کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام قدیم چگونه خواهد بود ؟

کنکور 98

جهت مشاوره در زمینه کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام قدیم چگونه خواهد بود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

شاید دواطلبان کنکور ۱۴۰۳ نگرانی های زیادی در مورد تغییرات کتاب های درسی و سوالات کنکور ۱۴۰۳ داشته باشند. در این مطلب سعی خواهیم کرد جواب سوالات را پاسخ دهیم.

نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

چگونگی برگزاری کنکور سال ۱۴۰۳ یکی از خبرسازترین رویداد های کشور در حوزه آموزش و تحصیل بوده و هست و هر روز تو خبرگذاری‌های مختلف شاهد صحبت های جدیدی هستیم، اما به تازگی خبری منتشر شد که شک هایی که در مورد این آزمون بود از بین برد. این خبر به شرح زیر هست:

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش بیان کرد:

کنکوری‌های ۱۴۰۳ اگر در رشته دلخواه خود قبول نشوند، می‌توانند با کتاب‌های نظام آموزشی خود دوباره در کنکور شرکت کنند.

با توجه به صحبت های رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور، برای کنکور ۱۴۰۳ هم داوطلبان نظام جدید و هم داوطلبان نظام قدیم امکان شرکت دارن و برای هر دو گروه سوالات جداگانه‌ای با توجه به کتاب‌های که در طول سال‌های تحصیل در مدرسه آموزش دیدن طرح میشه.

بنابراین عزیزانی که به هر دلیلی در کنکور سال 1402 موفق نشدن به رشته مورد علاقشون برسن، این امکان رو دارن که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ هم شرکت کنند.

ابهاماتی که درباره کنکور سال ۱۴۰۳ هنوز باقی هست؟

هر ساله با توجه به ظرفیت دانشگاه های دولتی، آزاد و پردیس های خودگردان چیزی در حدود ۵ هزار نفر امکان قبولی در رشته پرطرفدار پزشکی رو دارن. سوالی که اینجا برای خیلی‌ها بی جواب مونده، این هست که چه درصدی از این ظرفیت به داوطلب‌های نظام قدیم و چه درصدی به داوطلب‌های نظام جدید تعلق میگیره؟ جواب این سوال مشخص نیست و هنوز صحبت خاصی در این مورد نشده.

پیش بینی مهم درباره کنکور سال ۱۴۰۳

با توجه به بازار کار کمی که برای رشته‌های گروه ریاضی وجود داره، اغلب داوطلبان این گروه آموزشی بعد از چند سال تحصیل در دانشگاه و اغلب فارغ التحصیلی در رشته دانشگاهیشون، به فکر شرکت مجدد در کنکور سراسری میوفتن، اما این بار در قالب داوطلب گروه تجربی.

مهم‌ترین دلیل این افراد بازار کار عالی گروه تجربی بعد از تحصیل در دانشگاه هست. به همین علت پیش بینی میشه که در کنکور سال ۹۸ گروه تجربی متقاضی های بسیار زیادی داشته باشه. از جمله این متقاضی ها میتونیم به ۴ گروه زیر اشاره کنیم:

داوطلب های نظام جدید که در پایه دوازدهم مشغول به تحصیل هستن
داوطلب های فارغ التحصیل نظام قدیم که در کنکور 1402 شرکت کردن و مجدد قصد شرکت در کنکور سال 1403 رو دارن.
دانشجوهای رشته های مهندسی که در سال های قبل در کنکور ریاضی شرکت کردن
دانشجوهای رشته های پرستاری و پیراپزشکی که قصد دارن مجددا شانس خودشون رو برای قبولی در رشته های دکترای حرفه‌ای (پزشکی، دندون پزشکی و دارو سازی) امتحان کنند.

آیا کنکور ۱۴۰۳ بصورت دو کنکور برگزار خواهد شد ؟

سوالات بسیاری در ذهن داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۲ به وجود آمده است که به طورمثال اگر در کنکور۱۴۰۲ نتیجه دلخواه را به دست نیاورم و یا مشکلی خاصی باید کتاب های جدید سال های دهم و یازدهم و دوازدهم رامطالعه نمایم ویا اینکه سازمان سنجش برای این دسته از افراد کنکور ۱۴۰۳ را بصورت دو کنکور برگزار می کند؟ قبل از پاسخ به سوالات توصیه ی اکید به ما داوطلبان و دانش اموزانی که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۲ را دارند این است که لطفا از هم اکنون مطالعه ی خود را برای موفقیت و قبولی در کنکور سراسری ۱۴۰۲ شروع کنند و تمام سعی و تلاش خود را بر این هدف بگذارند که امسال در دانشگاه دلخواه قبول شوند.

خبر جدید و مهم در مورد نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

طبق اعلام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش : کنکور ۱۴۰۳ شامل دو دسته سوال مستقل برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید است.

خبر جدید در مورد نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳

آقای عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش اعلام کرد که در کنکور ۱۴۰۳ دو دسته از داوطلبان مربوط به پایه دوازدهم و پشت کنکوری های سال های گذشته وجود دارد که لازم است در همان سال دو کنکور برگزار گردد تا داوطلبان نظام آموزشی قبلی دچار مشکل نشوند .

سرنوشت نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ مشخص شد

دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش اعلام کرد که در کنکور سراسری ۱۴۰۳ دو سری سوال در قالب سوالات نظام جدید و قدیم برای داوطلبان مطرح می شود و در کنکور سراسری 99 به روند قبلی خود برمیگردد .

سوالات احتمالی در مورد کنکور ۱۴۰۳

سوالات به وجود آمده در ذهن دانش آموزان را به دو صورت جواب خواهیم داد و ابتدا نگاهی کلی به تغییرات کتاب های درسی دبیرستان و متوسطه جدید خواهیم شد و سپس به گذشته برمیگردیم و نگاه میکنیم که آیا این سابقه وجود داشته است که در سال های گذشته هم سیستم آموزشی تغییر کرده باشد و سازمان سنجش برای داوطلبان نظام قدیم تر سوالات مجزا طراحی کرده باشد؟

نگاهی به تغییرات کتاب ها در کنکور ۱۴۰۳

در ابتدا نگاهی کلی و سریع به تغییرات کتاب های درسی خواهیم داشت. اگر نگاهی به محتوای کتاب های دبیرستان ( دوم و سوم ) و متوسطه دوم ( دهم و یازدهم ) داشته باشیم میبینیم که تغییرات آنچنانی در کتاب ها روی نداده است و چارچوب محتوا و اصل آن حفظ شده است . به طور مثال در درس زیست دوم و دهم میبینم که فصل هایی مانند گوارش و قلب ،کلیه ، تنفس و …. از لحاظ محتوا شباهت بسیار زیادی به هم دارند و دانش آموز دبیرستان با مطالعه ی آن متوجه خواهد شد که تغییرات اندکی روی داده است و با مطالعه ی دقیق کتاب های جدید می تواند به راحتی بر آن ها مسلط گردد . این شباهت مطالب در هر سه رشته ی تجربی و ریاضی و انسانی زیاد است و تغییرات اندکی در محتوا روی داده است.

طراحی سوالات در کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد شد

در بخش دو و بخش مهم این مقاله که بدون شک باعث خوشحالی و امید شما خواهد شد به این سوال رجوع میکنیم که آیا در گذشته این چنین تغییراتی در سیستم آموزشی و کتاب ها وجود داشته و آیا سازمان سنجش راه حلی ارائه کرده است؟ جواب این سوالات بلی است .

در دهه ی هفتاد که تحصیل در مدسه بر اساس ترمی واحدی بود یک سری مشکلات بوجود آمد و باعث شد که سیستم تغییر کند وبه سالی واحدی تبدیل شود و از سال 81 مانند کنکور ۱۴۰۳ همچنین اتفاقی می افتاد که سازمان سنجش باید برای داوطلبان نظام جدید سوال مطرح می کرد .

با این مشکل ، سازمان سنجش راه حلی ارائه داد و برای هر دو گروه نظام قدیم و نظام جدید سوالات مطرح شد به این شیوه که در قسمت های که مطالب شبیه هم بود سوالات یکسان و در قسمت هایی که سوالات متفاوت بود سوالات جدا برای هر گروه مطرح می شد و این روند تا کنکور 83نیز ادامه داشت . در بعضی از قسمت ها که سوالات متفاوت بود بخش سوالات ترمی واحدی با سوالات سالی واحدی جدا شده بود .

سوالات متداول دیگر  :

در اینجا به سوالات زیر پاسخ می دهیم :
شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود ؟
تکلیف پشت کنکوری های ۱۴۰۲ در کنکور ۱۴۰۳ چه می شود ؟
آیا دو کنکور همزمان در سال ۱۴۰۳ برگزار می شود ؟
سرنوشت کنکور ۱۴۰۳ و احتمال حذف کنکور در سال ۱۴۰۳ ؟
تغییرات کتب درسی نظام جدید نسبت به کتاب های نظام قدیم و سایر سوالات مشابه …

آیا در سال های گذشته برگزاری دو کنکور نظام جدید و قدیم سابقه داشته است ؟

تا اواخر دهه 70 نظام آموزشی کشور ترمی واحدی بود که به نظام قدیم معروف بود و اوایل دهه 80 نظام آموزشی به سالی واحدی تغییر کرد. در کنکور 81 سازمان سنجش آموزش کشور برای هر دو گروه داوطلبان نظام قدیم و جدید سوالات جداگانه ای طرح کرد و این روند تا سه سال یعنی تا کنکور 83 هم ادامه پیدا کرد.

سازمان سنجش در قسمت هایی که مطالب کتاب های نظام قدیم و جدید شبیه به هم بود سوالات یکسان و در بخش هایی که مباحث متفاوت بود سوالات جداگانه ای برای هر گروه طرح می کرد . بنابراین این احتمال در ذهن خیلی از داوطلبان کنکور شکل گرفته که کنکور سراسری ۱۴۰۳ و حتی کنکور سال 99 و کنکور 1400 هم به صورت دو کنکور همزمان برای نظام قدیم و جدید برگزار بشه.

برگزاری دو کنکور جدا در سال ۱۴۰۳ با توجه به گفته مسئولین سازمان سنجش ؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود گفت : کنکور سال ۱۴۰۳ شامل دو سری جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید خواهد بود . البته این دو کنکور در یک زمان با هم برگزار خواهند شد و فقط سوالات فرق دارند .

منابع جدید و تغییرات کتب درسی برای کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود ؟

در کنکور سال های گذشته از کتاب های درسی دوم و سوم دبیرستان ، پیش دانشگاهی و همچنین فیزیک اول دبیرستان سوال طرح شده و منابع کنکور  هم همین کتاب ها هستند . اما در کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام جدید از دروس دهم ، یازدهم و داوزدهم دبیرستان سوال طرح میشه. شاید برای داوطلبان نظام قدیم و پشت کنکوری های ۱۴۰۲ که نتونستن در رشته و دانشگاه دلخواهشون قبول شوند و مثل کنکور 99 فقط یک کنکور طبق کتاب های درسی نظام جدید برگزار بشه ، تغییر کتاب های درسی برای کنکور ۱۴۰۳ چقدره و آیا این افراد میتونن با توجه به تغییر منابع کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنن و موفق شوند ؟!

با نگاه کلی به تغییر کتاب های نظام جدید می بینیم که تغییر کتاب های درسی دبیرستان خیلی زیاد نبوده و چهارچوب اصلی مطالب تقریبا همون مطالب کتاب های درسی نظام قدیم هستند . حتی دی وی دی های کنکور برای بعضی دروس مثل ریاضی عینا قابل استفاده برای هر دو نظام قدیم و جدید هستند . یا مثلا در درس زیست شناسی مباحثی مثل گوارش ، قلب ، دفع مواد زائد ، گازهای تنفسی و … که در کتاب درسی زیست دوم دبیرستان نظام قدیم وجود داشت با شباهت بسیار زیادی در کتاب زیست شناسی دهم نظام جدید تکرار شده و فقط نکات ریزی حذف یا اضافه شدن و بعضی اسم ها فارسی شدن که البته در اکثر موارد معادل لاتین این اصطلاحات هم در کتاب ذکر شده . در تمام دروس رشته تجربی ، ریاضی و انسانی تغییرات تقریبا در همین حد بوده و خیلی زیاد نیست.

آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور سراسری ۱۴۰۳ چه تغییری خواهد کرد ؟

با توجه به اینکه هنوز ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ شروع نشده نمی توان دقیقا پیش بینی کرد که چند داوطلب در کنکور ۱۴۰۳ شرکت خواهند کرد. اما با توجه به سیر صعودی تعداد داوطلبان کنکور تجربی و سیر نزولی تعداد داوطلبان کنکور سایر رشته ها میتوان پیش بینی کرد که احتمالا پرجمعیت ترین کنکور ۱۴۰۳ کنکور تجربی باشد مخصوصا اگر دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید برگزار بشه . آمار شرکت کنندگان کنکور در سال های گذشته در هر رشته را می توان از جدول زیر مشاهده نمود :

کنکور98

همانطور که در تصویر بالا می بینید تعداد شرکت کنندگان در کنکور تجربی سال به سال رو به افزایش است که دلیل اصلی آن تقاضای زیاد برای قبولی در رشته های پرطرفداری همچون پزشکی ، داروسازی ، دندانپزشکی ، فیزیوتراپی ، پرستاری و دیگر رشته ها می تواند باشد.
همچنین طبق آمار اعلام شده در مرحله اول ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ حدود 946 هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد حدود 680 هزار نفر داوطلب کنکور تجربی بوده اند . بنابراین نسبت به سال گذشته حدود 100 هزار نفر به تعداد اداوطلبان کنکور تجربی اضافه شده و تقریبا نصف این جمعیت فارغ التحصیل هستند . علاوه بر این از 13 تا 16 اسفند96 هم مهلت ثبت نام مجدد در کنکور سراسری ۱۴۰۲ وجود داشت که تعدادی هم در این بازه ی زمانی ثبت نام کردند.

بالاخره در چه سالی کنکور کلا حذف می شود ؟!

یکی از پر حاشیه ترین و شایعه خیزترین خبرها درباره کنکور ، سال حذف کنکور است حتی بعضاً خبرهایی از حذف کنکور ۱۴۰۳ هم شنیده می شود که جای تامل داره ! از سال ها پیش گاه به گاه از منابع مختلف می شنویم که کنکور در فلان سال حذف میشه !

اما باید بگویم که :

مطمئن باشید تا زمانی که جایگزین مناسبی برای تفکیک دانش آموزان برتر برای ورود به رشته های پرطرفداری مثل پزشکی وجود نداشته باشد ؛ امکان حذف کامل کنکور سراسری نیست و حداقل تا چند سال آینده هم کنکور برگزار می شود . همه ی ما از آسیب های کنکور خبر داریم اما وقتی ظرفیت کل رشته پزشکی در تمامی دوره های روزانه ، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل جمعا حدود 5000 نفر بیشتر نیست و از طرفی هزاران نفر معدل 20 و نزدیک به 20 دارند چطور امکان داره بدون برگزاری کنکور و صرفا براساس سوابق تحصیلی این داوطلبان را برای ورود به رشته پزشکی از هم تفکیک کرد ؟!

در حال حاضر در بسیاری از رشته های دانشگاه های دولتی دوره روزانه ، نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، دانشگاه آزاد و … پذیرش دانشجو بدون کنکور انجام می شود و در بعضی از این دوره ها صرفا براساس سوابق تحصیلی یعنی معدل است . اما در رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی ، فیزیوتراپی ، پرستاری ، بینایی سنجی ، شنوایی سنجی و حتی در رشته هایی مثل مهندسی برق ریف ، رشته حقوق دانشگاه تهران و … پذیرش بدون کنکور وجود ندارد و فعلا جایگزینی مناسب برای کنکور جهت پذیرش دانشجو در این رشته ها وجود ندارد . لذا حذف کنکور ۱۴۰۳ و حتی حذف کنکور برای دهمی ها یعنی کنکور 99 شایعه ای بیش نیست !


98 1

نحوه برگزاری کنکور 99 چگونه خواهد بود ؟

اوایل اردیبهشت ۱۴۰۲ رئیس سازمان سنجش در پاسخ به این سوال که کنکور ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود ، گفت : در کنکور سراسری ۱۴۰۳ دو سری سوال در قالب نظام جدید قدیم بین شرکت کنندگان پخش خواهد شد و سال ۱۴۰۳ به روال سابق برمی گردد .
بنابراین در سال ۱۴۰۳ فقط کنکور برگزار خواهد شد و منابع تست ها ، کتاب های نظام جدید می باشند . در نتیجه با این وجود داوطلبان نظام قدیم برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ باید از همین الان کتاب های درسی ، منابع کمک درسی ویژه نظام جدید را تهیه کنند.

خرید منابع کنکوری و برنامه ریزی تخصصی برای کنکور ۱۴۰۳

اگر هنوز به طور جدی برای کنکور ۱۴۰۳ مطالعه ی خود را شروع نکرده اید و نیاز به مشاور حرفه ای و کاربلد کنکوری دارید می توانید با تیم تخصصی مشاوره و برنامه ریزی مشاور گروپ تماس بگیرید و از خدمات منحصر به فرد گروه مشاوره ای ما استفاده کنید .
داوطلبان نظام قدیم که قصد شرکت در کنکور ۱۴۰۳ نظام قدیم را دارند ، حتما قبل از تهیه منابع کمک آموزشی ، ثبت نام آزمون آزمایشی و … زیر نظر کارشناسی خبره و آگاه به امور کنکور سراسری و نیز با تجربه در زمینه برنامه ریزی کنکور ، قرار بگیرید و به خاطر هزینه های اندک اکنون و یا بلندپروازی های غیر منطقی ؛ آینده ی تحصیلی و شغلی خود را به بازی نگیرید.

3/5 - (3 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام قدیم چگونه خواهد بود ؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. احمد

    سلام من دیپلم تجربی دارم ولی میخام سال ۹۸ کنکور انسانی نظام قدیم بدم تاثیر معدل چی میشه وایا من بدون تاثیر معدل کارم سخت نمیشه مثلا تا چه حد؟ وبعد ایکه من موقع انتخاب رشته مشکلی برا انتخاب کد رشته ها و رشته های نیمه متمرکز ندارم؟ممنونم اگه کمک کنید

    پاسخ
  2. حسن محمدی

    سلام من دانش آموز نظام قدیم هستم اما میخام کتب نظام جدیدو بخونم و تو کنکور نظام جدید شرکت کنم این امکان هست یا حتما باید تو کنکور نظام قدیم شرکت کنم؟

    پاسخ
  3. عرفان

    سلام،از کتاب تست های سال94یا95برای کنکور96میشه استفاده کرد؟تجربی نظام قدیم

    پاسخ
    1. بیلبو

      سلام معلومه که میشه

      پاسخ
  4. یاسر

    سلام.وقتتون بخیر.من سال 89 پیش دانشگاهی بودم.میخوام کنکور 98 شرکت کنم.من نظام قدیم هستم یا جدید؟و کتابهایی که مربوط به دهم ویازدهم ودوازدهم هست مناسب من نیست؟

    پاسخ
  5. جوان ایرانی

    سلام
    شما زمانی میتوانید ادعا کنید عدالت رو اجرا کردید که نظرسنجی کرده باشید نه از خودتون و دوستانتون ، نظر سنجی از کسانی که میخوان کنکور بدن .
    اما اینکه برای نتیجه گرفتن از کنکور باید حداقل چند سال درس خوند و وقت و انرژی گذاشت با اینکه زمینه برای جبران وجود دارد و دانش اموزان امیدوارند و مطمئنیم که تقلب در کنکور نیست، سلیقه فردی برای نمره دادن دخالت ندارد، سوالات لو نمیرود ، و افراد با سوالات استاندارد سنجش میشنود . اما امتحانات نهایی تنها از چند کتاب درسی سال سوم دبیرستان سوال هست و یک دوره چند ماهه و یه کم شانس که کنار کدوم همکلاسیت باشی برای گرفتن بهترین نمره کافیه اونم اگر سوالات لو نمیرفت و به صورت سلیقه ای نمره داده نمیشد و همچنین سوالات برای یک سال اسان و برای یک سال سخت میشوند و در سالی که سوال اسان است نمره بهتر و در سالی که سوال سخت است نمره بدتر میشود و بعد سنجش این نمرات با یکدیگر برای انتخاب بهترین فرد بسیار اشتباه است . در کارهایمان خدا را در نظر بگیریم . والسلام .

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی