روش مطالعه صحیح دروس رشته علوم انسانی در کنکور سراسری

روش مطالعه صحیح دروس رشته علوم انسانی در کنکور سراسری

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح دروس رشته علوم انسانی در کنکور سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در خدمت شما هستیم با روش مطالعه صحیح دروس رشته علوم انسانی در کنکور سراسری 1403 – 1404 و در این مطلب به نحوه ی درس خواندن صحیح در رشته انسانی می پردازیم.

این مطلب بصورت پیوسته برای کاربران به نمایش درخواهد آمد. این مقاله ی آموزشی قسمت دوم سری مقالات روش های صحیح مطالعات دروس رشته علوم انسانی می باشد. شما می توانید قسمت اول را در لینک زیر مطالعه فرمایید.

دروس تخصصی رشته انسانی در کنکور سراسری

کنکور سراسری

مواردی که در زیر به‌صورت دسته‌بندی ارائه‌شده است، نکته‌هایی است که رتبه ۴ علوم انسانی در سال ۹۵ ارائه کرد و می‌تواند مورداستفاده داوطلبان شرکت‌کننده در گروه آزمایشی علوم انسانی که قصد ورود به دانشگاه‌های مطرح کشور را در این حوزه دارند، قرار بگیرد.

چگونه دروس تخصصی رشته علوم انسانی را برای کنکور سراسری خواندم؟

این رتبه برتر علوم انسانی گفته بود که سال دوم را برای مطالعه دروس عربی، جغرافیا و آمار و مدل‌سازی برنامه‌ریزی کرد اما درس‌های حفظی به دلیل اینکه ۲ سال تا زمان کنکور فراموش می‌شود، این دروس را به نزدیک آزمون منتقل کرد. از سال دوم به بعد که مطالعه برای کنکور آغاز می‌شود، یادداشت‌برداری و حاشیه‌نویسی را در دستور کار قرارداد تا در هنگام بازخوانی مطالب در سال چهارم، از لحاظ زمانی جلو باشد. این فرآیند سبب شد تا بداند که در کدام بخش‌های از کتاب که قابلیت طرح سؤال‌های مهم را دارد، پررنگ‌تر شده و بر روی آن تمرکز بیشتری به خرج داده و تست‌های بیشتری را حل کند.

این رتبه تک‌رقمی کنکور علوم انسانی از سال سوم ، علاوه بر جدیت روی مطالعه کنکوری، روی دروس امتحان نهایی هم متمرکز شد تا نمرات بهتری کسب کند با توجه به تأثیر معدل در تراز نهایی . این رتبه تک‌رقمی، بعد از امتحانات نهایی، مطالعه پرفشار در طول زمان همراه با تکرار مداوم را از اواسط تابستان آغاز کرد.

یادداشت برداری در مطالعه صحیح درس های رشته ی انسانی کنکور سراسری

این داوطلب موفق گروه آزمایشی علوم انسانی ، یادداشت‌برداری از مطالب مهم کتاب را در همه تابستان‌های پایه دوم تا چهارم در دستور کار داشت.

با توجه به اینکه درس ادبیات و زبان فارسی عمومی، شامل بخش‌های معنی کلمه، املا، واژه، تک‌واژه ، دستور، قرابت معنایی، آرایه‌های ادبی و تاریخ ادبیات است، لذا برای بخش قرابت معنایی، تمام بیت‌هایی که در کتاب‌های تست آمده را حفظ نکرد، زیرا نیازی به این کار نیست و دامنه وسیع ادبیات فارسی اجازه طرح هر سؤالی را می‌دهد. اما به‌کل ابیات کتاب‌های درسی اشراف داشت.

وی به داوطلبان توصیه می‌کند که در قرابت معنایی، تأکید بر تست زدن بیشتر از خواندن ابیات و آشنایی با دستور زبان است. چراکه طراحان سؤال برای آرایه‌های ادبی، سؤالات سخت و وقت‌گیری مطرح می‌کنند. تست زدن به‌خصوص تست‌های کنکور می‌تواند به بهبود داوطلب در این قسمت کمک کند.

توصیه برای مطالعه تاریخ ادبیات

او برای کسانی که در تاریخ ادبیات مشکل‌دارند نیز توصیه جالبی دارد. تاریخ ادبیات از درس‌هایی است که دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود. بعد از کنکور سال ۹۶ این تجربه در مورد سؤالات تاریخ ادبیات مطرح شد که ممکن است سؤالاتی از قبیل شهرت یک نویسنده یا یک قطعه شعر طرح شود. به همین خاطر، توصیه می‌شود که داوطلبان، تاریخ ادبیات را نزدیک به زمان آزمون‌های آزمایشی بخوانند تا تاریخ ادبیات بهتر در حافظه بماند.

البته تست‌های معنی کلمه از کلمات فهرست شده در پایان کتاب ادبیات و توضیحات بعد از درس‌ها، فرصت خوبی را برای حفظ و مرور این‌گونه مطالب در اختیار داوطلب قرار می‌دهد که باید به آن توجه کرد. بنابراین دانش آموزان باید کلمات آخر را به‌خوبی مطالعه کنند.

وی توجه به املای کلیه کلمات در کتاب‌های ادبیات و زبان فارسی را مهم دانست . او توصیه می‌کند که داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی، برای دستور زبان و واج و تکواژ زبان فارسی وقت گذاشته و تست بزنند. کلماتی در این بخش هست که معمولاً دانش آموزان در نگاه اول فکر می‌کنند ساده است. درصورتی‌که مشتق هستند و داوطلبان این واژه‌ها را باید حفظ کنند.

توصیه‌هایی برای مطالعه بهتر عربی عمومی

  • برای پاسخ دادن به تست‌های عربی در بخش ترجمه، خواندن تمام گزینه‌های توصیه نمی‌شود.
  • نیاز نیست برای آمادگی برای درس عمومی در کنکور ۹۷، اول کتاب‌های عربی را کامل بخوانید و بعد سراغ تست‌های ترجمه بروید.
  • در هر سطحی هستید می‌توانید از طریق تست‌های ترجمه عربی، نکات خوبی را فرابگیرید و به نوع نگرش طراحان سؤال عربی عمومی آشنا شوید.
  • تسلط بر کل قواعد عربی برای موفقیت در این درس الزامی است. بنابراین به تقویت دستور زبان و قواعد عربی پرداخته و از فایل‌های ویدیویی آموزش آسان تا پیشرفته زبان عربی در اینترنت استفاده کنید.

توصیه‌هایی برای مطالعه درس دین و زندگی در گروه علوم انسانی

  • یادداشت‌ برداری دقیق در این درس توصیه می‌شود.
  • برقراری ارتباط معنادار بین مفاهیم مذهبی مطرح‌ شده در این درس اهمیت دارد.
  • درس دین و زندگی درس حفظی است و مرور مداوم نیاز دارد.
  • دانش آموزان سال دوم و سوم همراه با آزمون‌ ها و همگام با درس‌ ها، تست‌ های دین و زندگی را بزنند.
  • هر فصلی که می‌خوانید، تست‌های همان فصل را کار کنید.
  • سعی کنید نکات خوبی که از حل تست‌ها به دست می‌ آورید را در دفترچه‌ ای یادداشت کنید.
  • تست‌های تألیفی وقت شما را می‌گیرد و سطح آن از سؤالات کنکور بیشتر است.
  • بیش از ۶۰ درصد سؤالات دین و زندگی از آیات مطرح‌ شده در کتاب است.
  • آیاتی که از نظر دانش آموزان سخت است، در تست‌ها به‌ صورت ناقص مطرح می‌شود .
  • بخشی از آیات، نیاز به توجه کردن به مفهوم آیات دارد.
  • بخشی از سؤالات درس دین و زندگی در کنکور مربوط به کسانی است که آیه ، خطاب به آن‌ها نازل‌ شده است و به همین خاطر، فهمیدنشان نزول آیه اهمیت دارد و مفاهیمی که از آن می‌توان برداشت کرد.
  • سؤالات احکام مهم است. روی این بخش باید بیشتر کار کنید تا نمره آن را از دست ندهید.
4.3/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح دروس رشته علوم انسانی در کنکور سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی