اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور و در تابستان

خلاصه‌نویسی

جهت مشاوره در زمینه اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور و در تابستان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

شاید در مورد خلاصه‌نویسی تاکنون زیاد شنیده باشید و احتمالاً خیلی‌ها در مورد فواید آن برای‌تان گفته‌اند. اگر به فواید آن ایمان دارید که چندان نیازی به مطالعه‌ی این قسمت از مقاله نیست؛ در غیر این صورت با اطمینان کامل به شما می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصول مطالعه‌ی درسی، همین خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری است که در سال گذشته به من خیلی کمک کرد.

خلاصه‌نویسی

اهمیت شگفت انگیز خلاصه نویسی برای موفقیت در کنکور

من هم در اوایل سال گذشته اهمیت آن را درک نمی‌کردم و گاهی خلاصه‌هایم ناقص می‌ماند اما هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شدم و مخصوصا بعد از عید، ضمن کامل کردن آن‌ها (به‌جز درس‌های خاص که برای‌تان خواهم گفت) واقعا نقش به‌سزایی در کسب این رتبه برای من پیدا کرد.

شاید این کار برای خیلی از شما سخت، ناممکن و تا حدی وقت‌گیر و غیرمنطقی به‌نظر بیاید؛ اما بدانید اگر یک‌بار وقت زیادی بگذارید و مبحثی را مطالعه و خلاصه‌برداری کنید، دفعه‌های بعد لازم نیست بار دیگر کل مطلب را بخوانید؛ بلکه می‌توانید فقط با نگاه کردن به خلاصه،‌ کل آن مطلب را یادآوری کنید. مطمئن باشید بعد از عید و هر چه به کنکور نزدیک‌تر شویم، اگر خلاصه‌نویسی نکرده باشید، قطعا افسوس خواهید خورد و شاید آن وقت کمی دیر باشد؛ پس از همین الان به حرفم گوش کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد و بعداً کلی از من تشکر خواهید کرد!!!

فقط به چند نکته‌ی کلی توجه داشته باشید:

الف) وقتی برای بار اول مطلبی را مطالعه می‌کنید، حتما زیر مطالب مهم خط بکشید و یا highlight کنید؛ این کار باعث می‌شود مطالب، بیش‌تر در ذهنتان جای بگیرد، در مرتبه‌ی بعدی مطالعه اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌اید،‌ مجدد زیر آن را هم خط بکشید و به نکته‌هایی که دفعه‌های قبل زیر آن‌ها خط کشیده‌اید توجه بیش‌تری بکنید.

نکته‌ی اول: لازم نیست زیر کل مطالب کتاب خط بکشید، بلکه فقط نکته‌های مهم و کلمه‌های کلیدی برای ما مهم هستند؛ کلمه‌هایی که با دیدن آن‌ها می‌توانید سایر مطالب را هم یادآوری کنید؛ پس لازم است دفعه‌ی اول خیلی عمیق مطالعه کنید تا بتوانید این توانایی را پیدا کنید.

نکته‌ی دوم: به‌تر است چند دورِ مختلف زیر نکته‌های مهم علامت‌گذاری کنید؛ مثلا آن‌هایی که خیلی مهم‌اند را highlight کنید، آن‌هایی را که اهمیت کم‌تری دارند، دورشان خط بکشید و همین‌طور الی‌آخر…

ب) در مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری از مطالب کنید. این خلاصه‌ها به شما کمک می‌کند مطلب را به‌تر بفهمید و سریع‌تر آن‌ها را یادآوری کنید، راحت‌تر مرور کنید و در حین مطالعه تمرکز بیش‌تری داشته باشید، مطمئن باشید اهمیت آن را به‌زودی درک خواهید کرد؛ پس آن را بسیار جدی بگیرید. خواندن یک درس فقط نیمی از یادگیری است و برای نیم دیگر آن نیاز به تکرار و تمرین دارید. (خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری یکی از اصول بسیار مفید و موثر در تکرار و مرور می‌باشند.) حجم بالای مطالب به شما اجازه نمی‌دهد تا بتوانید تمام آن‌ها را به‌طور کامل مطالعه کنید و قطعا وقت کم می‌آورید؛ مخصوصا بعد از عید و در آزمون‌های جامع که اگر خلاصه نداشته باشید قطعا دچار سردرگمی خواهید شد؛ پس از همین امروز شروع کنید.

در حین خلاصه‌نویسی به نکته‌های زیر توجه کنید:

1) خلاصه‌تان نباید آن‌قدر زیاد باشد که تفاوت چندانی با کتاب و جزوه نداشته باشد. زیاده‌روی نکنید و کوتاه و مختصر بنویسید. کلمه‌هایی را بنویسید که با خواندن آن‌ها بتوانید یک خط یا حتی یک پاراگراف را مرور و یادآوری کنید.

2) خلاصه را از زبان خودتان بنویسید به‌نحوی که هر بار آن را دیدید تقریبا تمام مطالب مرور شود؛ اما به این دلیل گفتم که بعد از مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری کنید چون این کار عملاً باعث شود راحت‌تر نکته‌های مهم و کلیدی را تشخیص داده و در خلاصه‌ی خود بیاورید. خلاصه لازم نیست کاملِ کامل باشد؛‌ اما باید به‌گونه‌ای باشد که خودِ شما با دیدن آن بتوانید اکثر مطالب را یادآوری کنید مثلاً با دیدن بتوانید برخی مطالب مربوط به دوره‌ی تناوب و طول‌موج و فار موج را یادآوری کنید.

3) مطالبی را یادداشت کنید که مهم بوده و امکان فراموشی آن‌ها زیاد باشد، هم‌چنین در نوشتن خلاصه، آن‌چه را فهمیده‌اید بیاورید نه عیناً عبارت کتاب را.

4) مهم‌ترین نکته این که «اگر خلاصه را با شرایطی که بالا توضیح دادم نوشتید، کاملاً به آن اعتماد داشته باشید و وسواس زیادی به خرج ندهید.

* تذکر: برای دیدن شیوه‌های خلاصه‌ی درس به‌درس و برخی از خلاصه‌های خودم در سال گذشته می‌توانید به قسمت مربوطه مراجعه کنید. اگر هم سوالی دارید در قسمت comment حتما مطرح کنید تا پاسخ‌گوی شما باشم.

خلاصه برداری یکی از پر اهمیت ترین کارهایی است که یک دانش اموز باید در طی سال تحصیلی انجام دهد که می تواند باعث پیشرفت شدید درسی شود. تقریبا تمامی دانش آموزان از اهمیت این عمل مطلع هستند ، اما روش اجرای آن را نمی دانند . حال تلاش می کنیم در این مقاله به جزییات این بحث بپردازیم.

می توان گفت که خلاصه نویسی در طول زمان مطالعه راندمان کاری دانش آموز را به شدت افزایش میدهد. دلیل این امر را میتوان بی میلی ذهن نسبت به مطالب مطالعه شده دانست در نتیجه داشتن یک منبع خلاصه شده در این لحظه بسیار مناسب است.

خلاصه نویسی در گوشه ای از کتاب

این کار دو مشکل اساسی دارد:

1. باعث می شود در مراجعه بعدی شما به این کتاب، چشم دچار حاشیه خوانی شود و تمرکز لازم را از شما بگیرد.
2.نوشتن مجدد نکات در کلاسور خلاصه نویسی با دست خط خودتان، کمک به یادگیری بهتر و تکرار و بازآموزی مطالب قبلی می کند.

بهترین زمان برای خلاصه نویسی :

بهترین زمان برای خلاصه نویسی، زمانی است که داوطلب بعد از چندین بار مطالعه و تست زنی، آن را وارد کلاسور کرده تا بنا بر اصل تکرار، در مراجعه ی بعدی که می تواند آمادگی برای آزمون باشد، آن نکات را بازخوانی کند.

روش خلاصه نویسی برای دروس حفظی مانند 4 درس عمومی و زیست شناسی از نوع نکته برداری است و نیازمند تکرارهای مکرر برای یادگیری هستند.
پس برای این دروس از روش تصویر سازی و یا درخت حافظه و یا چارت سازمانی استفاده می کنیم. به این صورت عمل می کنیم که مطلب اصلی را بر روی شاخه اصلی و مباحث فرعی را بر روی شاخه های فرعی آن می نویسیم.

خلاصه‌نویسی

بهترین روش برای خلاصه نویسی دروس اختصاصی :

اما بهترین روش خلاصه نویسی برای دروس اختصاصی، کد گذاری و نوشتن فرمول هایی است که فراموش می شوند.
به عنوان مثال: اگر مبحثی در فیزیک مطالعه شد و در مرحله تست زنی به فرمول یا نکته ای برخورد کردیم که به صورت مکرر در چند تست ما را دچار دام آموزشی کرده و به گزینه غلط رسیدیم، آن نکته را وارد کلاسور خلاصه نویسی می کنیم.
بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت و ازدیاد حجم خلاصه ها و از همه مهمتر از بین نرفتن انگیزه خلاصه نویسی، صورت سؤال را فقط در کتاب تست ببینید و نکات ارزشمند آن سؤال را با روش کد گذاری، در کلاسور مخصوص دروس اختصاصی وارد کنید. به جای نوشتن صورت سؤال و بایگانی کردن آن به شکل ذیل عمل کنیم:
**درس: فیزیک
**مبحث: حرکت
** نام کتابی که از روی آن تست می زنید:.
** شماره صفحه و شماره سؤال:.
** نکته تستی و کلیدی مورد نظر:.
در انتها اضافه می کنم، بهتر است برای ایجاد نظم کاری و عدم تداخل مطالب دروس عمومی و اختصاصی، از دو کلاسور مجزا برای عمومی ها و برای دروس اختصاصی استفاده کنید.

4 دلیل برای انجام خلاصه نویسی مطرح می گردد:

عمیق کردن مطالعه
کاهش زمان مطالعه
کارایی بهتر مطالعه
جمع اوری تمامی منابع درسی مرتبط با یک موضوع خاص

روش های مختلف خلاصه کردن:

برای اینکه خلاصه‌ نویسی کنید، تنها یک ابزار مجزا لازم دارد و آن هم دفترچه یادداشت است. برای یک خلاصه‌نویسی خوب شما می‌بایست تمام خلاصه‌های یک درس را در یک دفترچه یادداشت کنید و از خلاصه‌‌نویسی در برگه‌های پراکنده و بدون صحافی خودداری نمایید؛ زیرا با گذر زمان، حجم یادداشت‌ها افزایش خواهد یافت و ترتیب آنها به هم خواهد خورد و یافتن و مرتب کردن آنها زمان و انرژی زیادی می‌طلبد و کاری خسته کننده است. خلاصه ‌نویسی، شامل فنون مختلف یادداشت ‌برداری، حاشیه نویسی، خط کشی زیر جملات، دسته‌‌بندی و علامت‌گذاری می‌شود که بسته به شرایط و نوع مطالعه می‌تواند مختلف بوده و حتی برای یک درس، موارد متعددی را شامل شود.

۱- علامت گذاری

علامت‌گذاری، سریع ترین روش برای مطالعه است و البته نکات مهم را نیز مشخص می‌کند.

علامت گذاری را میتوانید با تعدادی علامت اختصاری برای خودتان مشخص کنید به علامت های زیر توجه نمایید:

(؟):زمانی که مطلبی را مطالعه می‌کنید، در جایی که برایتان سؤال باقی می ‌ماند و مطلب را کامل متوجه نمی‌‌شوید

(!):هرجا احساس نمودید که مطالب، سؤال‌خیز بوده و به نکته مهمی اشاره شده است

(×): مشخص کردن پاراگراف های مهم

۲- خط کشیدن زیر مطالب مهم

یکی از شیوه هایی که در خلاصه نویسی به کار می‌رود، خط کشیدن زیر مطالب مهم است. معمولا این روش در میان بیشتر دانش آموزان و داوطلبان از محبوبیت برخوردار است؛ زیرا هم راحت‌تر از یادداشت برداری است و هم داوطلب احساس می‌کند که مطالب مهم را بدون کمترین تغییری خلاصه کرده است. برای خط کشیدن زیر مطالب مهم، بهتر است که از خودکارها، مدادها یا ماژیک‌های رنگی استفاده کنید؛ مثلا مطلب بسیار مهم را با یک رنگ، مطالب کمتر مهم را با رنگ دیگر و یا مطالب هر فصل یا موضوع را با رنگی خاص خط بکشید. این کار باعث می شود تا هم مطالب، بیشتر در ذهن شما باقی بماند و هم تنوع بیشتری داشته باشید و زود خسته نشوید.

در خلاصه‌نویسی به روش خط کشیدن زیر مطالب باید توجه داشته باشید با وسواس اینکه ممکن است مطلبی از قلم بیفتد زیر همه مطالب را خط نکشید؛ زیرا در غیر این صورت، حاصل کار، صفحه‌ای پر از خط در زیر جملات می‌شود و نه موجب یادگیری بیشتر. اگر شما در هر صفحه، زیر مطالب زیادی را خط بکشید، احتمال کاهش یادگیری وجود دارد و نشانه‌ این است که این وسیله را جانشین توجه واقعی به مطلب و برگرداندن مطلب به زبان خود کرده‌اید. چیزی که در این عمل باید مد نظر قرار دهید و زیر آن را خط بکشید اطلاعات مهم، مانند نتیجه‌گیری‌های کلی، تعریف‌های کلیدی و جمله‌های اصلی که وظیفه‌ آنها توضیح و تشریح نکات است، جملات کلیدی، نکات تستی و … است؛ بدون اینکه به اندیشه‌ اصلی مطلب خدشه‌ای وارد آید.

۳- حاشیه نویسی

یکی از کارهای مهمی که در خلاصه نویسی می‌توانید انجام دهید این است که حاشیه نویسی کنید. حاشیه نویسی با هدف انتقال مجموعه‌ای از مطالب مهم و خلاصه شده از متنی است که شما مطالعه کرده اید. در حاشیه نویسی می‌توانید کلیدی‌ ترین جمله هر پاراگراف را استخراج کرده به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید. برای این کار در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید که این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، نه به صورت کتابی، بیان کرده و یادداشت نمایید؛ به علاوه می‌توانید سؤال، انتقاد یا هر مطلب دیگری را که مربوط به همان موضوع باشد و در جای دیگری خوانده‌اید، حاشیه‌نویسی کنید. این فرآیند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر شما کمک می‌کند.

۴- دسته بندی

یکی دیگر از روش‌ های مهم خلاصه‌ نویسی «دسته‌بندی» است. این روش برای مباحثی مانند تاریخ ادبیات یا احادیث درس دین ‌و زندگی که شامل دسته ‌ها و طبقه‌ بندی‌ های مختلف هستند، بسیار مفید است. روش کار نیز به این صورت است که مطالب مختلفی را که بتوان در یک دسته قرار داد، یک جا نوشته و آنها را دسته‌‌بندی می‌کنند؛ به عنوان مثال می‌شود که شاعران را بر حسب قرن یا احادیث را بر اساس اشخاص دسته‌ بندی نمود.

۵- یادداشت‌ برداری

اصلی‌‌ترین نوع خلاصه ‌نویسی، یادداشت ‌برداری است که می‌تواند کمک بسیار مؤثری به یادگیری طولانی مدت شما و همین طور صرفه‌جویی در وقت شما نماید. یادداشت برداری، عبارت است از برداشت کلیدی‌‌ترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچه‌ای جداگانه به شیوه‌ای خاص که در مرورهای آتی کارایی داشته باشد.

هر برگه یادداشت‌‌برداری شده باید دارای دو ویژگی مهم باشد:

اول اینکه باید خلاصه و کلیدی باشد؛یعنی آنچه را که یادداشت می‌کنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است، داشته باشد.

دومین ویژگی یادداشت‌‌برداری، تداعی‌گر بودن یادداشت‌‌هاست؛ یعنی همه آنچه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت به شما انتقال داده و یادآوری ‌نماید؛به بیان ساده، یادداشت‌‌ها باید مفید، اما مختصر باشند.

ممکن است که در ابتدا، شما در انجام هر یک از این روش‌های خلاصه‌نویسی ها با مشکل مواجه شوید، اما اگر بخواهید و اراده کنید که مطالعه خوبی برای کنکور داشته باشید، حتما می‌توانید بتدریج، مطالب را به بهترین شکل ممکن خلاصه برداری کنید. حتما به خاطر داشته باشید که یک مطلب، بسته به اهمیت و تستی بودن آن، می‌تواند به همه اشکال یا یک شکل خلاصه‌نویسی شود.

در خلاصه‌نویسی، نکات زیر را باید رعایت کنید تا در وقت خود صرفه‌جویی کرده و از زحمت خودتان هم بهترین نتیجه را بگیرید:

1- در خلاصه‌نویسی، ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود و سپس به جزییات پرداخته شود. در خلاصه‌نویسی باید دقت کرد که معمولا ایده و نکته‌ اصلی در دو جمله‌ اول پاراگراف بیان شود و بقیه‌ پاراگراف، شامل توضیحات این مطلب باشد؛ اما این بدان معنی نیست که بقیه‌ متن، مهم نیست؛ بلکه در ادامه‌ متن باید به کلمات کلیدی مانند: «نخستین»، «مهم‌ترین عامل»، «بیشترین تاثیر»، «نکته‌ اساسی»، «در نتیجه» و ایجابی بودن یا نبودن افعال نیز توجه کرد.

2- یکی از کارهایی که می‌توانید در خلاصه‌نویسی انجام دهید این است که طرز ارتباط موضوعات اصلی و فرعی را به کمک نمودار درختی نمایش دهید تا به درک بهتر مطالب کمک کند.

3- در هنگام مطالعه‌ مباحث درسی، ابتدا به کشیدن خط در زیر مطالب اصلی، مهم و با اهمیت بپردازید و سپس خلاصه‌نویسی کنید؛ زیرا انجام دو فعالیت مجزا، یادگیری و خلاصه‌نویسی در یک زمان واحد، باعث ایجاد اخلال و عدم تمرکز در انجام هر دو عمل می‌شود.

خلاصه نویسی یکی از مهمترین قسمتهای مطالعه است تا حدی که میتوانم بگویم مطالعه بدون نکته برداری و خلاصه نویسی برای داوطلبان کنکور هیچ فایده ای نخواهد داشت . اشتباهی که اکثر داوطلبان انجام میدهند این است که فکر میکنند درس خواندن برای کنکور همانند درس خواندن برای مدرسه است در حالی که این دو تفاوت های بسیاری دارند. در طول دوره مدرسه دانش آموزان ملزم به نکته برداری نمی شوند و در دوران امتحانات هم مطالعه بدون نکته برداری خواهند داشت و در امتحان نیز موفق میشوند اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن فاصله زمانی بین مطالعه و امتحان دادن است در دوران مدرسه فاصله بین درس خوانده شده برای امتحان تا امتحان یک روز یا نهایت یک هفته است اما در کنکور همچین وضعیتی وجود ندارد داوطلبان کنکور تعداد زیادی درس را برای سال آینده میخوانند.

خلاصه‌نویسی

و حالا یک سوال :

آیا برای کنکور هم میتوان همان روش مطالعه در مدرسه را داشت؟

پاسخ : خیر به هیچ وجه

برای اینکه بتوان تعداد زیادی درس را برای سال بعد مطالعه کرد چه باید کرد؟

پاسخ سوال تنها در نکته برداری و خلاصه نویسی میباشد زیرا نکته برداری نه تنها باعث ثبت مطالب در حافظه بلند مدت داوطلبان میشود بلکه تمرکز و دقت را در حین مطالعه بالا میبرد و کیفیت مطالعه افزایش میابد.

پس نکته بردار و خلاصه نویسی برای داوطلبان کنکور نه تنها اختیاری و انتخابی نیست بلکه برای تثبیت مباحث در ذهن اجباریست .
آیا استفاده از خلاصه نویسی های داوطلبان دیگر برای من مفید است ؟

بعضی از داوطلبان می گویند چرا باید وقت صرف نوشتن و خلاصه نویسی کنیم در حالیکه خیلی از کتاب های کمک درسی و جزوه ها هستن که خلاصه درس رو نوشتن و ما به جای وقت صرف کردن واسه نوشتن میریم اون خلاصه های آماده رو می خونیم ؟ همانطور که گفتیم با خوندن 50 درصد مطالب به حافظه بلند مدت منتقل میشه اما با نوشتن و خلاصه نویسی توسط خود شما 70 درصد مطالب به حافظه بلند مدتتون منتقل میشه و خطر فراموشی کمتر میشه .

با خلاصه نویسی 70 درصد مطالب وارد حافظه ی بلند مدت شما میشه که بعدش برای افزایش این عدد باید علاوه بر خلاصه نویسی کار کنفرانس رو هم اجرا کنید تا به حدود 90 درصد برسه . کنفرانس دادن نه فقط داخل کلاس بلکه توی خونه هم امکان پذیره به این صورت که بعد از مطالعه ی مطلب ، اون مطلب رو واسه خودتون یا یکی از اعضای خانواده یا دوستتون توضیح بدین.

خلاصه نویسی بهترین منبع برای دوران جمعبندی خواهد بود

بعضی ها فکر می کنند روش درس خوندن برای کنکو و برای مدرسه یکجور هست در حالیکه خیلی با هم فرق دارن. در طول دوران مدرسه اگه دانش آموزی بخواد فقط واسه امتحانات مدرسه درس بخونه الزاما نیازی به نکته برداری نداره و بدون نکته برداری هم میتونه در امتحانات مدرسه حتی نمره 20 بگیره . اما نکته مهم اینجاست که فاصله بین مطاله دروس برای امتحانات مدرسه و زمان برگزاری امتحانات مدرسه خیلی کم هست و نهایتا یک روز تا یک هفته است اما برای کنکور دقیقا برعکسه . در کنکور هم حجم درس ها بیشتره و هم داوطلب ها باید تعداد زیادی درس رو برای یکسال آینده بخونن نه برای فردا یا صرفا هفته بعدی !

پس باید خلاصه مطالب رو همیشه داشته باشید تا وقتی فرصت کمی دارید مثل روزهای آخر نزدیک به کنکور ، آزمون های جامع و آزمون های جمعبندی سریع مرورشون کنید ، یا مثلا وقتی که زمان کم دارید درس بخونید ، یه به سرفصل های آزمون نرسیدید یا وقتی که می خواهید قبل از شروع یک مبحث جدید ، اول مبحث قبلی رو خیلی سریع مرور کنید یا در زمان های مرده که به کتاب و جزوه دسترسی ندارید ولی می خواهید از وقت درست استفاده کنید باید خلاصه نویسی داشته باشید که اینجور مواقع خلاصه ها رو فقط بخونیم.

در خرداد ماه یعنی یک ماه مونده به کنکور ؛ دیگه دانش آموز وقت نمیکنه همه کتاب ها رو از اول بخونه باید حتما از قبل خلاصه نویسی کرده باشه و الان خلاصه ها رو بخونه. یک داوطلب تجربی برای کنکور باید حدود 4700 صفحه فقط کتاب درسی بخونه ، حجم کتاب های کمک درسی و تست ها که معمولا حداقل دو برابر این هستن رو هم بهش اضافه کنید ! آیا واقعن یک داوطلب تجربی یا ریاضی یا انسانی میتونه در عرض یک ماه آخر مانده به کنکور این حجم از مطالب رو از اول تا آخر کامل بخونه ؟!

لذا کسانی که بهترین خلاصه ها رو نوشتن اون موقع بیشترین تعداد مرور و بهترین مرورها رو خواهند داشت ، بهترین نتیجه رو در آزمون های جامع می گیرند ، آرامش بیشتری دارند و سر جلسه کنکور بهتر مطالب و فرمول ها یادشون میاد . کمرنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارتر است.

با خلاصه نویسی انگیزه بیشتری برای مرور پیدا خواهید کرد :

صرفا فقط خوندن مطالب واسه آزمون دادن و ماندگاری مطالب در ذهن کافی نیست و نیاز به تثبیت و نکهداری مطالب در ذهن دارید . اگه یادداشت برداری و خلاصه نویسی نکنید و بعدا مرورشون نکنید مطالب کم کم فراموش میشن و زیاد در حافظه بلند مدت شما ماندگاری ندارند . یادداشت ها حجمشون کمه و با خاطر همین سریع میشه مرورشون کرد . در واقع یادداشت برداری زمانی هست که به تسلط کافی روی مطالب رسیدین.

یادداشت ها باید جایگزین کتاب باشند و جوری باشن که واسه تسلط بیشتر مجبور نشین خط به خط کتاب رو بخونید .خودبخود وقتی شما یادداشت نوشتید و خلاصه برداری کردید چون حجم خلاصه ها کمتر از خود کتابه بیشتر ترغیب میشین که مرورشون کنید و وقت کمتری برای مرور از شما میگیره . کلا مغز ما انسان ها واسه انجام کارهای کوتاه تر و سریع تر تمایل بیشتری نشون میده.
اگر نیاز به مشاوره تلفنی درباره این مطلب یا دیگر موضوعات سایت دارید ، از طریق شماره تماس زیر میتوانید درخواست مشاوره تلفنی از مشاوران باتجربه مشاور گروپ داشته باشید.

اهمیت خلاصه نویسی در تابستان

?ایجاد انگیزه در خواننده برای مطالعه✌️

?کمک در به خاطر سپردن مطالب و از یاد نرفتن آن‌ها✌️

? کمک به تمرکز فکر و یادگیری بهتر هنگام خواندن کتاب و جزوه✌️

? بهره‌گیری از یادداشت‌های خلاصه در مدت زمان کوتاه و صرفه‌جویی در زمان✌️

?امکان مرورهای چندین باره✌️

? تسهیل در برخورداری از محتویات کتب و جزوات در حجم کم و جلوگیری از پراکنده خوانی✌️

در سکوت سخت تلاش کنید
اجازه دهید موفقیت هایتان به جای شما سروصدا کنند…!

اگه نمیتونی راهی پیدا کنی یکی بساز!

وقتی از «مایکل شوماخر»قهرمان هفت دوره از مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک جهان رمز موفقیتش را پرسیدند او در جواب فقط یک جمله گفت:

تنها رمز موفقیت من این است زمانی که دیگران ترمز می گیرند من گاز می دهم?

مطالعه کن وقتی که دیگران خوابند 

تصمیم بگیر وقتی که دیگران مرددند?

خود را آماده کن وقتی که دیگران در خیال پردازیند?

شروع کن وقتی که دیگران در حال معطل کردن هستند?

کار کن وقتی که دیگران در حال آرزو کردنند?

صرفه جویی کن وقتی که دیگران در حال تلف کردنند?

گوش کن وقتی که دیگران در حال صحبت کردنند?

لبخند بزن وقتی که دیگران خشمگینند ?

پافشاری کن وقتی که دیگران در حال رها کردنند?

و به خاطر داشته باش که موفقیت پیش رفتن است نه به نقطه پایان رسیدن?

4/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه اهمیت خلاصه نویسی برای کنکور و در تابستان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. ف

    ببخشید اگر بجای خلاصه نویسی از کتاب هایی که مطالب رو خلاصه کردن استفاده کنیم خوبه یا نه

    پاسخ
  2. امیرحسین

    عالی بود دمتون گرم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی