نکات مهم برای موفقیت در آزمون آیلتس

آزمون آیلتس

جهت مشاوره در زمینه نکات مهم برای موفقیت در آزمون آیلتس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

آزمون آیلتس، یکی از چند آزمون زبانی است که برای تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی‌زبان خارج از کشور موردنیاز بوده و سطح سواد داوطلب در حوزه زبان انگلیسی را بر روی ۴ مهارت: خواندن-نوشتن-درک مطلب و صحبت کردن ارزیابی می‌کند. رنج نمره بین ۰ تا ۹ است و در دو بخش جنرال و آکادمیک برگزار می‌شود. برای مهاجرت، معمولاً نمره ۶ از ۹ در بخش جنرال و برای اخذ ادمیشن بدون بورس معمولاً نمره ۶ از ۹ آکادمیک و برای دریافت ادمیشن با بورس از دانشگاه‌های مختلف دنیا، نمره ۷ از ۹ در آزمون IELTS  موردنیاز است.
برای اخذ نمره خوب در آزمون آیلتس، باید سطح عمومی زبان انگلیسی مطلوبی داشت و مرتب بر دایره واژگان خود افزود. این کار هم بامطالعه زیاد و در معرض قرار گرفتن در محیط انگلیسی‌ زبان یا ساخت محیط انگلیسی با رسانه‌های صوتی و تصویری و دیجیتالی میسر است و راه‌حل دیگری ندارد.

در ایران، داوطلبان ورود به مقطع دکترای تخصصی پزشکی یا داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون PhD رشته های علوم انسانی، علوم فنی و مهندسی و هنر را دارند، معمولا در اختیار داشتن مدرک زبان از الزامات پذیرش در دانشگاه‌های داخل کشور است. آزمون زبان اختصاصی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میکند، آزمون MHLE بوده و آزمونی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند، آزمون MSRT نام دارد.

در این گفتار، 28 نکته خوب برای کسانی که قصد موفقیت در آزمون آیلتس را دارند ارائه می‌کنیم. توجه داشته باشید که مشاوران ما به‌صورت تلفنی و اینترنتی آماده پاسخ‌گویی به سؤالات شما عزیزان در حوزه ثبت‌نام و شرکت در آزمون‌های داخلی و بین‌المللی زبان هستند.

درصورتی‌که برای دریافت این مدرک و آمادگی در  آزمون آیلتس و آزمون‌های زبان، با سؤالاتی مواجه شدید، از فرصت مشاوره تلفنی با مشاوران آموزش‌دیده مشاور گروپ استفاده کنید.

آزمون آیلتس

نکته اول: برای آزمون آیلتس هدفمند مطالعه کنید

مهم‌ترین نکته برای کسب موفقیت در آزمون آیلتس، مطالعه هدفمند و با برنامه‌ریزی مشخص است. چون شما باید ۴ مهارت را هم‌زمان امتحان بدهید، پس بهتر است که به‌صورت هم‌زمان، برای آمادگی این ۴ مهارت اقدام کنید. طوری نباشد که هر هفته یک مهارت را کارکنید! این روش نادرست است. هر ۴ مهارت در روز کار شود تا همواره با شرایط آزمون، ساختار آزمون و مهارت تست‌زنی و نوشتن مقاله آشنا شوید. مطالعه هدفمند، نیاز به منابع خوب و مشاوران خوب دارد. مخصوصاً برنامه‌ریزی برای نوشتن مقالات و تصحیح آن‌ها. پس ، مطالعه با برنامه‌ریزی را در نظر داشته باشید.

ثبت‌نام و شرکت در آزمون آیلتس را همچون یک پروژه دارای نقطه شروع و پایان و نیازمند برنامه‌ریزی حرفه‌ای بدانید.

نکته دوم: حداقل نمره‌ای که در آزمون آیلتس نیاز دارید را بدانید

هر داوطلب برای ارائه مدرک آزمون آیلتس به دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در آزمون شرکت می‌کند. بنابراین، تلاش کنید که پیش از آمادگی برای شرکت در آزمون IELTS ، از دانشگاه موردنظر خود درباره حداقل نمره موردنیاز (minimum band score requirement) سؤال کنید. کسب نمره ۵ با نمره ۵.۵ و ۶ و نمره ۶ با ۷ بسیار متفاوت است. برای کسب نیم نمره بیشتر، گاها چند ماه مطالعه بیشتر و آشنایی حرفه‌ای‌تر با مهارت‌های زبانی ۴ گانه آزمون نیاز است.

نکته سوم: داوطلبان مقطع کارشناسی در آزمون آیلتس بدانید که

حداقل نمره ۵.۵ نیاز دارید. مگر اینکه بخواهید در دانشگاه‌های کشورهای انگلیسی‌ زبان تحصیل کنید که نمره بالای ۶ موردنیاز خواهد بود. بنابراین محل تحصیل و دانشگاه مقصد، در حداقل نمره‌ای که نیاز دارید تأثیرگذار است.

نکته چهارم: نمره حداقل دانشجویان در آزمون IELTS مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

بدانید که برای اخذ ادمیشن از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اروپا و آمریکای شمالی و حتی آسیا، اخذ مدرک آیلتس با نمره ۶.۵ تا ۷ موردنیازاست. هرچقدر نمره شما از ۷ بالاتر باشد، امکان دریافت بورس تحصیلی برایتان فراهم‌تر می‌شود. به این نکته توجه کنید. اگر قصد دارید دستیار تدریس استادی باشید، مهارت گفتاری شما باید نمره بالاتر از ۷.۵ داشته باشید. برای دستیاری تحقیقاتی، نمره حداقل ۷ در قسمت رایتینگ موردنظر خواهد بود.

نکته پنجم: نمره حداقل آزمون IELTS  را از دانشگاه سؤال کنید

برنامه‌ریزی برای آزمون آیلتس بر اساس نمره حداقل موردنظر امکان‌پذیر است. این نمره را از دانشگاه یا دانشگاه‌های موردنظری که می‌خواهید کارنامه را به آنجا ارسال کنید، سؤال کنید.

نکته ششم: آیلتس تضمینی نداریم!

خیلی‌ها سؤال می‌کنند که چگونه می‌توان نمره خود را در آزمون آیلتس تضمین کرد و بعضاً آگهی‌هایی در این زمینه منتشر می‌شود. باید بدانید چنین چیزی صحت ندارد. بهترین تضمین، ممارست و مطالعه زیاد است.

نکته هفتم: مدت‌زمان موردنیاز برای آمادگی در آزمون آیلتس

مدت‌زمان موردنیاز برای آمادگی در آزمون آیلتس بستگی به سطح دانش عمومی داوطلبان در زبان انگلیسی دارد. افرادی که هنوز زمان‌ها را در زبان انگلیسی به‌خوبی نمی‌دانند یا دایره واژگان محدودی دارند، باید چند ماه تلاش کنند تا به سطح حداقل برای شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون آیلتس برسند. سپس مهارت‌های ۴ گانه را به‌صورت دائم و هم‌زمان فرابگیرند. بنابراین، با شرکت در آزمون IELTS MOCK، سطح زبان خود را بسنجید.

نکته هشتم: کد دانشگاه‌ها را یادداشت کنید

کد دانشگاه‌هایی که برای ارسال کارنامه آزمون IELTS نیاز دارید را یادداشت کنید تا کارنامه به آنجا ارسال و نیاز به پرداخت هزینه‌های مجدد دلاری نشوید.

نکته نهم: اعتبار ۲ ساله

برخلاف GRE-TOEFL ، مدرک آزمون آیلتس تنها ۲ سال اعتبار دارد. شما بایستی ظرف ۲ سال برای جلوگیری از انقضا و نیاز به شرکت مجدد در آزمون IELTS و پرداخت هزینه، تکلیف خود را برای ارسال مدارک و ثبت‌نام در دانشگاه مقصد خارجی یا داخلی روشن کنید. پس برنامه‌ریزی خود را بر اساس این بازه زمانی در نظر بگیرید.

نکته دهم: آمادگی متناوب

هر ۴ مهارت را به‌طور هم‌زمان کارکنید و این کار را تحت نظارت مشاوران و مدرسان حرفه‌ای آیلتس صورت دهید. قبلاً هم گفتیم که دانشجوی دکترای زبان انگلیسی که مهارتی روی آزمون آیلتس یا تافل ندارد، نمی‌تواند مشاور خوبی برای شما جهت موفقیت حداکثری در آزمون آیلتس باشد.

نکته یازدهم: برای تقویت مهارت شنیداری در آزمون IELTS

برای تقویت مهارت شنیداری، زیاد گوش کنید. زیاد گوش کردن فایل‌های موسیقی، فیلم‌ها و سخنرانی‌های انگلیسی مثل TED، ارزشمند است. بهترین راه برای ارتقای مهارت شنیداری، در معرض قرار گرفتن با لهجه‌های مختلف و گفتارهایی با موضوعات گوناگون و یادداشت‌برداری به‌منظور تقویت واژگان است. از ویدیوهای آموزشی یوتیوب هم استفاده کنید.

نکته دوازدهم: برای تقویت مهارت Reading/writing در آزمون IELTS

برای تقویت مهارت نوشتاری در آزمون آیلتس، سعی کنید زیاد بنویسید. زیاد بخوانید و از متون علمی و غیرعلمی برای یادگیری استفاده کنید. ساختارهای ۵ گانه (مقدمه تا کانکلوژن) در بخش نوشتاری آزمون آیلتس را بر اساس منابعی که موجود است یاد بگیرید و مرتب مقالات خود را در اختیار ویراستاران حرفه‌ای زبان انگلیسی برای تصحیح قرار دهید. مقاله روز اول شما با پیش از زمان برگزاری آزمون، بایستی خیلی متفاوت باشد. برای مقاله‌نویس شدن، باید زیاد مطالعه کرد و زیاد نوشت. از نوشتن، ترسی نداشته باشید. هیچ دیکته نانوشته‌ای، غلط ندارد!

معیارهایی است که طبق آن‌ها نوشته یا رایتینگ آیلتس متقاضیان تصحیح می‌شود. این معیارها به‌اختصار عبارت‌اند از:

  • درستی و تنوع استفاده از ساختارهای گرامری (GPA)
  • استفاده درست از واژگان (LR)
  • انسجام منطقی و استفاده صحیح از کلمات ربط (CC)
  • موفقیت در پاسخگویی به سؤالات طرح‌شده (TA/TR)

قطعاً! استفاده‌ی درست از علائم نگارشی در رایتینگ IELTS به نمره‌ی شما افزوده و همچنین استفاده‌ی نادرست از نمره‌ی متقاضی آیلتس می‌کاهد. برای نوشتن تسک ۱ در آزمون ۲۰ دقیقه و برای نوشتن تسک ۲ ، ۴۰ دقیقه وقت دارید. دو سوم نمره این بخش مربوط به TASK2 است.

برای تقویت مهارت reading باید مهارت‌هایی از قبیل scamming و scanning را داشته باشید. مهارت خواندن، یک مهارت است و آن را باید کسب کنید. شما فرصت کمی برای خواندن متنی چندپاراگرافه و پاسخ به پرسش‌های چندوجهی چندگزینه‌ای دارید.

نکته سیزدهم: در آزمون IELTS خلاقیت خود را تقویت کنید

خلاقیت در آزمون آیلتس اهمیت فراوان دارد. در بخش نوشتاری و بخش گفتاری، شما باید توانایی طرح مسئله و پرداخت به مسئله را در مدت‌زمان ارائه‌شده داشته باشید. ممتحن آیلتس، به‌راستی آزمایی صحبت‌هایی که می‌کنید نمی‌پردازد. آزمون آیلتس، آزمون مصاحبه تخصصی فلان رشته علمی نیست! اگر به شما گفته می‌شود که درباره آلودگی هوا صحبت کنید یا بنویسید، شما باید بتوانید ظرف چند دقیقه، از جنبه‌های مختلف به مقوله آلودگی هوا پرداخته و توانایی خود را در شرح موضوع و پرداخت خلاقانه به آن، در معرض دید و توجه مخاطب قرار دهید و از گرامر درست استفاده کنید.

پس خلاقیت خود را افزایش داده و مهارت‌های پرداخت به موضوع را در نظر داشته باشید.

نکته چهاردهم: ۱۵۰ و ۲۵۰ کلمه در بخش نوشتاری

حداقل در TASK1 بخش نوشتاری آزمون IELTS می‌بایست ۱۵۰ کلمه بنویسید. در بخش TASK2 هم باید ۲۵۰ کلمه بنویسید. کمتر از این میزان نگارش شود، حداقل نیم نمره از شما کسر می‌شود. پس حتماً ۱ دقیقه وقت برای شمارش تعداد کلمات و چند دقیقه برای ویراستاری و ارزشیابی کلی متن در بازه زمانی موردنظر در دستور کار شما قرار داشته باشید. یک‌سوم نمره متعلق به تسک یک و دوسوم متعلق به تسک دو می‌باشد. یعنی سه نمره برای تسک یک و شش نمره برای تسک دو.

بله! املا یا spelling صحیح کلمات در رایتینگ آیلتس در معیار گرامر (GRA) توسط examiner موردسنجش قرار می‌گیرد.



برای مشاهده پارت دوم نکات اینجا کلیک کنید


  • آیا برای مهاجرت به کشورهای دیگر به دنبال کسب مدرک زبان انگلیسی آیلتس هستید؟
  • آیا برای اخذ ادمیشن با بورس و یا ادمیشن بدون بورس از دانشگاه‌های مختلف دنیا ملزم به کسب مدرک آیلتس و تکمیل مدارک ارسالی خود هستید؟
  • آیا در مراحل ثبت نام در آزمون آیلتس و پرداخت هزینه با مشکل مواجه شده‌اید؟
  • آیا برای گسترش دایره لغات زبان انگلیسی خود به مشاوره و راهنمایی‌های کلیدی نیاز دارید؟
  • آیا به فکر ارتقای مهارت‌های چهارگانه‌ی خود و افزایش نمره آیلتس هستید؟
  • آیا در بخش نوشتاری آزمون آیلتس و نگارش حداقل 400 کلمه در دو بخش این آزمون مشکل دارید؟
  • آیا در صدد افزایش مهارت در بخش گرامر هستید؟
  • آیا در بخش اسپیکینگ و یا صحبت کردن به زبان انگلیسی و استرس گذاری بر روی کلمات به مشکل برخورده‌اید؟
  • آیا برای افزایش نمره در آزمون آیلتس به دنبال یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب هستید؟
  • آیا برای مدیریت زمان در آزمون آیلتس و به مشاوره و راهنمایی‌های مشاورانی مجرب نیازمندید؟
  • آیا در گذشته در آزمون آیلتس شرکت کرده و نمره‌ای کمتر از 5 کسب نموده‌اید؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر با مشاور گروپ تماس بگیرید.

برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون های زبان بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

مشاور گروپ

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه نکات مهم برای موفقیت در آزمون آیلتس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403