لیست رشته های پیراپزشکی

لیست رشته های پیراپزشکی

جهت مشاوره در زمینه لیست رشته های پیراپزشکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به موضوع لیست رشته های پیراپزشکی پرداخته ایم. برای آشنایی با لیست رشته ها و معرفی رشته های پرطرفدار پیراپزشکی با مشاورگروپ همراه باشید

لیست رشته های پیراپزشکی

رشته پیراپزشکی شامل رشته‌هایی است که به روش‌ها و مهارت‌ های حفظ سلامتی افراد مربوط می‌شود. به افرادی که در این رشته‌ ها تحصیل می‌کنند، کادر درمانی یک بیمارستان از پیراپزشکانی تشکیل شده است که در کنار پزشکان به درمان بیماران کمک می‌کنند.  در دانشگاه ثبت نام پیراپزشکی بدون کنکور و هم با کنکور سراسری وجود دارد. در ادامه به لیست رشته های پیراپزشکی پرداخته ایم.

تفاوت رشته پزشکی و پیراپزشکی

تفاوت رشته پزشکی و پیرا پزشکی در آن است که رشته های پیراپزشکی شامل رشته‌هایی است که به روش‌ها و مهارت‌های حفظ سلامتی و یا بازگرداندن آن به افراد مربوط هستند.

پیراپزشکان کارها و فنون خود را زیر نظر پزشکان انجام می‌دهند و متخصصانی هستند که کادر درمانی را تکمیل می‌نمایند و یاری‌رسان پزشکان در امر درمان و نگهداری می‌باشند. پزشکی رشته‌ ای است که فارغ‌التحصیلان آن مدرک دکتری دریافت کرده و می‌توانند با دریافت پروانه، طبابت نمایند. پزشکان همواره بر کار پیراپزشکان نظارت دارند.

تفاوت رشته پزشکی و پیراپزشکی

لیست رشته های پیراپزشکی

برای داوطلبان علاقه مند به انتخاب رشته پیراپزشکی لیست رشته های پیراپزشکی را آورده ایم. در ادامه به معرفی برخی از این رشته ها پرداخته ایم.

رشته های پیراپزشکی

معرفی رشته های پیراپزشکی

در این قسمت از متن به معرفی رشته های پیراپزشکی که در لیست رشته های پیراپزشکی بود و در بین داوطلبان طرفداران زیادی دارد پرداخته ایم.

رشته پیراپزشکی فیزیوتراپی

یکی از رشته هایی که در لیست رشته های پیراپزشکی وجود دارد رشته پیراپزشکی فیزیوتراپی است که در ادامه آن را توضیح داده ایم.

رشته فیزیوتراپی عمل توانبحشی است. این رشته کار با وسایلی است که کاربرد آنها باعث تحریک عصب و یا عضله می شود. از این ابزار برای بازآموزی یا نوآموزی ضایعات عصبی استفاده می شود.

همچنین برخی از این وسایل برای تسکین درد مورد استفاده قرار می گیرند و برای بیماری های استخوان، مفاصل، عضلات، بیماری های روماتیسمی، بیماری های اعصاب، ضایعات ورزشی، جراحی ها، بیماری های قلب و عروق، بیماری های تنفسی، بیماری های زنان و زایمان، بیماری های پوستی، بیماری های کودکان، سوختگی ها، معلولان جسمی و حرکتی کاربرد دارند.

مدت زمان تحصیل در رشته فیزیوتراپی چند سال است؟

در کشور ما امکان تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری وجود دارد. مدت زمان تحصیل در رشته فییزوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال است که فارغ التحصیلان می توانند در گرایش هایی مانند فیزیوتراپی، علوم تشریح، آناتومی، فیزیولوژی و… ادامه تحصیل دهند.

مدت زمان تحصیل در رشته فیزیوتراپی چند سال است؟

رشته پیراپزشکی مامایی

رشته پیراپزشکی مامایی یکی دیگر از لیست رشته های پیراپزشکی است که بین داوطلبان خانم طرفداران بسیاری دارد.  رشته پیراپزشکی مامایی در اکثر دانشگاه های دولتی و آزاد ارائه می شود. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته به مدت ۲ الی ۳ سال ادامه تحصیل دهند.

دوره دکتری مامایی نیز در شورای عالی برنامه ریزی تصویب شده است و امکان تحصیل در مقطع دکتری نیز برای این رشته وجود دارد. این رشته نیز مانند دیگر رشتهای پیراپزشکی از نظر تراز علمی در جایگاه بالایی قرار دارد.

دروس رشته پیراپزشکی مامایی چیست؟

در جدول زیر لیست دروس رشته پیراپزشکی مامایی را آورده ایم.

دروس رشته مامایی

لیست رشته های پیراپزشکی

داروشناسی اصول تغذیه مادر و کودک
اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها جنین شناسی
حقوق و پزشکی قانونی در مامایی بارداری و زایمان
فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی بیماری های زنان و ناباروری
آمادگی برای زایمان زایمان فیزیولوژیک

رشته پیراپزشکی پرستاری

پرستاری یکی از رشته های پرطرفدار در رشته تجربی است. فارغ التحصیلان این رشته پیراپزشکی پرستاری باید علاوه بر مراقبت از بیمار در هنگام بیماری، توانایی پیشگیری از بیماری های مختلف و همچنین توانایی توان بخشی در دوران نقاهت را نیز داشته باشند و یا بیمار همراهی کنند.

امکان ادامه تحصیل در این رشته در کشور ما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد و در دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه می شود. داوطلبان برای قبولی در این رشته در دانشگاه های سراسری و آزاد باید تراز علمی بالای ۸۵۰۰ را کسب کنند.

دروس رشته پیراپزشکی پرستاری

در جدول زیر لیست رشته های پیراپزشکی پرستاری را آورده ایم.

دروس رشته پرستاری

لیست رشته های پیراپزشکی

انگل شناسی فیزیولوژی تشریح بیماری های داخلی
میکروب شناسی پرستاری بهداشت بیماری ها و پرستاری های مربوط
بیوشیمی پرستاری بهداشت جامعه اخلاق پرستاری
ایمونولوژی پرستاری مادران و نوزادان پرستاری در فوریت ها

رشته پیراپزشکی هوشبری

فارغ التحصیلان رشته پیراپزشکی هوشبری به عنوان دستیار متخصص بیهوشی در اتاق عمل فعالیت خواهند کرد و توانایی شناسایی و استرلیزه کردن دستگاه های اندازه گیری گازهای خون و دستگاه های بیهوشی دیگر را دارند.

امکان ادامه تحصیل برای کارشناسان هوشبری وجود داشته و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در آزمون وزارت بهداشت در مقطع کارشناسی ارشد شرکت کنند و در ۲۲ کد رشته آزمون دهند. توجه داشته باشید که برای قبولی در رشته هوشبری داوطلبان باید تراز علمی بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ را کسب کنند.

رشته هوشبری با رشته تخصص هوشبری متفاوت است. متخصص هوشبری کسی است که دوره ۷ ساله پزشکی عمومی را گذرانده باشد و بعد از پایان دوره پزشکی عمومی با شرکت در آزمون های تخصصی و دستیاری پزشکی، تخصص هوشبری را انتخاب کند.

دروس کارشناسی و کاردانی  پیراپزشکی رشته هوشبری

در جدول زیر لیست دروس کارشناسی و کاردانی پیراپزشکی – رشته هوشبری را آورده ایم.

دروس رشته هوشبری

لیست رشته های پیراپزشکی

روش بیهوشی میکروب شناسی و استریلیزاسیون
تشریح (آناتومی) اصول پرستاری
فیزیولوژی رفتار در اتاق عمل

رشته پیراپزشکی اتاق عمل

رشته پیراپزشکی اتاق عمل این رشته طرفداران زیادی داشته و بعد از رشته پرستاری، دومین رشته پیراپزشکی است که بازار کار بسیار خوبی دارد؛ زیرا در اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی چندین کارشناس و تکنسین اتاق عمل مشغول به کار هستند.

این رشته هم از میان داوطلبان مرد و هم از میان داوطلبان زن پذیرش دانشجو دارد. رتبه لازم برای پذیرش در این رشته در هر دانشگاه متفاوت است؛ اما علاقه مندان به این رشته باید حداقل تراز ۷۸۰۰ را در زیر گروه سهمیه خود کسب کرده باشند.

رشته پیراپزشکی علوم آزمایشگاهی

یکی دیگر از رشته هایی که در لیست رشته های پیراپزشکی وجود دارد، رشته پیراپزشکی علوم‌ آزمایشگاهی‌ از جمله‌ رشته‌هایی‌ است‌ که‌ در بهداشت‌ و کاهش‌ هزینه‌های‌ درمانی‌ بسیار مؤثر است‌. زیرا فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ در مقطع‌ کاردانی‌ با نمونه‌برداری‌ مدفوع‌، ادرار و خون‌ و آماده‌سازی‌ نمونه‌ و آزمایش‌های‌ مختلف‌ بیوشیمی‌ و هماتولوژی‌ می‌تواند پزشک‌ را در انتخاب‌ بهترین‌ راه‌ درمان‌ و مقابله‌ با بیماری‌ راهنمایی‌ کند.

فارغ‌التحصیل‌ کارشناسی‌ این‌ رشته‌ نیز می‌تواند آزمایش‌های‌ تخصصی‌ هورمون‌شناسی‌ یا ایمونولوژی‌ را انجام‌ دهد و مسؤول‌ بخش‌های‌ مختلف‌ یک‌ آزمایشگاه‌ تشخیص‌ طبی‌ مانند بخش‌ نمونه‌برداری‌، انگل‌شناسی‌ و ادرار، هورمون‌شناسی‌، ایمونولوژی‌ و… شود و بر نحوه‌ کار و آزمایش‌های‌ کاردان‌ علوم‌ آزمایشگاهی‌ نظارت‌ کرده‌ و کار او را تأیید نماید.

دروس رشته پیراپزشکی علوم آزمایشگاهی

فیزیک‌ عمومی‌، فیزیک‌ کاربردی‌، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی‌ عمومی‌، فیزیولوژی‌، زیست‌شناسی‌، آناتومی‌.

دروس‌ تخصصی‌:
مقدمات‌ علوم‌ آزمایشگاهی‌، شیمی‌ و میکروبیولوژی‌ مواد غذایی‌، زبان‌ تخصصی‌، انگل‌ و حشره‌شناسی‌ پزشکی‌، قارچ‌شناسی‌ پزشکی‌، ویروس‌شناسی‌ پزشکی‌، ایمنی‌ و سرم‌شناسی‌، باکتری‌شناسی‌ پزشکی‌، خون‌شناسی‌، بانک‌ خون‌، بیوشیمی‌ بالینی‌، بافت‌شناسی‌، آسیب‌شناسی‌ پزشکی‌، کارآموزی‌.

رشته پیراپزشکی رادیولوژی

همه ما با مرکز رادیولوژی مراکز درمانی آشنا هستیم. رشته رادیولوژی ( پرتو‌شناسی ) علم توضیح و تفسیر یافته‌های رادیوگرافیک در ارتباط با علائم و نشانه‌ های کلینیکی بیمار است. راحت‌تر آن همان اشعه x است که در موقع شکستگی پا یا دست یا … ، خودتان از نزدیک آن را لمس کرده‌اید.

این رشته در کنکور سراسری ابتدا در مقطع کاردانی عرضه می‌شود و سپس می‌توان از سطح لیسانس تا دکترا ادامه تحصیل داد. جزء شرائط اولیه انتخاب این رشته ، آمادگی کافی جسمی و روحی و موفقیت در دروس فیزیک، فیزیولوژی، آناتومی می‌باشد.

فارغ‌التحصیلان این رشته در مؤسسات تصویرنگار (رادیولوژی، ایزوتوپ، اسکن، سی ‌تی ‌اسکن، MRI ) و همچنین در بیمارستانها، در بخش فوق‌الذکر، فعالیت می‌کنند. گروهی از فارغ‌التحصیلان نیز به عنوان بازرسین کار با اشعه ایکس، در سازمان انرژی اتمی و در دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور مشغول بکار هستند.

فردی که درس رادیلوژی خوانده و در مراکز درمانی مشغول به کار است وظایف زیر را انجام می دهد:

وظایف رادیولوژیست
آماده سازی دستگاههای مختلف رادیوگرافی.  انجام رادیوگرافی براساس تکنیک‌های مربوط (وضعیت دادن به بیمار)
انجام رادیوگرافی با ماده حاجب زیر نظر متخصص رادیولوژی.  ظهور و ثبت کلیشه‌های رادیوگرافی.
 کنترل حسن انجام رادیوگرافی انجام شده. بایگانی و حفاظت عکسهای رادیولوژی بر طبق استانداردها.
 رعایت کلیه استاندارد‌ها به منظور حفاظت بیمار و متصدی رادیوگرافی.

رشته پیراپزشکی علوم تغذیه

رشته پیراپزشکی علوم تغذیه که لیست رشته های پیراپزشکی قرار داشت، شاخه ای از علوم زیستی است که آمیزه ای از علم و هنر است که کارشناس تغذیه طی شناخت مسائل تغذیه ای و علل موثر آن از طریق ارتقا پایدار و برابر در سیستم غذا و تغذیه،خدمات پژوهشی،آموزشی،مراقبت تغذیه ای و مشاوره ای را برنامه ریزی و اجرا میکند.

این رشته شامل تعدادی فعالیت های جامع مشارکتی است ک نیاز به دانش عمیق فیزیولوژی، جنبه های زیست پزشکی ،متابولیسم غذا و آگاهی از نقش عوامل فیزیکی،فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی در انتخاب،دسترسی،مصرف غذا و اپیدمیولوژی بیماری های ناشی از سو تغذیه و راه های مقابله با آن ها دارد و بدین وسیله به درمان موثر کمک کرده و موجب ارتقا سلامت و فرهنگ تغذیه ای جامعه میگردد.

فارغ التحصیلان این رشته میتوانند با مدرک کارشناسی،کارشناشی ارشد و دکترا مطب تاسیس کنند و اختلاف آن ها در حق ویزیت است. مدارک بالاتر حق ویزیت بیشتری دریافت میکنند. همینطور کارشناسان میتونند در بیمارستان ها و مراکز درمانی و همینطور اداره بهداشت استخدام بشوند.

لازم به ذکر است ک افراد با مدرک دکترا از این رشته برابر هستند با کسانی که پس از گذراندن هفت سال پزشکی عمومی،تخصص تغذیه میگیرند.

ما در این مقاله لیست رشته های پیراپزشکی توضیح داده ایم. اگر در خصوص رشته های دیگر پیراپزشکی اطلاعات دقیق تری احتیاج دارید با کارشناسان مشاور گروپ با شماره 9099071613 تماس بگیرید

❓تفاوت رشته پزشکی با پیراپزشکی در چیست؟

✔️ در متن تفاوت رشته پزشکی و پیراپزشکی را توضیح داده ایم.

❓کدام رشته ها زیر شاخه پیراپزشکی هستند؟

✔️ رشته هایی مانند مامایی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی و غیره که در متن اشاره شده است.

❓پر طرفدار ترین رشته های پیراپزشکی کدام رشته ها هستند؟

✔️ رشته هایی مانند پرستاری، رادیولوزی و دیگر رشته ها که به معرفی آنها در متن مقاله پرداخته ایم.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه لیست رشته های پیراپزشکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی