ترک تحصیل در متوسطه دوم | ترک تحصیل در دبیرستان

ترک تحصیل در متوسطه دوم Moshavergroup.com

جهت مشاوره در زمینه ترک تحصیل در متوسطه دوم | ترک تحصیل در دبیرستان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ترک تحصیل در متوسطه دوم موضوع اصلی این مقاله است. متاسفانه با توجه به مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نسبت به سال های گذشته تعداد بیشتری از دانش آموزان خواهان ترک تحصیل در دبیرستان هستند. به همین دلیل ما این مقاله مشاور گروپ را به این موضوع اختصاص دادیم تا از عواقب ترک تحصیل، شرایط ترک تحصیل متوسطه دوم و همچنین شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ترک تحصیل در متوسطه دوم

ترک تحصیل در متوسطه دوم متاسفانه یکی از تلخ ترین اتفاقاتی است که به دلایل متعدد برای دانش آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم رخ می دهد. ترک تحصیل در دوره دوم متوسطه عواقب زیادی دارد و تاثیر مستقیمی در آینده فرد خواهد داشت.

شاید این سوال هم برای شما پیش آمده باشد که اصلا ترک تحصیل چیست؟ ترک تحصیل فرآیندی است که در آن سن دانش آموز دوره اول متوسطه به حداقل و حداکثر سن ثبت نام در مدارس رسیده اما در مدرسه دوره اول متوسطه ثبت نام نمی کند، به درخواست خود یا اولیاء ش انصراف از تحصیل انجام دهد، یا مطابق با مقررات آموزشی از تحصیل محروم شده است.

بنابراین دانش آموز دوره متوسطه دوم که در مدرسه ثبت نام نمی کند، یا در کلاس حضور مستمر و موثر نداشته و در امتحانات شرکت نمی کند باید برای ترک تحصیل اقدام نماید.

جدول حداقل و حداکثر سن ثبت نام در مدارس سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲

شرایط ترک تحصیل در متوسطه دوم

شرایط ترک تحصیل در متوسطه دوم را در این بخش از مقاله با هم بررسی می کنیم. در صورتی که دانش آموز دوره دوم متوسطه با عذر موجه در امتحانات شرکت نکند، آن سال برای وی وقفه تحصیلی و در صورت غیر موجه بودن غیبت، منجر به ترک تحصیل در دبیرستان می شود.

توجه داشته باشید که اگر مدت غیبت دانش آموز کمتر از یک ماه باشد تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبت با مدیر مدرسه بوده و مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس برای غیبت های بیش از یک ماه تصمیم گیری بر عهده شورای مدرسه خواهد بود. صورتجلسه دانش آموزان ترک تحصیل به همراه کلیه مدارک و مستندات غیبت های دانش آموز باید در پرونده او ثبت و نگه داری شود.

اگر دانش آموز پایه دهم یازدهم و دوازدهم بدون عذر موجه در فاصله زمانی بین ثبت نام در مدرسه و زمان برگزاری امتحانات نوبت اول مدرسه را ترک کند حتی اگر نمره ارزشیابی مستمر یا تکوینی داشته باشد هم برای او کارنامه با ذکر مراتب تحصیلی (درج ترک تحصیل) صادر شده و جزو سنوات تحصیل او حساب نمی شود و می تواند در سال تحصیلی بعد با رعایت شرایط پایه تحصیلی بعدی ثبت نام و ادامه تحصیل دهد.

بنابراین دانش آموزان پایه دهم که بعد از شرکت در امتحانات نوبت اول اقدام به ترک تحصیل در متوسطه دوم می کنند می توانند در سال تحصیلی بعد با رعایت شرایط پایه تحصیلی بعدی ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.

برای تمام دانش آموزان پایه یازدهم که بعد از امتحانات ترم اول ترک تحصیل می کنند، در تمام درس های نوبت دوم غیبت غیر موجه ثبت شده و کارنامه صادر می شود و این مورد به عنوان مراتب ترک تحصیل در سوابق تحصیلی شان قید و آن سال جزو سنوات تحصیلی محسوب می گردد.

شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل در متوسطه دوم برای این گروه از دانش آموزان و ثبت نام در پایه بعدی منوط به رعایت دروس پیش نیاز و سایر شرایط پایه دوازدهم خواهد بود.

دانش آموزان دوازدهمی که بعد از امتحانات نوبت اول اقدام به ترک تحصیل در متوسطه دوم می کنند، در همه درس های نوبت دوم غایب غیرموجه منظور و اعلام نتیجه شده و در کارنامه صادر شده برای آن ها مراتب ترک تحصیل در سوابق تحصیلی شان قید می شود. همچنین این سال جزو سنوات تحصیلی محسوب می گردد.

دانش آموزان واجد شرایط تحصیل مدارس استعداد درخشان که در سایر مدارس (داخل و خارج) مشغول به تحصیل می شوند با موافقت شورای مدرسه و رعایت شرایط و ضوابط ادامه تحصیل در این مدارس، حداکثر بعد از یک سال، مجاز به ثبت نام مجدد و ادامه تحصیل در مدرسه استعداد درخشان خواهند بود.

شرایط ترک تحصیل در متوسطه دوم Moshavergroup.com

علل ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم

علل ترک تحصیل دانش آموزان متوسطه دوم به موارد متعددی در فرهنگ، اقتصاد، وضعیت آموزشی و … بر می گردد. به عنوان مثال بسیاری از دانش آموزان نوجوان که بی سرپرست یا بد سرپرست هستند و وضعیت مالی خوبی ندارند مجبورند در کنار درس، مشغول به کار باشند و برای گذران زندگی خود و خانواده شان در آمد کسب کنند. اما متاسفانه گاهی مجبور به ترک تحصیل می شوند.

اختلالات روحی یا اختلالات یادگیری و بیش فعالی دانش آموزان هم باعث افت تحصیلی و در موارد شدید، موجب ترک تحصیل در دبیرستان می شود.

گاهی اوقات تلاطم های روحی دوران دبیرستان و گذر از متوسطه دوم به دانشگاه، فشار کنکور سراسری و … مشکلات روحی جدی برای دانش آموزان ایجاد می کند و برخی از نوجوانان کاملا انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می دهند. همانطور که می دانید این موضوع لطمه جدی ای به وضعیت تحصیلی این گروه از دانش آموزان وارد می کند.

علل ترک تحصیل متوسطه اول علل ترک تحصیل متوسطه دوم Moshavergroup.com

یکی دیگر از علل ترک تحصیل در متوسطه دوم مشکلات جسمی دانش آموزان است که آنها را از دیگر دانش آموزان متمایز می کند. گاهی این تمایز باعث می شود تا بچه ها قادر به برقراری ارتباط، دوست یابی و تعامل با یکدیگر نبوده، یا توسط همکلاسی هایشان مورد تمسخر واقع  شده و در نتیجه به افسردگی یا اضطراب اجتماعی دچار شوند که مایل به حضور در مدرسه نباشند.

در بسیاری از مناطق محروم هم با وجود علاقه بسیار زیاد دانش آموزان به ادامه تحصیل و یادگیری، به علت وضعیت نا مناسب مدارس، کمبود امکانات و … مجبور به ترک تحصیل در متوسطه دوم خواهند شد.

عواقب ترک تحصیل در متوسطه دوم

عواقب ترک تحصیل در متوسطه دوم موارد متعددی را در بر می گیرد که در این بخش به برخی از آن ها اشاره می کنیم. اولین و مهم ترین پیامد ترک تحصیل در این دوره این است که دیگر قادر به ادامه تحصیل در دانشگاه نخواهید بود زیرا در این صورت خبری از گرفتن مدرک دیپلم از آموزش و پرورش نیست و کسانیکه مدرک دیپلم نداشته باشند نمی توانند برای ثبت نام کنکور اقدام نمایند.

عواقب ترک تحصیل متوسطه دوم Moshavergroup.com


درس خواندن یا وارد بازار کار شدن؟ همه می دانیم که تحصیلات لزوما موجب شعور اجتماعی یا در آمد بالا نمی شود اما تاثیر تحصیلات بر وجهه اجتماعی شما غیر قابل انکار است و اگر تحصیلات عالیه داشته باشید حتی اعتماد به نفس شما بیشتر خواهد شد.

افسردگی ترک تحصیل یکی دیگر از پیامدهای انصراف از تحصیل در دوره اول متوسطه است. بسیاری از نوجوانان بعد از ترک مدرسه و دور شدن از دوستان خود کم کم به افسردگی دچار خواهند شد و همین مساله بی انگیزه بودن آنها را برای انجام هر کاری در زندگی تقویت می کند.

شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل متوسطه دوم

شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل متوسطه دوم در ادامه ارائه می گردد. همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم دانش آموزان پایه دهم و یازدهم می توانند در سال تحصیلی بعد با رعایت شرایط پایه تحصیلی بعدی، اقدام به ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند. اما دانش آموزان دوازدهم شرایط متفاوتی دارند.

دوازدهمی ها می توانند با رعایت یکی از شرایط زیر ادامه تحصیل دهند:

  • از سال تحصیلی بعد در یکی از مدارس بزرگسالان یا آموزش از راه دور با رعایت ضوابط و مقررات درس بخوانند
  • در نوبت امتحان شهریور و دی همان سال با رعایت ضوابط و مقررات در آزمون درس های مربوطه شرکت کنند و ادامه تحصیل دهند.

برای اطلاع از شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل در متوسطه دوم می توانید با شماره گیری 9099071613 همه روزه از 8 صبح تا 12 شب با مشاوران مجموعه مشاور گروپ در تماس باشید.

آمار ترک تحصیل دانش آموزان

آمار ترک تحصیل دانش آموزان با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌ های مجلس مشخص شد.  بیش از ۹۱۱ هزار دانش‌آموز در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل بازمانده‌اند! بررسی‌ها نشان می‌دهد که پنج استان سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، تهران، خوزستان و آذربایجان غربی دارای بیشترین فراوانی بازماندگان از تحصیل هستند

همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خوزستان، آذربایجان غربی و کرمان نیز به ترتیب دارای بیشترین آمار ترک تحصیل هستند.

دو کلام حرف خودمونی

دوست خوب من که قصد ترک تحصیل در متوسطه دوم رو داری، شاید با خودت بگی اینهمه افراد موفقی که درس نخواندند رو ببین! اصلا چرا باید درس بخوانیم؟ مگه فقط با درس خوندن میشه پول در آورد؟ اما حقیقت اینه که این افراد تعداد کمی از جامعه آماری آدم های موفق رو تشکیل میدن و توسعه و پیشرفت یک کشور با تعداد افراد تحصیل کرده و با سوادش ارتباط مستقیم داره.

پس هر جوری که هست درس ت رو ادامه بده، توی حوزه ای که دوست داری در دانشگاه درس بخون، مهارت کسب کن و موفق شو 🙂 چون موفقیت در دنیای امروز یعنی سواد + مهارت + خلاقیت !


در این مقاله مشاور گروپ به ترک تحصیل در متوسطه دوم، شرایط و علل آن پرداختیم. اگر درباره ترک تحصیل دوره متوسطه دوم و یا شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل سوال دارید می توانید با مشاورین متخصص مجموعه تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

ما همه روزه از 8 صبح تا 12 شب آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستیم.

تماس از تلفن ثابت

مشاور گروپ

9099071613

اگر به هر دلیلی امکان دسترسی به تلفن ثابت برای شما فراهم نیست، با خرید بسته های تماس و تکمیل فرم مشاوره، مشاوران حوزه درخواستی شما همین حالا و کمتر از یک ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

سوالات متداول

✔️ترک تحصیل در متوسطه دوم چیست؟

✔️عدم شرکت در امتحانات به علت غیبت غیرموجه به معنی ترک تحصیل در دبیرستان تلقی می گردد. جهت اطلاع از شرایط و نحوه ترک تحصیل در متوسطه دوم این مقاله را بخوانید.

✔️تفاوت ترک تحصیل دوم متوسطه و وقفه تحصیلی چیست؟

✔️برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت وقفه تحصیلی و انصراف از تحصیل به متن مقاله مراجعه نمایید.

✔️آیا بعد از ترک تحصیل متوسطه دوم امکان بازگشت به مدرسه وجود دارد؟

✔️بله در این مقاله مشاور گروپ تمامی شرایط ادامه تحصیل بعد از ترک تحصیل در متوسطه دوم به تفکیک پایه های دهم یازدهم و دوازدهم شرح داده شده است.

4.2/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه ترک تحصیل در متوسطه دوم | ترک تحصیل در دبیرستان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. مبین

    سلام من دهم هستم به دلیل سادگیم در مدرسه مورد آزار قرار میگیرم درسمم زیاد خوب نیست و ترک تحصیل خواهم کرد ولی زبان انگلیسی ام رو در آموزشگاه ادامه خواهم داد

    پاسخ
  2. حسین

    سلام خریدن مدرک بهتره تا درس خوندن

    پاسخ
  3. حسین

    سلام منم درس خوندن بدم میاد فقط فکر خریدن مدرک باشیم

    پاسخ
  4. خانوم فاطمههه

    درس خوندن تو این بازه زمانی یک اشتباه محضه
    درس و دانشگاه یک فضای ماتریکسی هس
    گذشت زمانی که با درس و مدرک پولدار میشدن ادما
    الان همچی برمیگرده به هوشمندانه کار کردن
    معلمی که خودش پراید سوار میشه نمیتونه به تو یاد بده چجوری بنز بخری و سوارش شی!

    پاسخ
  5. علی

    ترک تحصیل کنید هیچ ایرادی نداره تو این درس و پزشکی و اینا پول نیست خدا شاهده

    پاسخ
  6. فرزاد

    درس خوندن تو ایران یک اشتباه محضه و شما رو به موفقیتی نمیرسونه گول حرفای پدر مادرتون رو نخوردید واقع بین باشید به سمن علاقه خودتون برید متاسفانه من ۱۰ سال وقتمو هدر درس و تحصیل کردم و به هیچ جایی نرسیدم
    آرزوی موفقیت برای تک تکتون

    پاسخ
  7. mj

    من پایه یازدهمم. و باید بگم مدرسه نه تنها هیچ تاثیری در آینده من نداشت و نداره، بلکه کل محیط و کادر مدرسه بر سلامت جسم و روحم تاثیر افتضاحی گذاشته. جوری که دارم میبینم آینده‌م سیاهه و دارم وقتمو تلف میکنم. ترک تحصیل رو کار اشتباهی ندونید. گاهی اوقات میتونه بهترین تصمیم زندگیت همین باشه. و میخوام خودم و زندگیمو نجات بدم از این ماتریکس و آدم های نادان.

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403