آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی

آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی

جهت مشاوره در زمینه آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مطلب از مشاورگروپ قصد داریم آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی را تشریح کرده و جزئیات مختلف آن را بررسی کنیم.

در این مقاله ابتدا توضیح کوتاهی در مورد المپیاد تفکر و کارافرینی ارائه کرده و سپس به بررسی آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی خواهیم پرداخت. اگر شما هم یک داوطلب متقاضی ورود به این المپیاد بوده و یا معلم و یا اولیای دانش‌آموزان واجد شرایط شرکت در آزمون هستید، مقاله “آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی” را تا انتها دنبال کنید.

iteo.ir

المپیاد تفکر و کارآفرینی چیست

المپیاد تفکر و کارآفرینی یکی از بخش‌های المپیاد دانش‌آموزی است که در سه مرحله برگزار می‌شود. این آزمون، تنها المپیاد دانش آموزی تیمی ایران بوده و به دو صورت انفرادی و تیمی برگزار می‌شود. تیم‌های شرکت‌کننده در این مسابقه 4 تا 8 نفره بوده و درصورت جذب حامی مالی و ارائه جایزه نقدی به آن‌ها، میزان این جایزه مقدار ثابتی نداشته و به نظر و اشتیاق سرمایه‌گذار بستگی دارد.

از ثبت نام اولیه المپیاد تفکر و کارآفرینی تا برگزاری مرحله نهایی این مسابقه 9 ماه طول کشیده و در این مدت، دانش‌آموزان به روش‌های مختلفی سنجیده خواهند شد.

منابع المپیاد تفکر و کارآفرینی

دانلود آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی

در این بخش به تشریح آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی می‌پردازیم. آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی از سایت ITEO.IR، قابل دسترسی بوده و داوطلبان برای اطلاع دقیق از شرایط آن، می‌توانند این مقاله را دنبال کرده و درصورتی که به پاسخ سوال خود نرسیدند، با مشاورگروپ تماس بگیرند.

تیم مشاورگروپ همه روزه از 8 صبح تا 12 شب پاسخگوی مشکلات شما بوده و دسترسی به آن‌ها از 3 طریق امکان‌پذیر است:

چگونه برای المپیاد تفکر و کارآفرینی بخوانیم

اهداف المپیاد تفکر و کارآفرینی

اهداف برگزاری المپیاد در آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، به شرح زیر است:

هدف کلی:

پرورش تفکر و مهارت های مبتنی بر تفکر و ارزش آفرینی شامل خلاقیت، نوآفرینی و کارآفرینی در دانش ­آموزان

اهداف کیفی:

  • توسعه مهارت های نرم دانش آموزان به ویژه مهارت تفکر با تأکید بر تفکر حل مسأله (Problem Solving)، تفکر جانبی و خلاق (Lateral and Creative Thinking)، Complex Problem Solving تفکر نقادانه (Critical Thinking) و کار تیمی در دانش آموزان
  • تأکید بر ارزش‌آفرینی از طریق مدل هوش‌های چندگانه گاردنر (Multiple Intelligence) به جای مدل‌های متداول آن از قبیل IQ
  • ترویج مدل­‌ها و روش‌­های کارآفرینی و اشتغال، مبتنی بر ایده‌های نوآورانه در میان دانش‌آموزان
  • ارزیابی و شناسایی دانش آموزان خلاق و پرورش صحیح تفکر خلاق به فرایندهای نوآورانه
  • کمک به شناسایی استعدادهای دانش ­آموزان و هدایت شغلی و تحصیلی صحیح متناسب با نیازهای جامعه و استعدادهای منحصر به ­فرد تک تک دانش­ آموزان

شرایط ثبت نام در المپیاد تفکر و کارآفرینی

مطابق آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، برای ثبت نام المپیاد تفکر و کارآفرینی شرایط خاصی به جز اشتغال به تحصیل در پایه دهم، یازدهم و دوازدهم وجود ندارد.

  • کلیه دانش آموزان پايۀ دهم و یازدهم تمامی رشته ها، اعم ازشاخه فنی-حرفه ای و کاردانش و متوسطه نظری شامل علوم انسانی، هنر، علوم تجربی، ریاضی فیزیک و علوم و معارف اسلامی مجاز به شرکت در این المپیاد می باشند.
  • این المپیادفاقد شرط معدل برای شرکت می باشد
  • دانش آموزانی که قبلا در این المپیاد مدال یا دیپلم افتخار گرفته اند، می توانند دوباره در این المپیاد شرکت کنند.
  • اعلام نتایج نهایی المپیاد تفکر و کارآفرینی به طور معمول در شهریورماه هر سال انجام می@شود.

برگزیدگان المپیاد تفکر و کارآفرینی

  • در این المپیادها ملاک دریافت مدال، انتخاب بر اساس رتبه نمی باشد و برای هر یک از مدال‌های مذکور، امتیازی در نظر گرفته شده است.
  • در صورتی که هیچ فرد یا تیمی نتواند حداقل امتیاز مدال برنز را به دست آورد، فقط گواهی حضور در دوره دریافت می‌کند.
  • به دلیل نفس همکاری تیمی در فرایند کارآفرینی، این المپیاد در صورت مهیا بودن شرایط در دوره تابستان، علاوه بر نفرات برگزیده تیم‌های برگزیده نیز خواهد داشت که تعداد افراد هر تیم بین 4 الی ۸ نفر می باشد.
  • در آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی نوشته شده که در روز ارائه نهایی تیمی که در آن سرمایه‌گذاران نیز حضور خواهند داشت، حتی اگر تیمی نتواند شایسته انتخاب به عنوان برگزیده مدال گردد اما ایده توسعه یافته مربوطه توسط سرمایه گذاری مورد پسند واقع گشته و تمایل به سرمایه گذاری وجود داشته باشد، بدون در نظر گرفتن عدم توانایی احراز مدال، تیم مربوطه به سرمایه‌گذار معرفی خواهد شد.

المپیاد دانش آموزی تفکر و کارآفرینی

جوایز المپیاد تفکر و کارآفرینی

در آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، تمامي دارندگان مدال­‌های طلا، نقره و برنز علاوه بر عضويت در باشگاه دانش‌پژوهان جوان، جهت بهره­‌مندی از تسهيلات بنياد ملی نخبگان به اين بنياد معرفی می‌شوند.

جوایز برگزیدگان المپیاد تفکر و کارآفرینی به شرح زیر است:

   الف) شرکت در کارگاه آموزشی:

برگزیدگان آزمون مرحله دوم در کارگاه آموزشی در دو حوزه تفکر، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی جهت هدایت و تقویت علاقمندی افراد به صورت مدرسه تابستانی حداکثر تا 40 نفر شرکت می‌کنند.

 ب) دریافت مدال:

iteo medals

  • هر سال درصورت جذب حامی مالی _علاوه بر مدال-، جوایز نقدی نیز به تفرات و تیم های برگزیده قابل اعطا خواهد بود که میزان جوایز نقدی به افراد و سرمایه گذاری بذری (Seed Money) تعلق یافته به تیم‌ها توسط حامی مربوطه، تعیین خواهد گردید.
  • بدیهی است در صورت تغییر در تعداد حاضرین دوره تابستانی، تغییرات متناسب در راستای تعداد جوایز و مدال‌ها اعمال خواهد گردید و اعلام برگزیدگان تیمی به شرط برگزاری حضوری مرحله سوم خواهد بود.

تسهیلات المپیاد تفکر و کارآفرینی

این آزمون مطابق آن چه که در آیین نامه المپیاد تفکر و کارافرینی نوشته شده است، تسهیلات زیادی نداشته و شرکت‌کنندگان در آن، تنها شانس عضویت در تیم ملی المپیاد کشوری و چند مورد دیگر را کسب می‌کنند. دارندگان مدال طلای کشوری این المپیاد از شرکت در کنکور سراسری دانشگاه ها معاف نیستند.

در صورت بین‌المللی شدن این المپیاد دانش‌آموزان دارنده مدال طلای کشوری به عضویت تیم ملی المپیاد جمهوری اسلامی ایران در آمده و از میان آنان تیم ملی اعزامی به المپیاد جهانی انتخاب خواهدشد.

تسهیلات المپیاد تفکر و کارآفرینی اگرچه مانند تسهیلات جشنواره خوارزمی و هم‌پایه‌های خود نیست، ولی موارد خاصی چون عضویت در بنیاد ملی نخبگان در آن وجود دارد که در ادامه مقاله، آن را شرح خواهیم داد.

نحوه برگزاری آزمون المپیاد تفکر و کارآفرینی

نحوه برگزاری آزمون مطابق آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، به شرح زیر است:

آزمون مرحله اول

آزمون مرحله اول و سوالات المپیاد تفکر و کارآفرینی در این مرحله به شرح زیر است:

  • آزمون مرحله اول به صورت آزمون کتبی تستی چند گزینه ای از شرکت‌­کنندگان گرفته خواهد شد.
  • با توجه به ضریب سختی سؤالات و نظر کمیته علمی، از بین این شرکت­‌کنندگان بر اساس آزمون تستی، 200 تا 400 نفر جهت معرفی به آزمون مرحله دوم، انتخاب می گردند.
  • استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و امکان استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان طبق نظر کمیته علمی خواهد بود. همچنین در مصاحبه‌ای که در صفحه اصلی سایت ITEO.IR با دکتر پیمان کیهان‌ور انجام شده، اعلام شده است که مرحله دوم این آزمون به صورت OPEN BOOK و مرحله سوم آن به صورت OPEN BOOK & WEB برگزار می‌شود که مطلبی در این خصوص در آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی عنوان نشده است.

آزمون مرحله دوم

  • سوالات این آزمون همزمان با سایر المپیادهای کشوری و به صورت تستی چند گزینه‌ای _پنج جوابی_ با یک پاسخ صحیح و احتمالا در ترکیب با سوالات با پاسخ تشریحی برگزار گشته و بیش از دانش افراد هدف آن بررسی نگرش (Attitude) و طرز تفکر دانش آموزان خواهد بود .
  • در این مرحله  5 ±100 نفر انتخاب شده و به مرحله بعد راه خواهند یافت.
  • در صورت عدم امکان برگزاری دوره سوم به صورت حضوری تعداد برگزیدگان نهایی مرحله دوم بین 40 تا 45 نفر خواهد بود.
  • استفاده از ماشین حساب در این آزمون مجاز است و استفاده از کتاب یا جزوات آموزشی در جلسه امتحان برای تمام یا بخشی از آزمون – طبق نظر کمیته علمی – مجاز خواهد بود.

 دوره آموزشی تابستان

  • این مرحله در آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی به صورت دوره آموزشی ویژه برگزید­گان مرحله دوم خواهد بود که در صورت وجود شرایط و امکانات مناسب و تأیید معاونت دانش پژوهان به صورت اردوی ارزش هم-آفرینی (Value Co-creation) جهت توسعه مهارت خلاقیت، نوآفرینی و کارآفرینی و در یکی از شهرهای ایران برگزار می شود.

آیین نامه المپیاد کارافرینی

داوری المپیاد تفکر و کارآفرینی

الف) برگزیدگان انفرادی:

مطابق آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی، برگزیدگان انفرادی مطابق مواد زیر انتخاب خواهند شد:

  • امتیاز نهایی افراد شامل امتیاز تجمعی (با اعمال ضریب) مرحله یک و دو و تابستان خواهد بود.
  • علاوه بر امتیاز تجمعی (با اعمال ضریب) مرحله یک و دو و تابستان، فعالیت‌های انجام پذیرفته و انگیزش برگزیدگان در طول دوره نیز به عنوان آزمون 360 درجه مورد ارزیابی قرار گرفته و در امتباز نهایی منظور خواهد شد.
  • پس از آموزش‌ها و آزمون‌های مربوط، حائزین شرایط دریافت مدال‌های طلا (حداکثر 8 نفر)، نقره (حداکثر 12 نفر)، و برنز(حداکثر 20 نفر) از بین 5 ±100 نفر انتخاب شده مشخص می‌شوند.
  • در صورت عدم کسب حدنصاب نمره علمی مصوب کمیته علمی، دیپلم افتخار (حداکثر 10 نفر) یا فقط گواهی حضوردر دوره داده می شود.
  • در صورت عدم امکان حضوری در مرحله سوم، امتیاز نهایی برای 40 تا 45 نفر برگزیده،  از طریق بررسی رزومه، آزمون و مهارت سنجی با امکان دسترسی به منابع کاغذی یا اینترنتی خواهد بود و در مورد مصاحبه حضوری یا آنلاین نیز تصمیم با کمیته علمی خواهد بود.

ب) برگزیدگان تیمی:

در قسمت دیگری از آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی شرایط برگزیدگان تیمی عنوان شده، که به شرح زیر است:

  • انتخاب برگزیدگان تیمی در صورت حصول شرایط برگزاری مرحله تابستان مقدور خواهد بود.
  • برای تشکیل تیم‌ها، پس از دوره‌های آموزشی-مهارتی عملی و نظری علاوه بر انجام تست‌های سنجش مسیر شغلی، شخصیت شناسی، استعداد کارآفرینی، توانایی رهبری و سایر تست‌های مرتبط، ابتدا مصاحبه شفاهی بین برگزیدگان جهت تیم‌سازی مؤثر صورت خواهد پذیرفت.
  • این مرحله با تأکید بر توسعه ایده شامل تدوین مدل کسب و کار یا بوم ناب صورت پذیرفته و شبیه یک رویداد استارتاپی می‌باشد.
  • انتخاب تیم­‌های برتر اول، دوم و سوم و تیم شایسته دیپلم افتخار بر اساس ارائه­‌های انجام شده در حضور هیأت داوران انجام خواهد پذیرفت.
  • در صورتی که تیم‌ها حائز امتیاز لازم برای احراز هر یک از مدال‌ها نباشند، مدال مربوطه تخصیص نخواهد یافت.
  • در این مرحله مربیان (منتورها)، از زمان مصاحبه و تیم سازی، گروه­‌ها را همراهی خواهند نمود.
  • در این مرحله سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی اعم از فرشتگان سرمایه‌گذار، خیرین عرصه فناوری، شتاب‌دهنده‌های استارتاپی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های جسورانه (Venture Capital)، شرکت‌های خصوصی و ارگان‌های دولتی امکان حضور خواهند داشت و جایزه تیم‌های برگزیده از طرف این افراد و میزان آن، با مشورت کمیته علمی پرداخت خواهد گردید.
  • این نهادها و افراد فوق‌الذکر می‌توانند نسبت به ارائه چالش‌های خود جهت ارائه راه حل به برگزیدگان اقدام نمایند. دعوت‌شدگان سرمایه‌گذار مختارند از تیم‌هایی که حائز رتبه‌های یک تاسه نیز نشده‌اند، حمایت نمایند.
  • در تمام مراحل المپیاد تفکر و کارآفرینی، حاضرین اعم از کمیته علمی، اجرایی، مسؤولین و تیم منتورینگ و سرمایه‌گذاران، ملزم به حفظ محرمانگی خواهند بود.

شرط سنی شرکت‌کنندگان المپیاد تفکر و کارآفرینی چیست؟

مطابق آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفریمی، تمامی دانش‌آموزان پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم در هر رشتهای و بدون توجه به معدل، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی از چه طریق قابل دریافت است؟

لینک ورود به آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی از طریق این مقاله، قابل دریافت است.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه آیین نامه المپیاد تفکر و کارآفرینی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی