شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

دستورالعمل اجرایی شرایط ثبت نام مدارس

جهت مشاوره در زمینه شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

بر اساس دستورالعمل اجرایی شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ برای دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، برگزاری هر گونه آزمون با مصاحبه برای پذیرش دانش آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است. مشاور گروپ در این مقاله ضوابط و شرایط ثبت نام دانش آموزان در مدارس و همچنین تصمیمات جدید درباره سرویس و لباس فرم دانش‌آموزی را حضور محترم شما عزیزان جمع آوری نموده است.

به گزارش مشاور گروپ، در دستورالعمل ثبت نام مدارس که با شعار «ثبت نام مطلوب، نظارت همگانی، نصیب برابر آموزشی» از سوی وزیر آموزش‌وپرورش به مدیران کل استان‌ها ابلاغ شده آمده است که در سال جاری مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات به عنوان رئیس ستاد ثبت نام مرکزی معرفی می‌شود و کلیه اعضای ستاد ثبت نام در سطوح استانی و منطقه‌ای موظف‌اند در برنامه‌ریزی، سازماندهی و اجرای فرایند ثبت نام مشارکت کنند.

 کارگروه نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان  نیز با سازماندهی گروه‌های نظارت و استفاده حداکثری از ظرفیت استانی و منطقه‌ای به منظور بازرسی ۱۰۰ درصدی مدارس و نظارت مستمر بر فرایند ثبت نام تشکیل خواهد شد.

همچنین لازم است حقوق دانش آموزان و والدین در موضوع ثبت نام نظیر عدم دریافت وجوه غیرمجاز، زمان و محدوده‌بندی ثبت نام و … به نحو مقتضی از طریق تولید محتوای مناسب، نصب اطلاعیه در محل ثبت نام، انجام مصاحبه‌های خبری و … اطلاع‌رسانی شود.

 به منظور جلوگیری از بازماندگی تحصیلی، در جذب حداکثری لازم‌التعلیمان دوره ابتدایی و پیگیری ثبت نام دانش آموزان میان‌پایه اقدام مؤثر انجام شود.

 به منظور رعایت بهداشت و حفظ سلامت دانش آموزان، والدین و همکاران در طول فرایند ثبت نام، اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در محل ثبت نام ضروری است.

 جهت تسهیل ثبت نام دانش آموزان فاقد مدارک هویتی و اتباع خارجی در چارچوب ضوابط و مقررات اعلامی، هماهنگی‌های لازم با فرمانداری‌ها به عمل آید. کارگروه ماده ۱۸ به منظور تسهیل در حمل و نقل دانش‌آموزی تشکیل شود.

جهت هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل ساماندهی لباس فرم دانش آموزان توسط انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه تدابیر لازم اتخاذ شود. همچنین به منظور نظارت همگانی بر فرایند ثبت نام، شکایات و گزارش های مردمی ثبت شده در سامانه پاسخگویی به شکایات www.shekayat.medu.ir در اسرع وقت بررسی و مورد پاسخگویی قرار گیرد.

دستورالعمل ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

در مقدمه این دستورالعمل آمده است که اهمیت و نقش نهاد آموزش و پرورش و مدرسه در بهسازی و توسعه زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا و به منظور تسهیل در امر ثبت نام دانش آموزان در مدارس با رعایت اصل تکریم و کرامت انسانی، ضرورت برنامه‌ریزی بر اساس ماموریت‌های مهم نظام تعلیم و تربیت و فراهم کردن زمینه رشد و بالندگی نسل آتی جامعه، مقررات عمومی ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی (عادی، استعدادهای درخشان، شاهد، نمونه دولتی و … ) و غیر دولتی، به شرح ذیل اعلام می‌شود:

مقررات ثبت نام دانش آموزان در مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

مقررات عمومی​:

  1.  دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ متعاقبا از سوی مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ارسال می شود. به استناد ماده ۴۵ آیین نامه اجرایی مدارس، مدیر مدرسه می‌تواند در موارد استثناء دانش آموزان فاقد مدارک هویتی و تحصیلی را با اخذ تعهد کتبی از ولی (مبنی بر ارائه مدارک مربوط) برای مدت یک ماه ثبت نام کند. ادامه تحصیل این قبیل دانش آموزان در صورت عدم ارائه مدارک هویتی و تحصیلی بعد از گذشت یک ماه مطابق مفاد ماده مذکور امکان‌پذیر خواهد بود.
  2.  با توجه به لزوم ساماندهی مناسب نیروی انسانی، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که فرآیند ثبت نام تا تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به پایان برسد. در موارد استثناء (مناطق عشایری به علت عدم دسترسی، مدارس غیردولتی به دلیل سیاست‌های حمایتی و تکمیل ظرفیت صندلی‌های خالی و دانش آموزان تجدیدی و…)  این مهلت تا پایان شهریو ماه قابل تمدید خواهد بود.
  3.  به استناد ماده ۴۱ آیین‌نامه اجرایی مدارس و به منظور توزیع متوازن دانش آموزان، محدوده‌بندی جغرافیایی لحاظ شود و همچنین ثبت نام دانش آموزانی که والدین آنها هر دو شاغل هستند در مدرسه نزدیک به محل کار هر یکی از والدین بلامانع است.
  4.  به استناد ماده ۴۰ آیین نامه اجرایی مدارس، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه و تعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی جز در مواردی که مصوبه خاص وجود دارد و نیز هنرستان‌ها برای انتخاب رشته ممنوع است.
  5.  ثبت نام کلیه دانش آموزان ورودی دوره‌های تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی به صورت حضوری و از طریق سامانه سیدا ( sida.medu.ir ) با مسئولیت مدیر مدرسه انجام می‌شود.
  6. تشکیل پرونده تحصیلی (الکترونیکی/ فیزیکی) دانش آموزان و ثبت مشخصات فردی والدین دانش آموز شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن همراه، آدرس دقیق و کد پستی در سامانه سیدا جهت ثبت نام دانش‌آموز ضروری است.
  7. در خصوص ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان در مدارس استثنایی، علاوه بر رعایت مفاد این دستورالعمل، بخشنامه شماره ۹۷۰۰۰/۵۸۱۱ تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ سازمان آموزش و پرورش استثنایی ملاک عمل خواهد بود. لازم به ذکر است در صورت وجود موارد افتراقی و با اصلاحی شیوه نامه مذکور متعاقبا ارسال خواهد شد.
  8. دانش آموزان گروه‌های آسیب‌دیده شنوایی، بینایی، معلول جسمی حرکتی و دارای اختلال رفتاری-هیجانی خفیف تا متوسط، معلولیت‌های طیف اوتیسم با هوش‌بهر عادی و چند معلولیتی با هوش‌بهر عادی در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در تمامی دوره‌های تحصیلی برابر شیوه‌نامه اجرایی آیین‌نامه آموزش و پرورش تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی ثبت نام کرده و از خدمات مربوط بر خوردار شوند.
  9. مدیر مدرسه موظف است نمون برگ آگاهی از سلامت دانش آموزان را هنگام ثبت نام در اختیار ولی دانش آموز قرار داده و از سلامت دانش آموزان جهت شرکت در فعالیت های ورزشی و ارزشیابی درس تربیت بدنی مطلع شود.
  10.  ثبت نام در مدارس هیئت امنایی با رعایت مفاد ماده ۱۱ آیین نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه هیئت امنایی مصوبه ۹۶۵ شورای عالی است.
  11. ثبت نام در مدارس دوره دوم آموزش متوسطه نظری و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نمونه دولتی، تابع شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل شماره ۲۲۷۱۹۵ مورخ ۱۳۹۰/۱۰/۱۰ است. همچنین ثبت نام دانش آموزان در مدارس بزرگسالان با رعایت مفاد آیین‌نامه آموزشی نظام جدید دوره دوم آموزش متوسطه شیوه نیم سالی- واحدی، بزرگسالان، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور موضوع بخشنامه شماره ۴۰۰/۱۷۳۹۷۸  و دستورالعمل نحوه دریافت و پرداخت در مدارس بزرگسالان دولتی دوره اول و دوم متوسطه و نحوه نظارت بر آن که طی بخشنامه شماره ۴۰۰/۶۰۴۵۰ جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ارسال شده انجام گیرد.

تبصره 1:  ثبت نام دانش آموزان عشایری، هنرجویان و دانش آموزان مدارس خاص بدون لحاظ محدوده جغرافیایی و بر اساس ضوابط مربوط انجام می‌پذیرد.
 تبصره 2: به منظور جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش آموزان عشایر، ثبت نام آنها به صورت مهمان در نزدیکترین مدارس مبدا یا مقصد کوچ بلامانع است.
 تبصره 3: به استناد مصوبه ۸۶۴ مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۳ شورای عالی آموزش و پرورش، پذیرش دانش آموزان پایه دهم در دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه با تلفیقی از آنها صورت گیرد.
 تبصره 4: به استناد مصوبه بیست و یکمین جلسه شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی و بیست و دومین جلسه آن شورا مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴ برگزاری هر گونه آزمون با مصاحبه برای پذیرش دانش آموزان در دوره ابتدایی و پایه هفتم در مدارس غیردولتی ممنوع است.
تبصره5: جذب و پذیرش دانش آموزان در برخی رشته‌ها مانند تربیت بدنی شاخه تحصیلی فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی هنرستان‌های وابسته مانن (سینما، آتش نشانی، بهیاری و … ) با رعایت ضوابط و مقررات از طریق برگزاری آزمون یا تعیین معدل یا برگزاری مصاحبه یا تلفیقی از آنها صورت می‌گیرد.
تبصره 6: ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل آغاز و پس از مراجعه دانش آموزان به پایگاه های سنجش بدو ورود و اخذ تاییدیه از پایگاه، قطعی خواهد شد.
تبصره 7: ثبت نام میان‌پایه‌ها بعد از برگزاری امتحانات نوبت دوم و اعلام نتایج نهایی در سامانه سیدا توسط مدیر مدرسه انجام می‌شود. حضور والدین جهت ثبت نام دانش آموزان میان پایه ضروری نیست.
تبصره 8: شرط لازم برای ارتقای دانش آموزان به پایه بالاتر ثبت ارزشیابی آنها در سامانه سیدا است.
تبصره 9: انتقال دانش آموزان بین مدارس مطابق مفاد ماده ۵۷ آیین نامه اجرایی مدارس و از طریق سامانه سیدا انجام می شود. پرونده تحصیلی دانش آموزان متقاضی انتقال، حداکثر تا یک هفته پس از انتقال به مدرسه جدید ارسال شود. به منظور جلوگیری از بازماندگی و ترک تحصیل دانش آموزان، پیگیری مجدانه و اطمینان از ثبت نام دانش آموزان در مدرسه جدید توسط مدیران مدارس مبداء ضروری است

مقررات مالی ثبت نام مدارس ۱۴۰۱

۱- دریافت هرگونه وجه در زمان ثبت نام به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتب درسی ممنوع است. با عنایت به اینکه تا کنون نرخ بیمه حوادث و مازاد درمان دانش آموزان برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ تعیین نشده است، نرخ بیمه حوادث سال گذشته به صورت علی الحساب (۹۱۷۸۰ ریال) ملاک عمل است.

همچنین مطابق شیوه‌نامه سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ به شماره ۱۰۱/۱/۵۱۲ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸، بهای کتاب‌های درسی برای ثبت سفارش گروهی، صرفا بر اساس قیمت‌های ثبت شده در پشت جلد کتاب (ثبت شده در سامانه مربوط) بوده و دریافت هر گونه وجه اضافی ممنوع است. اطلاع رسانی نرخ بیمه حوادث و کتب درسی و نصب جدول مبالغ مورد نظر در محل ثبت نام الزامی است.

 دریافت وجوه مربوط به هزینه سرویس مدارس ۱۴۰۱ برای حمل و نقل دانش آموزان، کمک های مردمی، فعالیت‌های فوق برنامه و لباس کارگاهی نیز با هماهنگی و موافقت انجمن اولیاء و مربیان مدرسه و با رعایت سایر قوانین و مقررات صرفا بعد از شروع سال تحصیلی امکان پذیر خواهد بود.

-مدارس هیئت امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب شده و دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث دانش‌آموزی و کتاب‌های درسی) در زمان ثبت نام در این مدارس مجاز نیست. ضمنا در خصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه این مدارس که به تصویب هیئت امنای مدرسه رسیده است، با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام لازم به عمل آید.

– به استناد بخشنامه شماره ۶۱۲۹۸ مورخ ۱۳۹۷/۴/۱۱ برقراری هرگونه رابطه مالی مدارس با موسسات در خصوص برگزاری آزمون و کتابهای کمک درسی ممنوع است.

-در زمان ثبت نام صرفا درخواست استفاده از خدمات حمل و نقل دانش آموزان از والدین دریافت شود تا متناسب با نیاز، اداره آموزش و پرورش منطقه شرکت پیمانکاری را به مدرسه معرفی کند. وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزان نیز با شروع ارائه خدمات (شروع سال تحصیلی) و با رعایت سایر مقررات مربوط دریافت شود.

– مدیران مدارس مجاز به عقد هیچ‌گونه قراردادی با تولیدکنندگان لباس فرم دانش‌آموزی نیستند. دریافت کل مبلغ هزینه لباس فرم فقط توسط تولیدکننده بر اساس قیمت‌های اعلام شده اتحادیه و نرخ نامه مورد تایید ادارات صنعت، معدن و تجارت و به طور مستقیم از اولیا خواهد بود.

 تبصره ۱: تشکیل کارگروه ماده ۱۸ در مناطق، تمهید مقدمات و اطلاع‌رسانی بهنگام به والدین در مورد حمل و نقل دانش آموزان در چارچوب ضوابط و اتخاذ تصمیم مناسب ضروری است.
تبصره ۲: استفاده از خودروهای آزادبر که تحت پوشش شرکت های پیمانکاری نیستند غیر مجاز بوده و تخلف محسوب می‌شود.
تبصره۳: نرخ‌نامه مصوب شورای شهر در خصوص حمل و نقل دانش آموزان در معرض دید اولیا قرار گرفته و به اطلاع آنان برسد. رعایت نرخ‌نامه و سایر مصوبات کارگروه ماده ۱۸ هر منطقه برای تمامی مدارس دولتی و غیر دولتی الزامی است.
تبصره ۴: وفق بند ۱۵ از شرح وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه مندرج در ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی مدارس، انتخاب شرکت پیمانکار (صرفا شرکت های معتبر معرفی شده از سوی اداره آموزش و پرورش منطقه) و انعقاد قرارداد طبق نمونه قرارداد کشوری با رعایت نرخ نامه ابلاغی تا ابتدای شهریور ماه مورد توجه قرار گیرد.
تبصره ۵: کلیه وجوه مربوط به خدمات حمل و نقل دانش آموزی باید به حساب مدرسه واریز شود. ۴۰ درصد از هزینه خدمات حمل و نقل دانش آموزی در ابتدای سال تحصیلی از طریق واریز به حساب مدرسه و مابقی هزینه خدمات تا پایان بهمن ماه با توافق والدین تقسیط و تسویه شود. پرداخت مستقیم وجوه به حساب پیمانکار و یا راننده ممنوع است.
تبصره ۶: مدیران مدارس استفاده کننده از سرویس روستا مرکزی (دولتی) موظف‌اند در هنگام ثبت نام، مشخصات دانش آموزان استفاده کننده از این نوع سرویس را در فیلد تعبیه شده در سامانه سیدا ثبت کنند تا توسط اداره منطقه تایید شود.
تبصره ۷: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر بیشترین سوانح، تصادفات و آسیب به دانش آموزان در حوزه مدارس روستایی اتفاق افتاده است؛ مدیران این مدارس با هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه و اداره آموزش و پرورش منطقه نسبت به پیش‌بینی خدمات ایمن و سلامت محور برای دانش آموزان اقدام کنند و هر گونه استفاده از خودروهای غیرمجاز و شخصی تهدیدکننده امنیت و سلامت دانش آموزان توسط والدین را به اداره آموزش و پرورش متبوع گزارش کنند.
تبصره ۱: ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی موظف به هماهنگی با اداره صنعت، معدن و تجارت جهت دریافت نرخ‌نامه تولید لباس فرم و ابلاغ آن به مدارس هستند.
تبصره ۲: مدیران مدارس بر اساس بند ۱۵ از شرح وظایف انجمن اولیا و مربیان مدرسه مبنی بر برنامه‌ریزی، تصمیم گیری، اقدام و نظارت بر سرویس حمل و نقل و تهیه پوشش و لباس فرم دانش آموزان، با هماهنگی شورای مدرسه و با رعایت معیارهای مندرج در ماده ۸۵ آیین نامه اجرایی مدارس و تبصره ذیل آن نسبت به تمهید مقدمات و فعال‌سازی انجمن اولیا و مربیان مدرسه برای تامین لباس فرم دانش آموزان صرفا از طریق تولیدکنندگان مجاز که مشخصات آنها توسط اتحادیه مربوط اعلام می‌شود، تا اول مرداد ماه اقدام کنند.
تبصره۳: به جهت عدم تحمیل هزینه های اضافی به خانواده‌ها، دانش آموزان می‌توانند از لباس‌های سالم و قابل استفاده سال‌های پیش استفاده کرده و والدین در صورت تمایل با رعایت رنگ و مدل مصوب مدرسه می‌توانند خود نسبت به دوخت و تهیه لباس فرزندشان اقدام کنند.
تبصره ۴: مدیران مدارس موظف‌اند پس از انعقاد تفاهم‌نامه بین انجمن اولیا و مربیان مدرسه و تولید کنندگان مجاز بر اساس نرخ تمام شده پارچه و دوخت (ابلاغی از سوی اتحادیه های مربوط) با اطلاع‌رسانی به والدین نسبت به معرفی آنها به تولیدکنندگان مجاز برای تهیه لباس فرم اقدام کنند.
تبصره ۵: لباس فرم دانش آموزان، بر اساس مشخصات مورد درخواست مدارس و با قیمت کارشناسی اعلام شده از سوی اتحادیه مربوطه، توسط تولید کنندگان مجاز ارائه خواهد شد؛ افزودن و دریافت هر مبلغی مازاد بر نرخ اعلام شده تحت عناوینی چون نظارت و مدیریت بر تهیه و توزیع لباس فرم مجاز نیست.
تبصره ۶: هر گونه تخلف احتمالی با طرح شکایت توسط اولیای دانش آموزان از طریق انجمن مدرسه، بازرسان اتحادیه های مربوط، اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات حکومتی، قابل رسیدگی خواهد بود. مدیران مدارس موظف‌اند شماره تلفن سازمان تعزیرات حکومتی، اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت و کارشناسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات منطقه را در معرض دید اولیاء دانش آموزان در دفتر ثبت نام و مدیریت مدرسه نصب کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دستورالعمل اجرایی شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ ، هزینه ثبت نام مدارس، هزینه سرویس مدارس ۱۴۰۱،  با کارشناسان اختصاصی مجموعه بزرگ مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید. شماره تماس از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۳ (بدون کد و از تلفن ثابت) همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه شرایط ثبت نام مدارس ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403