آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود ؟

آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود ؟

جهت مشاوره در زمینه آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود ؟ در این مقاله به بیان توضیحاتی در رابطه با نحوه برگزاری آزمون دکتری پزشکی پرداخته ایم. برای آگاهی از زمان و نحوه برگزاری آزمون تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید..

آزمون‌ دوره دکتری پزشکی در خردادماه 1401 با حضور بیش از 13 هزار داوطلب برگزار می‌شود.

زمان برگزاری آزمون دکتری پزشکی

زمان برگزاری آزمون دکتری پزشکی ، در روزهای 5،6 و 7 تیرماه 1401 اعلام شده است. آزمون دوره دکتری گروه پزشکی با حضور 13 هزار و 427 داوطلب در روزهای مذکور برگزار می گردد.

نحوه برگزاری آزمون دکتری پزشکی

بنا بر شرایط و امکانات دانشگاه‌ ها و نیز شرایط خاص کشور متأثر از شیوع بیماری، ممکن است آزمون تمام یا تعدادی از رشته‌ها به‌صورت الکترونیک یا کاغذی برگزار می‌شود.

نحوه برگزاری آزمون از طریق این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفا مجاز به انتخاب یکی از دور ه‌های دکتری تخصصی یا دکتری پژوهشی هستند که در فرم ثبت ‌نام نسبت به انتخاب یکی از آن ‌ها اقدام کرده‌اند.

چگونگی پذیرش دانشجوی دکتری در سال ۱۴۰۱

▫️دانشجویان دکتری پس از کسب حد نصاب‌های لازم در آزمون حضوری و مصاحبه علمی، پذیرش می‌شوند.

▫️پنجاه درصد نمره داوطلبان دوره دکتری آموزشی پژوهشی در آزمون سازمان سنجش تعیین می‌شود. سهم آزمون متمرکز در نمره داوطلبان دوره‌های دکتری پژوهش محور ۳۰ درصد است.

▫️ دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم و لحاظ کردن نمره‌ی آن در نمره‌ی مصاحبه‌ی علمی و سنجش عملی داوطلبان هستند.

سوالات آزمون دکتری پزشکی

آزمون کتبی به‌طور متمرکز و به‌صورت سؤالات چهارگزینه ‌ای و دارای نمره منفی، توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برگزار می‌شود. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می‌تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می‌شود شرکت کند. داوطلبان، مجاز به انتخاب دو رشته (یا مجموعه) امتحانی در یک نوبت نیستند.

در مرحله اول آزمون (کتبی) کسب حدنصاب 50 درصد میانگین کل نمرات شرکت‌کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل 30 درصد از نمره کتبی آزمون الزامی است. همچنین در مرحله دوم آزمون (مصاحبه) کسب حداقل 50 درصد میانگین نمره تراز شده مرحله دوم 5 درصد اول هر رشته با رعایت سایر شرایط و مقررات الزامی است.

شیوه پذیرش دکتری تخصصی و پژوهشی

نحوه برگزاری آزمون دکتری پزشکی در این مقاله بیان شد. شیوه پذیرش دکتری تخصصی و پژوهشی چگونه است؟ بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌ های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی کشور سنجش و پذیرش در مقاطع دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی به شرح جدول زیر انجام می‌پذیرد:

شیوه پذیرش دکتری تخصصی و پژوهشی

برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقاله تحقیقی اصیل (Original) منتشرشده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه‌نامه‌های بین‌المللی Web of Science یا PubMed به‌عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است. مقالات مذکور داوطلب باید در زمان انتخاب رشته/محل برای بررسی و تأیید توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سامانه مرکز سنجش آموزش پزشکی بارگذاری شود.

داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری پژوهشی قبول می‌شوند؛ باید هنگام انتخاب رشته/محل دو مقاله شرطی چاپ‌شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله (Acceptance) به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست.

شرایط نمره زبان آزمون دکتری پزشکی

شرایط نمره زبان آزمون دکتری پزشکی چگونه است؟

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شرط داشتن نمره زبان به‌عنوان پیش‌نیاز برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) حذف شده است و درس زبان انگلیسی عمومی با 40 سؤال (شامل 15 سؤال درک مطلب، 15 سؤال لغت و 10 سؤال گرامر) با ضریب 3 برای همه رشته‌ها به‌عنوان یکی از دروس امتحانی به آزمون اضافه شده است.

شرط ارائه نمره زبان معتبر به دانشگاه، برای پذیرفته‌شدگان نهایی (تا زمان آزمون جامع) به قوت خود پابرجاست.

نحوه برگزاری مصاحبه آزمون دکتری پزشکی

آزمون شفاهی (مصاحبه) برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی (دانشگاه‌ها) و برای دوره دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمان‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌های علوم پزشکی) برگزار خواهد شد.

چنانچه شرایط کشور از نظر شیوع بیماری برای برگزاری حضوری مصاحبه مناسب نباشد، ممکن است آزمون مرحله دوم (مصاحبه) به‌صورت مجازی برگزار شود. از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحله اول) حدنصاب نمره لازم را (با توجه به سهمیه  داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می‌شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.

برای کسب اطلاعات در رابطه با جزئیات پذیرش دانشجوی دکتری پژوهشی در ۵۷ رشته علوم پزشکی می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

پذیرش دانشجوی دکتری پژوهشی در رشته های علوم پزشکی

برای کسب اطلاعات تکمیلی تر در رابطه با آزمون دکتری پزشکی و نحوه برگزاری، می توانید با کارشناسان مجموعه به شماره 9099071614 تماس گرفته و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
 
سوالات متداول آزمون دکتری پزشکی
 
 

آزمون دکترای پزشکی چه زمانی برگزار می شود؟

زمان برگزاری آزمون در روزهای 5 ، 6 و 7 تیرماه 1401 اعلام شده است.

ازمون دکتری پزشکی چه تعداد داوطلب دارد؟

تعداد داوطلبان ازمون دکتری پزشکی، 13 هزار و 427 نفر می باشد.

سوالات آزمون دکتری پزشکی چگونه است؟

نحوه طراحی سوالات آزمون در این مقاله شرح داده شده است.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه آزمون‌ دوره دکتری پزشکی چگونه برگزار می‌شود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. جوادپور

    با سلام. کارشناس ارشد حشره شناسی میتواند برای دکترا در آزمون وزارت بهداشت شرکت کند؟ ممنون از پاسخگویی شما

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403