معرفی کاردانی باستان شناسی

باستان شناسی

جهت مشاوره در زمینه معرفی کاردانی باستان شناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

کاردانی باستان شناسی : هدف دوره کاردانی باستان‌شناسی، تربیت افرادی است که دانش و تجربه لازم را برای مشارکت در مطالعات، پژوهش‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی به عنوان کمک کارشناسان و عضو هیأت اجرایی داشته باشند.

باستان شناسی

برخی رشته باستان شناسی را با تاریخ یکی می دانند یا این که این رشته را کاملا مشابه رشته تاریخ به حساب می آورند اما در این باره باید تاکید کنم که این دورشته اگرچه مشابهت هایی باهم دارند اما یکی به حساب آوردن این دو هم اشتباه است.

رشته باستان شناسی تا یک مقطعی (تقریبا از زمانی که بشر توانست بنویسد) از برخی اطلاعات رشته تاریخ استفاده می کند اما همه آن را به کار نمی گیرد.

درس‌های رشته باستان شناسی در طول تحصیل:

دروس پایه:

کارگاه طراحی پایه، آشنایی با باستان‌شناسی و روش‌های آن، ترسیم فنی، آشنایی با هنرهای سنتی ایران، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش‌های آن، نقشه‌برداری، تاریخ عمومی ایران، هندسه مناظر و مرایا، آشنایی با هنر و تمدن فرهنگ‌های همجوار.

دروس اصلی و تخصصی رشته باستان شناسی :

آشنایی با باستان‌شناسی و آثار تاریخی پیش از اسلام ایران، سفال دوره پیش از اسلام ایران، هنر و تمدن اسلامی، خطوط باستانی ایران، آشنایی با بافت‌ها و محوطه‌های دوره اسلامی ایران، سفال دوره اسلامی ایران، خطوط و خواندن کتیبه‌های اسلامی، کارآموزی شناسایی و بررسی باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت در محل کاوش باستان‌شناس، آشنایی با باستان‌شناسی و آثار تاریخی دوره اسلامی ایران، مهر و سکه، کارآموزی کاوش باستان‌شناسی دوره پیش از اسلام ، کارآموزی کاوش باستان‌شناسی دوره اسلامی.

رشته تاریخ مجموع نوشته ها و آثار به جا مانده از گذشتگان را شامل می شود اما رشته باستان شناسی می باید خود به دنبال این آثار بگردد.

رشته تاریخ با توجه به آثار موجود به بحث می پردازد اما رشته باستان شناسی با توجه حتی گاه حدسیات به کاوش در زمین می پردازد . اگرچه همانطور که گفتم از اشاره هایی که برخی مورخین در کتاب های خویش کرده اند هم استفاده می کند که نمونه آن را در حفاری های بین النهرین می توان دید که باستان شناسان در اینجا کاملا از نوشته های تاریخی و بیشتر از آن از متون دینی استفاده کردند.

باستان شناسان با توجه به یافته هایی که در کاوش ها به دست می آید می باید فرهنگ و نحوه زندگی وحتی روابط اجتماعی گذشتگان را تدوین کنند.

باستان شناسی از یك سو مسیر تاریخ را تعیین می كند و از سوی دیگر مادر تاریخ است. روشن كردن گذشته هر جامعه از جهت مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی از اصول اساسی این رشته است. هدف از تحصیل در این رشته، تربیت نیروی متخصص و كارآمد برای بررسی و شناسایی آثار تاریخی و كاوشهای باستان شناسی در مناطق مختلف كشور، همچنین تامین كادرهای تحقیقی، فرهنگی و هنری سازمانی مربوط می باشد. رشته باستان شناسی در مقطع كارشناسی به مطالعه آثار باستانی سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می پردازد. دانشجویان در طی چهار سال با آثار باستانی دوران پیش از تاریخ ایران، بین النهرین و مصر و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا می شوند.

باستان‌شناس فردی است كه در محل‌های باستانی كاوش می‌كند، یافته‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و پس از تعیین ارزش مادی و معنوی و تخمین قدمت آثار، آنها را در بازارهای عتیقه به فروش می‌رساند.

در گذشته‌ای نه چندان دور، جامعه ما چنین دیدگاهی نسبت به باستان‌شناس داشت. در واقع مردم باستان‌شناس را با «عتیقه جمع‌كن» یا «عتیقه‌فروش» یكی می‌دانستند. كاری كه بسیاری از شاهزادگان و درباریان دوره قاجار و پهلوی به عنوان یك سرگرمی ساده، برای كسب درآمد بیشتر انجام می‌دادند. اما در حقیقت باستان شناس یك تاجر یا عتیقه ‌جمع‌كن نیست. بلكه‌ یك‌ محقق‌ است‌؛ محققی‌ كه‌ شواهد لازم‌ را برای‌ تحقیقات‌ خود از طریق‌ بررسی‌ ، پژوهش‌ و كاوش‌ در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ كه‌ روزی‌ محل‌ تردد، سكونت‌ یا هر نوع‌ فعالیت‌ انسانی‌ بوده‌ است‌، به‌ دست‌ می‌آورد‌ و سعی‌ دارد تا گذشته‌ را براساس‌ یافته‌های‌ خود بازسازی‌ كند. باستان‌شناسی‌ از یك‌ سو مسیر تاریخ‌ راتعیین‌ می‌كند و از سوی‌ دیگر مادر تاریخ‌ است‌. در واقع‌ روشن‌كردن‌ گذشته‌ هر جامعه‌ از نظر‌ اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ یا مذهبی‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ نظر باستان‌شناسان‌ دشوار یا حتی‌ غیرممكن‌ است‌.

زیرشاخه ها و کاربرد رشته باستان شناسی 

باستان شناسی در مقطع کارشناسی دارای گرایش و زیر شاخه خاصی نبوده و در طی دوره آموزشی چهار ساله کلیه درسها در هفت ترم ارائه می شود و یک ترم حفاری در محل ارائه داده می شود.

طی چند سال گذشته به طور متوسط درهرسال 95نفر در رشته باستان شناسی پذیرفته شده اند. در ضمن رشته باستان شناسی در ایران تا مقطع دکترا تدریس می شود.

داشتن اطلاعات مناسب در زمینه تاریخ و جغرافیای ایران و کشورهای همسایه و همچنین تسلط به زبان انگلیسی برای دانشجویان این رشته ضروری به نظر می رسد.

باستان شناسی با کار و تلاش در گرمای کویر و در سرمای کوهستان و با تحمل سختیها و مشکلات بسیار همراه است . معروف است که می گویند باستان شناسی 50 درصد روی زمین و 50 درصد زیر زمین است.به همین دلیل باستان شناسی نمی تواند برای افراد علاقه مند به پشت میز نشینی رشته مناسبی باشد .

باستان شناس باید علاقه مند به کار در طبیعت باشد . یعنی اگر جوانی عاشق کاوش و جستجو و کشف مجهولات و نقاط تاریک تاریخ گذشته نباشد ، نمی تواند در این رشته موفق گردد.

کاربرد این رشته نیز از نام آن پیداست، این رشته در کشور ما که هنوز بسیاری از آثار تاریخی آن کشف نشده می تواند جایگاه مناسبی داشته باشد.

رشته باستان شناسی در ایران

تنها یك سال پس از تاسیس دانشگاه تهران ، یعنی در سال 1314 ، رشته باستان شناسی در دانشكده ادبیات دائر و بدین ترتیب تدرس علمی باستان شناسی در ایران آغاز شد . بدین ترتیب زمینه ساماندهی پژوهشهای باستان شناختی و اداره عملی آن در سطح كشور به وسیله فارغ التحصیلان ایرانی رشته باستان شناسی دانشگاه تهران فراهم آمد . باستان شناسی با دستیابی به راه حلهایی كه انسان گذشته برای مسائل گوناگون یافته بود به ما امكان می دهد تا به كمك ابزار نوین كارآمد ترین پاسخ ها را برای مسائل مشابه امروزی بیابیم

رشته باستان شناسی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته باستان شناسی اگر مشکل یا ابهامی داشتید با کارشناسان مشاور گروپ تماس حاصل نمایید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی رشته باستان شناسی

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری مشاور گروپ ؛ رشته باستان شناسی آماده پاسخگویی در زمینه های زیر هستند :

ثبت نام کنکور رشته باستان شناسی

مشاوره کنکور رشته باستان شناسی

انتخاب رشته کنکور رشته باستان شناسی

ثبت نام بدون کنکور رشته باستان شناسی

انتخاب رشته رشته باستان شناسی

برنامه ریزی کنکور رشته باستان شناسی

خدمات مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ ؛ رشته باستان شناسی در زمینه مشاوره تحصیلی کنکور

مرکز مشاوره تلفنی و حضوری رشته باستان شناسی  در زمینه های نتایج کنکور ، ثبت نام کنکور هنر ، منابع کنکور هنر ، تغییر رشته ، کارنامه اولیه کنکور ، انتخاب رشته هنر ، انتخاب رشته کنکور هنر ، دفترچه کنکور هنر ، دفترچه ثبت نام کنکور ، مشاوره درسی کنکور هنر ، مشاوره درسی کنکور ، مشاوره تحصیلی ، ثبت نام بدون کنکور سراسری ، ثبت نام بدون کنکور آزاد ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، ثبت نام علمی کاربردی ، ثبت نام بدون کنکور علمی کاربردی ، رشته باستان شناسی بدون کنکور ، رشته کاردانی رشته باستان شناسی بدون کنکور آزاد ، رشته رشته باستان شناسی بدون کنکور سراسری ، تکمیل ظرفیت ، تکمیل ظرفیت سراسری ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور هنر آماده ارائه مشاوره تحصیلی به داوطلبان عزیز است.

انتخاب رشته سایر گرایش های رشته هنر

رشته های دیگر کنکور رشته هنر که معرفی می گردند: (این لیست تکمیل خواهد شد.)

معرفی رشته طراحی صنعتی

معرفی رشته طراحی پارچه و لباس

معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته کاردانی باستان شناسی

معرفی رشته کاردانی فرش

معرفی رشته کاردانی مردم شناسی

معرفی رشته کاردانی هنرهای تجسمی

معرفی رشته کاردانی هنرهای سنتی

معرفی رشته کارشناسی فرش

معرفی رشته کارگردانی تلویزیون

معرفی رشته گرافیک (ارتباط تصویری)

معرفی رشته مجسمه سازی

معرفی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی

معرفی رشته موزه داری

معرفی رشته نقاشی

معرفی رشته هنرهای تجسمی

معرفی رشته نمایش

معرفی رشته صنایع دستی

معرفی رشته سینما

معرفی رشته حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

معرفی رشته چاپ

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

معرفی رشته ارتباط تصویری

معرفی رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

خدمات تخصصی مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی در زمینه مشاوره کنکور سراسری

مشاوره کنکور تجربی تلفنی

مشاوره کنکور انسانی تلفنی

مشاوره کنکور ریاضی تلفنی

مشاوره کنکور هنر تلفنی

مشاوره کنکور زبان تلفنی

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معرفی کاردانی باستان شناسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403