مرخصی تحصیلی | راهنمای جامع مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی | راهنمای جامع مرخصی تحصیلی

جهت مشاوره در زمینه مرخصی تحصیلی | راهنمای جامع مرخصی تحصیلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مرخصی تحصیلی و مسائل پیرامون در مورد آن از رایج ترین سوالات دانشجویان است.  اگر دانشجویان به دلایلی در میانه مسیر تحصیل قادر به شرک در کلاس ها نبودند، از طرف دانشگاه ها فرصتی به نام مرخصی تحصیلی به آن ها داده می شود تا برای مدتی مجاز به شرکت نکردن در کلاس ها باشند. مرخصی تحصیلی در مقاطع مختلف و همین طور در دانشگاه های مختلف با شرایط متفاوتی اجرا می شود. مشاور گروپ در این مقاله راهنمای جامع مرخصی تحصیلی را در مقاطع مختلف و همینطور تعدادی از دانشگاه ها برسی می کند. با ما همراه باشید.

نحوه دریافت مرخصی تحصیلی

نحوه دریافت مرخصی تحصیلی به این صورت است که تقاضای مرخصی تحصیلی باید به صورت کتبی، حداقل دو هفته قبل از شروع انتخاب واحد توسط دانشجو به اداره آموزش واحد دانشگاهی ارائه شود. اداره آموزش موظف است پس از بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو، قبل از اتمام مهلت انتخاب واحد، موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجو را کتبا به او اعلام کند.

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی

قطعا مرخصی تحصیلی نیز مانند بسیاری از تسهیلات آموزشی، شرایطی دارد که در صورتی که شامل دانشجو بشود مجاز به دریافت خواهد بود. شرایط دریافت مرخصی تحصیلی به شرح زیر است:

  • آموزش واحد، زمانی با درخواست مرخصی موافقت می‌نماید که دانشجو از نظر گذراندن بقیه دروس دوره دچار مشکل نشود.
  • استفاده از مرخصی  در چند نیم‌سال متوالی بلامانع است. دانشجو باید تقاضای خود را به واحد دانشگاهی ارائه کرده و موافقت لازم را برای مرخصی تحصیلی کسب کند.
  • مدت مرخصی (به استثنای مرخصی های تعیین شده در ایین نامه های آموزشی مقاطع مختلف) جزو حداکثر مدت مجاز تحصیل دانشجو در هر دوره محسوب می‌شود.
  • مرخصی تحصیلی بااحتساب در سنوات دانشجو در نیمسال اول ورود، فقط با مجوز
    کمیسیون بررسی موارد خاص
    دانشگاه امکان پذیر است.
  • چنانچه تقاضای مرخصی تحصیلی خارج از زمان مقرر ارائه شود، تصمیم گیری به عهده شورای آموزشی دانشگاه است.
  • دانشجوی متقاضی استفاده از مرخصی  لازم است تا قبل از شروع کلاس های هر نیمسال نسبت به ثبت و تأیید درخواست خود در سامانه آموزشی دانشگاه اقدام و از نتیجه آن اطمینان حاصل نماید.

هزینه مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی در دانشگاه های دولتی تا تعداد نیم سال معینی، بدون هزینه خواهد بود اما پس از به طور مثال 3 نیم سال از نیم سال چهارم هزینه از دانشجو دریافت میشود. هزینه مرخصی تحصیلی در دانشگاه های آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس و… نیز به ازای هر نیم سال نصف مبلغ شهریه ثابت خواهد بود. و این میزان در مقاطع مختلف یکسان است. به طور مثال اگر شهریه ثابت در مقطع کارشناسی 1 میلیون تومان باشد، به ازای هر یک از نیم سال  مرخصی دانشجو باید 500 هزار تومان به دانشگاه پرداخت کند.

مرخصی تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی

مرخصی تحصیلی در مقطع کاردانی و کارشناسی بر اساس  آیین‌نامه آموزشی، دانشجو می‌تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیل در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، یک نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته حداکثر دو نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

مرخصی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد

مرخصی تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در تعداد سنوات مجاز به این صورت است که دانشجو می تواند با احتساب سنوات تحصیل در مدت مجاز تحصیل، یک نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند. مرخصی تحصیلی با احتساب درسنوات دانشجو،پیش از زمان حذف و اضافه طبق تقویم آموزشی دانشگاه و با تأیید شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده امکان پذیر است.

مرخصی تحصیلی در مقطع دکتری

مرخصی تحصیلی در مقطع دکتری نیز طبق آیین نامه آموزشی ابلاغ شده از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تعیین شده است و طبق آن، دانشجو می تواند با رعایت سنوات مجاز تحصیل و با تأیید گروه و واحد آموزشی، در دوره دکتری تخصصی حداکثر یک نیمسال از مرخصی تحصیلی با احتساب در سنوات استفاده کند.

مرخصی تحصیلی بدون احتساب سنوات

گروهی از مرخصی های تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیل هستند یعنی جز سنوات مجاز تحصیل دانشجو در هر مقطع، حساب نمی شوند و دانشجو برای آن ها نیازی به پرداخت هزینه ندارد. دلایل مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات به شرح زیر هستند:

  • مرخصی‌های اجباری که واحد دانشگاهی به دلیل تشکیل نشدن کلاس يا عدم ارائه درس صادر می‌کند، جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب نمی‌شود و شهریه‌ای بابت آن دریافت نمی‌گردد.
  • بر اساس بخشنامه تسهیل آموزش دانشجویان که از طرف معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شده است دانشجویان در شرایط کرونا می توانند تا سه ترم بدون احتساب در سنوات از مرخصی استفاده کنند.
  • بر اساس آیین‌نامه، مدت مرخصی زایمان دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب سنوات تحصیلی است.
  • بر اساس آیین‌نامه، مدت مرخصی پزشکی در صورت تایید پزشک معتمد دانشگاه و شورای آموزشی، حداکثر دو نیمسال تحصیلی و بدون احتساب در سنوات تحصیلی است…
  • دانشجویانی که به عنوان همسر یا فرزند (به شرط نداشتن منع نظام وظیفه) یکی از اعضای هیات علمی که از فرصت مطالعاتی استفاده می‌کند، کارکنان دولت یا یکی از دانشجویان بورسیه که به صورت همراه به خارج از کشور می‌روند، می‌توانند با ارائه حكم ماموریت همسر و ولی، به تشخیص و تایید شورای آموزشی واحد علاوه بر استفاده از مرخصی استحقاقی در طول دوره تحصیل، تا ۴ سال دیگر نیز از مرخصی بدون احتساب در سنوات بهره‌مند گردند. در این صورت باید نصف شهریه ثابت نیم‌سال‌های مرخصی برابر تعرفه آخرین نیم‌سالی که به تحصیل اشتغال داشته‌اند، پرداخت نمایند.
  • مرخصی در صورت فوتبستگان درجه اول و سایر موارد بدون احتساب درسنوات تحصیلی با تأیید شورایتحصیلات تکمیلی دانشکده و موافقت کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه و با ارائه مستندات لازم امکانپذیر خواهد بود.

 

راهنمای جامع مرخصی تحصیلی

 

🔶 حالا به برسی شرایط مرخصی تحصیلی در تعدادی از دانشگاه ها میپردازیم

مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد

شرایط مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد، مطابق آیین نامه اعلام شده از سوی این دانشگاه است و طبق آن دانشجو می تواند در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته، حداکثر دو نیمسال و در دوره های کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد پیوسته چهار نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کند.

مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد با و بدون احتساب سنوات دانشجو و همچنین با و بدون شهریه تعیین می شود. دانشجویان عزیز باید با مطالعه آیین نامه آموزشی دانشگاه آزاد متناسب با شرایط خود اقدام به انتخاب یکی از انواع مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد نمایند. مرخصی تحصیلی دانشگاه آزاد به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. ترم مرخصی با احتساب در سنوات
  2. ترم مرخصی بدون احتساب در سنوات – بدون شهریه
  3. ترم مرخصی بدون احتساب در سنوات – با احتساب شهریه
  4. ترم مرخصی با احتساب بخشی از نیمسال

هر دانشجوی دانشگاه آزاد با توجه به شرایط و دلایل مرخصی تحصیلی خود می تواند هر کدام را دریافت نماید.

مرخصی تحصیلی پیام نور

برای ثبت مرخصی تحصیلی پیام نور باید به صورت اینترنتی اقدام کنید. ثبت درخواست مرخصی در سامانه گلستان پیام نور از ویژگی های جدید این دانشگاه است که به صورت غیر حضوری و اینترنتی مرخصی را ثبت میکنند. این خدمات شامل :

✅ ثبت درخواست مرخصی تحصیلی پیام نور بدون احتساب (زایمان)

✅ درخواست ترم آخر بودن دانشجو

✅ درخواست انصراف یا لغو آن

✅ درخواست لغو عدم مراجعه و درخواست اصلاح مشخصات

در دانشگاه های پیام نور شرایط مرخصی تحصیلی در تعداد نیم سال های مجاز، کمی متفاوت است و برای اطلاع دقیق از شرایط مرخصی تحصیلی در این دانشگاه، می توانیدمقاله زیر را مطالعه کنید.

مرخصی تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی

همان طور که حدس میزنید، دانشگاه های علوم پزشکی نیز سیاست خاص خود را برای ارایه مرخصی تحصیلی به دانشجویان دارند. مرخصی تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی طبق شروط زیر است:

  • دانشجو می تواند پس از گذراندن یک نیمسال تحصیلی، در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 1 نیمسال و در دوره کارشناسی پیوسته برای 2 نیمسال متوالی یا متناوب از مرخصی تحصیلی استفاده کند.
  • دانشجویان دوره شبانه می توانند در هر یک از دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته حداکثر برای 2 نیمسال و  در دوره های کارشناسی پیوسته حداکثر برای 3 نیمسال متوالی یا متناوب، از مرخصی تحصیلی استفاده کنند.
  • دانشجویان زن باردار شاغل به تحصیل در کلیه رشته های علوم پزشکی، می توانند با رعایت سایر ضوابط و مقررات از یک نیمسال مرخصی زایمان، بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده نمایند.
  •  در موارد استثنایی که دانشجو ترک تحصیل خود را موجه می داند باید دلایل آن را حداقل یک ماه قبل از پایان همان نیمسال به دانشگاه ارائه دهد. در صورت تایید موجه بودن ترک تحصیل توسط دانشگاه محسوب می شود.
  • دانشجویانی که گواهی و عذر پزشکی موجه آنها به تایید شورای پزشکی و شورای آموزشی دانشگاه رسیده باشد می توانند از حداکثر یک نیمسال مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات استفاده نمایند.

مرخصی تحصیلی

 

سوالات متداول مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی چیست؟

اگر دانشجویان به دلایلی در میانه مسیر تحصیل قادر به شرکت در کلاس ها نبودند ، از طرف دانشگاه ها فرصتی به نام مرخصی تحصیلی به آن ها داده می شود تا برای مدتی مجاز به شرکت نکردن در کلاس ها باشند و پس از آن دوباره به تحصیل بازگردند.

آیا مرخصی تحصیلی شهریه دارد؟

مرخصی تحصیلی در دانشگاه های دولتی تا تعداد نیم سال معینی ، بدون هزینه خواهد بود اما پس از به طور مثال 3 نیم سال از نیم سال چهارم هزینه از دانشجو دریافت می شود. هزینه مرخصی تحصیلی در دانشگاه های آزاد ، پیام نور ، غیر انتفاعی ، پردیس و… نیز به ازای هر نیم سال نصف مبلغ شهریه ثابت خواهد بود.

مرخصی تحصیلی در دانشگاه های دولتی به چه صورت است؟

شرایط دریافت مرخصی تحصیلی در دانشگاه های دولتی نیز مانند سایر دانشگاه ها است. با این تفاوت که تا تعداد نیم سال معینی دانشجویان الزامی به پرداخت هزینه ندارند. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید مقاله را مطالعه فرمایید.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه مرخصی تحصیلی | راهنمای جامع مرخصی تحصیلی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. علیرضا

    سلام من دانشجوی ترم 1 مقطع کارشناسی هستم میتونم برای ترم دوم برای کنکور سراسری 1403مرخصی بگیرم یا خیر و این که شرایط مرخصی دانشگاه آزاد و سراسری یکی هست ؟؟ یعنی ترم دوم رو دانشگاه نرم و مرخصی داشته باشم میشه یا خیر ؟؟

    پاسخ
  2. Samira

    سلام من بدلیل شرایط مالی نمیتونم در کلاس ها شرکت کنم و باید به صورت تمام وقت کار کنم تا شرایطم یکم بهتر شه میخواستم بدونم دانشگاه با این دلیل بهم مرخصی میده یا مجبور به انصراف میشم؟

    پاسخ
  3. Ali

    سلام خسته نباشید من دو سه هفته پیش درخواست مرخصی تحصیلی دادم و تایید هم شد ولی الان نظرم عوض شده میخوام درخواستم رو برگردونم ولی همچین گزینه ای داخل سامانه گلستان نیست خواستم بدونم دقیقا باید چیکار کنم؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی