چگونه تست شک دار را درست بزنیم؟ ریشه‌یابی تست‌های شک‌دار

تست شکی

جهت مشاوره در زمینه چگونه تست شک دار را درست بزنیم؟ ریشه‌یابی تست‌های شک‌دار

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تست شکی , یکی از مشکلاتی که بعضی از دانش‌‌آموزان حین آزمون یا تمرینات تستی با آن مواجه می‌‌شوند تست‌های شک‌دار است. می‌خواهیم بدانیم تست شک‌دار چگونه ایجاد شده و راهکار آن چیست.

تست شکی



تست شکی : اول آن‌که می‌دانیم تست زدن بلافاصله پس از مطالعه و بدون تمرین و مرور ، کار اشتباهی است و یکی از علل ایجاد این نوع مشکل، حین حل تست، همین موضوع است.

تست شکی : یک مبحث پس از مطالعه‌ی اولیه لازم است مجدداً دوره شود، تمرینات تشریحی یا به زبان دیگر تست‌های آموزشی تمرین شود و سپس به سراغ مرحله‌ی نهایی یعنی تست‌های استاندارد و زمان‌دار رفت.

تست شکی :  علت دوم تست‌های شک‌دار معمولاً حواس‌پرتی داوطلب حین حل تست است یا این‌که به دلیل سرعت بالا یا نگرانی حین خواندن صورت سؤال، نکته یا کلمه‌ی خاصی را جا گذاشته یا اشتباه متوجه می‌شود و در حل تست به دو گزینه‌ی درست برمی‌خورد و توانایی پاسخ‌گویی را ندارد.این مشکل معمولاً در سؤالات زیست‌شناسی و برخی مسائل چندمرحله‌ای فیزیک بیش‌تر دیده می‌شود.

تست شکی :  علت سوم شک‌دار شدن یک تست عدم بررسی تست‌های نادرست قبلی و تحلیل آزمون‌هاست. بدون شک اگر داوطلبی از اشتباهات خود در تست‌های یک مبحث درس گرفته و یادگیری خود را تکمیل کند در دام مشابه در سؤال دیگری نخواهد افتاد و با موفقیت پاسخ تست را تعیین خواهد کرد.

تست شکی :  گروه دیگری از دانش‌آموزان هستند که علت تست‌های شک‌دار آن‌ها انتخاب منابع نامناسب است که در آن‌ها توضیحات اضافه و گاهی نادرست و خارج از کتاب درسی گنجانده شده و داوطلب در حل تست‌های استاندارد و آزمون‌ها بین مطلب کتاب درسی و منبع نامناسب دچار شک می‌شود.

تست شکی :  درمجموع برای آمادگی بهتر و بیش‌تر در حل تست‌ها توجه به کارنامه‌‌ی بازیابی آزمون‌ها و تحلیل درس به درس آزمون، حل تعداد مناسب تست از مباحث سخت کتاب درسی و هم‌چنین انتخاب منابع درست، نکات حائز اهمیت در دست‌یابی به موفقیت هستند.

تست های شکی به علت بی دقتی یا عدم تسلط ⁉️


تست شکی : برخی از دانش‌آموزان بعد از آزمون تمام یا حداکثر اشتباهات خود را نتیجه‌ی بی‌دقتی در جلسه‌ی آزمون می‌دانند، در صورتی که داشتن اشتباه در آزمون می‌تواند دلایل دیگری داشته باشد: مثل نداشتن مطالعه‌ی کافی، نداشتن تمرین‌های تشریحی، مرور نکردن با روش تست‌زنی استاندارد یا بازیابی نکردن.

تا خود را به چالش نکشیده‌اید به دلیل بی‌دقتی فکر نکنید؛ زیرا عواملی که گفته ‌شد می‌توانند سبب اختلال در آزمون‌ شما شوند. سعی کنید ابتدا روش‌های خود را کشف کرده و بعد علت‌هایت شکست را پیدا کنید.

دلیل همه‌ی آزمون‌هایی که نتیجه‌ی دلخواه خود را نداشتید فقط بی‌دقتی نیست.

ساعت مطالعه مناسب

١- ساعت مطالعه مناسب به هدف شما در ازمون سراسرى بستگی دارد.

در صورتیکه هدف شما قبولی در كدرشته هاى پرطرفدار است، بايد بيشترين زمان ممكن در روز را به مطالعه اختصاص دهيد و حداکثر تلاش خود را انجام دهید.

٢- اگر ٨ ساعت به خواب و ٤ ساعت به كارهاى متفرقه (استراحت هاى ميان مطالعه ، وعده هاى غذايى و …) اختصاص دهيد، بايد ١٠ تا ١٢ ساعت در روز را به مطالعه بپردازید.
سعی کنید ساعت مطالعه خود را ثبت و آن را به صورت تدريجی افزايش دهيد.

٣- برای اینکار مطالعه حجمی زمانی داشته باشید.

مطالعه حجمی و زمانی یعنی این که در واحد درس مورد نظر خود میزان صفحات وتعداد تست خود را مشخص کرده و سعی کنید مطابق همین هدف جلو بروید و پس از هربار مطالعه سعی کنید کمی این مقدار را افزایش دهید.براي مثال در درس دینی مشخص كنيد ١ درس را در مدت ١:٣٠ ساعت خواهيد خواند.
در هر واحد تعداد تست و صفحات را بشمارید و سعی کنید هربار این تعداد را کمی افزایش دهید.
براي مثال اگر در درس دینی ٦ صفحه را در ١:٣٠ ساعت مطالعه مي كنيد، در واحد بعدي مطالعه هدف گذاري شما بايد مطالعه ٧ صفحه در همين مدت زمان باشد.

۴- به دلیل اینکه داشتن تنوع مطالعاتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در آزمون سراسری است، روزانه بین ۴ تا ۶ درس را مطالعه کنید و پیشنهاد می شود حداکثر دو درس از یک جنس را به صورت متوالی مطالعه نمایید.

۵- مطابق با برنامه درس بخوانید زیرا یک برنامه مسنجم و متعادل به شما کمک می کند تا از شیوه درس خواندن خود مطمئن شده و با اشتیاق بیشتری ساعت مطالعه خود را بالا ببرید.

بنابراین مطابق یک برنامه دقیق و منسجم پیش روی کنید و سعی کنید هر روز میزان کمی نسبت به روز قبل پیشرفت کرده تا در به ساعت مطالعه مناسب خود دست پیدا کنید و در آزمون سراسری به موفقیت دست پیدا کنید.


مراحل یادگیری مفهومی

قدم اول

تست شکی : هنگام مطالعه ابتدا به این نکته توجه کنید که چه چیزی را می‌خواهید یاد بگیرید. تیترها و سرفصل‌ها را کامل بخوانید و آن‌ها را به صورت سؤال درآورید تا هنگام مطالعه با پاسخ به آن سؤال‌ها به میزان تسلط خود بر مطالب آن درس پی ببرید. زمانی که نقشه‌ی یک فصل از یک درس در ذهنتان نقش ببندد متوجه می‌شوید چه چیزی را باید یاد بگیرید. در ابتدای هر فصل مشخص شده است که چه مباحثی را باید بخوانید و این موضوع شما را به هدف اول مطالعه می‌رساند.

قدم دوم

 تست شکی : هنگامی که تا حدودی با سرفصل‌ها و تیترها آشنا شدید باید بین مطالبی که از قبل بلد هستید و مطالب جدید ارتباط برقرار کنید. برای یاد گرفتن یک مطلب جدید باید بدانید که نیاز است چه مباحثی را به عنوان پیش‌نیاز بلد باشید و قبل از شروع به مطالعه، آن‎ها را مرور کنید.

قدم سوم

تست شکی : قدم بعدی، مطالعه‌ی عمیق مطالب و درک کامل مباحث است. در این مرحله مباحث را دقیق مطالعه می‌کنید. به شکل‌ها، نمودارها و مثال‌های کتاب توجه می‌کنید و هنگام خواندن، نکته‌های مهم در هر پاراگراف را مشخص می‌کنید. وقتی مطلبی را از هر درس می‌خوانید برای آن مثال بزنید؛ مثال‌هایی که تأیید‌کننده‌ی آن مفهوم و مطلب باشند. اگر مثال‌ها، از کارهایی باشند که در زندگی روزمره به کار می‌برید بهتر در ذهن می‌مانند. مطالب و مفاهیمی را که انتزاعی هستند و قابل مشاهده نیستند در ذهن خود تصویرسازی کنید. با ربط مطالب به یک تصویر ذهنی که می‌تواند خیالی یا خنده‌دار باشد، سرعت یادآوری آن افزایش می‌یابد.

قدم چهارم

تست شکی : تمرین حل کردن این امکان را به شما می‌دهد تا بر مطالب خوانده‌شده تسلط بیش‌تری پیدا کنید. در این صورت به نقاط ضعف و قوت پی می‌برید. تمرین‌های پاسخ‌دار همیشه این امکان را به شما می‌دهد که بعد از مطالعه به میزان یادگیری خود پی ببرید و با مراجعه به پاسخ سؤال‌ها یک بار دیگر مطالب را مرور کنید. تمرین‌های بی‌پاسخ این امکان را به شما می‌دهد که برای پیدا کردن جواب درست تلاش بیش‌تری کنید و با سؤالات درگیرتر خواهید شد. وقتی اسم چیزی یا مطلبی را به یاد نمی‌آورید دچار مشکل می‌شوید و تمام روز به آن فکر می‌کنید و تا به خاطر نیاورید از تلاش دست برنمی‌دارید؛ اما زمانی که به یاد آوردید، آن مطلب برای همیشه در ذهنتان باقی می‌ماند. تمرین‌های بی‌پاسخ را اگر با همین تلاش انجام دهید بیش‌تر در ذهنتان می‌ماند؛ زیرا برای حل آن‌ها تلاش بسیار زیادی می‌کنید.

قدم پنجم

تست شکی : خلاصه‌نویسی مهم‌ترین مرحله‌ی مطالعه‌ی مفهومی است و کمک می‌کند تا در زمان محدود، دوره کردن درس راحت‌تر شود. خواندن یک مطلب به شما این امکان را می‌دهد تا مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌مدت شما قرار گیرد. برای انتقال مطالب به حافظه‌ی بلندمدت باید بارها و بارها مطلب دوره شود. با توجه به این امر که ممکن است زمان کافی برای مطالعه‌ی تمام مطالب درسی نباشد، خلاصه‌های کم‌حجم شامل نکات مهم امکان مرور سریع را به شما می‌دهد.

در خلاصه‌های خود از نمودار و نقشه‌ی ذهنی از مطالب استفاده کنید. هیچ‌ گاه همه‌ی مطالب را در خلاصه‌های خود یادداشت نکنید و فقط نکات مهم را بنویسید.

قدم ششم

 تست شکی : مرور کردن بهترین روش برای تثبیت مطالب در حافظه است. هر چه میزان مرور بیش‌تر باشد مطالب در حافظه‌ی بلندمدت ثبات بیش‌تری پیدا می‌کند. برای مرور کردن سریع می‌توانید از خلاصه‌های خود استفاده کنید.

موقع حل تست ها، سوال ها رو دونه دونه جواباشو چک کنم یا باهم؟ نمیشه فقط جواب آخر رو کنترل کنیم و راه حل رو نبینیم ؟

پاسخ :

١- یک به یک یا حداکثر در بازه های پنج تایی تست حل کنید. زیرا در صورتیکه تعداد تست های بالایی را بدون کنترل کردن پاسخ دهید، ممکن است یک اشتباه در تمام سوالات تکرار شود ولی در صورتیکه یک به یک تا نهایتا در بازه های پنج تایی سوالات را کنترل نمایید سریعتر می توانید اشکالات خود را پیدا کرده و با حل تست های بیشتر آن ها را اصلاح نمایید.

٢- پاسخنامه تشریحی حتما باید مطالعه شود زیرا ممکن است شما با راه حل تصادفی به جواب رسیده باشید و در این صورت می توانید این مسئله را متوجه شده و در تست های بعدی جلوی آن را بگیرید.

٣- همچنین ممکن است در پاسحنامه راه حل جدیدی باشد که از راه حل شما آسان تر بوده و شما می توانید این راه حل را وارد خلاصه نویسی های خود کرده و با تکرار آن در تست های دیگر آن را فرا بگیرید.

٤- دیدن پاسخ نهایی کافی نیست، شما باید با مشاهده پاسخنامه مشکلات خود را پیدا کرده و یادگیری خود را تکمیل نمایید.

بنابراین حتما پاسخنامه تشریحی را مطالعه کرده تا بتوانید سریعا اشتباهات خود را اصلاح کرده و یادگیری خود را تکمیل نمایید

چرا درس ها را فراموش میکنیم⁉️

۱۲ روش اصولی و استاندارد بین المللی برای رهایی از فراموشی

سعی کن بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنت ارتباط برقرار کنی تا فراموشی آن‌ها کمتر شود.

فرآیند درس خواندن شامل چند بخش اصلی است و مطالعه به تنهایی نمی تواند به یادگیری کامل و به خاطر آوردن مطالب منجر شود. در این نوشته ابتدا به گام های اساسی مطالعه و سپس به چند روش برای مبارزه با فراموشی مطالب اشاره می کنیم.

به پیش نیhttps://moshavergroup.com/%d8%b8%d8%b1%d9%81%db%8c%d8%aa-13-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%81%d8%b1%db%8c-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c-97/h2از منابعی که می خوانی توجه کن

اگر مطالب پیش زمینه اصلی را یاد نگرفته باشی حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنی باز هم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد
مثلا در درس عربی تا صرف فعل را یاد نگرفته باشی، نمی توانی فعل ماضی و مضارع بسازی .پس قبل از یادگیری درس حتما سعی کن ضعف خود را در مطالب قبلی مرتبط از بین ببری.

قبل از ورود به کلاس و شروع درس، حتما به پیش خوانی درس جدید اقدام کن تا با پیش زمینه فکری با درس جدید رو به رو شوی.

سعی کن مطالب درسی را سر کلاس یاد بگیری
در کلاس حضور فعال داشته باش.سوال بپرس و تا درس را نفهمیده ای از کلاس خارج نشو.

تمرین زیاد حل کن
تمرین باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغزت خواهد شد .

 
مرور مطالب کلید ❌رفع فراموشی❌ است
هر شب در برنامه درسی خود مطالب را مرور کن.

سعی کن بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنت ارتباط برقرار کنی تا فراموشی آن‌ها کمتر شود.

مطالب یاد گرفته شده را دوباره در نقش معلم تدریس کن
این تدریس می تواند برای یک دوست یا شاگردان فرضی باشد.

سعی کن در زمان یادگیری مطلب تمرکز کامل داشته باشی و عوامل مخل تمرکز را به حداقل برسانی .

خلاصه برداری و یادداشت برداری حین مطالعه به رفع فراموشی کمک می کند .

تحقیقات نشان داده است روش سوال گذاری در ابتدای مطالعه نیز به یاد آوری مطلب کمک خواهد کرد

اضطراب، عجله و شتاب در یادگیری مطلب باعث فراموشی آن ها می شود

همچنین به یاد داشته باش که اگر مطلبی را یاد گرفتی، یک روز بعد، ۱۰ روز بعد، یک ماه بعد و ۴ماه بعد باید آن را مرور کنی، تا آن مطلب یک سال در حافظه ات تثبیت شود.

مشاوره تلفنی مشاور گروپ
مشاوره دهنده کاملا تخصصی و پاسخگوی حرفه ای به پرسش ها و اشکالات شما
برای تماس با مشاوران تحصیلی ما با شماره زیر
9099071613
تماس حاصل نمایید.
همه روزه از ساعت 8 صبح تا 12 شب
حتی ایام تعطیل

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه چگونه تست شک دار را درست بزنیم؟ ریشه‌یابی تست‌های شک‌دار

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403