بهترین تکنیک های یادگیری و مرور بدون فراموشی

تکنیک های مرور بدون فراموشی »

جهت مشاوره در زمینه بهترین تکنیک های یادگیری و مرور بدون فراموشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

تکنیک های مرور بدون فراموشی : سلام دوستان … خیلی برنامه‌ریزی کرد‌م، کلی کلاس رفتم، کلی وقت گذاشتم و یه ‌عالمه زحمت کشیدم. حالا که شروع کرد‌م به مرور د‌رس‌هام می‌بینم هیچ کد‌ومشون یاد‌م نیست … به این جمله توجه کنید مطمئنم بارها این جمله را شنیده اید یا خود با این مشکل مواجه شده اید تیم مشاوره ای ما برای شما راه کاری فوق العاده ارائه میکند تا دیگر از این مشکل رنج نبرید ،دلسرد نشوید و درس را با انگیزه بالا تر مطالعه کنید . 

تکنیک های مرور بدون فراموشی »

تکنیک های مرور بدون فراموشی :   «خیلی برنامه‌ریزی کرد‌م، کلی کلاس رفتم، کلی وقت گذاشتم و یه ‌عالمه زحمت کشیدم. حالا که شروع کرد‌م به مرور د‌رس‌هام می‌بینم هیچ کد‌ومشون یاد‌م نیست. اصلاً د‌ارم د‌یوونه می‌شم. هرچی میخونم از یادم میره. انگار تمام زحماتم، د‌ود‌ شد‌ه و رفته به آسمون.

تو رو به‌خد‌ا به د‌اد‌م برسید‌، بگید‌ من باید‌ چیکار کنم!» اگر احساس می‌کنید حافظه‌‌ی‌تان تحلیل رفته و همه درس هایی که خواندید را فراموش می‌کنید؛ زود ناامید نشوید و به جای تسلیم شدن دنبال راه حل باشید. فراموشی معضلی است که بسیاری از کنکوری‌ها با آن دست و پنجه نرم می کنند، به همین دلیل می خواهیم چند راهکار برای جلوگیری از فراموشی مطالب به شما ارائه کنیم.تکنیک های مرور بدون فراموشی

تکنیک های مرور بدون فراموشی  » مراحل سیستم حافظه

تکنیک های مرور بدون فراموشی  :  برای اینکه بدانیم چگونه از فراموشی مطالب جلوگیری کرده و آن ها را به خاطرمان بسپاریم اول باید مراحل حافظه را خوب بشناسیم. روان‌شناسان معتقدند که انسان دارای سیستم حافظه‌ای با سه مرحله‌ی مجزا است: حسی، کوتاه‌مدت و بلندمدت.

حافظه حسی: حافظه فرار است و مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات در آن کمتر از ۱ ثانیه است.

حافظه کوتاه مدت: گنجایش بسیار محدودی دارد و پس از فیلتر کردن اطلاعات را به سرعت به حافظه بلند مدت منتقل می کند.

حافظه بلند مدت: دارای ظرفیت نامحدودی است و اطلاعات را با ماندگاری زیاد ثبت می کند. شما میتوانید چند صد میلیون کتاب را در حافظه بلند مدت خودتان به خاطر بسپارید.

فراموشی به این دلیل است که مطالب از حافظه کوتاه مدت به بلند مدت منتقل نمی شوند. در واقع هر اطلاعاتی که در حافظه حسی و کوتاه مدت باشید اگر ارزشمند باشد به حافظه بلند مدت برای زمان نامحدود انتقال می یابد.

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »  منحنی فراموشی

آیا می دانید روز بعد از درس خواندن چقدر از مطالب را فراموش می کنید؟ بعد از یک ماه چطور؟ مسئله فراموشی سال ها قبل توسط روان شناسی به نام هرمان ابینگهاوس به صورت تجربی و علمی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیقات او به صورت منحنی فراموشی ارائه شد.تکنیک های مرور بدون فراموشی

منحنی فراموشی نشان می دهد در صورتی که شما عالی مطالعه کرده باشید بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت تقریبا نصف مطالبی که خواندید فراموش می شود و پس از حدودا یک ماه ، ۸۰ درصد آن از یاد می رود.

ابینگ هاوس به این نتیجه رسید که بهترین زمان برای مرور یک خاطره، درست قبل از زمانی است که آن را فراموش کنید.

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »  منحنی فراموشی می‌تواند برای ما توضیح دهد که چرا معمولا وقتی شب امتحان اطلاعات زیادی در مغزمان فرو می‌کنیم، مدت کوتاهی بعد از امتحان (یا خدای نکرده همان سر جلسه‌ی امتحان!)، چیزی از آن اطلاعات را به‌یاد نمی‌آوریم. چون کل یادگیری فقط در مدت زمان بسیار کم انجام می‌شود و بعد از آن مرور نمی‌شود و بلافاصله بعد از یادگیری، فراموش شدن هم آغاز می‌شود.

برای جلوگیری از فراموشی چه کار کنیم؟

مرور و تکرار

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »   مهم ترین عامل در فراموشی مطالب درسی مرور نکردن است. وقتی مطلب جدیدی را می خوانید سعی کنید در همان روز آن را مرور کنید. اگر بعد از چند روز مرور کنید به طور طبیعی بخش هایی از آن مطلب را فراموش کرده اید. بهترین کار مرور دروس در همان روز و چند روز بعد از مطالعه است تا مطالب به حافظه بلند مدت منتقل شود. در این رابطه در قسمت چگونه مرور کنیم در سایت مرجع کنکور بیشتر توضیح داده ایم.

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »   مهم‌ترین جمله‌ای که در این رابطه می‌توانم به شما بگویم این است: رمز یادگیری مؤثر، تکرار مطالب است. تکرار، یکی از اهرم‌های قدرتمند در اختیار ماست. تکرار باعث می‌شود اطلاعات مدام به مغز مخابره شود و مغز با این تکرار‌ها اصطلاحا به خوبی شیرفهم می‌شود.

رمز گذاری کنید

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »    یکی از روش های ساده که می توان برای جلوگیری از فراموشی استفاده کرد، رمز گذاری است. اگر من بگویم “بامشاد” یاد چه چیزی می افتید؟ شما را یاد هر چیزی بیاندازد، برای من آثار دکتر شفیعی کدکنی را تداعی می کند! «ب: بوی جوی مولیان/ ا: از بودن و سرودن/ م: مثل درخت در شب باران/ ش: شبخوانی/ ا: از زبان برگ/ د: در کوچه‌باغ‌های نیشابور» اگر حرف های اول آثار را کنار هم بگذاریم کلمه بامشاد به وجود می‌آید. رمز گذاری یک روش ساده و بسیار کاربردی است و میزان فراموشی را به حداقل می رساند. با کمی خلاقیت می توانید در اکثر دروس از این روش استفاده کنید و مطالب را به حافظه بلند مدت خود منتقل کنید.

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »  تست زنی و حل تمرین

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »   تمرین و تست زنی باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغز خواهد شد . بعد از مطالعه مباحث شروع به تست زنی از نوع آموزشی کنید تا مطالب در ذهنتان بهتر به خاطر سپرده شوند. تمرین کردن سوالات سال های گذشته می تواند به بازیابی اطلاعات بسیار کمک کند.

همچنین اگر حس می کنید مطلبی از یادتان رفته بهترین کار برای اینکه بدانید این حس واقعی است یا کاذب تست زنی و حل تمرین در مبحث مورد نظر است. در صورتی که توانستید به سوالات پاسخ دهید حس شما کاذب است و اگر توانایی پاسخگویی نداشتید سراغ کتاب درسی بروید و مبحث مربوطه را مرور کنید.تکنیک های مرور بدون فراموشی  

مطالب درسی را با صدای بلند تدریس کنید

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »   معمولا اگر مطلبی را به کسی آموزش دهید دیرتر آن را فراموش می کنید. شما می توانید متن کتاب را برای خودتان با صدای بلند بازگو کنید انگار می خواهید به فرد دیگری تدریس کنید. تحقیقات هم نشان داده اند که اگر مطالب را با صدای بلند بیان کنیم آن ها را بهتر به خاطر می سپاریم.

ممکن است این کار برای شما غیر معمول به نظر برسد اما با امتحان کردن این روش از اینکه چقدر این کار موجب به خاطر سپردن مطالب بیشتری می‌شود، شگفت‌زده خواهید شد. . قطعا اگر مفهوم درس را فهمیده باشید این روش بسیار کارساز خواهد بود.تکنیک های مرور بدون فراموشی

یادداشت برداری

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »  هنگام مطالعه کاغذ و قلمی داشته باشید و مطالبی که میخوانید را بنویسید. این نوشته ها احتمالا و به دردتان نخواهد خورد اما کمک بزرگی به شما برای به خاطر سپاری مطالب می کند.

از فراموشی نترسید

تکنیک های مرور بدون فراموشی  »  یک داوطلب در سال کنکور هر روز در حال یادگیری مطالب درسی هست و اینکه بعضی از مطالب را فراموش کند طبیعی به حساب می آید. از اینکه مطالب را فراموش می کنید ترسی نداشته باشید و با استفاده از راهکارهایی که گفتیم میزان فراموشی مطالب را به حداقل برسانید.

تکنیک هایی برای فراموش نکردن دروس
 

۱- به پیش نیاز منابعی که می خوانی توجه کن

تکنیک های مرور بدون فراموشی »   اگر مطالب پیش زمینه اصلی را یاد نگرفته باشی حتی اگر مطالب جدید را حفظ کنی باز هم احتمال فراموشی مطلب وجود دارد؛ مثلا در درس عربی تا صرف فعل را یاد نگرفته باشی، نمی توانی فعل ماضی و مضارع بسازی .پس قبل از یادگیری درس حتما سعی کن ضعف خود را در مطالب قبلی مرتبط از بین ببری.

۲- قبل از ورود به کلاس و شروع درس، حتما به پیش خوانی درس جدید اقدام کن تا با پیش زمینه فکری با درس جدید رو به رو شوی.

۳- سعی کن مطالب درسی را سر کلاس یاد بگیری

در کلاس حضور فعال داشته باش.سوال بپرس و تا درس را نفهمیده ای از کلاس خارج نشو.

۴- تمرین زیاد حل کن

تمرین باعث پر شدن شکاف های اطلاعاتی در مغزت خواهد شد .

۵ – مرور مطالب کلید رفع فراموشی است

هر شب در برنامه درسی خود مطالب را مرور کن.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
۶- سعی کن بین اطلاعات یاد گرفته شده و مطالب قبلی در ذهنت ارتباط برقرار کنی تا فراموشی آن ها کمتر شود.

۷- مطالب یاد گرفته شده را دوباره در نقش معلم تدریس کن

این تدریس می تواند برای یک دوست یا شاگردان فرضی باشد.

۸- سعی کن در زمان یادگیری مطلب تمرکز کامل داشته باشی و عوامل مخل تمرکز را به حداقل برسانی .

۹- خلاصه برداری و یادداشت برداری? حین مطالعه به رفع فراموشی کمک می کند .

۱۰- تحقیقات نشان داده است روش سوال گذاری در ابتدای مطالعه نیز به یاد آوری مطلب کمک خواهد کرد .

چند روش حرفه ای مرور از زبان رتبه های برتر کنکور

چرا مرور باید انجام بشه؟

تکنیک های مرور بدون فراموشی »   چون مطالبی رو که ما برای بار اول مطالعه میکنیم در حافظه کوتاه مدت قرار میگیرن و خیلی راحت استعداد این رو دارن که فراموش بشن و در واقع متزلزل اند و به طرز پیش رونده و تصاعدی در حال نابودی اند…

یعنی اگه شما یه مطلبی رو بخونین به طور طبیعی بعد از ۱ ساعت یا حتی زودتر مطلب شروع میکنه به حذف شدن و فرار کردن از چنگال ذهنتون برای این که اطلاعاتی که میخونید رو همیشه تو ذهنتون داشته باشین و مثل پروفسور سمیعی یا همه دانشمندان دیگه بشین لازمه در کنار مطالعه صحیح توانایی این رو داشته باشین که اطلاعات رو از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال بدین…(خیلی خیلی مهمه)

مثل این که شما قراره یه ظرف بزرگ(مثلا یک تانک آب) رو از آب پر کنین…

با یک ظرف کوچیکتر باید این کار رو انجام بدین…

یعنی اول ظرف کوچیکتر رو از آب پر کنین و بعد اون آب ها رو در ظرف بزرگ خالی کنین
خوب ویژگی ظرف بزرگ اینه که توان این رو داره هر اندازه آب رو در خودش نگه داره و اونا رو حفظ کنه و ثابت بمونن … ولی ظرف کوچیک فقط مقدار محدودی رو نگه میداره و خیلی هم ثبات کمی داره و نمیتونه اون مقدار کم آب رو هم ثابت نگه دارین چون که ظرف در جایی ثابت نیست

نکته اول:
شما برای این که مروری پر ثمر داشته باشین لازمه که قبلش اون درس رو یاد گرفته باشین…
یعنی مرور فقط و فقط برای اینه که درس هایی رو که فرا گرفتین از ذهنتون نره…البته در حین مرور هم خیلی اوقات خیلی چیزا رو بیشتر درک میکنین و به عمق بیشتری از مفهوم اون درس پی میبرین

✅نکته دوم:
وقتی میگن مرور منظور یه روخوانی ساده نیست…
بلکه مرور یعنی به (یاد آوری) مطالبی که یادگرفتین…
پس شما باید مطالب رو یاد آوری کنین…
با یک روخوانی سر سری هیچ مطلبی به درستی یاد آوری نمیشه…
پس باید در مرور هم تمرکز کنین…
ولی این تمرکز در مرور ممکنه برای خیلی ها وسواس ایجاد کنه…
راه جلوگیری از این مطلب هم اینه که برای مرورتون زمان تعیین کنید… مثلا بگین من در ۲۰ دقیقه این فصل رو باید مرور کنم نه بیشتر.

✅نکته سوم:
در دوران امتحانات اگر درست مطالعه کنیم خودش یک نوع مرور مطالب است…

✅نکته چهارم:
مرور میتونه به صورت های مختلف انجام بگیره?
?۱٫مرور از روی جزوه و کتاب:
برای درس زیست پیشنهاد میشه(البته برای مرور های اول و دوم… ولی بعد ها دیگه راهکار فرق داره… برای کسایی که سرعتشون تو مطالعه زیست بالا رفته و میتونن مطالبی رو که خوندن، با سرعت با مرور کنن همچنان کتاب رو مرور کنن … ولی کسایی که حس میکنن سرعتشون بالا نرفته حتما از روی خلاصه نویسی هاشون مرور کنن(البته کلمه به کلمه زیست مهمه و حتی نوع بیان جملات هم مهمه… پس باید خلاصه جوری باشه که شما رو در مواردی به کتاب ارجاع بده…تکنیک های مرور بدون فراموشی 

پس در کل راه اول مرور

یعنی مرور از منبع اصلی … این کار واقعا وقت گیره… و گاهی باعث میشه کلا قید مرور رو بزنیم از بس وقتمون رو میگیره…

?۲٫مرور با تست:

این نوع مرور رو برای مسائل محاسباتی پیشنهاد میکنم

مثل ریاضیات،مسائل فیزیک، محاسباتی شیمی(مثل استوکیومتری،مسائل محلول ها ،مسائل سرعت واکنش ها،مسائل تعادل و اسید و باز) البته قبلش باید خلاصه درس رو یه نگاهی بندازین
برای تست های گرامر زبان هم میتونه انجام بشه البته باید بعد از مرور های متوانی گرامر زبان خلاصه از هر درس به انداره ۱ صفحه هم تهیه کنین…

ولی برای درس های دیگه به هیچ عنوان…
چون جامعیت لازم رو نمیتونه داشته باشه…

یعنی ممکنه خیلی از مطالبی که امکان طرح سوال در کنکور رو دارن در اون تست ها مورد سوال نباشن…

?۳٫مرور از روی الگویی که مطالب رو به شما یاد آوری کنه(خلاصه نویسی)

این نوع مرور بهترین… سریع ترین… و حرفه ای ترین نوع مرور هست که در اون شما باید الگوی درس رو تو ذهنتون داشته باشین این یاد آوری رو با نوشتن خلاصه ی درس بعد از مطالعه اول و با مرور دوم انجام بدین
تقریبا همه قسمت های درس باید در خلاصه و طرح ذهن شما باشه…

تا بتونین با خوندن اون کل مطالبی رو که خوندین رو مرور کنین…
اگر یه موضوعی رو که خلاصه کردین به طور کامل به یاد نیاووردین کاری که میکنین اینه…
اولش خودتون تلاش میکنین و کمی گلوکز صرف به یاد آوریش کنین اگر هم نشد میرین و از کتاب و جزوه میخونینش اگه این کار رو بکنین یعنی تقریبا همه مطالب رو به یاد آووردین

?۴٫مرور با خلاصه تکمیل نویسی شده:
این روش برای درسی مثل عربی کاربرد زیادی داره…
که در اون یک خلاصه نموداری از مطالب در دستتون هست…
شما با تکمیل کردن اون توسط خودتون اونو مخصوص خودتون میکنین در مرور فقط از روی اون میخونین و تست میزنین.

مشاور گروپ

? حاضري چيكار كني ؟! ???

دوست كنكوري من
هدفتو تو يه برگه بنويس
حالا زير بنويس
حاضري واسه هدفت چيكار كني ؟!
اگه هدفت هنوز برات مهم باشه اين سوال چند وقت ذهنتو درگير ميكنه ??
ولي اگه روياتو فراموش كرده باشي پاسخ اين سوال فقط يك كلمه است : هيچي ?‍♂️?

? پاشو رفيق !
به ١٠ سال آينده فكر كن
اگه الان بشيني و واسه هدفت كاري نكني بعدها خيلي بد پشيمون ميشي !
دنياي امروز ، دنياي ثانيه هاست ?
با استفاده از ثانيه هاي زندگيت ميتوني رويا و هدفتو بسازي و هيچوقت هم نميشه گفت ديره ?

4.7/5 - (14 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه بهترین تکنیک های یادگیری و مرور بدون فراموشی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403