اهمیت بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

بومی گزینی

جهت مشاوره در زمینه اهمیت بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

بومی گزینی : آمار و اطلاعات مراکز آموزش عالی و پژوهش های انجام گرفته حاکی از این است که مشکلات آموزشی دانشگاه ها از قبیل مشروطی ، اخراجی و افت تحصیلی دانشجویان از یک سو و …

بومی گزینی

بومی گزینی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود ؟

بومی گزینی : آمار و اطلاعات مراکز آموزش عالی و پژوهش های انجام گرفته حاکی از این است که مشکلات آموزشی دانشگاه ها از قبیل مشورطی ، اخراجی و افت تحصیلی دانشجویان از یک سو و عدم دسترسی به حداقل امکانات رفاهی لازم ، فشار روانی پذیرفته شدن در مکانی دور از محل زندگی و خانواده از سویی دیگر باعث افت تحصیلی دانشجویان شده است .

البته از سال 1369 با توجه به گسترش رشته های تحصیلی و توسعه ی مراکز آموزش عالی در سطح کشور ، طرحی در شواری عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد که باعث تغییرات جدی در گزینش بومی گردید. رشته ها به چهار دسته ی رشته های استانی ، ناحیه ای ، قطبی و کشوری تقسیم شدند و ملاک تعیین بومی بودن ، محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره ی متوسطه برای داوطلبان شد ( در صورت احراز سه سال در یک استان ، محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی او در نظر گرفته می شود )

مهمترین اهداف بومی گزینی عبارت اند از :

– کاهش مشکلات اقامتی و معیشتی دانشجویان و دانشگاه ها
– کم کردن تردد و مسافرت های درون کشوری
-امکان قبولی بیشتر داوطلبان در مراکز آموزش عالی استان و نواحی هم جوار آن . دسته بندی رشته های تحصیلی یا برحسب گزینش بومی ( رشته های استانی ، ناحیه ای و قطبی ) است یا کشوری . نوع گزینش رشته ها در دوره ی روزانه در دفترچه ی راهنمای شماره ی 2 انتخاب رشته ی آزمون سراسری در ابتدای کد رشته محل ها ارائه می شود.

داوطلبان لازم است در زمان انتخاب رشته به نوع گزینش رشته ی انتخابی توجه کنند .

چنانچه رشته ای در تعداد معدودی از دانشگاهها ارائه شود یا ظرفیت رشته ، متناسب با نسبت شرکت کنندگان نباشد ، گزینش بومی بر آن اعمال نمی شود و نوع گزینش آن ، کشوری خواهد بود . البته باید توجه داشت که تقسیم بندی ظرفیت بین سهمیه ها اعمال خواهد شد ؛ یعنی بعد از کسر 25 درصد ایثارگران ، باقی مانده به نسبت شرکت کنندگان مناطق یک ، دو ، سه ، و خانواده شهدا خواهد شد .
اگر گزینش یک رشته محل ، بومی (استانی ، قطبی یا ناحیه ای ) باشد ، این نکته به این مفهوم نیست ک فقط داوطلبان بومی اجازه ی انتخاب آنها را دارند ، بلکه شانس قبولی داوطلبان بومی در این رشته محل ها ، 4 برابر بیشتر از سایر داوطلبان غیر بومی است .

البته میزان پذیرش بومی در رشته های پر متقاضی دوره ی روزانه هر چند با نگاه بومی کمی تعدیل شده است ولی نسبت آن همچنان 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد گزینش آزاد است .
اگر داوطلبی بومی کد رشته ای نباشد به معنای عدم قبولی او نیست بلکه با داوطلبان غیر بومی و در ظرفیت مربوط به آن ها به رقابت می پردازد .

چند نکته ی مهم برای دوره های غیر روزانه :

– در دوره های شبانه و نیمه حضوری ، نوع گزینش ، بومی استانی است .
– در دوره های غیر انتفاعی گزینش بومی ناحیه ای است .
– در دوره های مجازی و پردیس خودگران همه ی رشته ها محل ها کشوری گزینش می شوند.
– در دوره های پیام نور گزینش به صورت بومی شهرستان خواهد بود.

تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

سه عامل تعیین کننده در گزینش هر داوطلب در انتخاب رشته کنکور عبارتند از : نمره کسب شده توسط داوطلب در هر یک از زیر گروه ها ( برای رشته محل هایی که پذیرش از طریق آزمون دارند ) و یا معدل کتبی ( برای رشته هایی که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی است ) ، استان بومی و سهمیه داوطلب .

آنچه واضح است بومی گزینی تاثیر بسزایی در کاهش مشکلات اقتصادی و زندگی دانشجویان در شهری دیگر و کاهش مهاجرت های شهری خواهد داشت و داوطلبانی که با آگاهی از شرایط شرکت در کنکور سراسری و میزان و نحوه تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری شرکت میکنند ، انتخاب آگاهانه تر و با شانس قبولی بیشتر ی خواهند داشت .

همچنین متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد میتوانند به راهنمای انتخاب رشته تجربی ، راهنمای انتخاب رشته ریاضی ، راهنمای انتخاب رشته انسانی ، راهنمای انتخاب رشته هنر ، راهنمای انتخاب رشته زبان مراجعه نمایند تا اطلاعات دقیق تر پیرامون انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد در هر گروه آزمایشی کسب کنند .

girlboy

تقسیم بندی استان ها در گزینش و تاثیر بومی

اگر به شرایط جذب دانشجو در سال های گذشته دقت کنیم متوجه می شویم که پراکندگی دانشجویان غیر بومی در استان های مختلف بسیار زیاد است که این امر باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای دانشجویان و خانواده آن ها میشد. سازمان سنجش با طرح موضوع بومی گزینی و افزایش سهم هر دانشگاه از این موضوع، باعث کاهش این مشکلات شد و در حال حاضر دانشجویان، بیشتر در استان محل زندگی و یا در استان های همجوار مشغول به تحصیل هستند.

البته تعدادی از رشته محل ها هستند که ظرفیت کامل آن ها به داوطلبان بومی اختصاص پیدا می کند اما اکثر رشته ها محل ها به گونه ای است که سهم بومی گزینی در آن ها بیشتر از افراد غیر بومی است.

بطور مثال دانشگاه فرهنگیان یا همان تربیت معلم سابق که اقدام به جذب دانشجو و تربیت آن ها جهت حرفه معلمی می کند صرفا از داوطلبان بومی هر استان دانشجو می پذیرد و به نوعی گزینش دانشجو در این دانشگاه بصورت بومی و آن هم از نوع استانی است.

سازمان سنجش برای مشخص شدن شرایط بومی گزینی، استان ها را به دو دسته ناحیه ای و قطبی تقسیم کرده است در جداول زیر نوع دسته بندی آن ها را مشاهده می کنید.

جذب دانشجو در طرح بومی گزینی در یکی از 4 حالت زیر قرار دارد

1- استانی
2- ناحیه ای
3- قطبی
4-کشوری
با توجه به مطالب گفته شده در شرايط برابر بين دو رشته، شانس قبولي شما ابتدا در رشته ي استاني مربوط به استان خود بيشتر بوده و به ترتيب در رشته ي ناحيه اي، قطبي و كشوري كاهش مي يابد.

تذكر خيلي مهم: هرچند آگاهي از نحوه ي بومي گزيني مي تواند در فرايند انتخاب رشته مثمرثمر باشد ولي با اين حال مهمترين نكته در انتخاب رشته علاقه و علاقه و علاقه مي باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه اهمیت بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. منفرد

    با سلام.گزینش تعهد رشته های مناطق محروم تجربی چطور هست؟یعنی داوطلب منطقه ۱ میتونه شهرهای منطقه ۱ و داوطلب منطقه ۲ شهرهای منطقه ۲رو انتخاب کنه؟ و تهرانیها همه ی شهر ها رو میتونند انتخاب کنند؟ ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403