روش مطالعه هر درس برای کنکور براساس تجربه های رتبه های برتر ۱۴۰۲

روش مطالعه هر درس برای کنکور

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه هر درس برای کنکور براساس تجربه های رتبه های برتر ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

روش مطالعه هر درس برای کنکور : ترکیبی خوندن یعنی هرصفحه که خونده میشه باید کنارس حاشیه نویسی کنین نکات مهمشو،همه صفحاتوبه همین ترتیب وبعد صفحه اول وبا صفحه دوم مقایسه کنین ببینین چه چیزی داره که بهم مرتبطن بعد صفحه اول دومو باصفحه سوم تابه اخر…

روش مطالعه هر درس برای کنکور

روش مطالعه هر درس برای کنکور به صورت کلی دریک نگاه:

ریاضی-تکنیکی
فیزیک-ترکیبی تکنیکی
شیمی-ترکیبی
زیست-ترکیبی،مفهومی،تصویری
دین وزندگی،ادبیات،زبان،عربی-رمزگذاری و جداجدا خواندن

روش مطالعه هر درس برای کنکور   :  ترکیبی خوندن یعنی هرصفحه که خونده میشه باید کنارس حاشیه نویسی کنین نکات مهمشو،همه صفحاتوبه همین ترتیب وبعد صفحه اول وبا صفحه دوم مقایسه کنین ببینین چه چیزی داره که بهم مرتبطن بعد صفحه اول دومو باصفحه سوم تابه اخر…

تکنیکی خوندن یعنی کوتاه یاحذف کردن فرمول وباتکنیک وراه حل سریعتر مساله روحل کنین که این قسمت نیاز به اموزش منابع داره
مفهومی خوندن بعنی هرچی روخوندین منظورشوبفهمین حتمابدونین جمله به شماچی میگه دقیقا مثل غذاخوردن ،چیزی که تودهنتونه باچیزی که روده جذب میکنه فرق داره ولی ازهمون غذاجذب شده فقط قسمتهای مفیدش
تصویری خوندن مثل تشریح مغز میمونه که اگه تصویرمغز وتجسم کنین راحت متوجه میشین که لب بویایی وچشایی وبینایی ،بطن ها ومایع مغزی نخائی و…..جاهاشون کجاست.

در ابتدا درباره ی یه روش خیلی کاربردی برای مطالعه مطالبی خدمتتون عرض میکنم که اسمشو ?مطالعه به روش لایه ای? گذاشتم!

?ایده ی اصلی این روش اینه که لازم نیست در دور اول همه ی مطالب رو کامل یاد بگیرید. خیلی از افراد از این موضوع شکایت میکنند که در حین درس خواندن به مطلبی میرسیم و اون مطلب رو کامل متوجه نمی شویم و این موضوع باعث میشه که نتونیم ادامه بدیم! حال من خدمتتون عرض میکنم که شما نیازی نیست در همون دور اول همه چی رو یاد بگیرید. در دور اول مطالعه، شما فقط کافیه که با کلیات بحث آشنا شوید و یادگیری جزییات را برای دور دوم و سوم بگذارید. خیلی از مطالب طوری اند که شما وقتی میتونید کامل یاد بگیرید که یک بار تا آخر اون مطلب رو مطالعه کرده باشید و این از مزایای دیگر این روشه. علاوه بر این استفاده از این روش باعث میشه که شما دچار توقف در روند مطالعاتی نشوید.روش مطالعه هر درس برای کنکور

?حال به ذکر یک مثال می پردازم:

مثلا در درس گسسته قسمت نظریه اعداد اگه شما بخواهید در همون دور اول مباحث ابتدای فصل رو یاد بگیرید ممکنه خیلی برای شما سخت باشه. اما اگه جلوتر برید و هم نهشتی رو هم مطالعه کنید و بعد برگردید خیلی از مسایل راحت تر حل میشوند! میتونید امتحان کنید!

پس سعی کنید مفاهیم مختلف را به طور لایه های کلی به جزیی در ذهنتون جا بدید.

کاربرد روش های حرفه ای مطالعه در تک تک دروس به سبک رتبه ها

نکته 1- مهمترین مرجع سؤالات ، کتابهای درسی می باشند. مخصوصاً در سال های اخیر که سؤالات کنکور در تمامی دروس به سمت مفهومی شدن گام برداشته اند، لزوم توجه دقیق و مرجع قرار دادن کتابهای درسی الزامی است .

نکته 2- ضرایب دروس اختصاصی در موقع محاسبه جهت تعیین نمره ی تراز، به دلیل اختصاصی بودن در یک ضریب 3 ضرب می شود. یعنی در گروه علوم ریاضی ضریب درس ریاضیات برابر 12 و ضریب فیزیک برابر 9 و ضریب شیمی برابر 6 است .

نکته 3- در هنگام مطالعه دروس برای کنکور، میزان مطالعه هر درس باید با توجه به ضریب و نقشی که در موفقیت شما در کنکور دارد تعیین شود. واضح است درسی که ضریب 3 دارد دارای اهمیت بیشتری از درس با ضریب 2 می باشد. اما این به منزله ی این نمی باشد که شما از دروس با ضرایب کمتر غافل شوید. مثلاً همانطور که بعداً می آید درس عربی که ضریب 2 دارد دارای انحراف معیار بالایی است یعنی کسب یک درصد خوب مثلاً 70 درصد در این درس به دلیل آنکه اکثر دانش آموزان درصد خوبی در این درس کسب نمی کنند. امتیاز بالاتری از نمره ی کسب شده را برای شما به همراه دارد. [به این سؤال توجه کنید: اگر شما در درسی که همه ی افراد در آن درصد بالایی کسب می کنند یک درصد خوب کسب کنید مؤثرتر است یا در درسی که اکثر دانش آموزان در آن درصد خوبی نداشته اند؟]

نکته 4- موفقیت در کنکور یعنی پیشرفت در تمامی دروس نه یک یا چند درس . پس هیچ درسی را به دلیل سخت بودن یا اهمیت کم داشتن در کنکور و یا به هر دلیل دیگر رها نکنید.

نکته 5- بهترین کتابهای تستی ، تست های طبقه بندی شده آزمون های سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی می باشد که در هنگام و بعد از مطالعه و همچنین به صورت مجموعه ای [این تست ها تفکیک شده نیست و مربوط به آزمون یک سال است] برای جمع بندی نهایی از یک ماه و نیم مانده به کنکور می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

خیلی از دانش آموزان می پرسند که از چه کتابهای تستی استفاده کنیم؟ در پاسخ باید گفت که بهترین کتاب تست ، کتابی است که در آن تست های استاندارد آمده باشد و استاندارد شده ترین تست ها مربوط به تست های آزمون سراسری و پس از آن آزمون دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. بنابراین، در مرحله ی اوّل این تست ها را بررسی کنید و اگر فرصت داشتید، به سراغ تست های تألیفی بروید، زیرا همان طور که بیان شد، تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد، استاندارد هستند و (به طور کلی) معمولاً نماینده تعداد تست های بی شماری هستند که در مخزن سؤالات وجود دارند.روش مطالعه هر درس برای کنکور/

روش مطالعه حرفه ای ادبیّات برای کنکور

درس ادبیّات به علت ضریب بالایی که دارد از اهمّیّت زیادی در کنکور برخوردار است . برخلاف آنچه برخی باشد، داوطلبان تصوّر می کنند و در موقع مطالعه زمان بسیار زیادی را به مطالعه ی دستور زبان فارسی اختصاص می دهند، تعداد پرسش های کمی از این درس به دستور زبان فارسی اختصاص دارد و اکثر پرسش های کنکور از متون ادب فارسی است . (حدود 80 درصد).

متون ادبیات فارسی که بخش اعظم پرسش ها از آن طرح می شود، شامل معانی لغات ، اصطلاحات ، عبارت ها و یا واژه ها و همچنین معنای اشعار، نثر ساده و مسجّع و کنایه های ادبی به اضافه ی ضرب المثل ها، آرایه ها و صنایع ادبی (تشبیه جناس و…) می باشد.

در مطالعه ی درس ادبیّات به درس هایی که سؤال خیز هستند مانند حسنک وزیر، پله پله تا ملاقات خدا و یا اشعار حافظ ، سعدی و مولانا و… توجّه ویژه ای داشته باشید زیرا آن ها از اهمّیّت خاصّی برخوردار می باشند. بنابراین، این درس ها را با دقت بیش تری مطالعه کنید.روش مطالعه هر درس برای کنکور/

کتاب ادبیّات را از ابتدای آن ، شروع به مطالعه کنید و درس به درس پیش بروید. بهتر است برای درس ادبیّات، دو سری خلاصه برداری یا فیش برداری انجام دهید: یک سری مربوط به معانی لغات ، اصطلاحات و واژه ها و قسمت دیگر مربوط به تاریخ ادبیّات ، که در بخش مربوط بیشتر توضیح داده می شود.

روش 100 زدن ادبیات کنکور سراسری

* درس ادبیّات فارسی از بخش های زیر تشکیل شده است :

* متون

درس ها و متن های ادبی را بخوانید و به معانی لغات و اصطلاحاتی که در آنها به کاررفته توجّه کنید. برای یافتن معانی لغات حتماً از قسمت واژه ها و اعلام در انتهای کتاب استفاده کنید و تنها به توضیحات مدرّسین یا اطّلاعات شخصی اکتفا نکنید. درس هایی را که جمله های آن ها سخت تر است، با دقّت بیشتری بخوانید و سطر به سطر آنها را معنی کنید و از اصطلاحات ، کنایه ها و… که در آنها به کار رفته است ، غافل نشوید. درس ها را به گونه ای مورد مطالعه قرار دهید که اگر سؤالاتی با عنوان درک مطلب از آن مطرح شد، توانایی پاسخ گویی را داشته باشید (درک مطلب، قسمتی است که در مورد مفهوم متن و منظور نویسنده از کاربرد جمله ای خاص از شما پرسش می کند).

* اشعار

اشعار را بخوانید و آنها را معنی کنید. در اشعار، به صنایع ادبی و کنایه ها و استعارات توجّه کنید. معانی اشعار را بیت به بیت مطالعه کنید. توجّه داشته باشید که درک عمیق معانی اشعار، بسیار مهم است، چون در کنکور سال های اخیر توجّه ویژه ای به اشعار و کشف ارتباط میان آن ها شده است.

* املا

سعی کنید در حین مطالعه ی متون، حتماً به املای کلمات مهم توجّه داشته باشید زیر آن ها خط بکشید یا این که در حاشیه ی کتاب، در صفحه ای که آن کلمه در آن قرار دارد، مجدّداً یادداشت کنید تا با یک نگاه گذری و سطحی نیز املای آن، در ذهنتان تداعی شود.

* تاریخ ادبیّات و لغات

این قسمت از کتاب ادبیّات که به زندگی شاعران و نویسندگان اشاره می کند و در آنها موضوعاتی مانند سال تولّد و فوت ، محلِّ تولّد، نام آثار آنان و محتوای آنها و به طورکلی هرگونه اطلاعاتی درباره ی آن ها را مطرح می کند. به علّت تعداد زیاد نویسندگان و شاعران که در کتاب ادبیّات مطرح شده است ، امکان فراموشی آنها نیز بیشتر است . بنابراین، باید از تاریخ ادبیّات فیش برداری کنید و مطالب فیش ها را به طور مرتّب مرور نمایید.

در زیر، روش هایی برای به خاطرسپاری بهتر به شما ارائه می شود:

1- روشهای خاصّی برای حفظ اسامی و نکات و… ابداع کنید.

مثلاً برای یادگیری و حفظ مطالب از تکنیک هایی نظیر مخفّف ها استفاده کنید؛ مثلاً، برای حفظ آثار خمسه ی نظامی گنجوی که عبارتند از: مخزن الاسرار، لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، هفت پیکر و اسکندرنامه. با استفاده از حروف اوّل آن ها می توان کلمه ی مخفّف «ملخها» را ساخت و از این کلمه برای به یادآوری آثار نظامی می توانید استفاده کنید.

خلاصه ای از مطالب کتاب را به صورت فیش درآورید تا در زمان های مناسب بتوانید مرور کنید.

برای حفظ کردن لغات و اصطلاحات، می توانید از دو روش زیر در هنگام مطالعه و یادگیری، استفاده کنید.

روش اوّل- استفاده از کلمات هم خانواده است ؛ مثلاً، برای حفظ معنی کلمه ی «مقیم » ببینید چه کلمه ی هم خانواده ای از آن را می شناسید. [اقامت کننده] و به وسیله ی آنها کلمه ی موردنظر را فرا گیرید. [و مقیم؛ یعنی، اقامت کننده ، کسی که در مکانی مسکن گزیده باشد]

روش دوم- تداعی معانی است . در این روش ببینید واژه یا لغت موردنظر در ذهن شما چه معنایی را تداعی می کند؛ مثلاً، کلمه ی «مهد» شما را به یاد کلمه ی مهدکودک می اندازد که به معنی محلِّ نگهداری کودک است . بنابراین، مهد به معنی محل نگهداری و گهواره است . شما در این جا معانی کلمات ناآشنا را با کلماتی که برای ذهن شما آشنا هستند، پیوند می زنید. مثال دیگر، کلمه ی محظوظ است که شما را به یاد حظ کردن (به معنی بهره مند شدن ) می اندازد. پس، محظوظ به معنی «بهره مند شده » می باشد.

سعی کنید با استفاده از این روشها و خلاقیّت ، علاوه بر این که مطالب را بهتر به حافظه می سپارید، مطالعه ی درس ادبیّات را شیرین تر کنید.

الف- فیش های مربوط به لغات

در هنگام مطالعه ی درس ادبیّات، هرگاه به لغاتی رسیدید که احساس کردید مهم هستند یا به یادسپاری آنها برای شما مشکل است و همچنین لغاتی که از نظر املایی مهم هستند، آنها را روی فیش ها بنویسید و آنها را به دفعات مرور کنید.

بر روی این فیش ها می توانید معانی اصطلاحات و واژه ها و عبارات مهم و حتی معانی ضرب المثل ها و یا کنایه ها و استعاره ها را نیز یادداشت کنید. علاوه بر این به لغاتی که مشابه همدیگر هستند نیز توجه کنید و آنها را روی یک فیش یادداشت کنید. مانند:

چند مثال از لغت های مشکل : تطاول (دست درازی کردن ) دیلاق (قددراز) صولت (حمله ـ شدّت ) قاپوچی (دربان )

چند مثال از لغت ها (با تأکید بر وجه املایی ): تنزیه (پاک شمردن ) سفاهت (نادانی ) سماط (سفره ) مخذول (خوار شده ) محظوظ (بهره مند شده ) تپق (گرفتگی زبان )

چند مثال از تضاد: ازل و ابد (زمان بدون آغاز زمان بدون پایان ) اقبال و ادبار (روی آوردن شانس پشت کردن شانس ) و…

ب- فیش های تاریخ ادبیّات

در بالای این فیش ها نام شخصیّت موردنظر را بنویسید و اطّلاعاتی را که درباره ی این شخصیّت در کتاب های درس ادبیّات می بینید، در پایین آن یادداشت کنید. از جمله قرنی که در آن می زیسته اند، آثار، محتوای آثار، سبک ادبی، نگارش نویسنده و یا ویژگی های خاصِّ نگارش وی ، شاگردان و هم عصران معروف آن و به طور کلی هرگونه اطّلاعاتی را که در کتابهای درسی درباره ی آنها آمده است، به طور خلاصه یادداشت کنید. در پایان، لازم است یادآوری شود که در تهیّه ی این فیش ها و خلاصه ها حتماً به قسمت اَعلام در انتهای کتاب توجّه کنید، زیرا بسیار مورد توجّه طراحان سؤال قرار دارد.

روش مطالعه حرفه ای دین و زندگی

درس دین و زندگی به تازگی جایگزین معارف و بینش اسلامی گردیده و با رویکردی جدید نسبت به آموزش مبانی اسلامی، تلاش به ایجاد علاقه و ارتباط بیش تر با مخاطبین خود دارد.

جدید شدن مطالب و محدود بودن پرسش های کنکوری به علت تغییرات کلی کتاب سبب می گردد در بررسی این درس نیم نگاهی هم به شیوه ی طراحی پرسش های معارف اسلامی در سال های گذشته داشته باشیم. کتاب های دین و زندگی بیش تر شامل بخش های ذیل می باشند که درباره ی هر کدام توضیحات لازم را ارائه می کنیم.

روش 100 زدن دین و زندگی کنکور سراسری

– عناوین موضوعات (تیتر موضوعات)

– متن درس

– آیات و روایات

– زیرنویس

– برای مطالعه

– عناوین موضوعات

درباره ی عناوین موضوعات همواره باید به یاد داشته باشید که عموماً برای پرسش هایی که مفهوم کلی یک موضوع را پرسش می کنند از این تیترها استفاده می شود، برای مثال از شما پرسیده می شود فلان حدیث یا فلان عبارت بیانگر چه موضوعی است یا به چه چیزی اشاره دارد، در این جاست که باید از عنوان کلی ای که در صدر یا ذیل آن حدیث یا عبارت به خصوص به کار رفته شده استفاده کرد.

* متن درس

متن درس ها را باید به خوبی به خاطر بسپارید، زیرا بسیار رایج است که عین جمله ی کتاب آورده می شود و بخشی از آن حذف می شود بخش حذف شده ی آن، از شما پرسش می شود. برای پاسخ گویی به این گونه پرسش های توصیه می شود هنگام مطالعه، حتماً پرسش هایی به صورت حذف قسمت های مهم از خود داشته باشید.

– آیات و روایات

درباره ی آیات حتماً موضوعی را که به آن اشاره دارد به خاطر بسپارید. سعی کنید تبحر کافی را در ترجمه ی آیات به دست آورید و پیام آن ها را بررسی نمایید. روایات را باید با نام روایت کننده ی آن به خاطر بسپارید. اگر حدیثی یا شعری با آیه ی به خصوصی ارتباط داشت به آن توجه کنید. هم درباره ی آیات و هم در مورد احادیث مخاطب آن ها را یعنی کسانی که آن آیه یا حدیث برای آن ها نقل شده در خاطر داشته باشید.

* زیرنویس

همیشه این بخش از کتاب مورد توجه ویژه ی طراحان و در عین حال کم لطفی دانش آموزان قرار می گیرد. این بخش در حقیقت ادامه ی متن کتاب و توضیح اصطلاحات مهم متن است و نباید آن را صرفاً به این علت که جدا از قسمت اصلی است کنار گذاشت، این قسمت را با دقت و توجهی نظیر آن چه در حین مطالعه ی متن اصلی دارید، بخوانید. از نام منابع و نویسندگان آنان نیز که معمولاً در زیرنویس است غافل نشوید.

* برای مطالعه

اگر قسمت مقدمه ی کتاب دین و زندگی را مشاهده کنید، می بینید که بخش «برای مطالعه» نباید مورد سوال قرار گیرد. اما باید بدانید این سخن اعتبار چندانی ندارد، زیرا بسیار اتفاق افتاده، قسمت هایی که طراحان کتاب آن را خارج از محدوده ی درسی قرار می دهند و صرفاً برای اطلاعات بیش تر که جنبه ی اختیاری دارد در کتاب ذکر می کنند، از نظر طراحان سوال جزو متن کتاب تلقی می شود که این قسمت ها را حتماً بعداز مطالعه ی فراوان متن چندین و چند بار روخوانی کنید تا اگر زمانی بر طبق عادت مذکور مورد پرسش قرار گرفت تسلط کافی را داشته باشید.

روش مطالعه حرفه ای عربی

در سال های اخیر، زبان عربی در آزمون های سراسری دارای اهمیت زیادی گشته است . اگر به سیر صعودی کنکور در دو درس زبان انگلیسی و عربی در 15 سال اخیر نگاهی بیندازیم. دانش آموزان در درس زبان انگلیسی پیشرفت بسیار زیادی داشته اند ولی در درس عربی این امر با کاهش چشمگیر همراه بوده است . شاید یکی از دلایل این امر مفهومی تر شدن پرسش های عربی و نیاز به احاطه ی کامل بر مباحث این درس برای حل مسائل مطرح شده در کنکور باشد.

در سال های اخیر دانش آموزان در این درس بامشکلات فراوانی مواجه بوده اند و همچنین به دلیل توجه بسیار زیادی که به درس زبان انگلیسی دارند از زبان عربی غافل شده اند و به همین علت درصدهای کسب شده در این درس با افت شدید همراه بوده است . این امر باعث شده است که این درس در کنکور از نرم منفی بالایی (انحراف معیار بالایی ) برخوردار شده باشد. بدین معنی که به دلیل آن که بیش تر دانش آموزان عربی را با درصد پایین می زنند، کسب نمره بالا در عربی یک امتیاز بسیار بزرگ ، و با امتیازی بالاتر از نمره کسب شده همراه خواهد بود.

روش 100 زدن عربی کنکور سراسری

در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می شود و بقیه از ترجمه ی لغات و متون عربی و…. است . به بخش لغت آموزی در این درس توجه داشته باشید که با لغت آموزی خوب در این درس ، در زمان می توانید صرفه جویی کنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد.

سازمان سنجش منابع این درس را در آزمون سراسری عربی 2 و عربی 3 بیان کرده است ولی دقت داشته باشید که در قسمت قواعد نیاز است شما قواعد سال های قبل را نیز بدانید. (حتی قواعد عربی راهنمایی ) یعنی قواعد را از پایه شروع کنید. در مطالعه ی درس عربی به نکات زیر توجه داشته باشید.

1- همانطور که بیان شد مطالعه ی قواعد درس عربی را از پایه شروع کنید.

2- معانی لغات و اصطلاحات عربی را در متن درس و عبارتها و جملات یاد بگیرید نه به صورت مجزا.

3- در قسمت مطالعه ی قواعد به تمرینات کتاب بسنده نکنید. مثلاً قواعد تجزیه و ترکیب را در متن درسهای کتاب به کار برید و سعی کنید وقتی یک تمرین کتاب را حل می کنید آن را تجزیه و ترکیب کنید و در این زمینه به تسلط کافی برسید.

4- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیاز به رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را به راحتی مرور کنید.

5- از لغات و اصطلاحات مشکل فیش برداری کنید. و آنها را به دفعات مرور کنید.

6- بررسی تست های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاری شما کمک فراوانی می کند. در این زمینه می توانید از تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد استفاده کنید. به خصوص از پرسش هایی که در سال های اخیر (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعی کنید در هنگام تست زنی یا در هنگام بررسی تست ها، چهار گزینه را (حتی گزینه های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با این کار شما عملاً چهار تست را حل کرده اید نه یک تست !

7- در این درس به اعراب کلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه ای داشته باشید.

روش مطالعه حرفه ای زبان انگلیسی

زبان انگلیسی در سال های اخیر به علت توجهی که از طرف دانش آموزان درباره ی آن صورت گرفته است از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است به طوری که در سال های اخیر بیش تر داوطلبان بین 60 تا 70 درصد پاسخ های مربوط به این درس را در کنکور سراسری درست جواب می دهند. بنابراین دقت داشته باشید که شما نیز در کنکور باید این حداقل را داشته باشید و اگر به فکر کسب رتبه های خیلی خوب و قبولی در رشته های موردنظرتان هستید باید سعی کنید درصد پاسخگویی به این درس را در کنکور افزایش دهید.

روش 100 زدن انگلیسی کنکور سراسری

برخلاف درس عربی که در آن قواعد و دستور زبان حرف اوّل را می زند در این درس حرف اوّل با معنای لغت و عبارات است . در آزمون زبان انگلیسی 5 تست مربوط به قواعد می باشد و بقیه ی سوالات به طور مستقیم (در قسمت vocabulary ) و یا به طور غیرمستقیم (در قسمت cloztest و reading ) مربوط به معنی لغات و جملات می باشند. علاوه بر این برخی از سوالات مربوط به قواعد را می توان با استفاده از معنی جملات پاسخ داد. در قسمتی از پرسش های این درس متنی به شما داده می شود که پس از خواندن آن به پرسش ها پاسخ دهید. در اینجا منظور دانستن لغات به تنهایی نمی باشد بلکه شما پس از خواندن متن و درک آن باید به پرسش هایی که در باره ی متن داده شده پاسخ دهید. لازمه ی درک متن ، دانستن معانی لغات و اصطلاحات به کار رفته در آن است . در هنگام خواندن متن ، زیر مباحث مهم مانند اسامی سال ها و همچنین موضوعات مهم و… خط بکشید تا در موقع پاسخ گویی به پرسش ها بتوانید از آنها استفاده کنید. در بحث لغت آموزی توجه داشته باشید که لغت ها را در متن فرابگیرید و همچنین فقط به لغت های پایانی هر درس اکتفا نکنید، بلکه به لغات جدیدی که در متن درس یا تمرین ها مطرح شده اند نیز باید دقت داشته و آنها را نیز فرا بگیرید. شما می توانید برای یادگیری لغات ، یک دفترچه لغات تهیه کنید و تمام لغت های جدید را در آن یادداشت کنید. در بحث لغت آموزی زبان انگلیسی استفاده از فیش ها و خواندن فیش ها به روش لایتنر بسیار مفید می باشد.

در بحث گرامر به پسوندها و پیشوندها توجه کنید و قالب های دستوری زبان انگلیسی را فراگیرید. شناخت افعال و زمان های آنها و شناخت افعال بی قاعده قیدها انواع صفت ها انواع جملات (مثلاً جملات شرطی نوع اوّل دوم و سوم ) و… می تواند تست زنی شما را در این درس بهبود بخشد.

دروس اختصاصی گروه علوم ریاضی

روش مطالعه حرفه ای ریاضیات

سؤالات درس ریاضیات در گروه علوم ریاضی به سه بخش عمده تقسیم می شود 1- ریاضیات پایه، 2- حساب دیفرانسیل 3- ریاضیات گسسته 4- هندسه تحلیلی و جبر خطی

در اهمیت این درس همین اندازه بس که نام رشته ریاضی فیزیک از آن گرفته شده است . بنابراین دو درس ریاضیات و فیزیک برای دانش آموزان این رشته نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

در سال های اخیر حدود 45 درصد از پرسش های درس ریاضیات مربوط به ریاضیات پایه، 25 درصد سؤالات از درس حساب دیفرانسیل، 15 درصد سؤالات در درس گسسته و 15 درصد مابقی سوالات هندسه تحلیلی است . در این قسمت به بررسی روشها و نکاتی که در هنگام مطالعه ی این دروس باید مدنظر داشته باشید می پردازیم .

علاوه بر این ، درس ریاضیات در کنکور، دارای بیشترین ضریب می باشد که همین امر آن را جزو اصلی ترین دروس رشته ریاضی فیزیک قرار داده است .

توجه : یکی از کاربردی ترین مباحث در ریاضیات مبحث مثلثات است. بیش تر دانش آموزان در یادگیری این مبحث با مشکل مواجه هستند، پس باید با یک برنامه ریزی دقیق به درک و فهم این مطلب پرداخت. برخی از مباحث این درس در فیزیک هم کاربرد دارد.

روش 100 زدن ریاضی کنکور سراسری

حساب دیفرانسیل

حساب دیفرانسیل به علت دارا بودن بیشترین درصد پرسش های ریاضی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . تقریباً 35 درصد پرسش های ریاضیات از مباحث این درس مطرح می شود.

ریاضیات پایه

ریاضیات پایه شامل ریاضیات در پایه ی اول، دوم و سوم دبیرستان می باشد که از دروس ریاضی 1، ریاضی 2، حسابان، هندسه 1، هندسه 2، جبر و احتمال و آمار و مدل سازی تشکیل شده است. مطالب این دروس، پایه و اساس ریاضیات را شکل می دهند و درک و فهم آن کمک بسیار زیادی در یادگیری بهتر دروس پیش دانشگاهی می کند. پس فهم ریاضیات باید از پایه مورد توجه بسیار زیادی قرار گیرد.

اگر دانش آموز سال سوم هستید و این مطلب را می خوانید از همین حالا حساب جداگانه ای برای درس حسابان باز کنید تا در سال آینده با درس حساب دیفرانسیل مشکلی نداشته و بتوانید در آن پیشرفت خوبی داشته باشید.

در این درس سعی کنید پیوستگی مطالب را حفظ کنید و ابتدا از بحث مثلثات شروع کنید و سعی کنید تمامی نکات و فرمول های مربوط به آن را یاد بگیرید، چون مثلثات در تمامی مباحث بعدی کاربرد دارد و مباحث تابع، حد، پیوستگی ، مشتق و انتگرال را پس از آن بخوانید. در این درس تا می توانید به عنوان تمرین ، تست بزنید و حتماً برنامه ی مرور درس ها و حتی تست ها را در برنامه ی خود قرار دهید.

سعی کنید این دروس را پیوسته و مرتب بخوانید. زیرا پیوسته خواندن این درس ها بسیار مفید است .

تست زدن در این درس بدون درک مفاهیم و بدون توجه به پیوستگی مطالب آن ، کاری اشتباه است و جز حفظ کردن یک سری تست ها که احتمالاً زود هم از خاطر شما خواهند رفت، فایده ی دیگری ندارند. بنابراین ابتدا به مطالب و مفاهیم اساسی احاطه کافی پیدا کنید و پس از حل مسائل کتاب یا مسائل مطرح شده در جزوه ی درسی تان به سراغ تست های کنکور بروید و پس از تسلط کافی به تست هایی با سطح دشواری بالاتر مراجعه کنید، در مراحل اوّلیه تست ها را به عنوان مثال تشریحی برای خودتان حل کنید. اما پس از تبحر کافی حتماً تست ها را با زمان بندی مناسب (در ابتدا حدود یک دقیقه و بیست ثانیه و با کاهش آن به مرور به یک دقیقه) خود را به سرعت معمول برسانید.

ریاضیات گسسته

ریاضیات گسسته که در دوره ی پیش دانشگاهی ارائه می گردد، شامل مطالبی جالب و متنوع و در عین حال متفاوت از آن چیزی است که تاکنون در ریاضیات ارائه شده است. انتخاب نام گسسته برای این کتاب از این جهت است که بر روی اعداد و کمیت های گسسته ای تکیه دارد. کمیت های گسسته در اصطلاح کمیت هایی هستند که شامل واحدهای مستقل و جدا از هم می باشند. برای مثال برای تعیین تعداد نفرات ساکن در یک ساختمان هرگز از عدد 5/43 استفاده نمی کنیم، بلکه این تعداد یا 43 است یا 44 و یا 5/43 معنا ندارد. اما 5/3 متر پارچه دارای مفهوم و معنی است و این نشان دهنده ی این است که «متر» کمیت گسسته نیست.

پیش از مطالعه ی فصول، احتمال و ترکیبات در کتاب گسسته، حتماً به کتاب جبر و احتمال مراجعه کنید، زیرا در کتاب گسسته اشاره ای به مطالب پایه ای نشده و تنها به ادامه ی آن ها پرداخته است.

به شما پیشنهاد می شود قبل از این که به سراغ تست ها بروید حتماً تعدادی مسائل تشریحی حل نمایید. اهمیت این تمرین در بخش نظریه ی اعداد و احتمال بیش تر از قسمت های دیگر است. اما در بخش گراف بیش تر به حل تست بپردازید تا از این طریق به مهارت کافی دست یابید. در این بخش از روش شهودی و رسم شکل نیز بهره ببرید. البته لازم به ذکر است به علت گستردگی موضوعات این کتاب، در آزمون سراسری در اکثر سال ها قالب های مشخصی در طراحی سوالات در نظر گرفته شده است. بدین معنا که ساختار سوالات در سال های مختلف به هم شبیه است. از این رو، حل سوالات کنکور سال های گذشته اهمیت ویژه ای دارد و علاوه بر آشنا کردن شما با ساختار سوالات شیوه ی مطالعه ی شما را نیز اصلاح می کند.

این درس در سال های اخیر وارد مباحث نظام آموزشی کشور شده است که ترکیبی از مباحث ریاضیات جدید و هندسه ی نظام قدیم است و همان طور که می دانید با حذف این کتب از نظام آموزشی، نقص هایی در زمینه ی طراح بعضی از مباحث گسسته ایجاد شده که دانش آموز باید از طریق تلاش در یادگیری مفهومی مطالب بر این مشکل فائق آید. پایه ی برخی از مباحث این درس در سال سوم و مربوط به درس جبر و احتمال می باشد. از آن جمله بخش های احتمال و ترکیبات، که لازم است حتماً قبل از مطالعه ی این مباحث در کتاب گسسته، به مطالعه ی این مباحث در کتاب جبر و احتمال بپردازید. به شما پیشنهاد می شود بعد از مطالعه ی دقیق مباحث کتاب و جزوات درسی تان به سراغ سوالات تشریحی ساده یا مسائل کتاب درسی بروید تا از طریق حل این مسائل با فرمول ها و عناوین مهم طرح شده ارتباط بیش تری برقرار سازید، سپس به سراغ تست های در حد و اندازه ی تست های کنکور بروید و بعد از تعمین و تسلط کافی در صورت تمایل به سراغ سوالات دشوارتر بروید.

البته لازم به ذکر است به علت گستردگی موضوعات این کتاب، در آزمون کنکور سراسری در اکثر سال ها قالب های مشخصی در طراحی سؤالات درنظر گرفته شده که شما می توانید با تمرین و ممارست کافی در سؤالات کنکور و سؤالات مشابه آن به مهارت کافی دست یابید

هندسه تحلیلی و جبر خطی

این دروس حدود 20% پرسش های کنکور را به خود اختصاص داده است . در این میان 60 درصد پرسش ها از هندسه تحلیلی و جبرخطی و مابقی از هندسه 1 و 2 و هندسه ی فضایی می باشد.

برای نتیجه گیری بهتر در هندسه 1و2 (به خصوص بخش فضایی هندسه2) فهرستی از قضایا و صورت تمرینات مهم کتاب درسی تهیه نمایید و آن را در دراز مدت چندین مرتبه مرور کنید، از این طریق شما در حل تست هایی که صرفاً به تعریق یک قضیه اشاره دارد، تبحر کافی را به دست خواهید آورد.

معمولاً تست های هندسه تحلیلی در یک قالب مشخص می باشند، در هر بخش به خصوص مبحث خط و صفحه درک تمام قضایا و نکات (و نه صرفاً حفظ آنها) الزامی است . علاوه بر این، باید بدانید که کاربرد این قضایا چیست و از چگونگی استفاده ی آن ها در حل تست ها مطلع شوید. توجه داشته باشید که برخی از تست های هندسه وقت گیر هستند و تنها درصورت داشتن وقت کافی باید به حل آن ها بپردازید.

روش مطالعه حرفه ای فیزیک

درس فیزیک در کنکور رشته ی علوم ریاضی پس از درس ریاضیات دارای بالاترین ضریب می باشد. اگر قصد قبولی در یک رشته ی مهندسی و در یک دانشگاه خوب را دارید، به این درس توجه زیادی داشته باشید و خود را برای درصد بالایی در این درس (بالاتر از 70) آماده کنید.

درس فیزیک برعکس ظاهر سختی که دارد، اگر با آن همراه شوید و در هنگام مطالعه به مفاهیم آن توجه کنید، برای شما جزو دروس شیرین و به یادماندنی خواهد شد.

یک توصیه ی مهم: در درس فیزیک به جای مطالعه به ترتیب فیزیک 1- 2- 3 و پیش دانشگاهی 1- 2 مباحث را موضوعی مطالعه کنید مثلاً وقتی می خواهید بحث مکانیک را بخوانید ابتدا به سراغ فیزیک (2) بروید و مبحث مکانیک را در آنجا بخوانید و مسائل مربوط به آن را حل کنید و سپس مبحث مکانیک را در فیزیک پیش دانشگاهی1 مطالعه کنید. با این کار هم در زمان صرفه جویی کرده اید و هم به علت اینکه مباحث پایه ای را خوانده اید در بحث جدید نیز یادگیری بیشتری خواهید داشت .

اساس کار خود را در مطالعه ی درس فیزیک بر روی کتاب درسی و موضوعات مطرح شده درآن بگذارید و سپس در صورت لزوم به جزوات دیگر مراجعه کنید.

روش 100 زدن فیزیک کنکور سراسری

 

در حال حاضر پرسش های این درس به سمت مفهومی شدن پیش می رود. قبلاً برای تسلط بر فصل حرکت شناسی در مبحث مکانیک یک دانش آموز می بایستی حداقل 30 تا40 نکته ی کنکوری که اغلب هم خارج از کتاب درسی بودند، حفظ می کرد؛ ولی اکنون احاطه بر مطلب درسی به اضافه چند نکته ی اساسی ، راه گشا می باشد. البته منظور این نیست که نکات و فرمول های تستی را یاد نگیرید، بلکه شما باید ابتدا مطالب را به صورت مفهومی یاد گرفته و سپس نکات تستی را استفاده کنید. علاوه بر این اگر نگاهی گذرا به پرسش های فیزیک در سال های گذشته داشته باشید، خواهید دید که اکثر پرسش های این درس تکراری هستند، یعنی چیزی حدود 70 الی80 درصد این پرسش ها مشابه پرسش های کنکور سال های قبل می باشد. پس حتماً بررسی تست های کنکور سال های قبل را در این درس در برنامه ی خود بگنجانید.

نکته ی دیگر توجه به مبحث مکانیک است که این بحث 20 الی 25 درصد پرسش ها را به خود اختصاص داده است . در مکانیک برای یادگیری بهتر، تا می توانید تست های متنوع و مسائل مختلف را که در سطح کتاب درسی است ، حل کنید.

* به این نکته نیز در حل تست ها در کنکور دقت داشته باشید که واحدها در سیستم SI می باشد، پس بهتر است قبل از شروع مبحث فشار و مکانیک، موضوع فیزیک و اندازه گیری را کاملاً یاد بگیرید. مثلاً تقریباً هر دو سال یک بار یک تست از چگالی می آید که منظور از طرح این تست در کنکور تبدیل واحدها در آن می باشد. در این درس نیز مرور را فراموش نکنید و هر چند وقت یک بار (طبق برنامه ی مرورها) به مباحثی که قبلاً خوانده اید، باز گردید و آن ها را مرور کنید تا مطالب یادآوری شوند.

بنابراین در خواندن درس فیزیک به 3 نکته ی زیر توجه داشته باشید:

1- از درک عمیق و مفهومی فیزیک غافل نشوید و هرگز یک مفهوم فیزیک را با ژرفایی که دارد، در حد یک تعریف خشک پایین نیاورید.

2- پس از مطالعه ی هر بخش از کتاب به صورتی که در بالا آمد، ابتدا مسائل و تمرین های مربوط به آن را حل کنید و وقتی به آن ها احاطه کافی یافتید، به سراغ تست بروید. بنابراین در دروس ریاضی و فیزیک توجه داشته باشید:

مطالعه ی مفهومی و دقیق افزایش توانایی در حل مسائل و تمرین ها مرور

3- پس از هر بار خواندن از نکات و فرمول های مهم یادداشت برداری کنید و برای مرور از این یادداشت ها استفاده کنید.

روش مطالعه حرفه ای شیمی

درس شیمی در کنکور از دروسی است که دانش آموزان رشته ریاضی کمتر به آن اهمیت می دهند و معمولاً درصد کمی در این درس به دست میآورند زیرا بر این باورند که این درس در موفقیت آنها در رشته های مهندسی تأثیر چندانی ندارد. البته این امر تا حدودی در چند سال گذشته با افزایش ضریب این درس در کنکور رفع شده است . علاوه بر این با توجه به اینکه اکثر دانش آموزان رشته ریاضی در این درس درصد بالایی نمی زنند از انحراف معیار بسیار بالایی برخوردار می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که شیمی در کنکور معجزه می کند مخصوصاً اگر درصدی بالای 70-80 درصد را کسب کنید.

در درس شیمی توجه به شیمی پایه بسیار الزامی است و در کنکور نیز بخشی از تست ها از شیمی 2 و 3 مطرح می شوند. معمولاً دانش آموزان رشته ریاضی ، شیمی را جزو درس های حفظ کردنی قرار می دهند ولی باید به این امر توجه داشته باشند که اکثر مطالب شیمی مفهومی است و تا به این مفاهیم احاطه کافی نیابند، مطالب حفظی کمک چندانی به آنها نمی کند.

برای حفظ کردن مطالب حفظی که گاهاً پایه ای می باشند، استفاده از فیش برداری و مرور آنها بسیار مفید است

روش 100 زدن شیمی کنکور

توجه داشته باشید که کسب درصد بالا در این درس می تواند جبران کننده دروس ریاضی و فیزیک باشد. اگر می خواهید در رشته های مهندسی و در یک دانشگاه خوب قبول شوید کسب درصد بالای 70 الزامی به نظر می رسد و برای کسب رتبه های عالی درصد بالای 85 مناسب است .

در این درس مطالعه ی دقیق کتاب درسی الزامی است . مطالب این درس را خیلی دقیق بخوانید. توجه به اشکال ، زیرنویس ها و نمودارها و…. شما را در درک مفاهیم درسی و درنتیجه در تست زنی بهتر کمک می کند.

به خاطر فرّار بودن مباحث این درس سعی کنید مرورهای مرتب را در برنامه ی خود قرار دهید.

در درس شیمی توجه به خواص فلزات ، نافلزات و خواص و ویژگیهای مولکولها، عناصر و ترکیبات آنها و رفتارهای غیرعادی عناصر، همچنین توجه به پیوندها و آزمایش ها و واکنش های شیمیایی بسیار مهم است .

علاوه بر مطلب بالا شناخت کلی از جدول مندلیف و درک درست گروهها و دوره ها لازم است و شما باید کاملاً به جدول مندلیف تسلط داشته باشید. گروههای مهم مانند گروه اوّل دوم، هفتم و هشتم را با توجه به عناصر و خواص گروه به خاطر بسپارید. یکی از راههای کسب این شناخت کلی مراجعه ی مکرر به جدول در سال های قبل از کنکور می باشد. در شیمی نیز از یادیارها می توانید استفاده های زیادی بکنید.

مثلاً  :

I ) اکسید و هیدروکسید عناصر سارق (حروف اوّل سرب، آلومینیوم، روی، قلع ) آمفوتر هستند یعنی دربرابر بازها خاصیت اسیدی و دربرابر اسیدها خاصیت و خصلت بازی دارند.

II ) سولفات های کاسب (حرف اوّل کلسیم ، استرانسیم ، سرب ، باریم ) رسوب کننده هستند یعنی انحلال پذیری آنها در آب خیلی کم است .

III ) عناصر پتاس بژ (حرف اوّل پلونیم، تلور، آرسنیک، سیلیسیم، بور، ژرمانیم ) عناصر شبه فلز در جدول تناوبی می باشند.

 

روش صحیح مطالعه برای کنکور چگونه است؟

مطالعه برای کنکور با درس خواندن برای یک امتحان معمولی کمی متفاوت است. مطالعه‌ی حجم زیادی از درس‌ها و اطلاعات برای آزمونی که چند ساعت طول می‌کشد تمرکز و انرژی بیشتری می‌طلبد. این مقاله براساس تجربه های رتبه های برتر جمع آوری شده است.

بهترین روش های درس خواندن برای کنکور را چگونه آموزش ببینیم؟

1- افزایش تمرکز و کنترل ذهن در مطالعه برای کنکور 
2- بهترین ساعت مطالعه برای کنکوری ها
3- بهترین مکان برای درس خواندن کنکور
4- برنامه ریزی صحیح درسی
5- نکات طلایی مطالعه برای کنکور
6- ​برنامه منظم برای مطالعه
همه را در این مقاله و دیگر مطالب سایت مشاور گروپ مطالعه خواهید فرمود.

4.4/5 - (9 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه هر درس برای کنکور براساس تجربه های رتبه های برتر ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی