تحصیل همزمان در دو رشته

راهنمای تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشگاهی

جهت مشاوره در زمینه تحصیل همزمان در دو رشته

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

طبق شرایط و تعهداتی  که در ادامه خواهیم گفت، دانشجویان می تواند تحصیل همزمان در دو  رشته دانشگاهی را داشته باشد. این دستورالعمل به دانشجویان ممتاز و افرادی که شرایط زیر را دارا باشند تعلق خواهد گرفت. تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی دارای شرایط و ضوابطی می باشد. شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی طبق بیانیه ای که اعلام شده است، امکان پذیر است و شرایط تحصیل در دانشگاه روزانه ، آزاد و پیام نور متفاوت است که در ادامه به توضیح آن پرداخته ایم. مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

راهنمای تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشگاهی

راهنمای تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشگاهی

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد، پیام نور، استعداد های درخشان و ممتاز در صورت داشتن شرایط لازم می توانند به تحصیل در دو رشته به صورت همزمان بپردازند. در ادامه مقاله شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی به صورت کامل شرح داده شده است:

 در روزهای گذشته پس از انتشار جزئیات تازه معاون آموزشی وزیر علوم  از مصوبه جدید این وزارتخانه، درباره تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی سوالات بسیاری درباره شرط گذراندن تحصیل همزمان در 2 رشته دانشگاهی برای دانشجویان ایجاد شده است.

برای دانشجویان دوره روزانه امکان تحصیل در رشته دوم زمانی امکان پذیر است که رشته انتخابی متعلق به دانشگاه پیام نور باشد.

تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی

1- طبق آیین نامه موجود در سایت وزارت علوم، تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشگاهی مخصوص دانشجویان استعدادهای درخشان دوره کارشناسی است:

بر اساس ماده 2 این آیین نامه، دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که حداقل دو نیم سال و حداکثر چهار نیم سال تحصیلی خود را با حداقل میانگین کل هفده گذرانده و دارای یکی از ویژگی های زیر باشند مجازند علاوه بر رشته تحصیلی خود، به طور همزمان در یکی از رشته های کارشناسی دانشگاه های کشور به تحصیل ادامه دهند.

به این معنی که قبول شدگان آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها  در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته که نمره کل آزمونشان به تایید سازمان سنجش و آموزش کشور، 2.5 انحراف معیار از میانگین نمره های شرکت کنندگان در گروه آزمایشی  دوم  بیشتر باشند.

2- همچنین دارندگان مدال طلای کشوری از المپیاد های  علمی و دانش آموزی، با تایید وزارت آموزش و پرورش:

برگزیدگان رتبه اول جشنواره های خوارزمی و رازی در مرحله ی کشوری  که به تایید دبیرخانه هر یک از جشنواره های اعلام شده رسیده باشند و دانشجویانی که بنا به دستور العمل مصوب دانشگاه ها دارای ویژگی های استعداد های درخشان  هستند.

برای آگاهی از جدیدترین اخبار مبحث تحصیل همزمان در ۲ رشته دانشگاهی برای تمام زیرنظام های آموزش عالی شامل، دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور با کارشناسان مجرب مشاور گروپ در ارتباط باشید.

مشاور گروپ

3- از سوی دیگر طبق تبصره یک این ماده، اولیت انتخاب رشته دوم با رشته های گروه های علوم انسانی، هنر و علوم پایه و رشته های مکمل رشته اول و موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است و دانشجو موظف است تایید گروه آموزشی رشته دوم را برای آغاز تحصیل همزمان در دو رشته کسب کند.

 همچنین طبق ماده 3 این آیین نامه، دانشجو پس از ورود به رشته دوم مجاز است در هر نیم سال حداکثر تا سقف سی واحد از مجموع درس های دو رشته را به نحوی اخذ کند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول، هر دو رشته را به پایان برساند.

4- البته در ماده 4 نیز تصریح شده است، دانشجو مجاز است در طول تحصیل خود، فقط یکبار از تسهیلات تحصیل همزمان در دو رشته تحصیلی بهره مند شود و دانشجو می تواند در طی دوران تحصیل همزمان در دو رشته با نظر استاد راهنما از تحصیل در یکی از دو رشته انصراف دهد و تحصیل خود را در رشته دیگر به پایان برساند.

5- پس از اتمام موفقیت آمیز دوره آموزشی در هر یک از رشته ها طبق مقررات وزارت، دانشجو به دریافت دانشنامه آن رشته نائل می شود و تا زمانی که دانشجو تحصیل در هر دو رشته را به پایان نرسانده باشد، شاغل به تحصیل شناخته می شود و معرفی وی به اداره نظام وظیفه پس از پایان تحصیلات در هر دو رشته خواهد بود.


شما دانشجویان عزیز می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجرب مشاور گروپ تماس حاصل فرمایید، تا به صورت کامل و دقیق شما را در جریان شرایط فوق قرار دهیم.

مشاور گروپ

مدت زمان تحصیل در دو رشته دانشگاهی به صورت همزمان

دانشجویان پس از شروع به تحصیل در رشته دوم، می توانند حداکثر 30 واحد از مجموع واحد های هر دو رشته انتخاب نمایند. لازم به ذکر است، دانشجویان باید به گونه ای انتخاب رشته نمایند که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول هر دو رشته را به پایان برسانند. در مواقعی، شورای آموزشی دانشکده دوم می تواند در شرایط خاص حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی به طول دوره اضافه کنند که لازم است مراتب را به دانشکده محل تحصیل رشته نخست اعلام کنند.

دانشجویان ممتازی که در دوره روزانه تحصیل می کنند، نیازی به پرداخت شهریه برای تحصیل در رشته دوم را ندارند. اما در صورتی که این دانشجویان، در دوره های غیرانتفاعی و نوبت دوم ( شبانه ) تحصیل می کنند مطابق ضوابط دانشگاه باید اقدام به پرداخت شهریه نمایند.

شرایط تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز در دو رشته

یکی از سوالاتی که ذهن دانشجویان ممتاز را به خود مشغول ساخته این است که آیا در تعریفی که آین نامه از دانشجو ممتاز دارد مشمول هست یا خیر ؟ اگر هست چه زمانی می تواند برای تحصیل در رشته دوم اقدام کند ؟

  1. برگزیدگان‌ کنکور سراسری با معرفی‌ سازمان‌ سنجش‌
  2. برگزیدگان‌ المپیاد های‌ علمی‌ دانش‌ آموزش‌ کشور با معرفی‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ ( موضوع‌ مصوبات‌ شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با عنوان‌ پذیرش‌ دانش‌ آموزان‌ برگزیده‌ در دانشگاه ها بدون‌ شرکت‌ در آزمون‌ سراسری ‌)
  3. برگزیدگان‌ جشنواره‌ خوارزمی‌ با معرفی‌ سازمان‌ پژوهش های‌ علمی‌ و صنعتی‌ ایران‌
  4. طبق آیین نامه دانشجویان ممتاز کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته برای‌ تحصیل‌ در رشته‌ دوم‌ می بایست پس‌ از گذراندن‌ حداقل‌ دو نیمسال‌ تحصیلی‌ با میانگین کل حداقل 17، درخواست‌ خود را که به تایید استاد مشاور رسیده‌ است‌ به‌ معاونت‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ محل‌ تحصیل‌ خود تسلیم‌ کنند . معاونت‌ آموزشی‌ دانشگاه‌ کتبا دانشجو را به‌ دانشکده‌ مربوط در همان‌ دانشگاه‌ یا دانشگاه‌ دیگر معرفی‌ و مراتب‌ را به‌ معاونت‌ آموزشی‌ وزارت‌ منعکس‌ می‌ کند.

در ادامه به برسی چند سوال متداول در این خصوص میپردازیم:

آیا دانشجویان مشمول این آیین نامه می توانند به طور همزمان در رشته پزشکی تحصیل کنند ؟

در پاسخ باید گفت دانشجویان مشمول این آیین نامه تنها می توانند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند .

آیا دانشجویان ممتاز برای تحصیل در رشته دوم باید شهریه پرداخت کنند ؟

دانشجو ممتازی که در نظام آموزشی روزانه تحصیل می کند از پرداخت شهریه در رشته دوم معاف است . اما چنانچه این دانشجو در موسسات غیر انتفاعی و نوبت دوم تحصیل می کند مطابق دستور العمل دانشگاه باید اقدام کند .

آیا دانشجو ممتاز می تواند تقاضای تحصیل همزمان در دانشگاه دیگری را داشته باشد ؟

در پاسخ باید گفت می تواند ولی اولویت رشته های موجود در دانشگاه محل تحصیل دانشجو است که با تایید گروه اموزشی رشته دوم انجام می شود .

دانشجو ممتاز چه رشته هایی را می تواند برای تحصیل همزمان انتخاب کند ؟

مطابق آئین نامه محدودیتی در انتخاب رشته دوم وجود ندارد اما اولویت با رشته های گروم علوم انسانی ، هنر ، علوم پایه و رشته های مکمل رشته اول ( مانند رشته‌ شیمی‌ و زیست‌ شناسی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ پزشکی‌ و فیزیک‌ و ریاضی‌ برای‌ دانشجویان‌ رشته‌ های‌ مهندسی‌ و رشته‌ زبان‌ خارجی‌ برای‌ اغلب‌  رشته‌ ها ) است .

مدت زمان تحصیل در دو رشته به چه نحوی است ؟

دانشجو پس از شروع به تحصیل در رشته دوم ، مجاز به انتخاب حداکثر 30 واحد از مجموع واحد های هر دو رشته است و باید به گونه ای انتخاب رشته نماید که در مدت مجاز تحصیل در رشته اول هر دو رشته را به اتمام برساند .

البته: شورای‌ آموزشی‌ دانشکده‌ رشته‌ دوم‌ می تواند در موارد خاص‌ حداکثر تا دو نیمسال‌ تحصیلی‌ به‌ طول‌ دوره‌ اضافه‌ نماید که در این‌ صورت‌ باید مراتب‌ را به‌ دانشکده‌ محل‌ تحصیل‌ رشته‌ اول‌ اعلام‌ کند .

آیا دانشجویان ممتاز در دوره دکتری می توانند تحصیل همزمان در مقطع کارشناسی را داشته باشند ؟

در پاسخ باید گفت خیر ، به دلیل خاص بودن این دوره دانشجویان دکتری دوره پیوسسته مجاز به تحصیل همزمان در رشته دوم نمی باشند .

تحصیل همزمان دو رشته در دانشگاه پیام نور

دانشجویان برای تحصیل در 2 رشته دانشگاهی به صورت همزمان در دانشگاه پیام نور، می توانند درخواست خود را در مقطع کارشناسی ثبت نمایند. پذیرش دانشجویان می تواند از طریق شرکت در کنکور سراسری یا آزمون فراگیر پیام نور باشد. لازم به ذکر است، دانشجویان می توانند بر اساس سوابق تحصیلی نیز پذیرفته شوند.

میزان شهریه پرداختی دانشجویان برای تحصیل در رشته دوم، طبق شهریه های نوبت دوم فراگیر پیام نور می باشد. مدارک لازم برای تحصیل در رشته دوم در دانشگاه پیام نور به شرح زیر است:

  • کارنامه دروس گذرانده شده داوطلب در دانشگاه اول
  • ریز نمرات دوره متوسطه
  • گواهی دروه متوسطه یا دوره پیش دانشگاهی
  • ارائه مدرک نظم وظیفه یا معافیت از خدمت برای داوطلبان آقا

دانشجویان پسر که از معافیت های تحصیلی بهره می برند، مانعی برای ادامه تحصیل در رشته دوم ندارند.

تحصیل همزمان دو رشته دانشگاهی در دانشگاه آزاد

برای دانشجویان دانشگاه آزاد نیز امکان تحصیل در 2 رشته دانشگاهی به صورت همزمان وجود دارد. شرایط و ضوابط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی در دانشگاه آزاد در رادامه مقاله توضیح داده شده است:

حداکثر زمان تحصیل، برای دانشجویان دانشگاه آزاد برای تحصیل در رشته دوم، مدت زمان مجاز به تحصیل در رشته اول آنها می باشد.

  1. دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد می توانند، علاوه بر تحصیل در رشته فعلی خود در یک رشته دیگر تحصیل نمایند.
  2. برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، امکان تحصیل همزمان در یک رشته از رشته های مقطع کارشناسی یا کاردانی وجود دارد.
  3. دروس گذرانده شده در هر دوره فقط در مقطع هم سطح یا مقطع پایین تر قابل معادل سازی می باشد.
  4. دروس کارآموزی، کارورزی، پروژه، طرح، عملیات صحرایی، کارگاهی و پایان نامه کارشناسی قابل معادل سازی نمی باشند.
  5. برای دانشجویان دانشگاه آزاد، تنها یکبار امکان درخواست تحصیل در رشته دوم وجود دارد.
  6. امکان تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد، در دو رشته غیر پزشکی وجود دارد.
  7. محل گذراندن دروس قبلی دانشجو، باید یکی از واحد ها یا مراکز دانشگاه آزاد یا موسسات مورد تایید باشد.
  8. نمره درس گذرانده شده در مقطع کاردانی یا کارشناسی 12 و بالاتر باشد.

جمع بندی

در این مقاله به یکی از سوالات متداول داوطلبان در رابطه با شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی پاسخ داده شد. برای کسب اطلاعات تکمیلی تر و شرایط خاص تحصیل در دو رشته به صورت همزمان می توانید راهنمایی های لازم را از کارشناسان برتر مجموعه مشاور گروپ دریافت نمایید.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه

سوالات متداول داوطلبان

تحصیل همزمان در دو رشته پزشکی و مهندسی امکان پذیر است؟

رشته های پزشکی که به عنوان دکتری عمومی پذیرش می شوند قابلیت همزمانی با رشته های مهندسی را ندارند.

شرایط تحصیل همزمان در دو رشته دانشگاهی چگونه است؟

شرایط تحصیل همزمان در 2 رشته دانشگاهی، در دانشگاه آزاد، پیام نور و … به صورت کامل در این مقاله شرح داده شده است.

آیا شرایط تحصیل همزمان در دو رشته در دانشگاه سراسری وجود دارد؟

بله. در صورتی که رشته انتخابی متعلق به دانشگاه پیام نور باشد، امکان تحصیل همزمان برای دانشجویان وجود دارد.

مدت زمان تحصیل در دو رشته دانشگاهی به صورت همزمان در دانشگاه آزاد چگونه است؟

حداکثر مدت مجاز تحصیل برای دانشجویان دانشگاه آزاد تا زمانی می باشد که سقف مجاز مدت زمان تحصیل در رشته اول تمام نشده باشد.

تحصیل همزمان در دو دانشگاه دولتی و آزاد امکان پذیر است؟

افرادی که در دانشگاه دولتی و یا آزاد مشغول به تحصیل هستند باید رشته دوم را از دانشگاه پیام نور انتخاب کنند.

3.6/5 - (7 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تحصیل همزمان در دو رشته

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. ماهین

    سلام وقت تون بخیر
    آیا امکان تحصیل همزمان در دو رشته ارشد دولتی ، کارشناسی پیام نور وجود داره؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی