راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

جهت مشاوره در زمینه راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان پرداخته ایم چرا که بحث رتبه بندی معلمان همیشه از موضوعات پرحاشیه، جالب و مهم طبق سند تحول بنیادین نظام آموزشی در جهت بهبود سطح معیشتی معلمان و ارتقای شایستگی آنها بوده است. و هر چند وقت یکبار لایحه ها و تبصره های جدیدی مطرح میشود که از دغدغه های اصلی معلمین عزیز است و به تازگی (در سال 1400) هم قانون جدیدی به تصویب رسیده است. برای اطلاع بیشتر از جزییات این خبر جدید با مشاور گروپ همراه باشید.

نحوه محاسبه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

نحوه محاسبه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان که در قانون جدید سال 1400 به تصویب رسیده است به شرح زیر است.  بر اساس مدرک تحصیلی  و سنوات خدمتی به اضافه طبقات تشویقی طبقه و رتبه شغلی فرهنگیان محاسبه می شود. مدرک تحصیلی معلمان طبقه ورودی آنها را مشخص می کند.

طبقه ورودی معلمی که با مدرک دیپلم به استخدام آموزش و پرورش در می آید 4 خواهد بود. همچنین طبقه ورودی با مدرک لیسانس 5، با فوق لیسانس 6،دکترای حرفه ای 7 و دکترای تحصصی 8 است.

طبقه سنواتی هم به ازای سابقه کار برای لیسانس به ازای هر4 سال یک طبقه، دیپلم و فوق دیپلم به ازای هر 5 سال یک طبقه و سیکل و پایین تر به ازای هر 6 سال یک طبقه سنواتی اضافه می شود.

طبقه تشویقی هم مربوط به داشتن سابقه جبهه، جانبازی و ارزشیابی است به طوری که به ازای هر ۵ درصد جانبازی و به ازای موارد ایثارگری (جانبازی و جبهه داوطلب ) طبق بخشنامه ۲۷۲۷ تا سقف دو طبقه تعلق می گیرد. البته مدت سابقه در منطقه محروم و کمتر توسعه یافته ازسال ۱۳۸۸ به ازای هر دو سال یک طبقه محاسبه می شود.

جدول ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان بر اساس شرایط و ضوابتی که در بالا ذکر کردیم بر اساس طبقه ورودی، طبقه سنواتی، طبقه تشویقی می باشدو جزییات بیشتر هر دام را در جدول ارتقای طبقه شغلی و رتبه معلمان به شرح زیر آورده ایم.

جدول ارتقای طبقه شغلی و رتبه معلمان

نحوه محاسبه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه‌ های جدول حق شغل یک طبقه افزایش یافته است.

مدارک مورد نیاز ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

در متن زیر مدارک مورد نیاز ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان بیان شده است. این مدارک باید باشد تا فرآیند رتبه بندی پیش برود.

1- فرم شایستگی های عمومی و  حرفه ای معلمان ( برای کادر آموزشی ) با تایید مدیر و گروههای آموزشی
2- فرم شایستگی عمومی و حرفه ای مدیران یا معاونین ( حسب مورد  با تایید مقطع و مدیر آموزشگاه )
3- پرینت دوره های آموزشی ضمن خدمت ( با تایید کارشناسی ضمن خدمت )
4- درخواست کتبی ارتقاء رتبه

جزییات لایحه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

قانون زیر شامل 9 ماده و 8 تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اسفند ماه 1400 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ به تایید شورای نگهبان رسید. جزییات لایحه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان در جدول زیر مشاهده کنید.

ماده 3
راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان
ماده 4
راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان
ماده 5
راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان
ماده 6
راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

ماده  8 راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

ماده 9
راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان
معلمان براساس شایستگی‌ های عمومی،تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنج گانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند. فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام می شود.

شایستگی عمومی

شایستگی تخصصی

شایستگی حرفه ای

تجربه

کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود. برای رتبه های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می شود. فوق‌العاده مذکور برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل چهل و پنج درصد ، مربی معلم حداقل پنجاه و پنج درصد، استادیار معلم حداقل شصت و پنج درصد ، دانشیار معلم حداقل هفتاد و پنج درصد و استاد معلم حداقل نود درصد مجموع امتیازات حق شغل و حق شاغل و فوق‌العاده شغل می باشد. معلمانی که امتیازات لازم را برای ارتقاء به یکی از رتبه‌ های موضوع این قانون کسب نموده اند، هر سه سال یک بار مجدداً مورد ارزیابی قرار می گیرند. چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب ننمایند، با توجه به امتیازبندی مکتسبه به رتبه‌های پایین تر تنزل می یابند. دو بار تنزل رتبه، موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می گردد.  آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به انتخاب کمیسیون (به عنوان ناظر) تهیه می شود به تصویب هیات وزیران می رسد.
    تبصره تبصره    
     

1- دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدائی، مدارس استثنائی، مناطق محروم، مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می یابد.

1- فوق‌العاده رتبه بندی معلمان جزء عوامل مبنای محاسبه حداقل حقوق کارکنان دولت و حداقل دریافتی مقرر در قوانین بودجه سنواتی نیست    
     2- دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب ۱۳۹۱/۷/۱۱ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً برای یکبار حداقل سه سال می باشد. 2- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولان این قانون اختصاص دهد و فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور میباشد و مشمول کسور بازنشستگی نیز می گردد    
     3– حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب (۱۵) و (۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره‌های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر می شود. 3- فوق‌العاده رتبه بندی موضوع این قانون، از تاریخ ۱۴۰۰/۶/۳۱ اعمال می گردد. معلمان بازنشسته قبل از این تاریخ، مشمول این قانون نمی شوند.    

زمان اجرای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

زمان قانون اجرای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال 1400 به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای نگهبان رسیده است. رئیس جمهور نیز در تاریخ ۲۳ اسفندماه این قانون را جهت اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کل کشور ابلاغ نموده است.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری درباره رتبه بندی معلمان به دست آورید مطالب بیشتر را کلیک کنید.

میزان افزایش حقوق در نظام رتبه بندی فرهنگیان

با تصویب قانون رتبه بندی، فرهنگیانی که طبق ماده ها و تبصره های قانون مصوبه مشمول رتبه بندی فرهنگیان شوند افزایش حقوق به آنها تعلق خواهد گرفت. میزان افزایش حقوق در نظام رتبه بندی فرهنگیان به شرح جدول زیر خواهد بود.

رتبه فرهنگیان حقوق پایه فرهنگیان درصد افزایش پایه حقوق فرهنگیان مبلغ پایه حقوقی نهایی
1 5/600/000 45 درصد افزایش حقوق 8/120/000
2 5/600/000 55 درصد افزایش حقوق 8/680/000
3 5/600/000 65 درصد افزایش حقوق 9/240/000
4 5/600/000 75 درصد افزایش حقوق 9/800/000
5 5/600/000 95 درصد افزایش حقوق 10/920/000

شرایط ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

شرایط ارتقاء طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان با توجه به میزان ساعت  گذرانده دوره های ضمن خدمت و دیگر موارد متفاوت است. جزییات دقیق ارتقاء شغلی و رتبه فرهنگیان در زیر آمده است.

پایه حرفه ای

راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

ارشد حرفه ای

راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

خبره حرفه ای

راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

عالی حرفه ای 

راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

افزایش احکام رتبه به صورت تقریبی
رتبه پایه ۳۰۰ ساعت ضمن خدمت رتبه  ارشد۲۵۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۵۵۰ ساعت تبه خبره۱۲۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۶۷۰ ساعت تبه عالی ۱۰۰ ساعت ضمن خدمت جدید جمعا ۷۷۰ساعت ۱رتبه پایه حرفه ای از ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان
داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه مقدمانی داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه پایه داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه ارشد داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل سه سال توقف در رتبه خبره ۲رتبه ارشد حرفه ای کرد از ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار تومان
گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه ۳رتبه خبره حرفه ای از ۱۹۰ تا ۲۳۰ هزار تومان
کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر کسب حداقل۸۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر کسب حداقل ۹۰ درصد امتیاز از فرم ارزشیابی سالانه سه سال آخر  
کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای کسب حداقل ۸۵ درصد امتیاز از جدول شماره ۱ ضوابط موضوع شایستگی های عمومی و حرفه ای ۴رتبه عالی حرفه ای از ۳۰۵ تا ۳۸۰ هزار تومان

نکته: طبق بخشنامه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان باید اشتغال تمام وقت داشته باشد لذا در زمان ماموریت تحصیلی، رتبه تعلق نمی گیرد .

مشمولان رتبه علاوه بر داشتن ساعت ضمن خدمت بین دو رتبه یعنی ساعت ضمن خدمت جدید داشته باشند

 پستهای خدماتی برای رتبه ارشد۲۰ سال سابقه تجربی مشمول می شود و مشمول رتبه های بالا نمی شود.

ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان دیپلمه

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، روند ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان با مدرک تحصیلی «دیپلم» را با درنظرگرفتن سوابق تجربی، اعلام کرد.

در نامه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ سازمان اداری و استخدامی آمده است که نحوه ارتقای کارمندان در طبقات و رتبه‌ های جدول حق شغل بر اساس بخشنامه ۲۷ دی‌ماه ۱۳۸۹ و طبقات ورودی در بخشنامه دوم اردیبهشت ۱۳۹۶ تعیین می‌شود؛ در همین راستا سقف طبقات استحقاقی در تمام سطوح شغلی با رعایت تمام ضوابط و مقررات مربوط، براساس بخشنامه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ یک طبقه افزایش یافته است.

همچنین براساس مصوبه ۱۴ اسفند شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، طبقه ورودی شاغلان در مجموعه مشاغلی که شرایط احراز تحصیلی آن‌ها مدرک تحصیلی دیپلم باشد، «طبقه ۳» است.

در این مقاله سعی کردیم در خصوص راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان توضیحاتی را ارایه بدهیم در خصوص داشتن سوال و بروز مشکل در روند کار می توانید با کارشناسان مشاور گروپ با شماره 9099071613 تماس حاصل فرمایید و یا از طریق دیگر راه های ارتباطی با ما در ارتباط باشید.

قانون ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان چه زمانی اجرا می شود؟

زمان اجرای قانون ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان در تاریخ پانزدهم اسفند ماه سال 1400 به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۶ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب شورای نگهبان رسیده است. رئیس جمهور نیز در تاریخ ۲۳ اسفندماه این قانون را جهت اجرایی شدن به وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کل کشور ابلاغ نموده است.

محاسبه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان به چه نحوی است؟

نحوه محاسبه ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان بر اساس مدرک تحصیلی  و سنوات خدمتی به اضافه طبقات تشویقی طبقه و رتبه شغلی فرهنگیان محاسبه می شود. مدرک تحصیلی معلمان طبقه ورودی آنها را مشخص می کند.

برای انجام فرآیند ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان چه مدارکی لازم است؟

فرم شایستگی های عمومی و  حرفه ای معلمان ( برای کادر آموزشی ) با تایید مدیر و گروههای آموزشی
2- فرم شایستگی عمومی و حرفه ای مدیران یا معاونین ( حسب مورد  با تایید مقطع و مدیر آموزشگاه )
3- پرینت دوره های آموزشی ضمن خدمت ( با تایید کارشناسی ضمن خدمت )
4- درخواست کتبی ارتقاء رتبه

2.5/5 - (11 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه راهنمای ارتقای طبقه شغلی و رتبه فرهنگیان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. زینلی

    سلام و وقت بخیر.
    من با مدرک لیسانس یک فروردین ١٣٩۶ ارتقا طبقه داشتم ١١ شدم آیا الآن که بعد از ۶ سال نباید طبقه بهم تعلق می‌گرفت؟
    لطفاً راهنمایی بفرمائید.

    پاسخ
  2. شفیعی

    سلام. فرهنگی هستم، بامدرک ارشد، سال 96ارتقاطبقه خوردم والان با طبقه 13هستم، آیا طبقه بعداز6سال شامل حالم نمی شود

    پاسخ
  3. سلام

    سلام
    خودتون باید بگید 22 سال سابقه دارم تا الان ندیدم خودشون اوتومات کاری انجام بدن😁

    پاسخ
  4. سیامک

    سلام من سال 98 با مدرک ارشد استخدام آموزش پرورش شدم و لی طبقه شغلی ام الان که 4 سال سابقه دارم و باید 7 باشد از اول 5 بوده …! سوالم این هست که آیا ما خودمون باید اطلاع میدادیم که طبقه رو اعمال کنن یا کارگزینی خودش باید این کارو بکنه؟ و اینکه الان این مدت دریافتی که بایت طبقه باید میگرفتم به دیون رفته؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403