7 راه طلایی برای موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور

جهت مشاوره در زمینه 7 راه طلایی برای موفقیت در کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

7 راه طلایی برای موفقیت در کنکور ، نسخه ای است چند قدمی و کامل که ناگهان حس کردم زمانش است که آن را به دوستان کنکوری ام برسانم. پس شروع به نوشتن می کنم، تنها برای شما، چون می دانم این روزها چه اندازه نیاز به انگیزه و آرامش دارید. آیا در کنکور موفق می شوم؟ سوالی است که کنکوری ها شاید این روزها بیشتر از خودشان بپرسند.

در این روزهایی که باز هم ممکن است کنکور و نحوه برگزاری آن به تعویق افتاده و یا دچار تغییر شود. به خودی کنکور مقوله کنکور و سال کنکور کمی چالش برانگیز است. حالا با وجود این وضعیت سبز و قرمز و آبی که کرونا به راه انداخته، تعطیلی و یا تغییر سیستم آموزش و حضور در کلاس ها و آزمون های آزمایشی، بسیاری از کنکور های امسال ممکن است بیش از حد معمول دچار استرس شود. اما سوال من از شما این است. آیا رقبای شما در شرایطی غیر از شرایط شما در حال آمادگی برای کنکور هستند؟ آیا امسال قرار نیست رتبه 1 ، 2 و 3 داشته باشیم؟؟؟

چه کسانی امسال رتبه های خوبی در کنکور می آورند؟

اینجا می خواهم بگویم چه کسانی امسال رتبه های خوبی در کنکور می آورند و به موفقیت در کنکور می رسند؟ این چند مورد وحی منزل نیست اما حاصل تحلیل و تجربه است و خودتان خواهید دانست که بی راه نگفته ایم.

1- کسانی که شکرگزارند و غر نمی زنند

در همه ی ادیان ، در همه ی باور ها و در همه ی مسلک ها شکر گزاری دلیل اصلی دریافت نعمت بیشتر، و نا شکری دلیل از دست دادن نعمات و امکانات و موفقیت های قبلی است. از بودا گرفته تا مسیحیت و زرتشت و … و البته نزدیک ترین مصداق به فرهنگ ما آیات قرآن کریم درباره خیرهای شکرگزاری و ضرر های نا شکری است. خداوند در سوره ی ابراهیم فرمودند، “اگر شکرگزاری کنید بر شما بیفزایم” . در کلام مولانا هم بحث پراهمیت شکرگزاری را بارها می بینیم و شاید زیباترین و پر رنگ ترین آن این بیت باشد:

خوش باش که هرکه راز داند

داند که خوشی خوشی کشاند

شیرین چو شِکر تو باش شاکر

شاکر هر دم شِکر ستاند…

بچه ها، خدای متعال سیستم دنیا را به نحوی آفریده، که وقتی شما برای داشتن نعمتی ، موفقیتی و یا یک شادی، سپاسگزاری می کنید، کائنات مامور می شود ، موارد بیشتری از این دست که باعث سپاسگزاری شما می شود سر راهتان قرار دهد. و وقتی که برای موضوعی غر می زنید و شکایت می کنید، کائنات به صورت کاملا طبیعی، و نه از روی لج بازی و یا ساز ناکوک با شما ، مجبور است اتفاقات و لحظاتی را برای شما رقم بزند که بیشتر موجب غر زدن و شکایت کردن شما شود.

کمی به درون خودتان برگردید. خاطراتتان را مرور کنید. یا به افراد دور و برتان نگاه کنید. حتما می بینید آن کسانی که مدام در حال شکایت از همه چیز هستند زندگی سخت تری هم دارند. و سنگی که برای پای لنگ است در واقع به این دلیل جلوی پایشان قرار می گیرد. وقتی که شکایت کنی و غر بزنی، به صورت فطری دنیا مسائلی که باعث شکایت کردن بیشتر می شود برایت به ارمغان می آورد.

حالا به سمت خوب این سکه نگاه کنید.

اگر برای فرصت بیشتری که در سال کنکور تان به سبب کرونا نصیبتان شده شکر گزاری کنید،

اگر برای زمان کمتری که در مسیر رفت و آمد به مدسه آموزشگاه گذرانده اید شکر گزاری کنید،

اگر برای عید نوروزی که هر سال کنکوری ها معضل عید دیدنی با آن داشتند و شما نداشتید و زمان خالصی در اختیارتان بود ، شکر گزاری کنید

(و کلا به جنبه های مثبت این وضعیت و هر وضعیت نگاه کنید و مواردی که باعث غر زدنتان می شود را تنها نادیده بگیرید) معجزه ای تجربه می کنید که وصفش در کلام مییی نگنجد (مثلا خیلی ادبی بود) .

یک موضوع دیگر. اگر شما برای هر موفقیتتان در سال کنکور، هر نمره و تراز خوبی که کسب کردید، هر زمان خوبی که به برنامه ریزیتان رسیدید و خوب درس خواندید و هر تشوق و تمجید و آرزوی موفقیتی که دریافت نمودید شکر گزاری کنید و برایش شادی نمایید، دنیا به همان میزان شما را به سمت موفقیت و شادی در رابطه با کنکورتان سوق می دهد.

وقتی شما برای موضوعی سپاسگزاری می کنید، مثل این است که در فروشگاهی راه می روید و می گویید، این خوب است ، از همین می خواهم. و دنیا آن را در سبد خریدتان قرار می دهد.

دقت کنید که خیلی زیر پوستی در حال یاد دادن به کارگیری قانون زیبای جذب به شما هستیم. پس حتما این توصیه ها را با تمرین اجرا کنید و نتیجه ی خوبش را در روحیه، زمان و کیفیت درس خواندن، نتایح آزمون ها و همچینین کنکورتان ببینید.

راه های موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور

2- کسانی که بهانه نمی تراشند

بیایید یک بار برای همیشه خودتان و تنها خودتان را مسئول هر واقعه ای که در زندگی تان روی می دهد بدانید. چه خوب باشد و چه بد. یک نظریه ی فراتر از این هم هست که می گوید هر اتفاقی که در هر جای دنیا می افتد و شما متوجه آن می شوید و در شما تغییر احساسی ایجاد می کند، جذب خود شما بوده است.

منظورم این نیست که مثلا شما مسئول تبعیض نژادی در امریکا هستید و جذب شما بوده، نه. شما شنیدن و دیدن این اخبار و ناراحتی، عصبانیت و هر تغییر احساسی را درباره آن جذب کرده اید. اگر شما به صورت خالص شادی و آرامش را تمرین کنید کمتر در مسیر اخبار تلخ هم قرار می گیرید.

خودم وقتی که خیلی روی این مساله زوم می کنم و تمرین می کنم نتایج جالبی می بینم. مثلا همزمان در ماشین با یک راننده اسنپ در حال عبور از یک مسیر هستم. در همان حالی که او یک زد و خورد خیابانی را در آن طرف خیابان می بیند من در حال لذت بردن از هوای خوب و نسیمی هستم که به صورتم می خورد و ناخود آگاه اصلا این صحنه را نمی بینم تا ناراحت شوم.

ناخودآگاه و کاملا طبیعی دنیا زمانی که اتفاق تلخی در حال افتادن است که دانستن و ندانستن من هیچ تاثیری بر بهبود آن ندارد، آن را در مسیر ادراک من قرار نمی دهد.

(این رو برای دوستانی می گم که اینجا می گن پس حس انسان دوستی ات کجا رفته یا آدم باید واقع بین باشه نه مثبت بین، من کاری برای اون اتفاق تلخ نمیتونم بکنم فقط اگه می دیدم اعصابم خرد میشد، دنیا نمیذاره ببینم، چون قبلا ارتعاش آرامش دادم!!!)

“با این اوصاف شما مسئول صد درصد تجربه های خودتان، اعم از موفقیت و عدم موفقیت، شادی و ناشادی و … در زندگی تان هستید.”

با توجه و نگاه بیشتر به سمت موفقیت هایی که کسب کردید(هرچند کوچک) و تلاش در شاد کردن خودتان به جای فاز غم برداشتن ، شما دیگر برای اتفاقات و نتایج نا مطلوبتان دنبال بهانه در بیرون نیستید.

درنتیجه نیازی نیست چیزی را در بیرون تغییر دهید. مثلا شرایط خانوادگی، مدرسه و دوستان، معلمان و … . و تنها دنبال دلایل در خودتان هستید. آن گاه با تغییر در نگاه و عمل خودتان، نتایج تان عوض می شود. بدون آن که باکسی یا شرایطی جنگیده باشید. و البته

روی خوب افراد و شرایط را بیشتر خواهید دید.


3- کسانی که برای آرام کردن خودشان تلاش می کنند

بچه ها، همه ما یک زمان هایی که دچار اضطراب می شویم. گاهی این اضطراب دلیل مشخص و قابل قبولی دارد، اما خیلی وقت ها هم بیهوده دچار استرس می شویم. حتی گاهی اول دچار حس بد می شویم و مضطرب ،و سپس دنبال دلیل این اضطراب می گردیم و بیشتر اعصبان خرد می شود. عجیب نیست؟

ما می دانیم زمانی که در حالت آرامش هستیم و احساس خوبی داریم ، کارایی مان بیشتر می شود، بهتر درس می خوانیم و بهتر نتیجه می گیریم، با این حال به جای اینکه دنبال بهتر کردن احساسمان باشیم دنبال دلیل برای غصه خوردن یا دلهره می گردیم!!!

بعضی ها توانایی این را دارند که خیلی زود خودشان را آرام کنند و کار را دوباره شروع کنند. اما خیلیی ها در اضطراب برای مدت زیادی می مانند. اگر جز این دسته هستید بقیه این بخش را بخوانید.

بچه ها حالت طبیعی و درست دنیا، زندگی ها و انسان ها ، شادی ، سلامتی، خیر ، برکت و موفقیت است.

یعنی اگر ما با یک سری افکار و کارها، خودمان جلوی ورود موفقیت به زندگی را نگیریم ، به صورت طبیعی به سمت شادی و توفیق می رویم. برای این حرفم دلیل دارم.

آیا شما وقتی که هیچ بیماری ندارید و سالم هستید به دوستتان زنگ می زنید و می گویید، امروز من سالمم. هیچ بیماری ندارم. (دوستتان هم می گوید شک دارم که مغزت تکون نخورده باشه!!! خب طبیعیه که سالم باشی دیگه) . اما وقتی خدایی نکرده چند روزی بیمارید، به دوستتان می گویید که چند روز است که بیمارم. چرا؟ چون حااااالت طبییییعی بدن شما سلامتی است. و بیماری حالتی غیر طبیعی است.

به قول یک نویسنده بزرگ:

کلید برای روشن کردن لامپ و تابش نور وجود دارد. اما کلیدی برای تابش و تزریق تاریکی وجود ندارد. تاریکی فقدان نور است و بیماری فقدان سلامتی و اضطراب و حس بد، فقدان احساس خوب است.

این ها را با این تفصیل گفتم تا بدانید که وقتی احساس بدی دارید و دچار استرس می شوید، می توانید با جایگزین کردن فکر های مثبت به جای منفی ها احساستان را خوب کنید. چقدر شده که یک فکر، نگرانی و اضطراب را که هیچ وقت هم اتفاق نیفتاده انقدر در ذهنتان آب و تاب دادید و حرصش را خوردید که حتی چند روز شما را از درس خواندن انداخته؟ از این به بعد هر وقت احساس منفی پیدا کردید ، نگاه کنید و ببنید که به چه چیزی فکر می کنید. آن فکر را برگردانید. چجوری؟ این جوری:

فکر منفی: اگه کنکور رتبه بد بیارم چی؟ اگه قبول نشم تو روی خانواد چوری نگاه کنم و …

فکر جایگزین: اگه قبول بشم چی؟ اگه رتبه عالی بیارم چی؟ اگه خیلی خوشحال بشم چی؟ اگه یه دانشگاه خوب قبول شم چی؟ اگه همه بهم افتخار کنن چی؟ اگه هر درسی که من بهتر خوندم تو کنکور بیاد چی؟ و

هر فکری که احساست را بهتر می کند را به این شکل بگو. شاید الان باور نکنی اما کافیست یک بار این کار را انجام بدهی تا ببینی که در لحظه احساس بدت تبدیل به احساس خوب می شود و اضطرابت کاهش می یابد. دلیل اینکه چرا مغز صرفا با پرسیدن این سوالات حالش بهتر می شود خیلی جای توضیح دارد و الان طولانی می شود. بگو چشم و انجام بده  🙂


موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور

4- کسانی که زیاد به هدف و آرزویشان می اندیشند

همه انسان های بزرگ که موفقیت های درخشان کسب کرده اند گفته اند که زیاد به رویاهایشان فکر می کرده اند. و بیشتر هم شب ها موقع خواب. کریستین رونالدو، زیدان، زلاتان، مسی، برندگان جایزه اسکار و حتی جایزه های داخلی. مثلا یکی از نزدیک ترین ها  ، “نوید محمد زاده” که در زمان کوتاهی جایزه های جشنواره ها را درو کرد، چندین بار گفت که گرفتن جایزه ها را بارها و بارها در ذهنش دیده بوده و تمرین کرده بوده. حتی زمانی که بازیگر نبوده و هزاران مثال این چنینی دیگر. با مرور لحظه ها و صحنه هایی که دوست دارید شما به طرزی جادویی به آن لحظه ها و صحنه ها کشیده می شوید. اما دو شرط اساسی دارد:

  • در لحظه ی تصور موفقیت کنکور یا هر موفقیت دیگر به اینکه چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد فکر نکنید و بدون محدودیت رویاپردازی کنید (اصلا نیازی نیست، وقتی پیش بیاد خودتون باورتون نمیشه که اینجوری شد)
  • احساستان را در زمان تصور فوق العاده خوب کنید. تصور کنید که وقتی این هدف را دارید و به موفقیت در کنکور رسیدید چه احساسی دارید. قطعا شیرین است و همراه با افتخار و ذوق و … این احساسات را در خود شبیه سازی کنید. مثل یک بازیگر حرفه ای.

این تمرین روزی یک ربع از شما وقت می گیرد. خصوصا اگر قبل و بعد از خواب باشد عالی است. و نتیجه بی نظیر. گاهی دوست ندارید رهایش کنید.

5- کسانی که به هر اتفاق به چشم فرصت نگاه می کنند

بله ، رتبه های برتر امسال کسانی هستند که به هر اتفاق ناخواسته ای که در مسیر کنکور می افتد با دید خیر و مثبت نگاه می کنند. خصوصا به این تعویق ها. یعنی تنها به ابعاد مثبتش مثل داشتن زمان اضافه و اینکه می توانند به تسلط بیشتری برسند و  اینکه سال کنکورشان خاطره می شود … فکر می کنند. نه اینکه بهانه بگیرند و غر بزنند و بخواهند که فقط تمام شود.


موفقیت در کنکور

6- کسانی خسته می شوند اما تجدید قوا بلدند

خب بله. خسته شدن طبیعی است. خصوصا در مسیرهای طولانی. اما شما می توانید با یه تجدید قوا و ریلکس کردن دوباره برگردید تا بالاخره موفقیت در کنکور را تجربه کنید. چطور؟

اگر خیلی خسته و بی حوصله شده اید، دو روز بدون هیچ عذاب وجدان و هیچ برنامه ای برای درس خواندن به استراحت، خوش گذرانی ، فیلم دیدن، با رفقا یا خانواده بیرون رفتن و هرکاری که حالتان را خوب می کند بپردازید.

7- کسانی که از این فرصت برای نزدیکی به پروردگار و تقویت روحی بهره می برند

آدما وقتی که در شرایط حساس هستند به خاطر احساس نیاز بیشتر به کمکی ماورای انسانی، بیشتر به خداوند نزدیک می شوند. از آن جایی که خدا عاشق ما است و ما کمی بی معرفت هستیم که کم به سرغش می رویم، زمان های این چنینی که تحت فشار هستیم و سراغ خدا را می گیریم ، آن مهربان عاشق، بی چون و چرا و بی آنکه بگوید تا الان کجا بودی، مشتاق ماست و ما را در آغوش می فشارد.  تنها کافیست به او بگوییم که حالا بیشتر از همیشه به کمکش احتیاج داریم. و مطمئن باشیم که او ما را دوست دارد، همه چیز تحت اختیارش است و حتی قوانین جهان را طوری منظم کرده که ما شاد و سلامت و راحت زندگی کنیم در نتیجه دعایمان را برآورده  می کند. به ما آرامش داده و ما را از روح خودش تغذیه می کند.

خودش گفته:
بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را…


مطالب پیشنهادی از این دست:

اهرم رنج و لذت در درس خواندن و کنکور

خسته شدم از درس خوندن

باورهای غلط سال کنکور

کارگاه آرامش در نزدیکی کنکور

3.8/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه 7 راه طلایی برای موفقیت در کنکور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403