راهنمای موفقیت در فرایند مصاحبه دکتری 98 – 99

مصاحبه دکتری

جهت مشاوره در زمینه راهنمای موفقیت در فرایند مصاحبه دکتری 98 – 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله‌ی آموزشی به موضوع راهنمای موفقیت در فرایند مصاحبه دکتری 98 – 99 می‌پردازد و تمامی نکات مهم در فرایند مصاحبه را برای شما شرح می‌دهد.


مصاحبه دکتری

همه آنچه برای موفقیت در مصاحبه دکتری نیاز دارید

همان‌طور که میدانید، گروه‌های آزمایشی ۸ گانه در آزمون دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در مقطع دکتری: علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، زبان و دامپزشکی بوده و داوطلبان می‌بایست شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در آزمون را دارا باشند. آزمون دکتری سال ۹۷ از اول تا هفتم آذرماه به‌صورت اینترنتی از داوطلبان ثبت‌نام می‌کند که باید به بخش دکتری تخصصی در سایت سازمان سنجش مراجعه کرد.

آزمون نیز به‌صورت یکپارچه (کنکور آزاد و سراسری) در نهم اسفندماه برگزار می‌شود و نتایج هم در نیمه دوم فرودین ۹۷ در اختیار داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون دکتری ۹۶ قرار می‌گیرد. کلیه رشته‌های آزمون دکتری سال ۹۶، دارای مصاحبه بوده و داوطلبان موظف هستند طبق کد رشته محل انتخابی، با رعایت ضوابط، در آزمون مصاحبه شرکت کنند و مدارک لازم را در اختیار داشته باشند.

این گفتار شمارا با آنچه در مصاحبه دکتری نیاز دارید آشنا می‌کند. شرایط ثبت‌نام در دکتری بدون آزمون را نیز می‌توانید در این لینک مشاهده کنید.

اگر برای شرکت در آزمون دکتری و انتخاب رشته و افزایش آمادگی در روز مصاحبه در گروه‌های آزمایشی ۸ گانه فوق‌الذکر، نیاز به مشورت داشتید، با کارشناسان گروپ مشاور به‌صورت تلفنی و اینترنتی تعامل کنید.

با ما همراه باشید.

مقدمه

در هر سیستم تحصیلی آموزش دکتری (آموزشی-پژوهشی یا پژوهش محور) که شرکت کرده باشید، ۳۰ درصد کل نمره شما، به نمره آزمون مصاحبه تعلق دارد و نمره آزمون متمرکز، تنها ۵۰ درصد کل نمره را به خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین به این موضوع توجه کنید که نمره مصاحبه اهمیت بسیاری در قبول نهایی خواهد داشت. بر اساس مفاد دفترچه اینترنتی راهنمای شرکت در آزمون دکتری، توجه به تبصره‌های شش‌گانه زیر برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶ الزامی است:‌

تبصره 1:

نمره مصاحبه (ارزيابي سوابق آموزشي، پژوهشي و فناوري و مصاحبه علمي و سنجش عملي) بر اساس شیوه‌نامه ابلاغـي كـه از سـوي سـازمان سنجش آموزش كشور به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي ارسال می‌گردد، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها براي كليه افراد معرفی‌شده، نمره‌ای مطابق با شیوه‌نامه مذكور تعيين و براي گزينش نهايي به سازمان سنجش ارسال می‌کنند.

تبصره 2:

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي می‌توانند با توجه به نمرات داوطلبان و نظر گروه‌های آموزشي، حدنصـاب (مرحلـه دوم) بـراي داوطلبـان را تعيين و به سازمان سنجش ارسال كنند.

تبصره 3:

دانشگاه‌ها مجاز به برگزاري آزمون كتبي و شفاهي از داوطلبان معرفی‌شده براي مرحله دوم بوده و نمره آن در مقـدار نمـره مصـاحبه علمـي و سنجش عملي لحاظ می‌گردد.

تبصره 4:

بیست‌وپنج درصد (25%) ظرفيت پذيرش در هر کد رشته محل به رزمندگان و ايثارگران واجد شرايط به‌شرط كسب حدنصاب علمي (در سهميه رزمندگان 80 درصد و در سهميه ايثارگران 70 درصد نمره آخرين فرد پذیرفته‌شده در گزينش آزاد) اختصاص می‌یابد.

تبصره 5:

بر اساس قانون برقراري عدالت آموزشي در پذيرش دانشجو در دوره‌های تحصيلات تكميلي و تخصصي مصوب مـورخ 89/1/29 مجلـس شـوراي اسلامي، ده درصد (10%) سهميه مازاد بر ظرفيت (حداقل يك نفر) در هر كد رشته محل براي مربيان آموزش رسمي قطعي و يا رسـمي آزمايشـي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، به‌شرط كسب حداقل هشتاد درصد (80%) نمـره آخـرين فـرد پذیرفته‌شده در گزينش آزاد اختصاص می‌یابد.

تبصره ۶:

امتياز متقاضيان آیین‌نامه استعدادهاي درخشان: داوطلبان واجد شرايط براي پذيرش در دوره دكتري (PhD) می‌توانند بر اساس آیین‌نامه شـماره 67272/21 مورخ 93/4/18 و مصوبات مربوط شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم تحقيقات و فناوري اقدام نمايند.

توجه داشته باشید که از زمانی که در آزمون اسفندماه ۹۶ شرکت کردید تا زمانی که برای شرکت در آزمون مصاحبه دکتری در کد رشته محل‌هایی که حدنصاب لازم را کسب کرده‌اید، می‌بایست خود را آماده یک رقابت سخت بکنید. چراکه همان‌طور که گفتیم، ۳۰ درصد کل نمره نهایی شما در آزمون دکتری، به نمره آزمون مصاحبه و موفقیت در آن بستگی دارد؛ یعنی یک‌سوم موفقیت شما، منوط به موفقیت در جلسه چندساعته مصاحبه با کمیته پذیرش تخصصی رشته موردنظر شما در دانشگاه مقصد است.

داوطلبان مقطع دکتری بخوانند

شما می‌توانید به جلسه مصاحبه رشته‌هایی که حدنصاب را دریافت کرده‌اید رفته و با ارائه مدارک، در جلسات شرکت کنید و محدودیتی وجود ندارد. مگر اینکه در اطلاعیه‌های سازمان سنجش در رابطه به شرکت در مصاحبه داوطلبان دکتری ۹۶، موردی ذکر شود.

اگر نام خود را در کارنامه، به‌عنوان دعوت به مصاحبه رشته موردنظر مشاهده کردید، یک گام به موفقیت نزدیک شدید؛ اما این اصل به معنای پایان کار نیست. مصاحبه به شما کمک خواهد کرد که اگر در آزمون متمرکز کتبی، نمره خیلی خوبی کسب نکرده‌اید و دوست دارید در کد رشته محل معروف و محبوبی پذیرفته شوید، شانس خود را بار دیگر امتحان کرده و با حضور موفق و علمی و قدرتمند در جلسه، نمره حداکثری دریافت کنید

این جلسه برای کلیه داوطلبان دعوت‌شده به مصاحبه اهمیت دارد. از دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد تا افرادی که ده‌ها سال تجربه فعالیت و مدیریت و تحقیق و تألیف در سطوح مختلف خصوصی و دولتی دارند و داوطلب آزمون دکتری ۹۶ بوده‌اند، در این جلسه حضور پیدا می‌کنند؛ بنابراین رقابت بسیار سخت و فشرده است و معمولاً، دایره انتخاب نهایی در میان دست‌چین شده‌ها خواهد بود.

مطالب تکمیلی:

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه راهنمای موفقیت در فرایند مصاحبه دکتری 98 – 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403