اهمیت تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی

13970131Pr833c3415

جهت مشاوره در زمینه اهمیت تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

 تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی , همانطور که یک دونده ی حرفه ای ، سرعت خود را متناسب با شرایط زمانی و مکانی مسابقه تغییر می دهد تا هر چه بیشتر به هدف خود نزدیک تر شود ، یک داوطلب آزمون سراسری هم باید چنین رفتاری داشته باشد . شاید بپرسید چرا ؟

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی


 تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی : زیرا یک داوطلب هم لازم است متناسب با مقاطع زمانی مختلف ، سیاست های رفتاری و استراتژی های مطالعاتی متفاوتی داشته باشد . در غیر اینصورت نتیجه ای جزء دور شدن از هدف نصیب وی نخواهد شد.

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی و انواع مطالعه


1- پیش خوانی یا آمادگی اولیه :

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   :  دانش آموز قبل از تدریس دبیر مباحث جدید یا پیش نیاز های آنها را مطالعه می کند تا با آمادگی بیشتری وارد کلاس شود . این کار باعث درک و دریافت بیشتر و عمیق تر مفاهیم درسی می شود شاید تعطیلات تابستانی و شب قبل از تدریس بهترین فرصت زمانی برای این شیوه ی مطالعه باشد .

2- متناسب با برنامه ی هفتگی مدرسه و آزمون های آزمایشی

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   :   این شیوه ی مطالعه و برنامه ریزی کاملا با برنامه ی مدرسه و آزمون ها منطبق و دارای تنوع مطالعاتی دروس در طول ایام هفته است . در این قالب خواندن دروس روز و انجام تکالیف هر روز ، جزو اولویت کاری هر دانش آموز است . در این شیوه ی مطالعه ممکن است دانش آموز نتواند در یک روز یا یک هفته ی کاری به تسلط کافی در مباحث مطالعاتی خود برسد . یعنی نتواند همه ی مراحل مطالعاتی را برای یک مبحث درسی به اتمام برساند.

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   :   این شکل از مطالعه بیشتر در فصل پاییز و فرصت های بهمن و اسفند و نیز نیمه ی دوم فروردین اجرایی می شود . این زمان مطابق با ایامی است که دانش آموزان به مدرسه می روند . در این زمان حتی فارغ التحصیل ها نیز به دلیل همگام بودن با برنامه ی آزمون های آزمایشی تقریبا همین روال را انجام می دهند زیرا معمولا برنامه ی این آزمون ها با برنامه ی مدارس مطابقت دارد . این شیوه ی مطالعه بیشترین زمان دانش آموزان را در طول سال آمادگی برای آزمون سراسری به خود اختصاص می دهد.

3-جمعبندی اولیه یا مبحثی

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   :   این شیوه ی مطالعه مختص ایام تعطیلات یا امتحانات است . به عبارت ساده تر این شیوه در زمان هایی انجام می شود که دانش آموز به مدرسه نمی رود . معمولا این ایام یکی از صورت های زیر را دارد:

تعطیلات شهریور : مباحث تدریس شده در تابستان
امتحانات نیمسال اول : مباحث نیمسال اول پایه ی چهارم
تعطیلات فروردین : مباحث پایه
امتحانات نیمسال دوم : مباحث نیمسال دوم پایه ی چهارم

4-جمعبندی نهایی

این شیوه ی مطالعه بعد از اتمام تدریس دبیران و یادگیری کامل تمام مباحث درسی ، در نیمه ی دوم فصل بهار و یا به عبارت ساده تر در 5 هفته ی پایانی باقی مانده تا آزمون سراسری انجام می شود که به دوران جمعبندی شناخته می شود .

5- مرور نهایی

این مرحله از مطالعه در فرصت یک هفته مانده به آزمون سراسری انجام می شود تا داوطلب به حداکثر میزان آمادگی خود دست یابد .

اهمیت جمعبندی مبحثی

در طول مدت تحصیل و یا آمادگی برای کنکور سراسری عقب افتادن در موضوعات درسی به دلیل مشکلات غیر قابل پیش بینی موضوعی رایج است . از طرفی دیگر حجم زیاد تکالیف و کارهایی نظیر خلاصه نویسی ، تست آموزشی و … که باید انجام شود ، جبران عقب افتادگی های درسی را دشوار می سازد.

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : به همین دلیل مقاطع زمانی خاصی که دبیران مباحث جدیدی را تدریس نمی کنند ، بهترین فرصت خواهد بود تا به جبران عقب افتادگی ها و کارهای انجام نشده ی قبلی خود پرداخته شود و ایام امتحانات یکی از همین زمان ها خواهد بود.

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : اگر از این فرصت به صورت مطلوب استفاده نشود یا این وق صرف انجام کارهای غیر ضروری شود ، مثل این خواهد بود که مشکلات قبلی خود را به هفته ها و فرصت های بعدی منتقل کرده اید . طبیعی است که در کنار حجم فراوان کارهای جاری روزها و فرصت های آتی ، جبران گذشته بار و فشار مضاعفی را تحمیل خواهد کرد که یقینا تاثیری نامطلوب روی نتایج آزمون های آینده خواهد گذاشت .

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : می دانید که اغلب مباحث تدریس شده ی گذشته می تواند مستقیم یا غیر مستقیم پیش نیاز مباحث آینده باشد ، بنابراین یادگیری دقیق و عمقی آنها بسیار مفید خواهد بود . همچنین داوطلبان موفق آزمون سراسری اغلب کسانی هستند که مباحث درسی را به دفعات در طول سال اتحصیلی مرور کرده اند و در نهایت در سایه ی همین تکرارها به تسلط و سرعت عمل کافی در پاسخگویی به پرسش ها دست یافته اند.

دوران جمعبندی مبحثی که نزدیک ترین فرصت آن در زمان های پیش رو ، ایام امتحانات نیمسال اول است ، بهترین فرصت برای دانش اموزان و داوطلبان خواهد بود تا مطالبی را که در طول چند ماه گذشته آموخته اند ، مرور نمایند و در صورت نیاز ، به تست زنی و خلاصه نویسی آنها بپردازند.

شیوه ی صحیح جمعبندی اولیه یا مبحثی :

بیشتر مختص ایامی است که داوطلب یا دانش آموز به مدرسه نمی رود . یعنی یا در تعطیلات و یا در درگیر امتحانات است .
این فرصت ها به چهار بازه ی زمانی منحصر می شود .

تعطیلات شهریور : مباحث تدریس شده در تابستان
امتحانات دی : مباحث نیمسال اول پایه ی چهارم
ایام عید : مباحث پایه
امتحانات خرداد : مباحث نیمسال دوم پایه ی چهارم

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : تفاوت عمده در شیوه ی مطالعه و برنامه ریزی در دوره های جمعبندی مبحثی نسبت به گذشته در محور قرار دادن برنامه ی امتحانات نسبت به برنامه هفتگی مدرسه خواهد بود . یعنی در این ایام دیگر خبری از تنوع مطالعاتی در طی یک روز نخواهد بود بلکه شما با توجه به فاصله زمانی که تا امتحان بعدی دارید روی یک درس خاص متمرکز شده و تمامی مراحل مطالعه آن درس را به اتمام می رسانید و سپس به سراغ درس های بعدی می روید .

اولویت بندی مطالعاتی :

در جمعبندی مبحثی دی اولویت مطالعه با جمعبندی مباحث نیمسال اول خواهد بود و در صورتی می توانید به مطالعه ی سایر دروس بپردازید که قبل از هر امتحانی مباحث نیمسال اول مربوط به آن درس را تمام کرده باشید .

سایر اولویت بندی ها می تواند به شرح زیر باشد :

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : ابتدا مباحث پایه و سپس نیمسال دوم ، اگر دانش آموزی بدون داشتن تسلط کافی روی مباحث نیمسال اول به مطالعه ی مباحث نیمسال دوم یا پایه بپردازد دچار اشتباه شده است زیرا مجبور خواهد بود که در بهمن یا اسفند به مطالعه ی عقب افتادگی های خود در نیمسال اول بپردازد که با توجه به حجم بالای تدریس دروس جدید در این ها ، به هیچ عنوان فرصت چنین کاری را پیدا نخواهد کرد بنابراین توصیه می شود که با لیست کردن اولویت های مطالعاتی مباحث عقب افتاده در پایه و نیمسال دوم از کنار آنها گذشته و در صورت وجود وقت اضافی به آنها بپردازید.

مراحل و نحوه ی مطالعه در دوره ی جمعبندی مبحثی :

1- مطالعه دقیق کتاب و جزوه :

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : با توجه به فرصت زمانی که تا آزمون سراسری در اختیار دارید شاید ایام دی بهترین زمان باشد تا یک بار دیگر به طور دقیق جزوه ها را مطالعه کنید و به پاسخ بسیاری از ابهامات درسی خود برسید . از خواندن متن کتاب درسی هم غافل نشوید بخصوص در دروس عمومی که بسیار مفیدتر خواهد بود . با توجه به سبک طراحی سوالات آزمون سراسری در سال های اخیر مطالعه و مرور کتاب های درسی به موازات جزوات درسی می تواند قدرت خلاقیت و پاسخگویی شما را به سوالات آزمون سراسری چندین برابر کند.

2- شروع یا تکمیل تست های آموزشی

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : قدم اول برای ایجاد تسلط در تست زنی ، زدن تست های آموزشی است . اگر در گذشته در مباحث مورد نظر تست کافی کار نکرده اید اکنون زمان ان فرا رسیده است . اگر هم به اندازه ی نیاز این کار را انجام داده اید می توانید سراغ تست های علامت دار قبلی خود بروید ( نزده -غلط- مهم) حتی در نهایت می توانید در صورت داشتن وقت بیشتر سراغ کتاب تست جدید هم بروید .

3- تکمیل خلاصه نویسی :

تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : از عوامل مهم بر سرعت مرور و مطالعه ی چند باره ی مطالب درسی می توان به مرور خلاصه ها اشاره کرد. ایام امتحانات بهترین زمان برای شروع یا تکمیل خلاصه های قبلی هستند تا در فواصل نزدیک به آزمون سراسری از آنها استفاده شود.

4- حل نمونه پرسش های امتحانی :

 تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی   : هر چند نمرات نیمسال اول تاثیری در آزمون سراسری ندارند ، ولی به هر حال هر دانش آموزی باید با توجه به سطح علمی خود برای کسب نمره مورد نظرش تلاش نماید . به ترتیب حل نمونه پرسش های نهایی ، آزمون های هماهنگ و پرسش های تالیفی می تواند بر میزان تسلط و آمادگی شما بیفزاید . در کل اگر شما کتاب و جزوات درسی را دقیق مطالعه کنید و به زدن تعداد تست کافی بپردازید ، هم جمعبندی مباحث نیمسال اول را انجام داده اید و هم این نحوه ی عملکرد به طور طبیعی منجر به کسب نمره ی مطلوب در امتحانات نیمسال اول خواهد شد.

فارغ التحصیلان و ایام امتحانات :

هر چند فارغ التحصیلان اغلب در هیچ امتحانی شرکت نمی کنند ولی اگر به برنامه ی آزمون ها توجه کنید ، اولین آزمون بعد از امتحانات ، اختصاص به تمامی مباحث نیسمال اول دارد . پس فارغ التحصیلان نیز برنامه ای شبیه به دانش آموزان خواهند داشت با این تفاوت که فرصت بیشتری برای مطالعه ی عمقی تر و بهتر مباحث نیمسال اول خواهند داشت.

آزمون ها در دوران جمبندی چندین کاربرد دارند . برخی از مهمترین اهدافی که از آزمون دادن در دوران جمعبندی دنبال می کنیم ، عبارتند از :


1-تمرین تقسیم انرژی در مدت زمان آزمون ( مدیریت انرژی و زمان )
2- تمرین مهارت سویچینگ ذهن ( بازیابی اطلاعات از محل های مختلف ذهن)
3- براساس تحلیل آزمون ، نقاط ضعف و قوت مشخص و بر این مبنا ، برنامه ریزی انجام می شود.
در این متن به کارکرد سوم یعنی شیوه ی تحلیل آزمون و برنامه ریزی بر مبنای آن می پردازیم.

به طور متوسط یک دوم برابر مدت زمان آزمون باید برای تحلیل آن صرف شود ، به این صورت که پس از برگزاری آزمون ، چند دقیقه ای استراحت کنید و سپس تحلیل را با توجه به نکات زیر انجام دهید .

1- برای هر درس یک برگه بزرگ در نظر بگیرید و اگر در آزمون ، نکته ی جدیدی یاد گرفته اید و یا با فرمول جدیدی آشنا شده اید ، آن را بنویسید . سعی کنید برای فرمول ها ، حدود نصف خط توضیح بنویسید ( که از این فرمول برای چه استفاده می شود ؟ شرایط خاص آن چیست ؟)

2- توجه به گزینه های نادرست خصوصا در درس ادبیات و دین و زندگی ، اهمیت ویژه ای دارد . باید دلیل نادرست بودن گزینه ها را بتوانید بیان کنید.

3- اگر به سوالی درست جواب داده اید خودتان را از دیدن جواب تشریحی معاف نکنید . در بسیاری از موارد به رابطه های جدید در این پرسش ها برمی خورید.

4- دلیل پاسخ اشتباهتان را مشخص کنید . در کدام بخش بی دقتی کرده اید ؟ در کدام بخش اشتباه محاسباتی داشته اید / اگر یک اشتباه را بیش از یک بار تکرار کنید ، یعنی آن آزمون عملکرد مثبتی برایتان نداشته است. آزمون ها در دوران جمعبندی فرصتی هستند که هر اشتباهی که قرار است در آزمون سراسری مرتکب شوید ، در این آزمون ها اتفاق بیفتد و جلوی تکرار آن ها در آزمون سراسری گرفته شود.

5- تهیه ی نیم رخ روانی کمک زیادی به شما خواهد کرد یعنی نتیجه ی هر درس را در یک جدول یا نمودار برای خودتان رسم کنید تا به صورتی دقیق مشخص شود که آزمون ها کارکرد مثبتی برایتان داشته است یا خیر ؟

سعی کنید آزمون های جامع استانداردی را انتخاب کنید ، مثلا آزمون های طرح مرور آخر و آزمون های سراسری سال های قبل و یا آزمون های جامع گزیه دو در سال های قبل ، انتخاب نادرست آزمون جامع هم باعث اتلاف وقت تان می شود و هم شما را به بیراهه می برد. پس حتما در انتخاب این آزمون ها نهایت دقت را داشته باشید.



پاسخ تلفنی به سوالات شما و برنامه ریزی شخصی توسط تیم مشاوره ای فارغ التحصیلان پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی
از طریق تلفن ثابت در سراسر کشور بدون پیش شماره
با شماره 9099071613 تماس بگیرید

آن‌كه می‌خواهد روزی پریدن را بیاموزد، نخست باید ایستادن، راه رفتن، دویدن و بالا رفتن را یاد بگیرد. پرواز را با پرواز آغاز نمی‌كنند…
سلام به همه شما داوطلبان با انگیزه و مصمم کنکور سراسری… با سری نکات مرور و جمعبندی در کنار شما هستیم تا روز کنکور…امید وارم تا امروز تا هر جایی که پیش رفتی و جلو رفتی از خودت راضی باشی…



دریافت آخرین اخبار سازمان سنجش و کنکور سراسری با کلیک بر روی عکس زیر:

گروپ 4

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه اهمیت تحلیل آزمون ها در دوران جمعبندی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403