تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه آزاد ، سراسری ، پیام نور ، غیر انتفاعی و سما

دانشگاه علمی کاربردی

جهت مشاوره در زمینه تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه آزاد ، سراسری ، پیام نور ، غیر انتفاعی و سما

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دانشگاه علمی کاربردی : یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های بزرگ والدین و دانش‌آموزان علاوه بر رشته و شهر، نوع دانشگاهی است که در آن پذیرفته می‌شوند. با توجه به تنوع انتخاب دانشگاه‌های پیش روی داوطلبان، داشتن کمی اطلاعات در مورد هر دانشگاه خالی از لطف نیست.

دانشگاه علمی کاربردی

یکی از عواملی که یک دانشگاه را فارغ از دولتی یا غیردولتی بودن آن برجسته می‌کند داشتن اساتید سرشناس با مدارک معتبر است که این اساتید می‌توانند در بالابردن اعتبار علمی دانشگاه نقش مؤثر و مستقیمی داشته باشند. از عوامل دیگر اعتبار یک دانشگاه تعداد مقالاتی است که توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه به چاپ می‌رسد که هم اکنون دانشگاه تهران با داشتن 28242 مقاله در صدر رتبه‌بندی دانشگاهی از نظر تعداد مقاله قرار دارد.

مروری بر شناخت دانشگاه دولتی:

در دانشگا‌ه‌های دولتی به واسطه نظارت بیشتر بر روی اساتید و دانشجویان، این دانشگاه‌ها از لحاظ علمی و تجربی از کیفیت بالاتری برخوردارند که این امر پذیرش سخت‌تر داوطلبان در این دانشگاه‌ها را موجب شده است.

دانشگاه‌های دولتی شامل نوبت اول و دوم (روزانه و شبانه)، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد می‌شوند. دانشگاه‌های نوبت اول و دوم از لحاظ دریافت مدرک در شرایط یکسانی هستند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که دانشگاه‌های شبانه مبلغی را از دانشجویان دریافت می‌کنند که این مبلغ در مقایسه با شهریه دانشگاه‌های غیر دولتی بسیار ناچیز است ضمن اینکه به دانشجویان شبانه وام پرداخت شهریه تعلق خواهد گرفته همپنین به دانشجویان شبانخ در برخی از دانشگاه‌ها خوابگاه تعلق نمی‌گیرد. دانشگاه‌های پردیس خودگردان نیز زیر شاخه‌ای از دانشگاه‌های سراسری هستند که هزینه تحصیل کاملا به عهده خود دانشجو است و مبلغ شهریه در این دانشگاه قدری بالاست . در ظرفیت مازاد نیز از دانشجویان بخشی از هزینه تحصیل را دریافت کرده که این هزینه بیشتر از دانشگاه آزاد و کمتر از پردیس خودگردان می‌باشد.

مروری بر شناخت دانشگاه آزاد:

از لحاظ سطح علمی دانشگاه آزاد بعد از دانشگاه دولتی در جایگاه دوم قرار دارد. در سال‌های اخیر امکانی برای داوطلبان کنکور فراهم شده که می‌توانند بدون کنکور در برخی از رشته‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های آزاد تحصیل کنند. این امکان باعث جلب تعداد زیادی از داوطلبان کنکور شد که شلوغی کلاس‌های درس را ناشی شد که این امر از کیفیت آموزش در مواردی کاست البته گفتن این نکته ضروری است که بالابودن شهریه در این نوع از دانشگاه‌ها امکان تحصیل را از بخشی از داوطلبان گرفته است.

مروری بر شناخت دانشگاه علمی-کاربردی:

این دانشگاه از سرفصل‌های آموزشی خوبی برخوردار است. از مزایای این دانشگاه داشتن دروس عملی در کنار دروس تئوری است که حداقل 2 ساعت در هر جلسه است.

نکته بسیار مهم این است که دانشگاه‌های علمی- کاربردی دارای دو نوع دوره هستند. یکی پودمانی و یکی ترمی. پودمانی برای شاغلین است. بدون کنکور وارد می‌توانند وارد دانشگاه شوند، اما در صورتی مدرک می‌گیرند که در آزمون جامع که به صورت سراسری است حدنصاب 50 درصد را کسب کنند اما ترمی با کنکور است و افرادی که وارد می‌شوند کمی به درس نزدیک‌تر بوده‌اند.

مروری بر شناخت دانشگاه سما:

دانشگاه سما از زیرمجموعه‌های دانشگاه آزاد است که از بین داوطلبان هنرستانی پذیرش می‌کند. جذب دانشجو در دانشگا‌های سما بدون کنکور می‌باشد.

مروری بر شناخت دانشگاه غیرانتفاعی:

دانشگاه‌های غیرانتفاعی از زیرشاخه‌های دانشگاه سراسری می‌باشد که با پرداخت شهریه‌ای در هر ترم دانشجویان را پذیرش می‌کند. سطح علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی از دانشگاه‌های سراسری و آزاد پایین‌تر است و در سال‌های اخیر شرایطی برای داوطلبان با معدل بالای 12 ایجاد شده است که می‌توانند تنها با معدل کتبی بدون آزمون در برخی از دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی که در دفترچه ذکر شده شروع به تحصیل کنند.

مروری بر شناخت دانشگاه پیام نور:

دانشگاه پیام نور نیز از زیرشاخه‌های دانشگاه سراسری است که از مزیت‌های آن داشتن دروس خودخوان است که ضرورت حضور در کلاس را کم رنگ می‌کند ضمن اینکه شهریه دروس خودخوان پایین‌تر از شهریه دروس غیر خودخوان است. بنابراین افراد شاغل و افرادی که قادر نیستند در کلاس‌ها به صورت مستمر حضور داشته باشند این دانشگاه‌ها گزینه خوبی برایشان می‌تواند باشد.

دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه آزاد و دانشگاه دولتی چه فرقی می کنند ؟

آیا برای استخدام شدن فرقی دارند (یعنی شرکت ها کدام مدرک دانشگاهها را قبول دارند)؟

از نظر مدرک :همه مدارک این دانشگاه ها مورد پذیرش وزارت علوم میباشد.
تفاوت مهم دیگر بین دانشگاهها هزینه ی تحصیل در آنها است .
تفاوت دیگر در نوع مدرک است .
تفاوتهایی هم در تعداد گرفتن واحدها ، تنوع رشته ها و … دارند.
توصیه ی مهم :
اینکه در چه دانشگاهی قبول شوید زیاد مهم نیست ، مهم این است که در رشته ای که قبول می شوید یکی از بهترینها باشید ، با معدل بالا و علم و تجربه ی کافی فارغ التحصیل شوید . در این صورت هیچ مشکلی برایتان (چه در زمینه ی بازار کار ، چه برای ادامه تحصیل ) پیش نخواهد آمد.

رتبه های برتر

3/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با دانشگاه آزاد ، سراسری ، پیام نور ، غیر انتفاعی و سما

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. Mehdi1383

    سلام من به مشکل برخوردم
    رشتم کاردانش هست دیپلم دارم نمره من ۱۵هست
    کجاباید ثبت نام کنم چه دانشگاهی خوبه برام

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی