حذف کنکور سال 1401 | آیا کنکور در سال 1401 حذف می شود ؟

حذف کنکور سال 1400

جهت مشاوره در زمینه حذف کنکور سال 1401 | آیا کنکور در سال 1401 حذف می شود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

حذف کنکور سال 1401 | آیا کنکور در سال 1401 حذف می شود ؟ , آیا کنکور ۱۴۰۰ در ۲ نظام برگزار میشود, تاریخ حذف کنکور, حذف کنکور, حذف کنکور 1400, حذف کنکور 99, دانشگاه با سوابق تحصیلی, دانشگاه صرفا با سوابق تحصیلی, رشته های پرطرفدار کنکور, زمان حذف کنکور, زمان حذف کنکور سراسری, سال دقیق حذف کنکور, سوابق تحصیلی کنکور, قبولی کنکور با معدل, کنکور 1400, کنکور ۱۴۰۰ در یک نظام برگزار می شود, کنکور چه سالی حذف می شود, کنکور سال ۱۴۰۰

حذف کنکور سال 1400

حذف کنکور سال 1401

حذف کنکور سال 1401 | آیا کنکور در سال 1401 حذف می شود ؟

کنکور در سال ۱۴۰۰ حذف می شود؟

حذف کنکور سال 1401  :  زمان حذف کنکور

حذف کنکور سال 1401  :  سوالات زیادی در ارتباط با حذف کنکور 99 و 1400 وجود دارد. به خصوص دانش آموزان سال 11 و 12 بیشتر چنین اخباری را دنبال می کنند. برخی زمان حذف کنکور را سال 1401 پیش بینی کرده اند در حالی که این مطلب از سوی مقامات ذیربط هنوز تایید نشده است.

در حال حاضر بسیاری امکان ورود به دانشگاه های دولتی دوره روزانه و نوبت دوم ، دانشگاه غیر انتفاعی، پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر موسسات آموزش عالی، بدون کنکور وجود دارد. در همین کنکور 98 نیز عده ای بسیاری از داوطلبان توانسته اند بدون کنکور در کد رشته مورد نظر خود به تحصیل بپردازند.

امکان ادامه تحصیل بر اساس سوابق تحصیلی یعنی معدل در بسیاری از رشته های دانشگاهی برای داوطلبان فراهم شده است. این امر شائبه هایی را در ارتباط با زمان حذف کنکور در دو سال آینده به وجود آورده است.

سال هاست که مخالفان برگزاری کنکور سراسری از سیاست گذاری کنکور و نحوه گزینش داوطلبان مستعد، گله مند هستند. تا این لحظه زمان حذف کنکور 99 به طور قطع یک شایعه است ولی هنوز تردیدهای در مورد حذف کنکور 1400 وجود دارد. در این مطلب به امکان حذف کنکور در سال های آینده پرداخته می شود.

صرف نظر از بحث حذف کنکور، آنچه مسلم است کنکور1400، یا همانند کنکور 98 به صورت دو آزمون مجزا برای نظام قدیم و جدید برگزار می‌شود ، یا به روند سابق تک آزمون برمی‌گردد !

در هر دو صورت داوطلبان نظام جدید دغدغه‌ای نخواهند داشت؛ می‌مانند داوطلبان نظام قدیم که قصد شرکت مجدد در کنکور را دارند. بیایید برگردیم به تاریخ کنکور!

اگر به سابقه سازمان سنجش مراجعه کنیم از آنجا که در کنکور سال 81 برای هر دو گروه داوطلبان نظام سالی واحدی و نظام ترمی واحدی سوالات جداگانه‌ای طرح گردید و این روند سه سال ادامه داشت بنابراین احتمال اینکه این بار هم بعد از سال 98، کنکور 99 و کنکور 1400 تا سه سال پیاپی به صورت دو کنکور مجزای همزمان برگزار شود؛ بسیار زیاد است.

حذف کنکور سال 1401  :   علیرغم اینکه پایه و اساس کتب درسی نظام جدید برهمان چارچوب نظام قدیم استوار است اما نمی‌توان تغییرات را نادیده گرفت هر چند جزئی باشد؛ به طور مثال کسی که به کتاب زیست نظام قدیم کاملا مسلط باشد اما نداند که معادل لاتین آنتی بیوتیک در کتاب جدید پادزیست است قطعا با مشکل مواجه خواهد شد و این واژه به راحتی قابل حدس‌زدن هم نیست.
تغییرات در دروس عمومی به مراتب بیشتر است مثلا درس عربی بر عکس کتاب نظام قدیم بیشتر مکالمه محور است تا قاعده محور؛ بنابراین پیشنهاد می شود تا وقتی آزمون نظام قدیم برگزار می شود داوطلبان نظام قدیم در آزمون مخصوص خود ثبت نام کنند!

آیا کنکور 1400 به صورت نظام جدید برگزار خواهد شد؟

با این احتمال که کنکور 1400 فقط به صورت نظام جدید برگزار شود، ضعیف است اما در هر صورت حتی اگر به صورت سطحی هم که شده کتب نظام جدید را از نظر بگذرانید بد نیست و اگر در برنامه‌ریزی یک ساله‌ای که برای خود تنظیم می‌کنید زمانی را هم به مرور کتب نظام جدید اختصاص دهید ضرر نکرده اید! چه بسا احساس کردید اگر در آزمون نظام جدید ثبت نام کنید شاید موفق تر هم باشید!

یادداشت: این کاملا به انعطاف پذیر بودن ذهنیت شما بستگی دارد و هرگز تا خودتان کتاب‌ها را مرور نکرده‌اید و به این نتیجه نرسیده‌اید خود را با دیگران مقایسه نکنید؛ چون چهارچوب ذهنی افراد کاملا متفاوت است؛ هیچ دو نفری را در روی کره زمین نمی یابید که چهارچوب ذهنی یکسانی داشته باشند !

اما اگر از آن دسته افرادی هستید که در نظام قدیم تحصیل کرده‌اید و چند سالی است از درس و کنکور فاصله گرفته‌اید و مطالب کتاب‌های نظام قدیم به همان نسبت کتاب‌های نظام جدید برای شما نا‌آشنا هستند بهتر است نظام جدید را انتخاب کنید چون هم حجم دروس کمتر شده و هم تا حدودی آسان‌تر و روان‌تر است.

نتیجه گیری: از آنجایی که در آزمون نظام جدید که سه ساله است حجم دروس نسبت به نظام قدیم که چهار ساله بوده کمتر شده و مطالب به نسبت روان‌تر و راحت‌تر شده و افراد ترجیح می‌دهند که خود را با مطالعه کتب جدید هماهنگ کنند بنابراین با کم‌شدن متقاضیان ثبت‌نام در کنکور نظام قدیم، خود به خود کنکور به سمت برگزاری تک آزمون فقط به صورت نظام جدید پیش می‌رود!

آیا زمان حذف کنکور رسیده است؟

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور، تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه ها از تعداد صندلی های خالی موجود در این مراکز کمتر بوده است.

همین امر موجب شده تا کد رشته های انتخابی برای داوطلبان بدون کنکور، در سال جاری تنوع بیشتری داشته باشد. آیا این امر می تواند نشان دهنده فرا رسیدن زمان حذف کنکور در یکی دو سال آینده باشد؟

قبولی در رشته های پر طرفدار کنکور

تا زمانی که سیستم کارامدتری برای گزینش بهترین ها وجود نداشته باشد، عملا نمی توان کنکور را حذف کرد. در کنکور سراسری 98 رقابت بین رشته های پر طرفدار کنکور همچنان فشرده بود.

رشته هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی داروسازی،پرستاری، فیزیوتراپی، بینایی سنجی و شنوایی سنجی در گروه آزمایشی تجربی بیشترین تقاضا را داشتند. اگر زمان حذف کنکور فرا رسیده باشد، چگونه می توان در این رشته ها بهترین ها را انتخاب کرد؟

در گروه آزمایشی ریاضی و انسانی نیز رقابت در رشته های پر طرفدار و به خصوص دانشگاه های برتر است. در واقع بسیاری از داوطلبان مایل هستند تا در دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه تهران در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. به نظر می رسد با وجود متقاضیان زیاد رشته محل های با کیفیت در رشته های فنی مهندسی و همچنین تعداد کم دانشگاه های برتر با درجه علمی بالا ، هنوز زمان زیادی تا حذف کنکور باقی مانده باشد.

حداقل تا زمانی که راه حل منطقی برای سنجش توان علمی و گزینش داوطلبان ورود به دانشگاه ها پیدا نشود، کنکور به قوت خویش باقی است و نمرات کتبی امتحانات نهایی سال دوازدهم به تنهایی نمی تواند ملاک مناسبی برای تشخیص وضعیت علمی داوطلبان کنکور از یکدیگر باشد فلذا اعمال تاثیر مستقیم معدل در کنکور ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز تا حد قابل توجهی دور از ذهن است .

اعلام زمان حذف کنکور و گزینش بر اساس معدل

یک پیشنهاد منطقی برای حذف کنکور این است که سنجش بر اساس معدل انجام شود. این امر می تواند در برخی موارد راه گشا باشد اما در رشته های پر طرفدار کنکور هنوز چالش بین انتخاب بهترین ها وجود دارد. اگر ملاک برتری دانش آموزان را معدل دیپلم و یا دو سال آخر قرار دهیم می توان زمان حذف کنکور را پیش بینی کرد.

با نگاهی به آمارهای اعلام شده برای مثال در رشته پزشکی تعداد 5000 نفر پذیرفته شده اند. این تعداد با احتساب قبولی ها در دوره های روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل بوده است.

این در حالی است که همه داوطلبان رشته تجربی حداقل یک کد رشته- دانشگاه محل تحصیل را به پزشکی اختصاص داده اند. از طرفی تعداد دانش آموزانی که دارای معدل 20 و یا نزدیک به 20 هستند، چند برابر بیشتر از تعداد ظرفیت پذیرفته شدگان پزشکی کشور است.

با فرض اینکه زمان حذف کنکور سال 1401 باشد، چگونه می توان از بین ده ها هزار نفر دارای معدل نزدیک به 20 تنها 5000 نفر را برای تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کرد؟

قانون حذف کنکور به تصویب رسید

سال 1386 قانون حذف کنکور به تصویب رسید و زمان اجرای آن به اولین سال برنامه پنجم توسعه موکول شد. طبق اعلام مسئولان سازمان سنجش، این قانون شامل رشته های پر طرفدار کنکور نخواهد شد.

همانطور که می دانید هنوز این قانون اجرایی نشده و به نظر می رسد امکان اجرای آن ب این زودی ها وجود نداشته باشد. آنچه مسلم است تغییراتی در نحوه گزینیش داده شده که یکی از اثرگذارترین تغییرات مربوط به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور است.

رقابت برای ورود به دانشگاه های خاص

زمان حذف کنکور هنوز فرا نرسیده است ولی در بسیاری از رشته ها می توان بدون کنکور وارد دانشگاه شد. در حال حاضر رقابت تنها در رشته های خاص و دانشگاه های خاص است.

در واقع دانش آموزان مستعد و داوطلبانی که می خواهند آینده شغلی بهتر و جایگاه اجتماعی مناسب تری را کسب کنند، باید از سد کنکور بگذرند. رقابت برای ورود در دانشگاه های برتر کشور، بسیار فشرده تر شده است و تنها دارا بودن معدل بالا نمی تواند ضامن قبولی باشد.

تا زمان حذف کنکور راه زیادی باقی مانده است. یکسان سازی نظام آموزشی، برخورداری از شرایط تحصیلی یکسان در همه مدارس و … برخی از موانع موجود در حذف کنکور است.

پس اگر قصد مطالعه برای کنکور 1400 را نیز دارید و هدف شما رتبه برتر شدن در کنکور است مطالعه با کیفیت و برنامه ریزی کنکور اصولی را جدی بگیرید.


تاثیر معدل در کنکور 1400 مثبت یا قطعی؟

هر سال ده هزار نفر در گروه آزمایشی تجربی معدل کتبی بالای 19 و نزدیک به 20 دارند و توقع تاثیر معدل در کنکور 1400 را دارند و عده ای با معدل کم که نگران تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند؛ اما اگر تاثیر معدل به صورت مثبت باشد هم گروه معدل بالا راضی خواهند بود و هم گروه معدل پایین از تاثیر منفی متضرر نشده‌اند و هر دو دسته را راضی نگه خواهد داشت. قرار بود تاثیر معدل در سال 98 به صورت 30 درصد قطعی باشد که مورد اعتراض واقع شد. اعتراض نتیجه داد و در نهایت تاثیر معدل به صورت 30 درصد مثبت اعمال شد که احتمالا این روند در سال 99 و کنکور 1400 نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر شما از آن دسته معدل داغون هایی هستید که حتی نمی‌توانید با سوابق تحصیلی در پذیرش بدون آزمون شرکت کنید و با امید و تلاش فراوان سعی در جبران با شرکت در آزمون سراسری را دارید تاثیر منفی معدل ممکن است حاصل زحمات شما را خنثی کند؛ بنابراین سعی کنید از حق اعتراض خود غافل نشوید که حتما تاثیر گذار خواهد بود.

داوطلبانی که معدل داغونی دارند؛ چیکار کنند؟

از این رو، پیشنهاد می‌کنیم ترمیم معدل را هم فراموش نکنید؛ شما که برای کنکور خود را آماده کرده‌اید پس سعی کنید با یک تیر دو نشان بزنید و با آمادگی که کسب کردید برای ترمیم معدل خود اقدام کنید در این صورت دیگر نگران تاثیر قطعی معدل در کنکور نخواهید بود و هم سابقه درخشان‌تری را در کارنامه خود ثبت کرده‌اید که باعث افزایش اعتماد به نفس شماست.

ظرفیت پذیرش در کنکور 1400 چگونه خواهد بود؟

شاید این سوال در ذهن شما داوطلب گرامی شکل گرفته است که ظرفیت پذیرش نظام قدیم بیشتر خواهد بود یا نظام جدید؟ باید بدانید ظرفیت پذیرش هیچ فرقی نمی‌کند و اصلا درصدبندی نیست. از این بابت نگرانی به خود راه ندهید!

رتبه‌های برتر کنکور می‌توانند از نظام قدیم و یا نظام جدید باشند زیرا هیچ درصد بندی برای ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید صورت نگرفته و کاملا حالت رقابتی خواهد داشت، عادلانه‌ترین حالت ممکن!
مافیای کنکور مانع حذف کنکورند یا دولتمردان!

اینکه مافیای کنکور مانع حذف کنکور هستند، باور نکنید! مافیای کنکوری وجود ندارد!

همانگونه که دولتمردان در دولت گذشته توانستند شرط قبولی با آزمون برای بسیاری از رشته‌ها را بردارند و کنکور برای بسیاری از دانشگاه‌ها از‌جمله پیام‌نور و غیر‌انتفاعی در بسیاری از رشته‌ها حذف شد و مافیایی وجود نداشت که مانع حذف کنکور از این رشته‌ها شود؛ به طوری که در حال حاضر 85 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق پذیرش بدون آزمون تکمیل می‌شود! و تلاش موسسه های انتشاراتی و فرهنگی هم به جای کنکور روی کتاب های کمک درسی در دانشگاه ها متمرکز شد!

تمام سعی موسسه‌های کنکوری که بر اساس نیاز شما شکل می‌گیرد برای این است که کمک کنند تو داوطلب عزیز به آرزوهای خود دست پیدا کنی و راه را برای تحقق آرزوهای تو فراهم کنند!

یک تحلیل ساده: آیا می‌شود که شرکت‌هایی که در کار تولید و پخش فرآورده‌های غذایی هستند حذف شوند؟ تا انسان به تغذیه نیاز دارد، این شرکت‌ها در راستای برآوردن نیاز شما فعالیت می‌کنند! آیا محصولات غذایی متنوع با طعم‌های مختلف متناسب با ذائقه‌های مختلف صرفا جهت سود بیشتر و منتفع شدن است یا برآوردن نیاز شما!

ممکن است با توجه به تغییر ذائقه و نیاز شما آنها نیز دستخوش تغییر و تحول شوند تا با نیاز شما خود را مطابقت دهند! آنچنان که با تغییر نظام آموزشی به (6-3-3) و تغییر محتوای کتاب درسی موسسه‌های کنکوری سریعا پکیج‌های آموزشی متناسب با نیاز شما داوطلبان عزیز را روانه بازار کردند و این سرعت در تغییر و وفق دادن با نیاز داوطلب قابل تحسین است!

لااقل اگر از تلاشگران خستگی ناپذیر عرصه فرهنگی تشکر نمی‌شود دیگر نام مافیا را بر آنها نهادن و توپ را در زمین آنها انداختن واقعا بی انصافی است!

آیا قیف کنکور پزشکی واژگون می‌شود؟!

در ایران برای ورود به رشته پزشکی باید از دهانه باریک قیف کنکور وارد شوید ولی از آن سو راحت خارج می‌شوید‌، هیچ دانشجوی رشته پزشکی نیست که موفق به اخذ مدرک پزشکی نشده باشد اما در برخی کشورها دقیقا عکس ایران است. برای ورود به رشته پزشکی از دهانه پهن قیف وارد می‌شوند اما خروجی دانشگاه رشته پزشکی مانند گذشتن از دهانه باریک قیف با آزمون همراه است!

وقتی ظرفیت کل رشته پزشکی در تمامی دوره‌های روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل جمعا حدود 5000 نفر بیشتر نیست اما سالانه بیش از پانصد هزار نفربرای کسب رتبه برتر و قبولی در رشته تاپ پزشکی به رقابت می پردازند یعنی فقط یک درصد امکان قبولی و خارج شدن از آزمون دشوار کنکور و دهانه بسیار باریک این قیف را خواهند داشت!

برعکس در دانشگاه‌های معروف دنیا در رشته پزشکی داوطلبان بدون هیچ آزمونی و بسیار آسان پذیرش می‌شوند اما پس از خواندن چهار سال درس تئوری رشته پزشکی، آزمونی همانند کنکور برگزار می‌شود که در آن آزمون فقط کسانی به مرحله بعد و پزشک شدن دست خواهند یافت که بتوانند حداقل نمره 80 از 100را کسب نمایند!
یادداشت: اینکه آیا مزیت این الگوی وارونه آنقدر بیشتر از معایب کنکور در این رشته است که بتوان برای ورودی در رشته پزشکی از این الگو استفاده کرد، نیاز به نظر کارشناسی شده دارد.

اما آنچه مسلم است حتی اگر کنکوری نباشد و به تعداد داوطلبان امکان پذیرش وجود داشته باشد به نظر شما آیا صحیح است به همه مجوز طبابت و اجازه کار داده شود؟ آیا نیاز به تست تعهد و اخلاق در این رشته که با جان انسان‌ها سرو‌کار دارد نیست؟! بنابراین سخت‌گیری در خروجی دانشگاه‌های رشته پزشکی به نظر منطقی‌تر است؛ آیا صرف داشتن هوش بالا و گذشتن از سد کنکور کافی است و می‌تواند تضمین و تعهد اخلاقی برای یک داروساز ایجاد کند که از علم و تخصصش در راه نا صحیح لابراتوار مواد استفاده نکند؟!
احتمال اینکه در کنکور 1400 قیف ورودی کنکور رشته پزشکی وارونه شود، زیاد نیست با اینکه سرو ته کردن این قیف در ایران شرایط خاص خودش را می‌طلبد. که در تلویزیون هم در این مورد بحث‌هایی شده است و دکتر مجید حسینی یکی از طرفداران افزایش ظرفیت قبولی کنکور بودو به خوبی از این موضعی که داشت، دفاع کرد.

اما امکان ارائه دروس تئوری چهار ساله نیاز به امکانات خاصی ندارد و حتی دانشگاه پیام نور هم راحت می‌تواند پذیرش داشته باشد کما‌اینکه در سالیان اخیر سهم عمده‌ای در بالا‌بردن سهمیه پذیرش خصوصا در رشته های بدون آزمون داشته است!

در بحث اشتغال هم مگر برای همین پنج هزار نفر ظرفیت پذیرش شده، اشتغال به کارشان تضمین شده است که برای ظرفیت بالاتر نباشد؟ مگر برای رشته‌های تاپ مهندسی پیام نور برای تمامی فارغ التحصیلان فکر اشتغال شده بود که بدون کنکور پذیرش شد؟ از آنجا که حدود نیمی از متقاضیان پزشکی خانم‌ها هستند و در صورتی که نتوانند در آزمون 80 از 100 موفق شوند، چیزی را ازدست نمی‌دهند.

از طرفی همه علاقه‌مندان امکان اینکه خود را بیازمایند و دانشجوی رشته پزشکی شوند را خواهند داشت و اصلا فشاری روانی که الان برای ورود به این رشته روی داوطلبان است کاملا برداشته خواهد شد! و به جای اینکه چهار سال از عمر خود را صرف خواندن دروس تکراری دبیرستان و تکنیک‌های تست زنی پشت کنکوری کنند پایه تئوری علم پزشکی را آموخته‌اند کاش دولتمردان کمی بیشتر به فکر این همه متقاضی معدل بالا برای رشته پزشکی می‌بودند! حیف علاقه و استعداد ایرانی است که در پشت سدی به نام کنکور رنگ ببازد!
اگر سعی کنید در رشته‌ای دیگری غیر از پزشکی به تحصیل بپردازید به مراتب بهتر از ماندن پشت سد کنکور است تا به انتظار معجزه یا شانسی برای باز شدن این سد باشید!

تنها رشته پزشکی است که جایگزین مناسب برای تفکیک دانش آموزان برتر به جز کنکور ندارد چرا که هزاران نفر معدل 20 و نزدیک 20 دارند که نمی‌شود صرفا بر اساس سوابق تحصیلی این داوطلبان را برای ورود به رشته پزشکی تفکیک کرد که البته به دلیل اینکه رشته پزشکی جز تخصص، نیاز به تعهد نیز دارد باید راه کار بهتری اندیشیده شود!


در صورتی که برای شروع به موقع و قبل از سال دوازدهم برای کنکور ۱۴۰۰ را دارید و نیاز به یک همراه و مشاور با تجربه را دارید می توانید  همین امروز با تیم دانشجویان کنکور تجربی مرکز مشاور گروپ تماس بگیرید .

4.3/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه حذف کنکور سال 1401 | آیا کنکور در سال 1401 حذف می شود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. amir

    چون طرف میره دانشگاه بعد پشیمون میشه میاد دوباره کنور بده اونم چی میره یک کتاب زیست میخره میشینه میخونه و میاد تو کنکور ما شرکت میکنه. گناه ما چیه؟

    پاسخ
  2. zhra

    نظام قدیمم، سردرگم و داغون.
    چرا باید کنکور ۱۴۰۰ واس نظام جدیدا باشه؟ میدونید چقد برامون هزینه داره؟ دوباره دی وی دی هایی با قیمت هنگف، کتاب جدید و گرون، ازمون، مشاور.
    کسی صدای ما نظام قدیمیارو میشنوه؟
    حمایت کنید

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403