زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰

زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰

جهت مشاوره در زمینه زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰

زمان دقیق شروع کلاس های دانشگاه ها دانشجویان جدید الورود 99 و زمان بازگشایی خوابگاه ها

بازگشایی دانشگاه ها

شروط بازگشایی دانشگاه ها و حضوری شدن کلاس ها از زبان معاون وزیر علوم اینگونه اعلام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر این که تمامی دانشگاه‌ها به دلیل مسائلی از جمله خوابگاه و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امکان بازگشایی حضوری و آغاز آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵ آبان ماه را ندارند، گفت: اعلام تاریخ آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵مهرماه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۱۵ آبان ماه برای دانشجویان کارشناسی به منزله الزام آموزش حضوری نیست بلکه دانشگاه‌ها ازاین تاریخ می‌توانند در جهت بازگشایی برنامه‌ریزی کنند.

دکتر علی خاکی صدیق در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب در خصوص تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور آغاز آموزش حضوری دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و دانشجویان کارشناسی از ۱۵ آبان ماه اظهار کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه‌ای ابلاغ کرد که در آن تاکید شده است دانشگاه‌ها می‌توانند آموزش حضوری خود را آغاز کنند و به دلیل این که مصوبات این ستاد قانونی است بنابراین ملزم به عملی کردن آن هستیم.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: وزارت علوم باید پس از ابلاغ این مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سازوکارهای اجرای این مصوبه که لازم الاجرا و قانونی است را ابلاغ نماید.

دکتر خاکی صدیق در رابطه با زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰ اعلام کرد: به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تاکید کردیم باید از ۱۵ آبان ماه برنامه های خود را برای شروع حضوری کلاس‌ها انجام بدهند،‌اما اینگونه نیست که تمام دانشگاه‌ها ملزم به آموزش حضوری از ۱۵ آبان ماه باشند؛ صرفا دانشگاه‌هایی که می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند باید سازوکارهای آموزش حضوری خود را اعلام کنند.

وی اظهار کرد: زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰ برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا باید از ۱۵ مهرماه آغاز می‌شد و دانشجویان کارشناسی نیز از ۱۵ آبان ماه براساس تصمیم دانشگاه‌ها می‌توانند آموزش حضوری خود را آغاز کنند، البته این تاریخ‌ها به معنی آغاز حضوری آموزش نیست بلکه دانشگاه‌ها می‌توانند از این تاریخ برنامه ریزی‌های خود را در راستای مصوبه ستاد اجرایی کنند.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطر نشان کرد: بازگشایی حضوری آموزش در دانشگاه‌ها به صورت مشروط است و دانشگاه‌هایی که بتوانند سازوکارهای این شیوه آموزش و پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی کنند باید این مصوبه را اجرایی نمایند و تمامی دانشگاه‌ها نمی‌توانند به دلیل مسائل لازم جهت هماهنگی خوابگاه‌ها و غیره آموزش حضوری خود را آغاز کنند.

وی تاکید کرد: تا موقعی که دانشجویان دو دوز از واکسن کرونا را نزده باشند، حضورشان در دانشگاه‌ها مشروط است و تزریق دو دوز واکسن برای حضور در دانشگاه‌ها اجباری است و دانشجویانی که واکسن نزنند نمی‌توانند به صورت حضوری در محیط دانشگاه حاضر شوند.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان خاطرنشان کرد: به منظور واکسیناسیون دانشجویان برای از سرگیری آموزش حضوری نامه‌ای از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است که براساس آن دانشجویان و اساتید برای حضور در کلاس‌های آموزشی باید حتما کارت تزریق دو دوز واکسن را داشته باشند.


عدم الزام بازگشایی تمامی دانشگاه ها

تمام دانشگاه ها ملزم به آموزش حضوری نیستند

🔹 اعلام زمان بازگشایی دانشگاه ها و شروع آموزش حضوری دانشجویان از ۱۵مهرماه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و ۱۵ آبان ماه برای دانشجویان کارشناسی به منزله الزام آموزش حضوری و بازگشایی دانشگاه ها نیست بلکه دانشگاه‌ها ازاین تاریخ می‌توانند در جهت بازگشایی برنامه‌ریزی کنند.

🔹 اعلام زمان بازگشایی دانشگاه ها اینگونه نیست که تمام دانشگاه‌ها ملزم به آموزش حضور باشند؛ صرفا دانشگاه‌هایی که می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند باید سازوکارهای آموزش حضوری خود را اعلام کنند.

چالش های بازگشایی دانشگاه ها

⭕️چالش های بازگشایی دانشگاه ها و حضوری شدن کلاس های دانشگاه ها از زبان رئیس سازمان امور دانشجویان

⚠️دکتر داداش پور در نشست رؤسای دانشگاه ها گفت:با چهار سوال مواجه هستیم که اگر قرار بر این است که دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید به آنها پاسخ بدهیم. اینکه دانشگاه‌ها چه زمانی بازگشایی خواهد شد، اگر بخواهیم دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم، باید چه تمهیداتی را آماده کنیم، اگر دانشگاه‌ها را ۱۵ آبان بازگشایی کنیم با چه چالش‌هایی مواجهه هستیم و همچنین پیامدهای ناشی از آغاز بازگشایی چیست.

🔹به گزارش ایسنا وی در ادامه افزود: به خاطر یک سال و نیم تأخیر و رکود شکل‌گرفته با تنوعی از چالش‌ها مواجهیم. اولین چالشی که با آن مواجه هستیم، چالش تأمین خوابگاه‌ها با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. همچنین با چالش تأمین منابع مالی مواجه هستیم.

🔹رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه اشاره کرد: نکته سوم اینکه آمادگی برای درک شرایط جسمی و روحی ناشی از حضور مجدد دانشجویان و خانواده‌ها است.

🔹وی در پایان و دربیان نکته چهارم با اشاره به پیامدهای این حضور گفت: ما با پیامدهای فرهنگی و اجتماعی و سیاسی احتمالاً زیادی در بستر دانشگاه‌ها و مدیریت آن مواجه هستیم.


زمان بازگشایی دانشگاه آزاد

از زمانی که ویروس کرونا بر جهان و ایران سایه انداخته شکل بسیاری از امور ازجمله آموزش عالی تغییر کرده است. از آن زمان تاکنون همواره گوش‌ها و چشم‌ها منتظر این خبر است که چه وقت فعالیت‌های حضوری از سر گرفته می‌شود؟ اتفاقاً هم‌اکنون با تسریع واکسیناسیون در کشور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان متولی دانشگاه‌های کشور اعلام می‌کند که آموزش حضوری دانشجویان در دستور کار قرار می‌گیرد. به گفته محمدعلی زلفی‌گل؛ بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شده دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی از ۱۵ مهرماه و مقطع کارشناسی از ۱۵ آبان‌ماه به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس فعالیت داشته باشند.

اما بر اساس اعلام علی خاکی صدیق، معاون آموزش وزارت علوم؛ «به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تأکید کردیم باید از ۱۵ آبان‌ماه برنامه‌های خود را برای شروع حضوری کلاس‌ها انجام بدهند،‌ اما این‌گونه نیست که تمام دانشگاه‌ها ملزم به آموزش حضوری از ۱۵ آبان‌ماه باشند؛ صرفاً دانشگاه‌هایی که می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند باید سازوکارهای آموزش حضوری خود را اعلام کنند.»

بازگشایی دانشگاه آزاد اسلامی

بازگشایی دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا صورت می‌گیرد

حال از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی یکی از زیرنظام‌های مهم آموزشی در کشور است زمان و نحوه بازگشایی برای دانشجویان این دانشگاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به گفته احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی؛ «وقتی که کرونا در کشور شروع شد دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شد، اکنون نیز همان ستاد مقابله با کرونا باید درباره بازگشایی تصمیم‌گیری کند.»

وی ادامه می‌دهد: «یکی از کمیته‌های تخصصی ستاد مبارزه با کرونا کمیته آموزش عالی است که درباره مسائل مربوط به دانشگاه‌ها و محدودیت‌ها اعلام نظر می‌کند و ستاد مبارزه با کرونا بر اساس نظرات کارشناسی این کمیته موارد مورد نیاز را مصوب می‌کند. بنابراین در موضوع بازگشایی دانشگاه نیز باید این کمیته تصمیم بگیرد و ستاد مبارزه با کرونا رسماً آن را ابلاغ کند تا قابلیت اجرایی داشته باشد.»

به گفته سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی؛ «هر زمانی که ستاد مبارزه با کرونا به‌عنوان مرجع رسمی ابلاغ کرد که دانشگاه‌ها باز شوند، دانشگاه آزاد اسلامی نیز آموزش حضوری را از سر می‌گیرد.»

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز کرونا را قابل پیش‌بینی نمی‌داند و می‌گوید: «ما قصد داریم در دانشگاه آزاد اسلامی بین ۸ تا ۱۲ هفته از ترم را آموزش مجازی ارائه دهیم و همچنین آماده می‌شویم که از ۱۵ آبان یا اول آذر بخشی از آموزش را حتماً به‌صورت حضوری ارائه دهیم. کلاس‌های عملی نیز در مناطق سفید تا آبی و مناطق مجاز آماده‌سازی شده است و باید آزمایشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند. در مناطق قرمز و نارنجی نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است.»

وی شرط حضور دانشجویان در دانشگاه را منوط به ارائۀ کارت واکسن عنوان می‌کند و می‌گوید: «در مرحله‌ای هستیم که بتوانیم آموزش را به‌صورت حضوری آغاز کنیم و برای دانشجویان پزشکی نیز کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. چراکه واکسیناسیون آنها زودتر انجام شد و قصد داریم فضای دانشگاه در آینده با یک برنامه‌ریزی نظام‌مند، فضایی داشته باشد که چند جلسه از کلاس‌ها حضوری باشد و امتحانات حتماً حضوری برگزار شود.»

حفظ سلامت دانشجویان مسئله‌ مهم دانشگاه

در این میان دانشجویان نگران سلامتی خود هستند و معتقدند که اگر به‌یک‌باره دانشگاه‌ها بازگشایی شوند موج جدیدی از شیوع ویروس کرونا را شاهد خواهیم بود. به گفته حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی؛ «سلامت دانشجویان در اولویت است ولی باید این نکته را مدنظر داشت که اگر ستاد کرونا تصمیم بگیرد که دانشگاه‌ها باز شوند، حتماً دستورالعمل‌های لازم را در نظر خواهد گرفت و دانشگاه آزاد اسلامی خود را ملزم می‌داند که جزء به‌ جزء این دستورالعمل را اجرایی کنند.»

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این زمینه معتقد است: «نباید بگوییم کرونا در حال تمام شدن است و یک رجعت ساده داشته باشیم. بلکه باید توجه کنیم که اگر این بازگشایی با تمهیدات لازم نباشد، حادثه‌آفرین خواهد بود. این تمهیدات فقط شامل سلف‌سرویس و خوابگاه‌ها نیست بلکه درک مفاهیم جدید است.»

آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی

حال بسیاری از دانشجویان می‌پرسند که با حضوری شدن آموزش آیا پرونده آموزش مجازی بسته خواهد شد. بر اساس اعلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه؛ «آموزش مجازی به‌عنوان مکمل آموزش حضوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

پیش از این براساس اعلام معاون علوم انسانی و هنر و معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در دستورالعمل اجرایی نحوه برگزاری کلاس‌های درس رشته‌های غیرپزشکی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱؛ کلاس‌های دروس نظری حداقل ۱۲ هفته به‌صورت مجازی و حداکثر ۴ هفته به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با توجه به وضعیت منطقه از نظر میزان شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود.

به گفته حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز؛ «آموزش در دوران پساکرونا با دوران کرونا متفاوت است و حتماً دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت آموزش مجازی استفاده خواهد کرد.»

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه زمان بازگشایی دانشگاه ها ۱۴۰۰

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی