اصول خلاصه نویسی کنکوری ویژه سال سومی ها

خلاصه نویسی کنکوری

جهت مشاوره در زمینه اصول خلاصه نویسی کنکوری ویژه سال سومی ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

خلاصه نویسی کنکوری : میدانیم که یکی از اصول مطالعه صحیح این است که مطالب خوانده شده را روزانه، هفتگی و ماهانه مرور و یادآوری کنیم و اگر خلاصه نویسی و نکته برداری پویا و درستی داشته باشیم، میتوانیم این کار را با سرعت و کیفیت مطلوبی انجام دهیم.

خلاصه نویسی کنکوری

باید دقت داشت که خلاصه نویسی نباید پراکنده و نامنظم باشد زیرا در این صورت کار را سخت تر میکند و باید دوباره انرژی صرف کنیم تا آنهارا مرتب کنیم. بهتر است از یک دفترچه یادداشت با اندازه مناسب استفاده شود.

خلاصه نویسی و مرور برای سال سومی ها

مطالعه‌ی شب امتحان که در بین دانش‌آموزان رواج بسیاری دارد، از عدم استفاده‌ی درست از حافظه و روش‌های به خاطر‌سپاری حکایت می‌کند. بارها در جلسه‌های امتحان به یاد داریم که نتوانسته‌ایم به سؤالی پاسخ دهیم، در حالی که آن را مطالعه کرده‌ایم و یاد گرفته‌ایم. این امر به تفاوت «یادآوری» و «یادگیری» اشاره دارد.

طبق پژوهش‌ها «عدم به یادآوری مطالب به خاطر سپرده شده»، در میان داوطلبان کنکور و دانش‌آموزان از بیش‌ترین مشکل‌ها است. بیش‌تر داوطلب‌های کنکور نگران هستند که آیا می‌توانند همه‌ی مطالب خوانده شده را به یاد بیاورند؟ چرا که کنکور دیگر شب امتحان ندارد و نمی‌توان همه‌ی اطلاعات را در یک روز مطالعه کرد. با آگاهی و شناخت از انواع حافظه و روش انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلند‌مدت می‌توانید به آسانی در هر زمان که اراده کردید، اطلاعات را یادآوری کنید.

حافظه عبارت است از : «حفظ و نگهداری و ضبط اطلاعات مختلف در ذهن».

با وجود تصورهای موجود، هوش و حافظه با هم متفاوت هستند. هوش و قدرت آن یک امر ذاتی است، در حالی که حافظه و افزایش قدرت آن فقط به استفاده‌ی درست از روش‌ها بستگی دارد و فقط افرادی که به درستی از حافظه‌ی خود استفاده می‌کنند، دارای حافظه‌ی قوی هستند. پس حافظه یک بخش اکتسابی است، در حالی که هوش به طور کامل ذاتی است.

فرآیند اطلاعات شامل 3 مرحله است:

1- دریافت
2- ثبت
3- یادآوری

با شناخت انواع حافظه و ویژگی‌های آن می‌توانید به تقویت حافظه و روش‌های درست به خاطرسپاری اطلاعات به سادگی عمل کنید و اطلاعات را به حافظه‌ی بلند‌مدت خود منتقل کنید، تا هر زمان که به آن نیاز داشتید، آن را یادآوری کنید.

انواع حافظه:

متخصص‌های مطالعه و یادگیری، حافظه‌ی انسان را به 3 بخش تقسیم می‌کنند:

الف – حافظه حسی
ب – حافظه‌ی کوتاه‌مدت
ج – حافظه‌ی بلند‌مدت

در طول شبانه روز، محرک‌های بیرونی به طور دائم بر گیرنده‌های حسی ما اثر می‌گذارند و پس از قطع محرک، آثار آن‌ها نیز حذف می‌شود. طول مدت نگهداری این اطلاعات در حافظه‌ی حسی، در حدود 1 تا 3 ثانیه است. وقتی مطلبی با استفاده از گیرنده‌های حافظه‌ی حسی
(حافظه‌ی دیداری و شنیداری بیش‌ترین مقدار دریافت را دارند)، دریافت می‌شوند، فقط در صورتی که مورد توجه و دقت قرار بگیرند، به حافظه‌ی کوتاه‌مدت می‌روند.

شاهد این ادعا، اطلاعات بسیار زیادی است که ما در طول شبانه روز آن‌ها را می‌بینیم، می‌شنویم، لمس می‌کنیم و … اما فقط تعداد اندکی از آن‌ها به حافظه‌ی کوتاه‌مدت ما منتقل می‌شود، پس:
اگر به اطلاعات دریافتی توجه کنیم، به حافظه‌ی کوتاه مدت منتقل می‌شوند و در غیر این‌صورت، به طور کلی حذف می‌شوند.

رتبه های برتر

حافظه‌ی کوتاه‌مدت

اطلاعات در این حافظه، فقط 15 تا 30 ثانیه می‌ماند. اطلاعات در این حافظه به صورت رمز در می‌آیند و ثبت می‌شوند. گنجایش این حافظه حدود 5 تا 9 ماده‌ی اطلاعاتی است. به طور مثال، به خاطر‌سپاری حروف “ت د م ه ا ت و ک ه ظ ف ا ح” کار بسیار ساده‌ای نیست زیرا 13 ماده‌ی اطلاعاتی است؛ اما اگر همین حروف را از چپ بخوانید، کلمه‌ی حافظه‌ی کوتاه مدت به وجود می‌آید که به آسانی می‌توانیم آن را به خاطر بسپاریم.

اما چگونه می‌توان اطلاعات را به حافظه‌ی بلندمدت منتقل کرد؟ فرآیند انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلند‌مدت شامل سه مورد: 1- مرور 2 – تداعی 3- تصویر می‌باشد که از بین این سه مورد، مرور بیش‌ترین تأثیر را در انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلند‌مدت دارد.

حافظه بلند‌مدت

گنجایش این نوع حافظه بسیار بالا است و برخی از اطلاعات به صورت ناخودآگاه طبق فرآیندهای گفته شده، به حافظه‌ی بلند‌مدت ما منتقل می‌شوند، ولی ما دسترسی درستی به آن‌ها نداریم. متخصص‌های مطالعه و یادگیری بر این باورند که علت عدم یادآوری مطالب این است که ما کد اطلاعات را در اختیار نداریم، درست مثل زمانی که می‌خواهیم کتابی را از کتابخانه‌ای پیدا کنیم، اما شماره‌ی بایگانی آن را در اختیار نداریم.

نحوه‌ی کد‌گذاری اطلاعات را در بخش نمودار حافظه توضیح خواهیم داد. اگر بتوانیم مطالب مطالعه شده را به حافظه‌ی بلند‌مدت خود منتقل کنیم، اطلاعات برای همیشه و به میزان نامحدود در حافظه‌ی بلندمدت ما ثبت می‌شوند. (مرور، مؤثرترین روش انتقال اطلاعات به حافظه‌ی بلند‌مدت است.)

مرور

یادگیری، دلیل یادآوری نیست. شکل زیر نشان می‌دهد که چگونه به یادآوردن اطلاعات، کمی بعد از پایان یادگیری اوج می‌گیرد و سپس به سرعت کاهش می‌یابد. در حقیقت، 80 درصد مطالب در مدت 24 ساعت از خاطر می‌رود، مگر آن‌که مرورها کوتاه‌مدت و به موقع انجام شود تا اطلاعات به حافظه‌ی بلندمدت منتقل شود.

اما، مهم‌ترین اصل در مرور، رعایت فواصل درست مرور می‌باشد.
مرورهای بی‌موقع و غیرضروری، به جز اتلاف وقت، هیچ ثمره‌ی دیگری ندارد.
نمودار، فاصله‌های صحیح مرور را طبق منحنی فراموشی نشان می‌دهد.

زمانی که ما مطلبی را یاد می‌گیریم، پس از 24 ساعت، 80 درصد جزئیات از خاطر می‌رود. به همین دلیل لازم است اولین مرور پس از 24 ساعت از اولین یادگیری رخ دهد. در این صورت، اطلاعات در ذهن ما ثبت می‌شود؛ اما پس از یک هفته، اگر بخواهیم اطلاعات را یادآوری کنیم، خواهیم دید که بخشی از آن‌ها را به یاد نمی‌آوریم.

پس، دومین مرور باید یک هفته بعد باشد و مرور سوم باید در فاصله‌ی یک ماه بعد صورت گیرد. در این صورت ما می‌توانیم به تمامی سؤال‌هایی که مربوط به آن بحث می‌شود، ‌جواب دهیم و پس از مرور چهارم (چهار ماه بعد)، می‌توانیم اطلاعات را به سادگی یادآوری کنیم، چرا که مطالب یاد گرفته شده در حافظه‌ی بلند‌مدت ما ثبت شده‌اند.

نمودار حافظه

همان‌طور که گفته شد، علت عدم به یادآوردن مطالب از حافظه‌ی بلندمدت این است که «رمز» به خاطر‌سپاری آن‌ها را نمی‌دانیم. تنها راه به خاطر‌سپاری اطلاعات از راه کم‌گذر، رسم نمودارهای حافظه است.

رتبه های برتر

خدمات تخصصی مشاور گروپ

مشاوره برنامه ریزی درسی

مشاوره برنامه ریزی کنکور

مشاوره کنکور تلفنی (مشاوره کنکور سراسری)

مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره انتخاب رشته تلفنی

مشاوره تحصیل در خارج از کشور

مشاوره معافیت تحصیلی

مشاوره معرفی رشته های دانشگاهی

مشاوره معرفی دانشگاه های کشور

مشاوره پذیرش دانشگاه بدون کنکور

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

مشاوره کنکور دکتری تلفنی


مشاور گروپ


برای رسم این نمودارها باید 4 مرحله‌ی زیر را به دقت انجام دهید.

1)یادداشت مرور در کلمه‌های کلیدی در هنگام مطالعه

در مراحل مطالعه‌ی صحیح توضیح خواهم داد که چرا بدون یادداشت‌برداری، هیچ مطالعه‌ای معنا و مفهوم ندارد. در هنگام مطالعه باید از کلمه‌ها و نکته‌های کلیدی یعنی کلمه‌ها و فرمول‌هایی که با دیدن آن‌ها تمام یا قسمتی از متن مرتبط تداعی می‌شود، یادداشت‌برداری کنید. این کار باید همان لحظه انجام شود.

2) مشخص کردن عنوان، نکته‌های کلیدی، نکته‌های فردی این‌کار در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد اما پس از این‌که چند بار در هنگام مطالعه، یادداشت‌برداری کنید، تعیین عنوان نکته‌ی اصلی و فرعی بسیار ساده خواهد بود.
عنوان هر مطلب، نشان‌دهنده‌ی اندیشه‌ی کلی است و در برگیرنده‌ی تمامی مطلب‌ها و نکته‌ها است. عنوان، ممکن است یک یا چند کلمه باشد.

نکته‌ی اصلی، اندیشه‌ها، نکته‌ها و فرمول‌های مهم هر مطلب است که روی هم رفته، عنوان را تشکیل می‌دهد.

نکته‌های فرعی، در اصل اطلاعاتی است که ما به آن‌ها نیاز داریم. نکته‌های فرعی موضوع‌هایی هستند مانند تصویرها، مثال‌ها، فرمول‌ها و … که همگی توضیح‌دهنده‌ی نکته‌ی اصلی می‌باشند.

3) سازمان‌دادن
در این مرحله با استفاده از سطح‌های مختلف معین شده، ابتدا عنوان مطلب را می‌نویسیم، سپس نکته‌های اصلی را می‌نویسیم و سپس با خطوطی، نکته‌های فرعی را نیز به نکته‌های اصلی مربوط متصل می‌کنیم. در اصل کلمه‌ها و نکته‌های کلیدی آماده‌ای هستند که شما باید آن‌ها را در نمودار دسته‌بندی کنید. نمودارهای حافظه در سه نوع شعاعی، شبکه‌ای و سازمانی رسم می‌شوند که با توجه به مطالب کتاب‌های درسی «طرح سازمانی»، مؤثرترین نمودار می‌باشند. در زیر روش رسم نمودار حافظه در نوع سازمانی را مشاهده می‌کنید.

لازم به‌ ذکر است که این نمودارها در طول سال تحصیلی با مطالعه‌ی مطالب جدید، تکمیل می‌شوند و نمودار ذکر شده، فقط جهت آموزش مطلب ترسیم شده است.

مزایای رسم نمودارهای حافظه

● کدگذاری مطالب:
تصور کنید که ذهن شما مانند اتاقی است. هر بار که مطلبی را می‌خوانید، در اتاق باز می‌شود و مطلب به درون اتاق پرتاب می‌شود. پس از مدتی که بخواهید اطلاعات را یادآوری کنید، باید از میان حجم بسیار زیادی از مطالب که به صورت پراکنده وارد ذهن شما شده است، آن‌ها را پیدا کنید. بپذیرید که ذهن ما این توانایی را ندارد که اطلاعات پراکنده را به راحتی یادآوری کند. گفته شد که دلایل عدم یادآوری مطالب، در اختیار نداشتن کد مربوط به آن‌هاست.

به هر طریق که به خاطر بسپارید، به همان طریق هم به یاد می‌آورید. با رسم نمودارهای حافظه، اطلاعات به صورت طبقه‌بندی شده در ذهن و حافظه‌ی ما ثبت می‌شوند و به این ترتیب در هنگام یادآوری می‌توانید با مراجعه‌ی ذهن به قسمت مربوطه، اطلاعات مورد نظر را از نمودار حافظه یادآوری کنید.

● مرور در مدت زمان کوتاه‌تر

اما اگر بخواهیم در هر یک از مراحل مرور، دوباره مطالب مطالعه شده‌ی اولیه را بخوانیم، به طور قطع به زمان بسیار زیادی نیاز خواهیم داشت تا علاوه بر مطالب هر روز، به مرور مطالب، طبق فواصل زمانی بپردازیم.
در صورتی که با رسم نمودارهای حافظه می‌توانیم به راحتی مطالب مطالعه شده در زمان‌های گفته شده را مرور کنیم.

پاسخ به چند نگرانی:

● نگرانی اول: نمی‌توانم کلمه‌ها و نکته‌های همه‌ی فرمول‌ها را پیدا کنم. پیدا کردن این کلمه‌ها، نکته‌ها و فرمول‌ها در ابتدا دشوار است. این یک موضوع طبیعی است، نگران نباشید. یادداشت‌برداری را شروع کنید.


4.1/5 - (51 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه اصول خلاصه نویسی کنکوری ویژه سال سومی ها

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی