شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

مقررات نظام وظیفه برای آزمون دستیاری

جهت مشاوره در زمینه شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مقررات جدید نظام وظیفه برای داوطلبان آزمون دستیاری : جدیدترین شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی 1400 اعلام شد و داوطلبان با توجه به مقررات باید در آزمون ثبت نام کنند.

شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

مرکز سنجش آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرده است: اقدامات اجرایی در خصوص تمامی مشمولین خدمت نظام وظیفه متقاضی شرکت در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی مطابق مندرجات راهنمای ثبت نام جهت شرکت در آزمون خواهد بود که متعاقباً اعلام خواهد شد.

شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی

در این اطلاعیه آمده است مفاد اطلاعیه شماره ۱۳ مندرج در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی درخصوص موضوع مطروحه کماکان به قوت خود باقی بوده و از پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی مورد اقدام قرار خواهد گرفت.

در اطلاعیه شماره ۱۳ مرکز سنجش آموزش پزشکی درباره شرایط اختصاصی داوطلبان در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی آمده است:

«داوطلبان رشته پزشکی عمومی که متقاضی شرکت در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی هستند در صورتی می توانند در آزمون شرکت کنند که دارای یکی از شرایط ذیل باشند:

  1. طرح خدمات نیروی انسانی خود را به پایان رسانده باشند.
  2.  از طرح خدمات نیروی انسانی بر اساس قوانین معاف باشند.
  3. طرح خدمات نیروی انسانی خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به پایان برسانند.
  4. ۴مشمول استریت استعداد درخشان، رتبه های برتر یا تاهل باشند.
  5. داوطلبان فارغ التحصیل که حداکثر سه ماه بعد از فراغت از تحصیل خدمات قانونی خود را در مناطق با ضریب محرومیت چهار پنجم و محروم تر شروع و تا زمان شروع دوره دستیاری تداوم یابد.

در غیر موارد ذکر شده داوطلبان مجاز به شرکت در چهل و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی نیستند.»

دانلود آیین نامه دوره دستیاری

شرایط سنی شرکت در آزمون دستیاری

شرایط سنی شرکت در آزمون دستیاری برای هر داوطلب طبق بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 حداكثر تا سن مجاز ورود به دوره دستیاری 40 سال تمام، تا پایان شهریور ماه سال تحصیلی مربوطه، بدون محدودیت دفعات شرکت در آزمون ورودی دستیاری  پزشکی بوده است.

  • تبصره:  مدت زمان حضور داوطلبانه در جبهه به حداكثر و مدت اسارت آزادگان به
    حداكثر سن مجاز برای ورود به دوره دستیاری تخصصی اضافه
    می شود.


  • تبصره: كسانی كه در سالهای قبل بدلیل گزینش در بررسی صلاحیت عمومی مجاز به
    شروع و یا ادامه دوره شناخته نشده
    اند در صورت تایید صلاحیت آنها بعد از 40 سالگی، فقط می توانند در آزمون پذیرش دستیار شركت نمایند.

ابطال محدودیت شرایط سنی شرکت در آزمون دستیاری

ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 در تاریخ 1383/05/18 صورت پذیرفته است.

جزئیات متن قانون
ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی
و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28

تاریخ: 1383/05/18 شماره دادنامه: 201
کلاسه پرونده: 374/81
مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری
شاکی: آقای سعید الوندیان.
موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش
پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 .
مقدمه:
شاکی طی دادخواست تقدیمی و لایحه تکمیلی آن اعلام داشته است، شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در تاریخ 1377/09/28 در چهل و نهمین نشست خود مقرراتی راجع به تحصیل در دوره دستیاری آموزش رشته‌های تخصصی بالینی پزشکی وضع نموده مخصوصاً بند 4/4 ماده 4 راجع به حداکثر سن داوطلبان (40 سال) که برخلاف شرع مقدس اسلام است. محدودیت سنی مذکور و ایجاد مانع برای ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی برای پزشکان مخالف اصول 3، 4، 20، 30، 85 قانون اساسی نیز می‌باشد.

بنا بمراتب تقاضای ابطال بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 را دارد.
سرپرست دفتر حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به
شکایت مذکور طی نامه شماره 131134/ن مورخ 1381/09/19 اعلام داشته‌اند، مقررات مربوط
به گزینش پزشکان برای ادامه تحصیل پزشکان در دوره دستیاری در راستای اهداف کلی تربیت نیروهای متخصص برای تأمین نیازهای جامعه صورت می‌گیرد و شرایط برای افراد جهت شرکت در آزمون‌های ذی‌ربط براساس اختیارات قانونی محوله به شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور که بالاترین نهاد تدوین مصوبات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد تعیین می‌گردد و شرایط معینه از جمله شرط سنی مقرر در مصوبات هماهنگ با قوانین و مقررات مربوطه و ارتقاء کیفیت آموزش و تربیت نیروهای متخصص و بهره‌مندی بیماران از خدمات آنان می‌باشد.
بدیهی است که تربیت متخصصین رشته‌های پزشکی که متضمن هزینه‌های هنگفت می‌باشد با توجه به امکان بهره‌وری این نیروها انجام می‌شود که یکی از شاخص‌های این امر انتخاب افراد جوان با احتساب مدت تحصیل است. عنایت خواهند فرمود که این حد نصاب سنی (حداکثر 40 سال) برای شرکت در آزمون دستیاری نه تنها امری خلاف مقررات نمی‌باشد بلکه با موازین قانونی و همچنین ضوابط علمی نیز مطابقت دارد زیرا با توجه به کاهش توان جسمی و روحی در افراد اگر قائل به شرط سنی نباشیم پس از گزینش افراد و پایان تحصیلات آنان عملاً با افراد میان سال و سالخورده که توان کافی برای ارائه خدمات پزشکی تخصصی که نیاز به نیروی جوان دارد مواجه خواهیم شد و با رسیدن این افراد به سن بازنشستگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی امر بهداشت و درمان می‌باشد با کمبود نیروی متخصص روبه‌رو خواهد بود.
با عنایت به مراتب مطروحه رد شکایت مطروحه را استدعا دارد. دبیر محترم شورای نگهبان
درخصوص ادعای خلاف شرع بودن مورد شکایت طی نامه شماره 2435/30/81 مورخ 16/11/81 اعلام داشته‌اند، بند 4/4 موضوع مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/09/28 در جلسه مورخ 9/11/81 فقهاء محترم شورای نگهبان مطرح شد که مغایر با موازین شرع شناخته نشد. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی و با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.
رأی هیأت عمومی
الف – بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین جلسه شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 که حداکثر سن داوطلبان ورود به دوره دستیاری را 40 سال تعیین کرده بشرحنظریه شماره 2435/30/81 مورخ 1381/11/16 فقهای محترم شورای نگهبان خلاف احکام شرع شناخته نشده است.
بنابراین موردی برای ابطال بند مزبور در اجرای قسمت اول ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری وجود ندارد.
ب- احکام مقرر در بند 3 اصل سوم و دو اصل بیستم و سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در باب ضرورت تعمیم آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی و تکلیف دولت درخصوص گسترش وسائل تحصیلات عالی تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان و تأکید بر تساوی اشخاص در استفاده از کلیه حقوق انسانی از جمله حقوق اجتماعی و فرهنگی، متضمن لزوم اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران در طریق اعتلای زمینه تجارب علمی شهروندان و نفی هرگونه تبعیض ناروا در جهت برخورداری از امکانات عمومی از جمله امور اجتماعی و فرهنگی است. نظر به مراتب فوق‌الذکر و این‌که شقوق ماده یک قانون تشکیل شورای آموزش پزشکی و تخصصی رشته‌های پزشکی مصوب 1352 مفید جواز وضع قاعده آمره در زمینه ایجاد محدودیت سنی برای داوطلبان ورود به دوره دستیاری نیست و سلب یا تحدید حقوق قانونی اشخاص اختصاص به مقنن دارد، بند 4/4 ماده 4 مصوبه چهل و نهمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور مورخ 1377/04/28 که با ایجاد محدودیت سنی، اشخاص متجاوز از 40 سال را از ورود به دوره دستیاری و ارتقاء سطح علمی و تجربی خود محروم کرده است.
خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می‌شود و مستنداً به قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد.
امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه شرایط شرکت مشمولین نظام وظیفه در آزمون دستیاری پزشکی 1400

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403