معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

هدف اصلی رشته علوم آزمایشگاهی شناخت بیماری‌ها و عوامل ایجادکننده آن‌هاست.
پاراکلینیک ابزاری است که در تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد و شامل رشته‌های رادیولوژی، رشته‌های توان‌بخشی و پرستاری است.

رشته علوم آزمایشگاهی


ساخت آزمایشگاه‌های مجهز برای رشته‌های علوم آزمایشگاهی توسط بخش دولتی و خصوصی در حال افزایش است که درواقع زمینه را برای اشتغال فارغ‌التحصیلان فراهم آورده‌اند.

رشته علوم آزمایشگاهی در حال حاضر در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته و در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، هرساله تعدادی دانشجو می‌پذیرد.

با توجه به اینکه  در رشته علوم آزمایشگاهی نیاز به امکانات و  وسایل تخصصی زیادی است لذا جزو  رشته‌های پرهزینه محسوب می‌شود که البته برخی از امکانات و وسایل به‌صورت گیت آزمایشگاهی  در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.


بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

برای تأسیس آزمایشگاه تشخیص پزشکی بر اساس مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تنها افرادی اجازه تأسیس آزمایشگاه و گرفتن مجوز را دارند که دارای مدرک دکترای حرفه‌ای در رشته‌های پاتولوژی یا علوم آزمایشگاهی هستند.

آن دسته از افرادی که دارای مدرک دکترای حرفه ای پزشکی هستند؛ درواقع دارای تخصص پاتولوژی می‌باشند و افرادی که درگذشته در دیگر رشته‌های پزشکی مثل بیهوشی، باکتری‌شناسی و … تحصیل‌کرده‌اند؛ اکنون تحصیلاتی در حد دکتری حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی یا آزمایشگاه بالینی دارند.

اگر دنبال تحصیل در رشته‌ای با بازار کار خوب هستید، رشته علوم آزمایشگاهی ازنظر بازار کار عالی؛  یکی از رشته‌های پول‌ساز گروه علوم پزشکی است چراکه اکنون با توجه به توسعه و افزایش اهمیت بهداشت، اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند.

توجه داشته باشید که به دلیل خطر زیاد آلودگی محیط آزمایشگاه‌ها، کار و تحصیل در این رشته باید با دقت و توجه بالایی باشد.

دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی می‌توانند  گرایش‌های
بیوشیمی و هماتولوژی و … را انتخاب کنند.


جهت قبولی در رشته علوم آزمایشگاهی باید درصدهای بالایی در  زیست و شیمی به دست آورید.
تعداد واحد درسی ارائه‌شده در مقطع کاردانی رشته علوم آزمایشگاهی 72 واحد هست و در مقطع کارشناسی به 130 واحد می‌رسد که 16 واحد تخصصی است و  به‌صورت کارآموزی در مراکز درمانی باید گذرانده شود.

دانشگاه‌های داخلی در رشته علوم آزمایشگاهی تا مقطع دکتری تخصصی پی اچ دی و در چند گرایش مختلف علوم آزمایشگاهی به‌صورت ناپیوسته دانشجو می‌پذیرند.

از دیگر گرایش‌های این رشته  که نسبت به دیگر گرایش‌های رشته علوم آزمایشگاهی بازار کار خوبی در حال حاضر دارد، رشته بیوشیمی بالینی است.


فارغ‌التحصیلان رشته علوم آزمایشگاهی می‌توانند در مراکز زیر مشغول به کار شوند:


فعالیت در زمینه درمانی – بهداشتی – آموزشی – پژوهشی و تشخیصی در مراکز آموزشی  درمانی و – -بهداشتی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی

بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی خصوصی

بیمارستان‌های وابسته به سازمان تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی، پزشکی قانونی

آزمایشگاه‌های صنایع دارویی و غذایی، مراکز سازمان انتقال خون، مراکز پژوهشی تحقیقاتی دولتی و خصوصی و


شما می توانید با کلیک بر روی عکس زیر از آخرین اخبار کنکورها و دانشگاهها در سریعترین زمان باخبر شوید

کانال


شرایط جدید ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی:


بااینکه از چند سال گذشته تاکنون ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته علوم آزمایشگاهی حذف‌شده است اما در حاضر به دلیل گرایش‌های مختلف در این رشته می‌توان گفت این کمبود کمتر احساس می‌شود.

نکته: رشته علوم آزمایشگاهی بیشتر تشخیصی است تا برخورد با بیمار  و می‌توان در صورت داشتن مدرک در مقاطع بالاتر از کارشناسی در دانشگاه تدریس کرد.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی می‌توانند در آزمون کارشناسی به کارشناسی ارشد شرکت کنند و بعدازآن دریکی از گرایش‌های این رشته مثل:

بیوشیمی بالینی، خون‌شناسی، انگل‌شناسی، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، قارچ‌شناسی، ویروس‌شناسی، ژنتیک انسانی، ایمونولوژی و دیگر رشته‌هایی که (مجوز ادامه تحصیل‌دارند) ادامه تحصیل دهند.

همچنین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد به PHD شرکت کنند و دریکی از گرایش‌های گفته‌شده ادامه تحصیل دهند.

دریافت آخرین اخبار سهمیه های کنکور سراسری با کلیک بر روی عکس زیر:

کنکور سراسری

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته علوم آزمایشگاهی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی