لیست رشته های کنکور تجربی

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز | لیست کامل رشته های کنکور تجربی

جهت مشاوره در زمینه لیست رشته های کنکور تجربی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله آموزشی لیست رشته های کنکور تجربی با رتبه موردنیاز برای داوطلبان کنکور سراسری تجربی، ارائه داده شده است. کنکور سراسری تجربی پرمتقاضی‌ترین گروه آزمایشی در میان داوطلبان می‌باشد که طرفداران زیادی دارد و داوطلبان برای قبولی در رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و … با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

داوطلبانی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری تجربی را دارند، با آگاهی از لیست رشته‌ها و رتبه موردنیاز برای قبولی، می‌توانند برنامه ریزی خود را با آگاهی بیشتری انجام دهند. در ادامه این مقاله زیر شاخه‌های رشته تجربی به همراه رتبه موردنیاز برای قبولی ارائه داده شده است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کنکور سراسری تجربی

کنکور سراسری تجربی دارای 5 زیرگروه می‌باشد که ضرایب دروس عمومی و اختصاصی در هر یک از زیر گروه‌ها با یکدیگر متفاوت است. دروس عمومی کنکور سراسری تجربی شامل فارسی (ضریب 4)، عربی (ضریب 2)، دینی (ضریب 3) و زبان انگلیسی (ضریب 2) می‌باشد. دروس اختصاصی کنکور سراسری تجربی شامل، زمین شناسی، ریاضی، زیست شناسی، شیمی و فیزیک می باشد. ضریب دروس اختصاصی با توجه به زیرگروه های آزمایشی بایکدیگر متفاوت است.

داوطلبانی که قصد ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری تجربی را دارند، با آگاهی از لیست رشته های کنکور تجربی با رتبه موردنیاز می‌توانند برنامه ریزی خود را با اطلاعات بیشتری انجام دهند.

رشته های کنکور سراسری تجربی و رتبه قبولی

لیست رشته های کنکور تجربی

در ادامه مقاله لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز گردآوری شده است. داوطلبان کنکور سراسری تجربی اغلب، برای قبولی در رشته های زیرگروه یک مانند پزشکی و داندانپزشکی با یکدیگر رقابت می کنند. آگاهی از رتبه موردنیاز برای قبولی به برنامه ریزی دقیق تر داوطلبان کمک بسیاری خواهد کرد. از جمله رشته های اصلی کنکور تجربی می توان به موارد زیر اشاره کرد:


لیست رشته های کنکور سراسری تجربی
پزشکی پرستاری اتاق عمل
دندانپزشکی دامپزشکی هوشبری
داروسازی مامایی شنوایی سنجی
بینایی سنجی رادیولوژی تکنسین پروتزهای دندانی
گفتاردرمانی کاردرمانی بهداشت عمومی
علوم آزمایشگاهی میکروبیولوژی زیست شناسی سلولی و مولکولی
تکنولوژی پرتودرمانی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی شیمی کاربردی
لیست رشته های کنکور سراسری تجربی
روانشناسی حسابداری علوم و مهندسی خاک
حقوق علوم و مهندسی جنگل گردشگری
زیرشاخه های مدیریت مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی علم اطلاعات و دانش شناسی
گیاه پزشکی مددکاری اجتماعی علوم و مهندسی محیط زیست

برای مشاهده لیست کامل رشته های تجربی و ضریب دروس در هر یک از زیرگروه های آزمایشی، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

معرفی زیر گروه های آزمایشی کنکور تجربی

زیر شاخه های رشته تجربی

کنکور تجربی یکی از پر متقاضی‌ترین رشته‌ها است که هر سال بر تعداد داوطلبان آن افزوده می‌شود. در سال‌های گذشته افراد بایستی بر اساس زیر شاخه های رشته تجربی مثل دندان پزشکی، داروسازی، پزشکی و یا مامایی به سوالات طرح شده در آزمون که در دو دفترچه مجرا به صورت عمومی و اختصاصی بود، پاسخ می‌دادند. اما اکنون زیر گروه های رشته تجربی از کنکور حذف شده است و داوطلبان برای قبولی در رشته مد نظر خود باید مطالعات عمیق‌تری داشته باشند و بر اساس ضریب هر درس، با برنامه ریزی وقت بیشتری را به آن اختصاص دهند. 

در واقع تا چند سال پیش متقاضیان رشته تجربی، انسانی و ریاضی در کنکور به دو دفترچه سوال یعنی عمومی و تخصصی پاسخ می‌دادند برای همین در تقسیم مطالعه درسی با مشکل مواجه می‌شدند. اما اکنون سازمان سنجش کشور sanjesh.org با انتشار اطلاعیه‌های جدید، اعلام کرد که دفترچه سوالات عمومی از کنکور تجربی حذف شده است. 

بهترین رشته های تجربی بر اساس رتبه

بسیاری از دانش آموزان در مقطع دوازدهم رشته انسانی، ریاضی و تجربی در انتخاب رشته دچار تردید می‌شوند به خصوص رشته‌های دانشگاهی تجربی که داوطلبان را با کشمکش و سردرگمی کلافه می‌کند. به همین خاطر بهتر است با بهترین رشته های تجربی بر اساس رتبه آشنا شوید تا به این ترتیب با رتبه و معیار داوطلبان این 10 سال اخیر، تصمیم نهایی خود را بگیرید!

بهترین رشته های تجربی بر اساس رتبه شامل پزشکی، دندانپزشکی، دکترای پیوسته بیوتکنولوژی، دکترای عمومی دامپزشکی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، هوشبری، گفتار درمانی، پرستاری، مامایی، شنوایی شناسی، علوم آزمایشگاهی، تکنولوژی پرتو درمانی، تکنولوژی پرتوشناسی، کار درمانی، میکروبیولوژی، علوم تغذیه، آموزش زیست شناسی، آموزش ابتدایی، آموزش کودکان استثنایی، اعضای مصنوعی، بهداشت مواد غذایی، بهداشت و بازرسی گوشت، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی دریا،  زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی گیاهی، زیست فناوری، علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم و صنایع غذایی، علوم تربیتی، روانشناسی، کاردانی دامپزشکی، کاردانی هوشبری، کاردانی فوریت های پزشکی، کاردانی علوم آزمایشگاهی، کاردانی تکنسین پروتز های دندانی و کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی است.

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز

داوطلبان کنکور سراسری تجربی، علاوه بر انتخاب رشته‌های پزشکی، می‌توانند در رشته‌های پیراپزشکی، رشته‌های تحصیلی دانشگاه فرهنگیان، رشته‌های دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی نیز ادامه تحصیل دهند. در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با رشته های پیراپزشکی، رشته های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه امنیت اطلاعات پرداخته‌ایم:

لیست رشته های پیراپزشکی با رتبه موردنیاز

در جدول زیر لیست برخی از  رشته‌های پیراپزشکی کنکور سراسری تجربی گردآوری شده است:

لیست رشته های پیراپزشکی تجربی با رتبه موردنیاز
پرستاری اتاق عمل شنوایی سنجی
مامایی فیزیوتراپی اعضای مصنوعی
هوشبری بینایی سنجی گفتار درمانی
کاردرمانی علوم تغذیه علوم آزمایشگاهی
کارشناسی ساخت پروتزهای دندانی و دندانسازی رادیولوژی رادیوتراپی

رشته پرستاری و رتبه موردنیاز برای قبولی

از جمله دروس تخصصی رشته پرستاری می‌توان به انگل شناسی، میکروب شناسی، بیوشیمی، بیماری‌های داخلی و … اشاره کرد. برای قبولی در رشته پرستاری در دانشگاه های سراسری و آزاد، داوطلبان باید تراز بالای 8500 کسب نمایند.

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز – پرستاری
رتبه قبولی سهمیه قبولی دانشگاه محل قبولی نوع دوره
4244 ایثارگران (25 درصد ظرفیت) دانشگاه علوم پزشکی ایلام روزانه
4211 ایثارگران (5 درصد ظرفیت) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرفیت مازاد
9018 منطقه یک دانشگاه علوم پزشکی تربت جام روزانه
14680 منطقه دو دانشگاه علوم پزشکی بابل پردیس خودگردان
11331 منطقه سه دانشگاه علوم پزشکی مازندارن – ساری پردیس خودگردان

رشته مامایی و رتبه موردنیاز برای قبولی

فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی رشته مامایی می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد مامایی ناپیوسته به مدت 2 تا 3 سال ادامه تحصیل دهند. برخی دروس رشته مامایی شامل داروشناسی، اصول تغذیه مادر و کودک، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها، جنین شناسی و … می‌باشد. امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز – مامایی
رتبه قبولی سهمیه قبولی دانشگاه محل قبولی نوع دوره
11154 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه
8218 منطقه یک دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پردیس خودگردان
13622 منطقه دو دانشگاه علوم پزشکی همدان روزانه
14159 منطقه سه دانشگاه علوم پزشکی اراک روزانه

حداقل رتبه و درصدهای لازم برای قبولی مامایی روزانه سراسری

رشته هوشبری و رتبه موردنیاز برای قبولی

از جمله دروس رشته هوشبری می‌توان به روش بیهوشی، تشریح ‌(آناتومی)، فیزیولوژی، میکروب‌شناسی و استریلیزاسیون،‌ اصول پرستاری، رفتار در اتاق عمل، کارآموزی آموزی در عرصه و … می‌باشد. فارغ التحصیلان رشته هوشبری می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در آزمون وزارت بهداشت شرکت نمایند. داوطلبان برای قبولی در رشته هوشبری باید تراز بین 8000 تا 9000 را در کنکور سراسری کسب نمایند.

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز – هوشبری
رتبه قبولی سهمیه قبولی دانشگاه محل قبولی نوع دوره
6386 ایثارگر (25 درصد ظرفیت) دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روزانه
16786 ایثارگر (5 درصد ظرفیت) دانشگاه علوم پزشکی یزد روزانه
13326 منطقه یک دانشگاه علوم پزشکی تبریز روزانه
18160 منطقه دو دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روزانه
14929 منطقه سه دانشگاه علوم پزشکی سراب روزانه

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز

در ادامه لیست رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی، ارائه داده شده است. دانشگاه فرهنگیان در کنکور تجربی، 5 رشته تحصیلی را ارائه می‌دهد و رشته‌های دبیری شیمی و زیست شناسی تنها اختصاص به کنکور تجربی دارد. اما رشته های دیگر در سایر گروه های آزمایشی نیز ارائه می‌شوند. داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان باید تراز بالایی کسب نمایند و از سایر شرایط پذیرش در دانشگاه فرهنگیان برخوردار باشند.  لیست رشته‌های تجربی در دانشگاه فرهنگیان با رتبه موردنیاز به شرح زیر است:

لیست رشته های تجربی دانشگاه فرهنگیان
آموزش زیست شناسی
آموزش شیمی
آموزش ابتدایی
آموزش و پرورش کودکان استثنایی
آموزش تربیت بدنی

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز – دانشگاه فرهنگیان
رتبه قبولی سهمیه قبولی / دانشگاه قبولی رشته قبولی
8048 منطقه یک / پردیس نسیبه آموزش زیست شناسی
6045 منطقه دو / پردیس شهید چمران آموزش زیست شناسی
7260 منطقه یک / پردیس شهید چمران آموزش شیمی
3112 منطقه سه / پردیس شهید مطهری – زاهدان آموزش شیمی
9512 منطقه یک / پردیس نسیبه آموزش کودکان استثنایی
25244 منطقه دو / پردیس شهید مدرس – سنندج آموزش کودکان استثنایی
3713 منطقه یک / پردیس شهید بهشتی – مشهد آموزش تربیت بدنی

لیست رشته های تجربی دانشگاه امنیت اطلاعات

دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی از جمله دانشگاه وابسته به وزارت اطلاعات است که داوطلبان برای پذیرش و ادامه تحصیل در این دانشگاه باید دارای شرایط خاص باشند. پذیرش داوطلبان در دانشگاه امنیت اطلاعات تنها از میان متقاضیان آقا صورت می پیرد. این دانشگاه در کنکور تجربی نیز ظرفیت پذیرش دارد. رشته تجربی در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی ظرفیت پذیرش دارد. لیست رشته های دانشگاه امنیت اطلاعات به شرح زیر است:

  • رشته ضد تروریسم
  • رشته حفاظت اطلاعات
  • رشته امنیت نرم
  • رشته امنیت اقتصادی
  • رشته امنیت بین الملل
  • رشته پژوهشگری امنیت

مشاوره و برنامه ریزی تضمینی کنکور سراسری تجربی

بسیاری از داوطلبان با وجود ساعات مطالعه بسیار بالا استفاده از منابع آموزشی و تستی و تلاش بسیار، به خاطر نداشتن آگاهی از روش‌های اصولی برنامه ریزی و عدم اطلاع از روش‌های صحیح مطالعه دروس، ممکن است به رتبه و دانشگاه دلخواه خود دست نیابند. مشاوره تحصیلی نقش مهمی را در موفقیت داوطلبان در این مسیر دارد.

مشاوره تحصیلی نقش مهمی در هدایت تحصیلی داوطلبان، آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه، کنترل استرس و اضطراب داوطلبان و ارائه راهکارهایی برای موفقیت و رسیدن به اهداف داوطلبان در کنکور دارد. با کمک مشاوره تحصیلی می‌توان توانایی‌ها، نقاط قوت و ضعف دانش آموزان را شناخت و متناسب با توانمندی‌های فردی برای آن‌ها برنامه ریزی نمود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت نام طرح مشاوره و برنامه ریزی درسی مجموعه بزرگ مشاور گروپ، همین حالا فرم ذیل را تکمیل نمایید و منتظر تماس از سمت ما باشید.

مشاوره و برنامه ریزی تضمینی کنکور سراسری

سوالات متداول داوطلبان کنکور سراسری تجربی

کنکور سراسری تجربی دارای چند زیرگروه است؟

کنکور سراسری تجربی دارای 5 زیرگروه آزمایشی می باشد و ضریب دروس اختصاصی در هر یک از زیرگروه ها بایکدیگر متفاوت است.

رتبه موردنیاز برای قبولی در کنکور سراسری تجربی چیست؟

لیست رشته های تجربی با رتبه موردنیاز برای قبولی در این مقاله ارائه داده شده است.

ثبت نام کنکور سراسری تجربی چه زمانی آغاز می شود؟

داوطلبان در بازه زمانی 12 الی 18 بهمن ماه 99 با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور می توانند ثبت نام خود را انجام دهند.

3.2/5 - (15 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه لیست رشته های کنکور تجربی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403