سجاد ثبت کنند.

شرایط دریافت ارز دانشجویی

قیمت ارز دانشجویی

قیمت ارز دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برابر با قیمت دلار نیمایی است که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعیه بانک مرکزی، قیمت دلار نیمایی، نرخ های اسکناس و حواله بر اساس معاملات ثبت شده توسط بانک ها و صرافی ها در سامانه های ارزی در روز کاری قبل محاسبه می گردد.

 بنابراین، قیمت ارز دانشجویی در همین تاریخ هم ۳۸۰۰۰ تومان بوده است

میزان ارز دانشجویی چقدر است و چگونه پرداخت می شود؟

طبق آخرین مصوبه پرداخت ارز دانشجویی که در سال 98 تصویب شده است، سقف پرداخت این ارز برای دانشجویان هر ماه حدود هزار دلار آمریکا می باشد و برای هر شش ماه ارائه می شود پس یک دانشجو برای 6 ماه اولیه سال چیزی حدود 6 هزار دلار ارز  دانشجویی می تواند دریافت کند. از طرفی اگر دانشجویی با خانواده مشغول به تحصیل باشد برای هر عضو میتواند تا 500 دلار ماهانه دریافت کند. علاوه بر این تسهیلات ارزی دانشجویان واجد شرایط تسهیلات غیر ارزی هم دریافت می کنند مانند: عدم نیاز به پرداخت مبالغ صدور و دریافت ویزا، دریافت تخفیف برای بلیط پرواز به محل تحصیل، عدم نیاز به  پرداخت هزینه های عوارض خروج از کشور، برای خروج های با فاصله ی سه ماه از یک دیگر

سامانه ارز دانشجویی

جهت تقاضا برای ارز دانشجویی، متقاضیان تحصیل در رشته های مربوط به وزارت علوم باید به سایت وزارت علوم ( سامانه سجاد) و متقاضیان تحصیل در رشته های وزارت بهداشت به سایت وزارت بهداشت( سامانه موحد) مراجعه و ثبت نام اولیه را انجام دهند.

سازمان امور دانشجویان فقط موظف به تایید وضعیت تحصیلی دانشجویان بوده، روند و ضوابط پرداخت ارز براساس بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی است و در ضمن تامین و پرداخت ارز دانشجویی اعم از مقرری و شهریه به نرخ بازار مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) است.

برای ثبت نام در این سامانه می بایست نشانه ی الکتریکی معتبر و در دسترس به علاوه ی شماره ی همراه فعال و در دسترس در اختیار داشته باشید زیرا کدی که دریافت می کنید برای ادامه ی روند ثبت نام شما مهم است.در مرحله ی بعدی باید اطلاعات هویتی خود به همراه سایر مدارک مورد نیاز بارگذاری کنید.پس از انجام ثبت نام در سامانه ی سجاد کارشناسان پس بررسی اطلاعات شما در اولین فرصت با شما برای ادامه ی فرآیند تماس خواهند گرفت.

ثبت نام ارز دانشجویی در سامانه سجاد

در این بخش به ثبت نام ارز دانشجویی در سامانه سجاد می پردازیم.

  • ماده یک : شرایط مورد نیاز

١‑ داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از یکی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات وفناوری.

تذکر : معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط   یک بار صادر می شود پس  متقاضیان برای نوبت بعدی دریافت ارز دانشجویی می بایست در مقطع بالاتری  از آخرین مدرک تحصیلی خود اقدام  نمایند.

٢‑ کسب حد نصاب یکی از آزمونهای زبان خارجی مورد قبول وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری

  • MSRT(MCHE)=40
  • TOLIMO=440
  • IELTS=5
  • TOEFL/PBT=440
  • TOEFL/IBT=45

٣‑ دارا بودن اصل پذیرش (قطعی و غیر مشروط)  از دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (ضمناً برای متقاضیان ادامه تحصیل در کشورآمریکا ، ارائه فرم  I-20 الزامی است.)

تذکر : اسامی دانشگاههای خارجی مورد تأیید وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در وبگاه اداره کل دانش آموختگان معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابل دسترسی میباشد.

  • ماده دو : تسهیلات قابل ارائه
  1.  پاسخ به درخواست های شما از طریق سامانه
  2.  معرفی به سازمان وظیفه عمومی ناجا جهت اخذ معافیت تحصیلی برای طول مدت دوره با رعایت مقررات نظام وظیفه.
  3. به تعویق انداختن تعهدات مربوط به استفاده از تحصیل رایگان تا پایان دوره.
  4.  اطلاع رسانی و ارائه خدمات مشاورهای در خصوص وضعیت تحصیلی در دانشگاههای کشورهای مختلف.

تبصره ١: پرداخت کلیه هزینه های ریالی و ارزی مربوطه به عهده متقاضی است و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هیچگونه تعهدی در این خصوص نخواهد داشت .

تبصره ٢: متقاضیان استفاده از بند یک تسهیلات مزبور باید معادل یکصد و پنجاه میلیون ریال تضمین معتبر به عنوان ضمانت در انجام خدمت وظیفه عمومی پس از پایان تحصیلات به عنوان ودیعه به نفع سازمان وظیفه عمومی بسپارند.

تبصره ٣: مدت استفاده از تسهیلات مزبور برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حداکثر ٣ سال و در مقطع دکتری حداکثر ٥ سال می باشد .

توجه : کلیه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور و دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور جهت استفاده از هرگونه خدمات دانشجویی و تسهیلات غیر ارزی ملزم به ثبت نام در این سایت می باشند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام سامانه سجاد

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام سامانه سجاد برای دریافت ارز دانشجویی به شرح زیر است:

  1.  تصویر اصل پذیرش از کشور محل تحصیل ( برای کشور آمریکا فرم I-20 الزامی است)  
  2. تصویر نمره زبان
  3. تصویر گواهی فارغ التحصیلی ( نامه دانشگاه به سازمان وظیفه )
  4.  تصویر شناسنامه
  5. تصویر کارت ملی

 کسانیکه بعد از فرجه شش ماه فارغ التحصیلی مراجعه می کنند باید تصویر دفترچه اعزام به خدمت را نیز ارائه دهند. کسانی که در حین خدمت می باشند می بایست نام های از یگان خدمتی خود اخذ و ضمیمه مدارک نمایند

تذکر: متقاضیان می بایست نسبت به ارسال تصویر مدارک مورد نیاز از طریق وبگاه در هنگام ثبت نام اقدام نمایند و در هنگام مراجعه به اداره کل بورس و اصل مدارک ارسال شده را به روئیت کارشناسان مربوطه برسانند

اخذ معافیت تحصیلی برای کسانی که قبل از سن مشمولیت از کشور خارج و در حال حاضر مشغول به تحصیل اند.

شرایط دریافت ارز دانشجویی

شرایط درخواست کننده دریافت ارز دانشجویی در سال 1403 – 1404 چیست؟

  الف) معتبر بودن دانشگاه محل تحصیل

  ب) نداشتن طول مدت تحصیل بیش از حد مجاز

تذکر: طول مدت تحصیل در دوره کارشناسی ٦ سال ، دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته ٣ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ٨ سال و دکتری ٥ سال می باشد.

   ج) فاصله دو مقطع تحصیلی بیش از یکسال نباشد.

   د) خروج از کشور بطور قانونی انجام پذیرفته باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز دانشجویی

در این بخش مدارک مورد نیاز ثبت نام ارز دانشجویی در سال 1403 – 1404 را خدمت شما عزیزان معرفی می کنیم.

  • ١‑ تصویر دیپلم و پیش دانشگاهی
  • ٢‑ ریزنمرات دانشگاه
  • ٣‑ گواهی اشتغال به تحصیل که به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران رسیده باشد.
  • ٤‑ تصویر تمام صفحات گذرنامه
  • ٥‑ تصویر برگ اقامت دانشجویی
  • ٦‑ تصویر شناسنامه و کارت ملی

مبلغ ارز دانشجویی

مبلغ ارز دانشجویی چقدر است و دانشجویان خارج از کشور چقدر می‌توانند ارز بگیرند؟ با توجه به اینکه ارز دانشجویی یکی دیگر از مصارف ارزی پیش‌ بینی شده در مصوبه اخیر بانک مرکزی است، بر اساس آخرین اخبار دانشجویان در صورت تایید وزارت خانه‌ های مربوطه علوم و بهداشت می‌ توانند تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال ارز بگیرند.

میزان ارز دانشجویی ۱۴۰۳
مبلغ ارز دانشجویی تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال

تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

تسهیلات غیر ارزی دانشجویی نیز یکی دیگر از خدمات وزارت خانه های علوم و بهداشت کشور است که به موجب آن امکاناتی در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می گیرد. در ادامه شرایط استفاده از این تسهیلات را به همراه موارد آن شرح خواهیم داد.

شرایط استفاده از تسهیلات غیر ارزی دانشجویی

  1.  تحصیل در دانشگاه مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری
  2. ارائه گواهی اشتغال به تحصیل جدید (به تاریخ روز) با تأیید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور.
  3.  ارائه ریز نمرات سالهای گذشته.
  4. روشن بودن وضعیت نظام وظیفه(داشتن کارت پایان خدمت – داشتن کارت معافیت دائم – داشتن معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور)(ضمیمه نمودن کارت پایان خدمت؛ کارت معافیت دائم؛ نامه معافیت تحصیلی)
  5. ثبت نام در این سایت و ایجاد پروفایل.

موارد تسهیلات غیر ارزی دانشجوئی

١‑ استفاده از تخفیف هواپیمایی در سال یکبار که توسط نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در محل تحصیل قابل اقدام می باشد. ( فقط بر روی شبکه هواپیمائی IRANAIR )

٢‑ معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور.

تذکر : درسال دو نوبت میتوانند از معافیت استفاده نمایند بشرط آنکه فاصله دو ورود به کشور بیش از سه ماه باشد.

٣‑ عدم پرداخت مبلغ صدور گذرنامه (لازم به ذکر است تسهیلات دانشجویی شامل همسر و فرزند دانشجو نیز میباشد.)

٤‑ صدور گواهی اشتغال به تحصیل

مدارک مورد نیاز: گواهی اشتغال به تحصیل و ریز نمرات به تایید نمایندگی ایران در خارج از کشور جهت صدور گواهی اشتغال به تحصیل برای اداره راهنمایی رانندگی حضور شخص به همراه گذرنامه و یک قطعه عکس الزامی است.

٥‑ اعلام فراغت از تحصیل به سازمان وظیفه عمومی

مدارک مورد نیاز: گواهی ارزشیابی مدرک تحصیلی از اداره کل دانش آموختگان

تذکر: حضور مشمول به همراه گذرنامه الزامی است

٦‑ اعلام انصراف از تحصیل

  • مدارک مورد نیاز: نامه از دانشگاه محل تحصیل که اعلام انصراف دانشجو را تایید کرده باشد،حضور شخص دانشجو به همراه گذرنامه، درخواست اعلام انصراف از تحصیل به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج
  • زمان و مکان مراجعه : متقاضیان در صورت کامل بودن مدارک و تأیید آن از سوی کارشناسان با در دست داشتن اصل مدارک ارسالی پس از ٧ روز کاری می توانند جهت دریافت نام اخذ معافیت تحصیلی یا سایر خدمات به سازمان امور دانشجویان ‑ اداره اعزام با هزینه شخصی و اداره تسهیلات مراجعه نمایند.

تعهد متقاضی قبل از شروع ثبت نام

اینجانب متعهد می شوم  پس از اعزام به کشور محل تحصیل، هر شش ماه یک بار، نسبت به ارسال گواهی اشتغال به تحصیل مورد تأیید نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران به اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج اقدام می نمایم و در صورت عدم ارائه هیچ گونه ادعایی نسبت به ارائه خدمات از سوی آن اداره محترم نخواهم داشت.

برای آگاهی از جدیدترین اخبار نحوه دریافت ارز دانشجویی در سال 1403 – 1404 با کارشناسان مجرب مشاور گروپ تماس حاصل نمایید.

مشاور گروپ


ما در این مقاله مشاور گروپ به ارز دانشجویی و نحوه دریافت آن پرداختیم و امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد. با توجه به اینکه تغییرات جدیدی در نحوه دریافت ارز دانشجویی 1403 – 1404 رخ داده است، برای پیدا کردن جواب سوالات خود در این زمینه باید ساعت ها جستجو کرده تا پاسخ مناسب و جامع خود را دریافت کنید.

به همین دلیل ما قابلیت مشاوره تلفنی مشاور گروپ را فعال کرده ایم که به واسطه آن بتوانید پاسخ تمام سوالات خود را به صورت یکجا به دست آورید، این یعنی صرفه جویی در زمان و هزینه  + کسب نتیجه سریعتر!

پاسخگویی همه روزه از 8 صبح تا 12 شب

☎️ تماس از تلفن ثابت ☎️

مشاور گروپ

9099071613

اگر به هر دلیلی امکان دسترسی به تلفن ثابت برای شما فراهم نبود نگران نباشید، از منوی سمت چپ سایت مشاور گروپ روی خرید بسته های تماس بزنید. با تکمیل فرم مشاوره و ثبت اطلاعات خود، در اولین فرصت و کمتر از یک ساعت ما با شما تماس خواهیم گرفت.

سوالات متداول دریافت ارز دانشجویی

✔️شرایط و مدارک دریافت ارز دانشجویی چیست؟

✔️🔸گواهی اشتغال به تحصیل ترم جاری با تأیید سامانه میخک
🔸فرم I ۲۰ مختص دانشجویان کشور آمریکا به همراه گواهی اشتغال به تحصیل با تأیید سامانه میخک
🔸صرفاً ویزا دانشجویی
🔸آپلود صفحات ورود و خروج پاسپورت معافیت تحصیلی مختص دانشجویان مذکر
🔸آپلود دانشنامه یا لغو تعهد مقاطع قبل الزامیست
🔸دانشجویان قبل از درخواست ارز در سامانه به موارد زیر توجه کنند:
🔸به مقطع کارشناسی، پیش دانشگاهی و سایر تحصیل در دوره‌های زبان و دوره‌هایی که منجر به اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمی‌گردد و همچنین مقطع معادل، پذیرش دانشگاه، بورسیه محل تحصیل ارز تعلق نمی‌گیرد.
🔸بین ترم‌های تحصیلی نباید فاصله باشد
🔸فقط به دانشجویانی ارز تعلق می‌گیرد که از کشور خارج شده و مشغول به تحصیل شده باشند.
🔸هزینه پرداخت شده جهت درخواست ارز در سامانه مسترد نمی‌شود لطفاً از درخواست خود مطمئن باشید.

✔️ورود به سامانه ارز دانشجویی چگونه امکانپذیر است؟

✔️دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط دریافت ارز دانشجویی می بایست فرم‌های لازم به‌ همراه مدارک پیوست موجود در سامانه را تکمیل و در سامانه سجاد به آدرس portal.saorg.ir بارگذاری کنند.

✔️حداکثر میزان ارز دانشجویی چقدر است؟

✔️تامین و انتقال یا پرداخت ارز برای دانشجویان بورسیه شده یکی دیگر از خدماتی است که شبکه بانکی ارائه می‌دهد که برای دانشجویان مقطع لیسانس این پرداخت تنها برای ترم تحصیلی جاری و ترم‌های بعدی صورت می‌گیرد و برای مقاطع لیسانس به بالا در جهت هزینه‌های اقامت ماهیانه حداکثر ۵۰۰ دلار و به منظور شهریه ۱۵ هزار دلار خواهد بود. بر اساس آخرین اخبار دانشجویان در صورت تایید وزارت خانه‌ های مربوطه علوم و بهداشت می‌ توانند تا سقف ۱۳ هزار یورو در سال ارز بگیرند.

 
3.9/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه ارز دانشجویی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. مرتضی ایرانی

    سلام
    وقت عالی بخیر
    سوال من در مورد ارز دانشجویی خواهد بود
    من دانشجوی کارشناسی ارشد تو دانشگاه دولتی استانبول هستم.
    سال آخر هستم
    میتونم ارز دانشجویی دریافت کنم.

    پاسخ
  2. زهرانجف تومرایی

    لطفا به من بفرمایید در سازمان امور دانشجویان با چه کسی صحبت کنم که مراحل را راهنمایی کند.
    در نهایت دلاری که میدهند، چقدر از بازار آزاد ارزانتره؟

    پاسخ
  3. سعیدام

    سلام دوستان من دارم هفته آینده به ایران سفر میکنم و میخوام برای گرفتن ارز دانشجویی اقدام کنم. کسی جدیدا گرفته و اطلاع داره نرخش چقدر هست؟ بعضیا میگن ۵۰۰ تومن زیر نرخ بازار هست که با ۳ درصد کارمزد چیزی نمیشی. آیا اصلا ارزش به این همه به دردسر بیوفتم؟
    لطفا راهنمایی کنید نرخ بر چه اساسی محاسبه میشه.

    پاسخ
  4. شهرام

    سلام بر دوستان عزیز
    کسی مطلع هست کدام کافی نت میتونه ثبت نام بکنه من چند جا مراجعه کردم بعد از یک ساعت گفتن نمیشه ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ
  5. رضا

    واقعا تا به امروز هیچکس نمی داند مراحل صفر تا صد دریافت ارز دانشجویی چیست و چه تعهداتی دارد و برای چه مدت داده می شود. یک روز میگن در سامانه موحد ثبت نام کن، یک روز دیگر می گویند سامانه سجاد و روز بعد میگن در سامانه نسا ثبت نام کن. یک وزارت خانه به این عریض و طویلی مثل بهداشت یک دستورالعمل ندارد که این دانشجویان مشغول به تحصیل برای اخذ ارز چه باید بکنند. ردیف های مدارکی که باید بارگذاری شود هم معلوم نیست و یا اساسا برای این همه پیگیری چقدر تفاوت است بین ارز دانشجویی و ارز ازاد. امروز هم گویا این نظر است که ۳ درصد هم باید دانشجو کارمزد بپردازد

    پاسخ
  6. دانشجو

    دولت ارز نداره که بده، اگه هم داره به مردم ایران نمیده، اگر ارز بود این هم کاغذ بازی و پیچ و خم اداری و دست به دامن صرافی ها و دلال ها نبود. این همه بانک دولتی شعبه ارزی توی کشور راحت ارز مورد نیاز مردم رو تامین می کردند. همه داستان این همه بهانه جویی اینه که حتی به مریض و دانشجو و مسافر و کالای اساسی هم نمیخوان ارز بدن، واسه همین با یک روند غیرمنطقی و پیچیده مردم رو نا امید میکنن

    پاسخ
  7. لیلا

    والاه مسئولین محترم چرا مردم را اذیت میکنید .منظورتون از اینهمه ثبت نام کردن و بعدش هیچی ندادن چیه ؟ بخدا این پولها یک روزی از بد جایی ضرر میزنه دانشجوی ما سه ساله هنوز یک ریال ارز دولتی که حقشه نتونسته بگیره .جریان چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟اینهمه ارز دولتی را کیا میگیرن که به ما نمیرسه ..

    پاسخ
  8. رضا

    ارز دانشجویی میدن ولی چون بر اساس نرخ ETS هستش (به اضافه 3 درصد کارمزد)، دیگه اختلاف قیمت زیادی با ارز آزاد نداره (نهایتا 500 تومن ارزون تر باشه)، بخاطر همین درخواست ها کم شده وگرنه هنوزم ارز میدن. سال 98 هم میزنه ولی مهم نیستش هنوزم ارز میدن ولی دیگه خیلی با بازار آزاد فرقی نداره.

    پاسخ
  9. سمانه

    از ساعت ۸صبح‌تا ۱۲ پاسخ گو هستید . پس چرا جواب سوال این دو عزیز که سوال پرسیدن را نمیدید؟

    پاسخ
  10. parsa

    سلام
    من هم شنیدم از سال 1398 به بعد ارز نمیدن؛ تو سامانه نشا (یا همون سجاد اگه اشتباه نکنم) هم درخواست ارز که می زنم تاریخ های مراجعه به بانک گذشته است (تاریخ سال 1398 رو میزنه).

    از مسئول مربوطه تو سازمان امور دانشجویان هم پرسیدم همینو گفت.

    پاسخ
  11. دنیا

    سلام من شنیدم که 2 سالی میشه که به کسی ارز دانشجویی ندادن درسته

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403