معرفی رشته چاپ +بازار کار موجود

رشته چاپ

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته چاپ +بازار کار موجود

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

رشته چاپ : چاپ؛ یعنی تمدن؛ یعنی پیشرفت؛ یعنی عامل رشد و شکوفایی و گسترش و حفظ علم و فرهنگ و ادب؛ صنعتی که گذشته رابه حال و حال را به آینده پیوند داده است.

رشته چاپ

صنعت چاپ در طی دهه‌های اخیر با رشد و گسترش روزافزونی روبرو بوده است؛ بویژه در طول دهه ۸۰ که انقلاب چاپ الکترونیک، موج شدیدی در دیجیتالی کردن فرآیندهای صنعت چاپ ایجاد کرد. در واقع دیجیتالی شدن هنرهای گرافیکی، پتانسیل‌های بیشتری را در صنعت چاپ نمایان ساخته است.

نوآوری‌های جدید و مهم در عرصه فن‌آوری دیجیتال، باعث کوتاه شدن مسیر انتقال و تکامل صنعت چاپ از مهارت‌های اولیه و فعلی آن به سوی فن‌آوری‌های جدید شده است. سیستم‌های چاپ دیجیتالی، دستگاه‌های چاپ با قابلیت‌ چاپ مستقیم تصاویر، فن‌آوری چاپ غیرضربه‌ای، چاپ در زمان نیاز و …، همگی نشان دهنده تجهیزات و امکانات جدید و بازارهای جدید صنعت چاپ است.

از همین‌رو امروزه صنعت چاپ را نمی‌توان همچون گذشته به روش استاد و شاگردی فرا گرفت و لازم است مدیر یک چاپخانه یا ناظر چاپ، این صنعت مهم و حیاتی را که هم جنبه فنی و هم جنبه هنری دارد، به صورت آکادمیک بیاموزد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر پایه همین نیاز، در سال گذشته، رشته چاپ را به عنوان یکی از رشته‌های گروه آزمایشی هنر در دانشگاه هنر ارائه کرد.در رشته چاپ، دانشجویان با سه مرحله پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ آشنا می‌شوند و در نهایت می‌توانند یک محتوای گرافیکی یا بصری را بر روی یک محصول فیزیکی پیاده سازند. به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته در مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طراح آماده چاپ می‌شود، با طراح‌ همکاری می‌کند تا طرحی مناسب برای چاپ ارائه دهد؛ زیرا برخی از اوقات یک گرافیست، طرحی را ارائه می‌دهد که روی کاغذ یا کامپیوتر بسیار جالب است، امّا پیاده‌سازی آن یا عملی نیست یا مقرون به صرفه نمی‌باشد و یا در زمان کوتاه موردنظرِ مشتری، امکان‌پذیر نیست.

دانش‌آموخته این رشته در مرحله چاپ نیز می‌داند که چگونه پارامترهای مختلف را رعایت کند تا قدم به قدم کار با کیفیت مطلوب تولید شود و ضمن رعایت کیفیت و راندمان بالا، زمان آماده‌‌سازی کاهش یافته و از ضایعات جلوگیری گردد و با کمترین هزینه به نیازهای متنوع مشتریان پاسخ داده شود.

توانایی‎های لازم برای تحصیل در رشته چاپ:

در تمام کشورهای دنیا، دپارتمان‌های چاپ در دانشکده‌های هنری قرار دارد؛ زیرا آنچه دانشجویان در رشته چاپ می‌آموزند،‌ ساخت ماشین‌آلات چاپ نیست که در دانشکده‌های فنی آموزش داده ‌شود. کارشناس چاپ می‌آموزد که چگونه فرآیند تولید یک کار چاپی از مرحله قبل از چاپ؛ یعنی مرحله‌ای که طرح مشخص می‌شود تا مرحله پایان چاپ و هنگامی که کار برای توزیع آماده می‌شود، بخوبی انجام گیرد؛ کاری که نیاز به آشنایی با طراحی و گرافیک دارد؛ یعنی مدیر یک چاپخانه هنگامی که یک طرح به او ارائه می‌شود، باید بتواند طرح را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند.

به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیل این رشته باید با فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌های هنری زبان مشترک داشته باشد. اما این به معنای آن نیست که چاپ یک رشته ‌هنری است. چاپ مجموعه‌ای از هنر و صنعت است و دانشجویان هر پنج گروه آزمایشی در صورت علاقه‌مندی به فرآیند چاپ و داشتن یک پایه هنری می‌توانند در این رشته موفق شوند.

موقعیت شغلی رشته چاپ در ایران:

فارغ‌التحصیلان رشته چاپ‌ با شناخت خصوصیات هر یک از سیستم‌های چاپی و تقدم و تأخر عملکرد هر یک از آنها،‌ تأثیر بسزایی در کیفیت محصولات چاپی و در نهایت در پیشبرد توسعه اجتماعی خواهند داشت؛ زیرا صنف چاپ به عنوان صنعت میان رشته‌ای، به نحوی با همه فرآوری‌‌های صنعتی و محصولات کشاورزی و نیز بازاریابی داخلی و خارجی و همچنین تمام جنبه‌های توسعه اجتماعی سر و کار دارد و در واقع یکی از پایه‌های مهم موفقیت در رشته‌های یاد شده و جنبه‌های مختلف حیات جامعه است.

به عبارت دیگر، فارغ‌التحصیلان چاپ می‌توانند در عرصه‌های مختلف صنعتی و فرهنگی حضور فعالی داشته باشند. برای مثال در سال تحصیلی ۸۴- ۸۳ تعداد ۷۹۷ عنوان کتاب درسی با شمارگان بیش از ۱۶۷ میلیون جلد چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. بدون شک فرآیند چاپ این کتاب‌ها که اکثراً تمام رنگی بوده و هر ساله تا حدودی نیز تغییر می‌کنند، بسیار پیچیده و تخصصی است و نیاز به مدیران تولید و کارشناسان متخصص چاپ بسیار ماهر و با تجربه دارد. چون فرآیند چاپ باید به گونه‌ای انجام گیرد که در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، کتاب‌ها بدون غلط، با کیفیت بالا و یکسان و در تیراژ میلیونی چاپ شود.

همچنین می‌توان به چاپ روزنامه‌ها و نشریات کثیرالانتشار اشاره کرد که یک کار صنعتی است. ناظران چاپ این گونه رسانه‌ها و همچنین مدیران چاپخانه‌ها باید متخصص رشته چاپ باشند تا چاپخانه‌ها بهترین بازدهی را داشته باشند. نیازی که در حال حاضر نیزکاملاً احساس می‌شود.

درس‌های رشته چاپ‌ در طول تحصیل:

دروس پایه:

ریاضیات و آمار، شیمی عمومی، طراحی پایه، فیزیک، مبانی کامپیوتر و اینترنت، مبانی هنرهای تجسمی، رسم فنی عمومی و پرسپکتیو، روش تحقیق، عکاسی پایه، آشنایی با هنر و تمدن ایران، آشنایی با هنر و تمدن جهان.
دروس اصلی:

کارگاه عکاسی رنگی، کارگاه گرافیک، گرافیک کامپیوتر، صفحه‌آرایی، طراحی بسته‌بندی، طراحی و چاپ اوراق بهادار، کارآموزی.

دروس تخصصی:

آزمایشگاه مواد، تاریخ فناوری چاپ، استاندارد‌شناسی صنعت چاپ، مروری بر روش‌های چاپ، زبان تخصصی، تکنولوژی بسته‌بندی، تکنولوژی صحافی، کارگاه چاپ افست، لیتوگرافی، شناخت کاغذ و مرکب، اقتصاد چاپ و بازاریابی چاپ، قوانین و مقررات چاپ، کارگاه چاپ دیجیتال، کارگاه چاپ فلکسو، کارگاه چاپ گراور، کارگاه چاپ سیلک اسکترین، طرح و رساله.

در رشته چاپ، دانشجويان با سه مرحله پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ آشنا مي‌شوند و در نهايت مي‌توانند يك محتواي گرافيكي يا بصري را بر روي يك محصول فيزيكي پياده سازند. به عبارتی یک متخصص چاپ ،در مرحله پیش از چاپ با همکاری طراح، طرح را برای چاپ آماده می کند.

در مرحله چاپ هم عوامل و گزینه های مختلف را بررسی کرده و رعایت می کند تا فرآیند چاپ با بهترین کیفیت و کمترین هزینه انجام گیرد. در مرحله پس از چاپ بر کلیه کارهایی که باید روی مورد چاپ شده صورت گیرد اعم از ورني زني، سلفون كشي، دايكات،‌ برش، قالب‌سازي، طلاكوبي و…، نظارت می کند.

داوطلبان رشته چاپ باید به این بخش علاقه مند بوده و شم هنری کافی و دقت زیاد نیز داشته باشند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته چاپ و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

رشته چاپ مقطع ارشد و دکترا ندارد.

سرفصل دروس چاپ و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 25 واحد
دروس اصلی: 26 واحد
دروس تخصصی : 64 واحد

نکته: در اعلام سرفصل دروس این رشته از سایت وزارت علوم استفاده شده است.این سرفصل صرفا جهت آشنایی کلی با محتوای دروس است و احتمال تغییرات جزیی وجود دارد.

دروس عمومی

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام 4 ادبیات فارسی 3
یک درس از دروس اخلاق اسلامی 2 زبان عمومی 3
یک درس از دروس انقلاب اسلامی 2 تربیت بدنی 1 1
یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی 2 تربیت بدنی 2 1
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی 2 جمع 20

دروس پایه رشته چاپ

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
آشنایی با هنر و تمدن ایران 2 آشنایی با هنر و تمدن جهان 2
رسم فنی عمومی و پرسپکتیو 2 روش تحقیق 2
ریاضیات و آمار 2 شیمی عمومی 2
طراحی پایه 3 عکاسی پایه 2
فیزیک 2 مبانی کامپیوتر و اینترنت 2
مبانی هنرهای تجسمی 1و2 4

دروس اصلی رشته چاپ

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
صفحه آرایی 3 طراحی بسته بندی 3
طراحی و چاپ اوراق بهادار 3 کارآموزی 2
کارگاه عکس رنگی 2 کارگاه گرافیک 4
کارگاه گرافیک کامپیوتری 1 (نرم افزار نقشه بینی) 3 کارگاه گرافیک کامپیوتری 2 (نرم افزار برداری) 3
کارگاه گرافیک کامپیوتری 3 (نرم افزارهای نشر) 3

دروس تخصصی رشته چاپ

نام درس تعداد واحد نام درس تعداد واحد
آزمایشگاه مواد چاپ 1و2 4 استاندارد شناسی چاپ 2
اقتصاد و بازاریابی چاپ 2 تاریخ فناوری چاپ 2
تکنولوژی بسته بندی 3 تکنولوژی صحافی 3
زبان تخصصی 2 شناخت کاغذ و مرکب 2
طرح و رساله پایان دوره 6 قوانین و مقررات چاپ 2
کارگاه چاپ افست 1و2 8 کارگاه چاپ دیجیتال 3
کارگاه چاپ سیلک اسکرین 3 کارگاه چاپ فلکسو 4
کارگاه چاپ هلیوگرارور 4 گرافیک کامپیوتری 4 (نرم افزارهای مکمل چاپ) 3
لیتوگرافی 1و2 8 مروری بر روش های چاپ 3

 
 
دانشگاه هایی که در رشته چاپ پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه کنکور 95)

موسسه غیرانتفاعی میرعماد

دانشگاه هایی که در رشته چاپ پذیرش دانشجو دارند (بر اساس دفترچه کنکور 95)

موسسه غیرانتفاعی میرعماد

وضعیت استخدامی رشته کارشناسی چاپ

مدیر انتشارات -گرافیست
 

مشاوره انتخاب رشته چاپ کنکور 1401 – 1402

انتخاب رشته مانند انتخاب دانشگاه نقشی اساسی در شکل گیری آینده هر شخص دارد، در واقع انتخاب رشته یکی از مهم ترین و حساس ترین تصمیم هایی است که افراد برای ورود به دانشگاه ها باید آن را اتخاذ کنند. انتخاب رشته یکی از مقوله هایی است که اگر اشتباهی در آن صورت بگیرد هیچ بازگشتی برای آن وجود نخواهد داشت، پس داوطلبان باید این مرحله را بسیار جدی بگیرند.

یکی از راه هایی که می تواند کمک شایانی در زمینه انتخاب رشته به داوطلبان داشته باشد. مشورت با مشاوران انتخاب رشته و تحقیق و مطالعه در رابطه با رشته دلخواه است.

مرکز  مشاور گروپ می تواند در هر دو زمینه به شما عزیزان کمک کند. ما در این مقاله سعی کردیم به توضیح رشته چاپ بپردازیم تا داوطلبان متقاضی این رشته بتوانند با دیدی گسترده درباره زوایای مختلف این رشته نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. داوطلبان در صورت بروز هر گونه سوال و مشکل می توانند با مشاوران ما در تماس باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته سینما اگر مشکل یا ابهامی داشتید با کارشناسان مشاور گروپ تماس حاصل نمایید.

خدمات مرکز مشاوره تلفنی رشته چاپ

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری مشاور گروپ ؛رشته سینما آماده پاسخگویی در زمینه های زیر هستند :

ثبت نام کنکور رشته چاپ

مشاوره کنکور رشته چاپ

انتخاب رشته کنکور رشته چاپ

ثبت نام بدون کنکور رشته چاپ

انتخاب رشته رشته چاپ

برنامه ریزی کنکور رشته چاپ

خدمات مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ ؛ رشته چاپ در زمینه مشاوره تحصیلی کنکور

مرکز مشاوره تلفنی و حضوری رشته چاپ در زمینه های نتایج کنکور ، ثبت نام کنکور هنر ، منابع کنکور هنر ، تغییر رشته ، کارنامه اولیه کنکور ، انتخاب رشته هنر ، انتخاب رشته کنکور هنر ، دفترچه کنکور هنر ، دفترچه ثبت نام کنکور ، مشاوره درسی کنکور هنر ، مشاوره درسی کنکور ، مشاوره تحصیلی ، ثبت نام بدون کنکور سراسری ، ثبت نام بدون کنکور آزاد ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، ثبت نام علمی کاربردی ، ثبت نام بدون کنکور علمی کاربردی ، رشته چاپ بدون کنکور ، رشته کاردانی رشته چاپ بدون کنکور آزاد ،   رشته چاپ بدون کنکور سراسری ، تکمیل ظرفیت ، تکمیل ظرفیت سراسری ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور هنر آماده ارائه مشاوره تحصیلی به داوطلبان عزیز است.

انتخاب رشته سایر گرایش های رشته هنر

رشته های دیگر کنکور رشته هنر که معرفی می گردند: (این لیست تکمیل خواهد شد.)

معرفی رشته طراحی صنعتی

معرفی رشته طراحی پارچه و لباس

معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته کاردانی باستان شناسی

معرفی رشته کاردانی فرش

معرفی رشته کاردانی مردم شناسی

معرفی رشته کاردانی هنرهای تجسمی

معرفی رشته کاردانی هنرهای سنتی

معرفی رشته کارشناسی فرش

معرفی رشته کارگردانی تلویزیون

معرفی رشته گرافیک (ارتباط تصویری)

معرفی رشته مجسمه سازی

معرفی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی

معرفی رشته موزه داری

معرفی رشته نقاشی

معرفی رشته هنرهای تجسمی

معرفی رشته نمایش

معرفی رشته صنایع دستی

معرفی رشته سینما

معرفی رشته حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

معرفی رشته چاپ

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

معرفی رشته ارتباط تصویری

معرفی رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

خدمات تخصصی مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ رشته چاپ در زمینه مشاوره کنکور سراسری

مشاوره کنکور تجربی تلفنی

مشاوره کنکور انسانی تلفنی

مشاوره کنکور ریاضی تلفنی

مشاوره کنکور هنر تلفنی

مشاوره کنکور زبان تلفنی

4/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه معرفی رشته چاپ +بازار کار موجود

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. یا مهدی

    ممنون بابت توضیحات
    فقط ی سوال
    هزینه این رشته چطوره

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403