میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99 قطعی شد + جزئیات

زمان ثبت نام کارشناسی ارشد

جهت مشاوره در زمینه میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99 قطعی شد + جزئیات

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99 قطعی شد + جزئیات

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 99 , مهمترین تغییرات کنکور سراسری 99


میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99 

میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99  :  هر چند قرار بود کنکور 98 پایانی بر تاثیر مثبت و آغازی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در این آزمون باشد و سازمان سنجش از تاثیر قطعی 20 درصدی و 10 درصد مثبت بودن آن گفته بود، اما درنهایت پس از اعتراض‌های داوطلبان، شورای سنجش و پذیرش به ناچار پذیرفت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ را مثبت کند.

به گزارش  مشاور گروپ ؛ اواخر هفته گذشته بود که سازمان سنجش در اطلاعیه ای نحوه و میزان تأثیر سوابق تحصیلی و انتخاب نظام آموزشی آزمون سراسری سال 1399 را اعلام کرد که بر اساس این اطلاعیه در این آزمون میزان تأثیر سوابق تحصیلی، حداکثر 30 درصد و با تأثیر مثبت اعمال می­شود مسئله ای که جدا از تعیین تکلیف شدن این آزمون، نشان میدهد مدل برگزاری کنکور ۹۹ برخلاف ادعاهای گذشته با همان فرمول سال گذشته برگزار می شود.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99  :  ماجرای کنکور سال ۹۸ یکی از چالش برانگیزترین دوره های کنکور طی نیم قرن گذشته است، در کنکور ۹۸ پس از رفت و برگشت های بسیار تاثیر سوابق تحصیلی مثبت شد البته پیش از اینکه اینگونه شود تأثیر سوابق تحصیلی براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش برای کنکور سال‌های ۹۸ و ۹۹ قطعی بود به این صورت که هر داوطلبی با سوابق خوب یا بد در کنکور نتیجه می‌گرفت و انتخاب رشته می‌کرد. یعنی داوطلبانی که سوابق تحصیلی خوبی نداشتند ولی نمره آزمون خوب داشتند در نهایت نمی‌توانستند رتبه خوبی کسب کنند چراکه سوابق تحصیلی بد آنها اثر نامناسب بر روی رتبه نهایی داوطلبان می‌گذاشت.

ولی پس از اینکه داوطلبان کنکور نسبت به این تصمیم انتقادهای گسترده داشتند شورای سنجش و پذیرش به ناچار پذیرفت که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ را مثبت کند. یعنی آنهایی که سوابق تحصیلی خوبی نداشتند فقط نمره آزمون برایشان لحاظ شد ولی آنهایی که سوابق تحصیلی خوبی داشتند به همراه نمره آزمون رتبه بهتری را کسب کردند.

تأثیر سوابق تحصیلی از کجا آغاز شد؟

میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99  :  پس از آغاز ماجرای حذف کنکور در دهه 80 یکی از راه‌حل‌های ارائه‌شده برای حذف این آزمون پردردسر، استفاده از سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه به‌عنوان معیاری برای سنجش داوطلبان بود؛ اقدامی که می‌توانست اهمیت نمرات مقطع متوسطه را افزایش دهد و به مرور زمان جایگزین روند فعلی برگزاری کنکور شود. شاید بتوان طرح بدون آزمون رشته‌های دانشگاهی را که تنها براساس سوابق تحصیلی اعمال می‌شود، ادامه ناقص این طرح دانست. هرچند در ابتدا نگرش‌ خوشبینانه‌ای نسبت به این موضوع به‌خصوص با توجه به متفاوت بودن سطح کیفی مدارس در آموزش‌وپرورش و حتی امنیت پایین این امتحانات وجود نداشت، اما شورای سنجش و پذیرش دانشجو در آذرماه 92 تصمیم گرفت سوابق تحصیلی در کنکور 93 و 94 تاثیر داشته باشد که البته این طرح با شکایت یکی از داوطلبان به دیوان عدالت اداری به مرحله اجرا نرسید و با اصلاح آن در سال 95، تاثیر سوابق تحصیلی منوط به نظر شورای سنجش و پذیرش دانشجو شد؛ روندی که تاکنون ادامه داشته و داوطلبان هر ساله باید منتظر میزان تاثیر سوابق تحصیلی و البته قطعی یا مثبت بودن آن باشند.

تفاوت این دو روند این است که تاثیر مثبت سوابق تحصیلی تنها زمانی اعمال می‌شود که سوابق تحصیلی باعث افزایش نمره نهایی آزمون در هر زیرگروه شود، اما تاثیر قطعی سوابق تحصیلی فارغ از مثبت یا منفی بودن آن، در افزایش یا کاهش نمرات است که همین موضوع باعث نگرانی برخی از داوطلبان است. درواقع داوطلبان در این سال‌ها با مطرح کردن ایراداتی ازجمله تصحیح سلیقه‌ای سوالات توسط مصححان، انتشار گسترده سوالات قبل از برگزاری امتحانات و امنیت پایین برگزاری این آزمون‌ها، حدنصاب در امتحانات نهایی و رقابتی بودن کنکور، ناکارآمد بودن امتحانات نهایی در تفکیک عادلانه دانش‌آموزان و درنهایت عدم‌توجه به مناطق محروم تلاش ‌کردند مانع از تاثیر قطعی سوابق تحصیلی شوند، هرچند قرار بود کنکور 98 پایانی بر تاثیر مثبت و آغازی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در این آزمون باشد و سازمان سنجش از تاثیر قطعی 20 درصدی و 10 درصد مثبت بودن آن گفته بود، اما درنهایت پس از اعتراض‌های داوطلبان، شورای سنجش و پذیرش به ناچار پذیرفت تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ را مثبت کند.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99  : با پایان کنکور 98 این موضوع برای داوطلبان پایان یافت، اما پرونده چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور 99 همچنان باز بود. ابراهیم خدایی در آذرماه 97 با توجه به شرایط کشور پیرامون تاثیر مثبت یا قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، گفت: «شرایط کلان کشور و جمع‌بندی شورای سنجش و پذیرش این بود که تاثیر معدل مثبت باشد ولی تاثیر معدل برای کنکور 99 قطعی است.» اصرار برای قطعی بودن تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون 99 باعث شد اول مردادماه احمد توکلی به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سرپرست وقت وزیر آموزش‌وپرورش خواستار پرهیز از هرگونه تنش و برگزاری آزمون سراسری 99 مانند آزمون 98 بدون در نظر گرفتن تاثیر قطعی معدل باشد. ششم مردادماه نیز قاسم احمدی‌لاشکی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیرامون قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور سراسری گفت: «سال گذشته مصوب کردند معدل با تاثیر قطعی برای داوطلبان کنکور اعمال و محاسبه شود، اما با توجه به اینکه نتوانستند آزمون‌ها را به صورت استاندارد برگزار و عدالت آموزشی را در سراسر کشور اجرا کنند، به وزیر علوم به‌عنوان رئیس شورای سنجش و پذیرش دانشجو پیشنهاد شد این امر مجددا بررسی و اصلاح شود.» هرچند احمدی در پایان مصاحبه خود گفت بهتر است امسال نیز تاثیر معدل در کنکور به صورت مثبت باشد.»

به هر حال به نظر می رسد شورای سنجش و پذیرش با این تصمیم خود، ریسک تازه ای برای کنکور 99 نکرده است.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه میزان تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 99 قطعی شد + جزئیات

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403