داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

جهت مشاوره در زمینه داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

المپیاد تفکر و کارآفرینی یکی از بخش‌های المپیاد دانش‌آموزی است که از سال 98 به آن اضافه شده و بیش از سنجش علمی، به سنجش هوش، مهارت و خلاقیت دانش‌آموزان می‌‍‌پردازد.

مشاورگروپ سعی کرده در این مقاله داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی را مورد بحث قرار داده و برای آشنایی داوطلبان با روند داوری المپیاد تفکر و کارافرینی، جزئیات آن را بررسی کند.

iteo.ir

المپیاد تفکر و کارآفرینی چیست؟

المپیاد تفکر و کارافرینی یکی از تازه‌ترین رشته‌های اضافه شده به المپیاد دانش آموزی است و پس از رشته سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، دومین حوزه میان‌رشته‌ای این المپیاد شناخته شده است.

به علت قدمت کم این رشته (از سال 1398 به المپیاد اضافه شده است) اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست، ولی در این مقاله سعی می‌کنیم با توجه به اطلاعات آیین نامه و تجربیات شرکت‌کنندگان، شما را با فضای رقابتی این رشته آشنا کرده و مراحل و نحوه داوری المپیاد تفکر و کارافرینی را بررسی کنیم.

مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

برای دانستن نحوه داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی ابتدا لازم است مراحل آن را بشناسیم. با توجه به تفاوت نحوه برگزاری و شیوه طراحی سوال برای هر مرحله، این سرفصل را مفصلا توضیح خواهیم داد. در این بخش ابتدا در جدول زیر کلیات مراحل مختلف را در مقایسه با یکدیگر بررسی کرده و سپش به توضیح مفصل هر مرحله خواهیم پرداخت.

جدول مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی

ردیف مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی  ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی
شرکت‌کنندگان نوع سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی
 شروع آزمون المپیاد تفکر و کارآفرینی
اعلام نتایج/اعتراض به اعلام نتایج المپیاد تفکر و کارآفرینی
1 مرحله اول المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir  دی 1400 دانش آموزان واجد شرایط چند گزینه‌ای – کوتاه‌پاسخ بهمن 1400 اسفند 1400
2 مرحله دوم المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله اول چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ اردیبهشت 1401 تیر ماه 1401
3 دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارافرینی | iteo.ir تیر 1401 پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله دوم چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ شهریور 1401 شهریور ماه 1401

مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir

آزمون مرحله اول به صورت کتبی تستی چند گزینه‌ای برگزار می‌شود. با توجه به ضریب سختی سؤالات و نظر کمیته علمی، از بین کل شرکت‌کنندگان ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر جهت معرفی به آزمون مرحله‌ی دوم انتخاب می‌شوند. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و امکان استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان طبق نظر کمیته علمی خواهد بود.

ثبت نام مرحله اول المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir معمولا در دی ماه هرسال انجام گرفته و آزمون آن در بهمن‌/اسفند ماه برگزار می‌شود. نتایج داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی در مرحله اول در اسفندماه همان سال اعلام شده و بلافاصله بعد از اعلام نتایج، فرصت اعتراض به نتیجه آزمون، آغاز می‌شود.

مرحله دوم المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir

این آزمون همزمان با سایر المپیادهای کشوری و به صورت تستی چند گزینه‌ای پنج جوابی با یک پاسخ صحیح و احتمالاً در ترکیب با سوالات تشریحی برگزار می‌شود و بیش از هدف‌گیری دانش افراد، بررسی نگرش و طرز تفکر دانش آموزان مورد بررسی خواهد بود. در این مرحله بین 95 تا 105 نفر انتخاب شده و به مرحله بعد راه خواهند یافت. در صورت امکان برگزاری دوره سوم به صورت حضوری، تعداد برگزیدگان نهایی مرحله دوم بین ۴۰ تا ۴۵ نفر خواهد بود. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان برای تمام یا بخشی از آزمون طبق نظر کمیته علمی مجاز خواهد بود.

در این مرحله برای داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی، بیش از سنجش علمی، سنجش نگرش (Attitude) و طرز تفکر دانش‌آموزان مدنظر است. استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز بوده و استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی برای تمام یا بخشی از آزمون، مطابق نظر کمیته علمی، مجاز خواهد بود.

دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir

دوره آموزشی تابستان المپیاد تفکر و کارآفرینی | iteo.ir  که در شهریور سال بعد از ثبت نام اولیه برگزار می‌شود، به صورت اردوی ارزش هم‌آفرینی (Value Co-creation) خواهد بود و هدف آن توسعه مهارت، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزان خواهد بود.

برگزاری این دوره به صورت اردویی، درصورت وجود شرایط و امکانات مناسب است و پس از تایید معاونت دانش‌پژوهان در یکی از شهرهای ایران، برگزار خواهد شد.

چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی دانش آموزی

در این المپیادها ملاک دریافت مدال، انتخاب بر اساس رتبه نمی‌باشد و برای هر یک از مدال‌های مذکور، امتیازی در نظر گرفته شده است و در صورتی که هر تیم یا فردی نتواند کمینه امتیاز مربوط به هر مدال را کسب نماید، قادر به دریافت آن مدال نخواهد بود.

در داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی، در صورتی که هیچ فرد یا تیمی نتواند حداقل امتیازمدال برنز را به دست آورد، فقط گواهی حضور در دوره دریافت می‌کند. به دلیل نفس همکاری تیمی در فرایند کارآفرینی، این المپیاد در صورت مهیا بودن شرایط در دوره تابستان علاوه بر نفرات برگزیده، تیم‌های برگزیده نیز خواهد داشت که تعداد افراد هر تیم بین ۴ الی ۸ نفر می‌باشد. در روز ارائه‌ نهایی تیمی، که در آن سرمایه‌گذاران نیز حضور خواهند داشت، حتی اگر تیمی نتواند شایسته‌ی انتخاب به عنوان برگزیده‌ی مدال شود اما ایده‌ی توسعه یافته‌ی مربوطه مورد پسند سرمایه گذاری شود، بدون در نظر گرفتن عدم توانایی احراز مدال، تیم مربوطه به سرمایه‌گذار معرفی خواهد شد.

این به این معنی است که در داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی، بیشترین رقابت بر سر امتیاز کسب‌شده است، نه رقابت با تیم‌های مقابل.

جدول زیر، سقف تعداد مدال اهدایی در هر دوره المپیاد تفکر و کارافرینی را نشان می‌دهد:

رنگ مدال تعداد نفرات
طلای انفرادی حداکثر ۸ نفر
طلای تیمی حداکثر یک تیم
نقره‌ی انفرادی حداکثر ۱۲ نفر
نقره‌ی تیمی حداکثر یک تیم
برنز انفرادی حداکثر ۲۰ نفر
برنز تیمی حداکثر یک تیم
دیپلم افتخار انفرادی حداکثر ۱۰ نفر
دیلپم افتخار تیمی حداکثر یک تیم
تیم برگزیده‌ی سرمایه‌گذاران نامحدود

تذکرات داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی:

  • در صورتی که هیچ فرد یا تیمی نتواند حداقل امتیاز مدال برنز را به دست آورد، فقط گواهی حضور در دوره دریافت می‌کند.
  • این المپیاد تنها المپیادی است که علاوه بر نفرات برگزیده، به دلیل نفس همکاری تیمی در فرایند کارآفرینی، تیم‌های برگزیده نیز خواهد داشت و تعداد افراد هر تیم بین ۵ الی ۸ نفر خواهد بود.
  • در روز ارائه نهایی تیمی، که در آن سرمایه‌گذاران نیز حضور خواهند داشت، حتی اگر تیمی نتواند شایسته انتخاب به عنوان برگزیده مدال گردد اما ایده توسعه یافته مربوطه توسط سرمایه گذاری مورد پسند واقع گشته و تمایل به سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بدون در نظر گرفتن عدم توانایی احراز مدال، تیم مربوطه به سرمایه‌گذار معرفی خواهد شد.

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی – مرحله انفرادی

امتیاز نهایی افراد شامل امتیاز تجمعی (با اعمال ضریب) مرحله یک و دو و تابستان خواهد بود. علاوه بر این امتیاز، فعالیت های انجام پذیرفته و انگیزش برگزیدگان در طول دوره نیز به عنوان آزمون ۳۶۰ درجه مورد ارزیابی قرار گرفته و در امتیاز نهایی منظور خواهد شد.

پس از آموزش‌ها و آزمون‌های مربوط، حائزین شرایط دریافت مدال‌های طلا (حداکثر ۸ نفر)، نقره (حداکثر ۱۲ نفر)، و برنز (حداکثر ۲۰ نفر) از بین ۵±۱۰۰ نفر انتخاب شده مشخص می‌شود. در صورت عدم کسب حدنصاب نمره علمی مصوب کمیته علمی، دیپلم افتخار (حداکثر ۱۰ نفر) یا فقط گواهی حضوردر دوره داده خواهد شد.

در صورت عدم امکان حضوری در مرحله سوم، امتیاز نهایی برای ۴۰ تا ۴۵ نفر برگزیده، از طریق بررسی رزومه، آزمون و مهارت سنجی با امکان دسترسی به منابع کاغذی یا اینترنتی خواهد بود و در مورد مصاحبه حضوری یا آنلاین نیز تصمیم با کمیته علمی خواهد بود.

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی – مرحله تیمی

انتخاب برگزیدگان تیمی در صورت حصول شرایط برگزاری مرحله تابستان مقدور خواهد بود. برای تشکیل تیم‌ها پس از دوره های آموزشی-مهارتی عملی و نظری علاوه بر انجام تست های سنجش مسیر شغلی، شخصیت شناسی، استعداد کارآفرینی، توانایی رهبری و سایر تست‌های مرتبط، ابتدا مصاحبه شفاهی بین برگزیدگان جهت تیم سازی مؤثر صورت خواهد پذیرفت.

این مرحله با تأکید برتوسعه ایده شامل تدوین مدل کسب و کار یا بوم ناب صورت پذیرفته و شبیه یک رویداد استارتاپی می‌باشد. انتخاب تیم‌های برتر اول، دوم و سوم و تیم شایسته دیپلم افتخار بر اساس ارائه‌های انجام شده در حضور هیأت داوران انجام خواهد پذیرفت. در صورتی که تیم‌ها حائز امتیاز لازم برای احراز هر یک از مدال‌ها نباشند، مدال مربوطه تخصیص نخواهد یافت.
در این مرحله مربیان (منتورها) از زمان مصاحبه و تیم‌سازی، گروه‌ها را همراهی خواهند نمود. همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و دولتی اعم از فرشتگان سرمایه‌گذار، خیرین عرصه فناوری، شتاب‌دهنده‌های استارتاپی، صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌های جسورانه‌ی شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی امکان حضور خواهند داشت و جایزه‌ی تیم‌های برگزیده از طرف این افراد و میزان آن با مشورت کمیته علمی پرداخت خواهد گردید. این نهادها و افراد می‌توانند نسبت به ارائه‌ی چالش‌های خود جهت ارائه‌ی راه‌حل به برگزیدگان اقدام نمایند.
دعوت شدگان سرمایه گذار مختارند از تیم‌هایی که حائز رتبه‌های یک تا ۳ نیز نشده‌اند حمایت نمایند. در تمام مراحل حاضرین اعم از کمیته علمی، اجرایی، مسؤولین و تیم منتورینگ و سرمایه‌گذاران ملزم به حفظ محرمانگی خواهند بود.

مرحله نهایی المپیاد چگونه است؟

مرحله نهایی المپیاد شامل یک اردوی ۲۰ روزه (یا بیشتر) خواهد بود که قرار است در آن بسیاری از آموزش‌های لازم جهت آشنایی با مهارت های مهم ارتباطی، آموزش داده شوند.

شرط معدل برای شرکت در المپیاد تفکر و کارآفرینی چگونه است؟

برای شرکت در این آزمون، شرط معدلی وجود ندارد.

نحوه داوری المپیاد کارآفرینی چگونه است؟

نحوه داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی در این مقاله شرح داده شده است.

 
امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403