راه های تست زنی صحیح درس فیزیک در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

تست زنی صحیح

جهت مشاوره در زمینه راه های تست زنی صحیح درس فیزیک در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مطلب به راه های تست زنی صحیح درس فیزیک در کنکور علوم ریاضی ۹۷ می پردازیم. روش های صحیح مطالعه درس فیزیک در کنکور سال 97 را باهم مرور خواهیم نمود.

این مطلب بصورت پیوسته برای کاربران به نمایش درخواهد آمد. این مقاله ی آموزشی قسمت دوم سری مقالات روش های صحیح مطالعات می باشد. شما می توانید قسمت اول را در لینک زیر مطالعه فرمایید.

راه های مطالعه صحیح درس ریاضی در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

تست زنی صحیح

در آزمون ۹۷ برای داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی و فنی، بعد از درس ریاضی، درس فیزیک هم نقش کلیدی بازی می‌کند چراکه ضریب ۳ دارد. چند صد نفر اول کنکور در آزمون، معمولاً فیزیک را بالای ۸۰ می‌زنند. فهم خوب فیزیک هم برای حل مسائل فیزیک مثل دروس ریاضی، اهمیت دارد. معمولاً کسانی که فیزیک را خوب یاد می‌گیرند و در آزمون، نمره بالایی کسب می‌کنند، سواد ریاضیاتی و تحلیل و قدرت تجسم ذهنی خوبی دارند.

تفاوت سوال های فیزیک و سوالات ریاضی

تفاوت سؤالات فیزیک با ریاضی این هست که در این درس، سؤالات کاربردی‌تر و در شرایط واقعی مطرح می‌شود و مباحث ریاضی محض در اختیار داوطلب نیست. بنابراین، کاربرد ریاضیات را در فیزیک می‌توان مشاهده کرد. اما به‌هرحال، در بخش فیزیک آزمون ۹۷ نیز شما وقت خیلی کمی برای پاسخ به سؤالات فیزیک دارید. بنابراین رسیدن به ذهنیت طراح سؤالات بخش فیزیک آزمون ۹۷ اهمیت دارد. شما باید به این توانایی برسید که از نوع نگاه طراح سؤال فیزیک، به سؤال و گزینه‌های ۴ گانه نگاه کنید و بتوانید گزینه‌های نادرست را از دستور کار خارج و برای رسیدن به گزینه صحیح، بررسی‌های لازم را انجام دهید.

داوطلبان رشته ی ریاضی فیزیک بخوانند

همان‌طور که میدانید، فیزیک یکی از علوم پایه مهم در رشته‌های مختلف فنی و مهندسی و تجربی بوده و فهم خوب آن، نه‌تنها سبب شناخت خوب خلقت و طبیعت، بلکه قدرت تحلیل ما از مسائل مختلف زندگی را افزایش می‌دهد. چراکه خیلی از چیزهایی که ما در زندگی با آن روبرو هستیم× با مقوله فیزیک در ارتباط است. پس، بیش از معلم خوب، مشاور خوب،‌کتاب تست زنی صحیح فیزیک خوب و امثالهم، درک خوب مفاهیم فیزیک اهمیت دارد. فهم فیزیک برخلاف تصور عموم، سخت نیست. نیاز به بردباری و مطالعه صبورانه باپشتکار دارد. چراکه فیزیک، تاریخ نیست که بتوانید اسامی و زمان‌ها و اتفاقات را حفظ کنید و به سؤالات سریع پاسخ دهید.

چگونه باید فیزیک را درست خواند؟

فیزیک را باید حس کرد. باید درک کرد. شما همین‌الان که مشغول مطالعه این متون هستید، عوالم عالم فیزیک خلقت بر زندگی شما تأثیر گذاشته است. چرا؟ چون با شتاب جاذبه ۹.۸ متر بر مجذور ثانیه روی صندلی نشسته‌اید. وگرنه در فضا، معلق بودید! اینکه دمای اتاق شما با بیرون متفاوت است و شرایط متعارف برای مطالعه این متون دارید به این خاطر است که فیزیک به شما یاد داده است که چگونه دمای محیط را کنترل کنید. همه این‌ها ساده است. اما فهم آن، اهمیت دارد. فهم درست، سبب فهم ارتباط معناداری می‌شود که بین پدیده‌های فیزیکی در زندگی ما جریان دارد. این فهم سبب می‌شود تا درک بهتری از سؤالات فیزیک داشته و برای حل آن، مشتاقان و عاشقانه تلاش کنید. بهترین فیزیکدان‌های روزگار، عاشقان علم بوده‌اند. چراکه ارزش و جایگاه آن را فهمیده و برای فهم بهتر، زمان‌ها و حتی عمر خود را صرف کرده‌اند.

چگونه تست زنی صحیح را بیاموزیم؟

حتماً شنیده‌اید که در فلان کلاس آموزش فیزیک که برترین دبیران آموزش فیزیک تدریس می‌کردند، یک یا چند نفر توانسته‌اند درصد بالایی در آزمون بزنند. خوب! مفاهیم که یکی و روش تدریس یکی و منابع نیز در اختیار همه دانش آموزان بوده است. پس چطور است که یک یا چند نفر توانسته‌اند به اکثر سؤالات پاسخ صحیح بدهند؟ خوب پاسخ یکی است: فهم خوب فیزیک! برای درصد بالا در آزمون، فهم خوب مفاهیم فیزیک و تلاش برای تست زنی صحیح در شرایط آزمون بسیار اهمیت دارد.

در بررسی یک پرسش فیزیک در آزمون ۹۷، معمولاً چند روش وجود دارد:

  • یا سؤال به‌صورت تعریفی است و شما باید با اسامی و عناوین و تعاریف، سؤال را پاسخ دهید.
  • یا سؤال به‌گونه‌ای است که باید از فرمول‌هایی که حفظ کرده‌اید، پارامترهایی که در سؤال هست را در فرمول قرار دارد و گزینه صحیح را انتخاب کنید.
  • یک‌وقت، فرمول را بلد هستید، مجهولات هم مشخص است. اما شما با یک مجهول مواجه نیستید. بلکه با بیش از ۱ مجهول سروکار دارید که رسیدن شما به گزینه صحیح را با مشکل مواجه می‌کند. درواقع با مجهول اصلی و مجهول فرعی در ارتباط هستیم. گاهی، مجهول فرعی بر اساس دیگر داده‌ها و پارامترهایی که از کاربرد یک فرمول به دست می‌آید، معلوم می‌شوند و شمارا به جواب می‌رسانند. گاهی هم جایگزین فرمول‌های فیزیک در دل همدیگر شمارا به کاهش مجهولات فرعی رسانده و کمک می‌کند تا مجهول اصلی را هم پیدا کنید.
  • گاهی اوقات سؤال فیزیک به‌گونه‌ای است که شما نمی‌دانید کدام فرمول برای حل مسائل نیاز است. معمولاً این سؤالات از سخت‌ترین پرسش‌ها در بخش فیزیک در آزمون هستند. در اینجا شما باید مفهوم را به‌خوبی درک کنید. یعنی اگر مفاهیم فیزیک را به‌خوبی درک نکرده باشید، کلاً نمی‌توانید فرمول خوب را انتخاب و در حل مسائل از آن استفاده کنید. در این حالت، باید از شاخص گذاری مفهومی پارامترها استفاده کنید. یعنی چی؟ یعنی شما باید بتوانید شاخص مفهومی پارامترهایی که در سؤال فیزیک طرح‌شده است را تشخیص داده و از طریق آن به فرمول موردنیاز برسید. درواقع در این حالت، شما فلسفه طرح سؤال را متوجه شده‌اید و از دید طراح سؤال می‌توانید به حل سؤال برسید.

فلسفه ی طرح سوالات در کنکور

گاهی اوقات، فلسفه طرح سؤال این هست که یک یا چند پارامتر را در پشت یک مفهوم واقعی یا فانتزی پنهان کرده و این کاور (استتار) سبب می‌شود که شما در فهم صورت سؤال فیزیک در آزمون با مشکل روبرو شوید. برای چیره شدن بر این مشکل، می‌بایست با تست زدن مکرر مسائل فیزیک و فهم خوب مفاهیم پایه و توانایی در برقراری ارتباط معنادار بین مفاهیم، توانایی خود را در حل مسائل فیزیک همچون روشی که رتبه‌های برتر کنکور انجام می‌دهند، افزایش دهید. فیزیک یعنی هنر کشف روابط بین چند پارامتر و درک اثربخش نتایجی که به ارمغان می‌آورد و توسط آن می‌توان پدیده‌های فیزیکی را توضیح داد.

مطالب تکمیلی

2.2/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه راه های تست زنی صحیح درس فیزیک در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403