در سال سوم بهتر است تشریحی بخوانیم یا تستی

سال سوم

جهت مشاوره در زمینه در سال سوم بهتر است تشریحی بخوانیم یا تستی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

سال سوم دبیرستان اهمیت زیادی برای کنکور شما دارد لذا توجه داشته باشید که سال سوم به این دلیل که 25%تاثیر معدل در کنکور سراسری دارد ، یکی از مهمترین مراحل تحصیلی است که باعث می شود سال سوم را از سایر مقاطع تحصیلی متمایز کند.

سال سوم



سال سومی ها بیشتر به کسب این 25% درصد تاثیر نمرات توجه داشته باشند.
در دوره ی دبیرستان هر درس بصورت جدا جدا امتحان گرفته می شود لذا کسب 25% تاثیر معدل در امتحانات تشریحی سال سوم بسیار راحت تر و آسون تر از آزمونی است که باید در 4 ساعت پاسخگوی تست هایی از هر درس باشید .

یکی دیگر از دلایل اهمیت سال سوم دبیرستان این است که برخی از دروسی که در این سال تدریس می شوند در سال آخر دیگر نیستند که این شامل برخی از دروس اختصاصی و عمومی ها می شود .
مثلا درس عربی در سال سوم پایان می یابد . عربی درس رتبه ساز کنکور تجربی و ریاضی است که در سال آخر دبیرستان تکرار نمی شود .

دلیل اهمیت زیاد عربی در کنکور این است که اکثر داوطلبان درصدهای ضعیفی در این درس دارند لذا می توانید با درصد بالا در درس عربی به رتبه خوبی دست یابید.

در رشته علوم انسانی و در سال سوم درس روانشناسی یکبار تدریس می شود و در سال آخر دیگر تکرار نمی شود .
درس زبان فارسی با اینکه در سال دوم تدریس و در سال سوم به اتمام می رسد ؛ اما در کنکور سراسری تنها از سال سوم تست می آید و از مباحث سال دوم تستی طرح نمی شود.
در کل مباحث سال سوم بیشترین بودجه بندی تستی را در کنکور دارند .
مثلا در درس شیمی دقیقا 12 تست از سال سوم طرح می شود.

اهمیت زیاد تشریحی خواندن در سال سوم:

همانطور که می دانید اگر مباحث را در ابتدا بصورت تشریحی بخوانید و بر آنها تسلط یابید می توانید به آسانی از سد مرحله تست زنی بگذرید چرا که تشریحی خواندن باعث می شود مطالب بیشتر در حافظه پایه ریزی و ماندگار شوند .
اما با این وجود نباید مطالعه تشریحی آنقدر زمان بر باشد که از تست زنی عقب بمانید.

لزوم رعایت تعادل در تشریحی و تستی درس خواندن تا رسیدن به درصد بالا:

برخی از داوطلبان به دلیل وسواس در مطالعه ، بیشتر زمان خود را به مطالعه تشریحی اختصاص می دهند زیرا می خواهند به هنگام تست زنی با اطلاعات کامل و دانستن همه ی نکات ظاهر شوند ، لذا ترجیح می دهند بیشترین زمان را به تشریحی خوندن گذارنده و با این کار به جزوه و کتاب تسلط یابند !

متاسفانه این شیوه مطالعه برای کنکور کاملا اشتباه است . چرا که قرار نیست صرفا و فقط با تشریحی خواندن زیاد به تسلط 100% در مباحث برسید بلکه در مرحله تشریحی هدف رسیدن به تسلط 40 تا 50 است تا برای تست زنی آموزشی آماده شوید و خود را به تسلط 70 تا 80 برسانید و در آخر با حل تست پوششی تسلط شما در آن درس کامل می شود.

سال سومی های عزیز می توانید با کلیک بر روی عکس زیر آخرین اخبار کنکور را دریافت کنید

 کنکور سراسری



وسواس در مطالعه باعث می شود بیشتر زمان خود را به مطالعه تشریحی اختصاص داده و از برنامه تست زنی عقب بمانید .

مهمترین نکته در این شیوه ی درس خواندن این است که چون تست زنی مرحله آموزشی انجام نمی شود ، در نتیجه نمی توانید مباحث تست خیز و مهم را تشخیص دهید که میتوان به طور قطع گفت با این روال نخواهید توانست درصدهای قابل قبولی کسب کنید.


داوطلبان نگران و ناامیدی که نمی توانند به درصد بالا برسند:


داوطلب کنکور گمان می کند اگر تست زنی را شروع کند نمی تواند به تست ها پاسخ دهد لذا ترجیح می دهد هر وقت که مطالعه تشریحی کامل شد و تمام نکات را پیدا کرد ؛ تست زنی را شروع کند.

متاسفانه این روش شما را به تسلط کامل نخواهد رساند مگر اینکه در کنار مطالعه تشریحی حتما تست زنی آموزشی هم کار شود.
توجه داشته باشید که هدف از تست زنی آموزشی این است که اطلاعاتمون کامل بشه نه اینکه بخواهیم خود را ارزیابی و آموخته های کامل نشده را درصد گیری کنیم.

چرا تستی خواندن مطالب اهمیت زیادی دارد؟

در پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا انواع تیپ تست های متداول را معرفی کنیم .
برای مطالعه کنکوری سه نوع برنامه تست زنی داریم که باید به ترتیب اجرا شوند تا به تسلط نهایی در هر مبحثی برسید یعنی دقیقا مراحلی که رتبه ها و نفرات قبولی آنها را اجرا کرده اند و موفق به کسب درصدهای فوق العاده ای در کنکور شده اند:

1- تست های آموزشی:

تست آموزشی باید بلافاصله بعد از مطالعه تشریحی انجام شود تا نکات آموزشی کامل شوند. کار با تست های آموزشی باعث میشه به مطالعه خود جهت دهید چون در این مرحله است که شما متوجه می شوید کدام مباحث در تست زنی اهمیت بیشتری دارند و به چه شیوه ای باید کار شوند.

2-تست های پوششی یا تحلیلی:

تست های پوششی یعنی مرور مباحث با تست زنی . این روش باعث می شود بر مباحث تسلط یابید . در این روش شما باید در بازه های مرور به جای اینکه کل جزوه و یا کتاب را بخوانید ، تست بزنید و مطالبی که در تست زنی فراموش شده اند یا اشکال دارید ، مجددا برگردید و از روی جزوه یا کتاب بخوانید.

3- تست های ارزیابی یا تمرینی:

بعد از طی شدن دو مرحله فوق حال باید تعدادی تست را به صورت زماندار از خود به عنوان سنجش آموخته ها بگیرید . این مرحله از تست زنی باعث میشه اشکالات را متوجه و بدانید چه مباحثی بیشتر نیاز به مطالعه بیشتر دارند.

با وجود فواید زیادی که برای تست زنی گفته شده باز هم نباید از تشریحی خواندن مطالب کنکوری غافل شد .
برخی از داوطلبان نیز هستند که در همان ابتدای کار به سراغ تست زنی می روند و زیاد به کتاب و جزوه توجهی ندارند و بیشتر پاسخنامه را می خوانند که میتوان گفت با این روش شاید بتوانند به تسلطی نسبی برسند اما چون مطالعه ی آنها بی پایه است و حرفه ای نیست در نتیجه مطالب را زود فراموش خواهند کرد.


جهت دریافت آخرین اخبار کنکور سراسری بر روی عکس زیر کلیک نمایید:

 کانال


با نکات گفته شده نتیجه می گیریم که تستی کار کردن به تنهایی و یا تشریحی خواندن به تنهایی باعث تسلط بر مطالب نمی شود بلکه این دو روش در کنار هم باعث فهم کامل مباحث می شوند.

چگونه این روش ها را از الان شروع کنیم؟

برای شروع مطالعه به روش های توضیح داده شده در فوق ابتدا مطالعه تشریحی خود را از کتاب یا جزوه انجام دهید . برای مباحث تخصصی تست های حلیاتی و متنوع کار شود سپس و بلافاصله تعدادی تست آموزشی بزنید . در مرحله بعد با تعدادی تست ، آموخته های خود را ارزیابی کنید و در قدم آخر با حل تعدادی تست پوششی مباحث خوانده شده را مرور و بازیابی کنید.




4/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه در سال سوم بهتر است تشریحی بخوانیم یا تستی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی