رشته طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی

جهت مشاوره در زمینه رشته طراحی صنعتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

طراحی صنعتی : آیا باید محصولات زیبا را در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها دید؟ یا اینکه باید دنیایی داشته باشیم که زیبایی در گوشه‌گوشه آن جلوه‌گر باشد؟رشته طراحی صنعتی براساس دیدگاه دوم شکل گرفته است.

رشته طراحی صنعتی

آیا باید محصولات زیبا را در موزه‌ها و نمایشگاه‌ها دید؟ یا اینکه باید دنیایی داشته باشیم که زیبایی در گوشه‌گوشه آن جلوه‌گر باشد؟رشته طراحی صنعتی براساس دیدگاه دوم شکل گرفته است.

البته نباید تصور کرد که رشته طراحی صنعتی فقط به زیبایی محصولات می‌اندیشد بلکه این رشته معتقد است که در ساخت محصولات مورد استفاده بشر باید از لطافت، زیبایی و ظرافت هنر و همچنین فناوری و کارآیی علم بهره گرفت تا بتوان زندگی زیباتر و راحت‌تری داشت؛ یعنی طراحان صنعتی توسعه دهنده و تکامل‌بخش محصولاتی هستند که ما هر روزه از آنها استفاده می‌کنیم.

این رشته‌ که‌ شالوده‌ای‌ از علم‌، صنعت‌ و هنر است‌؛ به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می‌پردازد؛ یعنی‌ کلیه‌ لوازم‌، تجهیزات‌ و محصولاتی‌ که‌ مورد استفاده‌ انسان‌ است‌، از لوازم‌ آشپزخانه‌ گرفته‌ تا محصولات‌ بسیار پیچیده‌ مثل‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌ را طراحی‌ می‌کند. طراحی‌ صنعتی‌ تلاش‌ می‌کند که‌ سختی‌ و خشونت‌ صنعت‌ را از آن‌ بگیرد تا محصول‌ صنعتی‌ برای‌ مشتری‌ لطیف‌ گردد و در این‌ کار هم‌ منافع‌ کارفرما و هم‌ استفاده‌ کننده‌ را در نظر می‌گیرد.

گفتنی است که امروزه دیدگاه‌های جدیدی در زمینه طراحی صنعتی ارائه شده است. برای مثال در طراحی باید دقت کرد که کالای مورد نظر به طبیعت ضرری نرساند و قابل بازیافت باشد. یک‌ طراح‌ صنعتی‌ براساس‌ اطلاعات‌ به‌ دست‌ آمده‌، در نهایت‌ با توجه‌ به‌ فرهنگ‌ بومی‌، اقتصاد، روانشناسی‌، دیدگاه‌های‌ هنری‌، روش‌های‌ تولید، تکنولوژی‌ تولید، نوع‌ مواد مورد استفاده‌ و مسائل‌ زیست‌محیطی‌، طرح‌ محصولی‌ جدید را ارائه‌ می‌دهد یا یکی‌ از معایب‌ محصولات‌ قدیمی‌ را برطرف‌ می‌سازد.

توانایی‌های‌ لازم‌ برای رشته طراحی صنعتی

در رشته‌ طراحی‌ صنعتی‌، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآوری‌ و تفکر خلاق‌ را داشته‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ هنر و هم‌ صنعت‌ را درک‌ کرده‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست‌شناسی‌ آشنا باشد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید نگاه‌ خود را به‌ اطراف‌ و اشیاء دقیق‌تر کند‌ و پیوسته‌ نیازهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ افراد را در ذهن‌ خود مرور نماید. او باید به‌ راحتی‌ با محیط‌های‌ کاری‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و تجارب‌ خود را از نظر فنی‌ گسترش‌ دهد به‌ گونه‌ای‌ که‌ بتواند عملکرد طرح‌ خود را کاملاً توجیه‌ نماید و تمامی‌ مراحل‌ اجرایی‌ آن‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ رشته طراحی صنعتی در ایران

متأسفانه‌ در کشور ما تکنولوژی‌ تولید پایین‌ است‌ و ما تولیدات‌ محدودی‌ داریم‌ و ۹۹% همین‌ تولیدات‌ محدود نیز کپی‌ از تولیدات‌ خارجی‌ است‌؛ یعنی‌ کارخانه‌دارها برای‌ طرح‌ جدید سرمایه‌گذاری‌ نمی‌کنند. برای‌ همین‌ فرصت‌های‌ شغلی‌ طراحان‌ صنعتی‌ بسیار محدود است‌. از سوی‌ دیگر در کشور ما ارتباط‌ نزدیکی‌ بین‌ صنعت‌ و دانشگاه‌ وجود ندارد و به‌ همین‌ خاطر صاحبان‌ صنایع‌ این‌ رشته‌ را نمی‌شناسند و حتی‌ در بسیاری‌ از کارخانه‌ها یک‌ مهندس‌ مکانیک‌، کار طراح‌ صنعتی‌ را انجام‌ می‌دهد؛ یعنی‌ هم‌ طرح‌ یک‌ محصول‌ و هم‌ تولید آن‌ برعهده‌ مهندس‌ مکانیک‌ است. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هنوز حضور فعالی‌ در صنعت‌ ندارند و تنها در بحث‌ مبلمان‌ شهری‌، صنعت‌ راه‌آهن‌ و تا حدودی‌ لوازم‌ خانگی‌ و صنعت‌ خودروسازی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

رشته‌ي نقاشي


يک طراح براي ارائه­ ي محصولي بي عيب و نقص، نياز به قوه­ي تخيل، صبر و حوصله­ي بالا، دستان چالاک و چشمان تيزبين و حس مردم گرايانه­ دارد که علاوه بر اين­ها، اطلاعات پايه­ ي رياضي و هنر و همچنين شناخت مواد گوناگون همچون پلاستيک­ها، فلزات، شيشه، چوب، سراميک و انواع چسب­ها مي­تواند در بهبود شرايط و محصولات ايفاي نقش کند. آينده­ ي کاري يک طراح صنعتي ارتباط تنگاتنگي با تخصص­ هايي همچون مهندسين مکانيک، صنايع، کامپيوتر و همچنين نقشه کش صنعتي، گرافيست، مدير فروش و بازاريابي و … دارد که بسته به کالايي که قرار است توليد شود امکان کم شدن و يا اضافه شدن به اين تخصص­ها وجود دارد. مي­توان گفت هر جا که به بهبود شرايط توليد و ايجاد طرح هاي نوين جهت آسايش مشتري و جذب آن مي­ انديشند، وجود يک طراح صنعتي ماهر و توانا ضروري است.
اگر علاقه­ منديد در آينده، در اين وادي مشغول به کار شويد، از هم اکنون بايستي سه مقوله را سرلوحه­ ي خود قرار دهيد: خوب ديدن، خوب انديشيدن و خوب طراحي کردن.

اين رشته جزء رشته­ هاي هنري بوده و در دانشگاه­ هاي معتبري در ايران تا مقطع کارشناسي ارشد و در خارج از کشور تا مقطع دکتري تدريس مي­شود.
در زير چند عنوان درسي که در زير شاخه­ي دروس کارشناسي اين رشته تدريس مي­شود را ملاحظه مي­کنيد:

– مباني هنرهاي تجسمي
– کارگاه طراحي
– مدلسازي دستي
– عکاسي
– حجم سازي
– هندسه
– رياضي
– فيزيک
– ارگونومي
– نقشه کشي صنعتي
– طراحي فني
– مدلسازي کامپيوتري
– تاريخ طراحي صنعتي
– اقتصاد
– جامعه شناسي
– مواد و روش­هاي ساخت
– بسته بندي
– محيط زيست
– مبلمان
– بيونيک
– و …

درس‌های‌ رشته طراحی صنعتی در طول‌ تحصیل

آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌ ، مواد و روش‌های‌ ساخت‌، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، عکاسی‌ پایه‌، ریاضی‌ کاربردی‌، نقشه‌کشی‌ صنعتی‌، هندسه‌، فیزیک، شیمی‌ کاربردی‌، تاریخ‌ طراحی‌ صنعتی‌، مهندسی‌ عوامل‌ انسانی‌، حجم‌سازی‌، کارگاه‌ طراحی‌ صنعتی‌، فرم‌ و فضا، مدل‌سازی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، طراحی‌ فنی‌، طراحی‌ به‌ کمک‌ کامپیوتر، ارزیابی‌ تولیدات‌ صنعتی‌، پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ (پروژه‌ طراحی‌ صنعتی‌ در هر ترم‌ به‌ یک‌ مسئله‌ خاص‌ مثل‌ بسته‌بندی‌، طراحی‌ صنعتی‌ در حال‌ و آینده‌، مبلمان‌ یا بیونیک‌ می‌پردازد)، اقتصاد و مدیریت‌ تولیدات‌ صنعتی‌، جامعه‌شناسی‌ صنعتی‌ ، پروژه‌ نهایی‌.

توجه داشته باشین که رشته طراحی صنعتی دارای آزمون عملی میباشد.

دروس عمومی طراحی صنعتی

نام درس

تعداد واحد

نام درس

تعداد واحد

دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام

4

ادبیات فارسی

3

یک درس از دروس اخلاق اسلامی

2

زبان عمومی

3

یک درس از دروس انقلاب اسلامی

2

تربیت بدنی 1

1

یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی

2

تربیت بدنی 2

1

یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی

2

جمع

20

دروس پایه رشته طراحی صنعتی

نام درس

تعداد واحد

نام درس

تعداد واحد

مبانی هنرهای تجسمی 1و2

6

کارگاه طراحی پایه 1و2

6

عکاسی پایه 1و2

4

حجم سازی

2

مدلسازی 1و2

4

هنر و تمدن اسلامی

2

آشنایی با هنر در تاریخ 1و2

4

فرم و فضا

2

هندسه 1و2

4

مهندسی عوامل انسانی (ارگونومی) 1

2

ریاضی کاربردی 1و2

4

فیزیک 1(ایستایی)

2

دروس اصلی رشته طراحی صنعتی

نام درس

تعداد واحد

نام درس

تعداد واحد

فیزیک 2 (مبانی سینماتیک)

2

فیزیک 3 (الکتریسیته و نور)

2

نقشه کشی صنعتی 1و2

4

تاریخ طراحی صنعتی

2

مهندسی عوامل انسانی (ارگونومی) 2

2

ارزیابی تولیدات صنعتی

3

طرح اشیا در تمدن اسلامی

2

اقتصاد مدیریت تولیدات صنعتی

3

مواد و روشهای ساخت 1و2و3

6

جامعه شناسی صنعتی

2

طراحی به کمک کامپیوتر

2

طراحی فنی 1 (مبانی)

2

طراحی فنی 2 (اجزای ماشین)

2

طراحی فنی 3 (کنترل هیدرولیک و  نیوماتیک)

2

دروس تخصصی رشته طراحی صنعتی

نام درس

تعداد واحد

نام درس

تعداد واحد

مبانی طراحی صنعتی 1و2

4

پروژه طراحی صنعتی1 (روند طراحی صنعتی)

4

پروژه طراحی صنعتی2 (بسته بندی)

2

پروژه طراحی صنعتی3 (مهندسی عوامل انسانی)

3

پروژه طراحی صنعتی4 (طرح های سریع)

3

پروژه طراحی صنعتی 5 (محیط  زیست)

3

پروژه طراحی صنعتی6 (حال و آینده)

3

پروژه طراحی صنعتی7 (مبلمان)

2

پروژه طراحی صنعتی 8 (بیونیک)

2

پروژه طراحی صنعتی 9 (ارتباط با  کارخانجات)

5

پروژه

6

 دانشگاه هایی که در رشته طراحی صنعتی پذیرش دانشجو دارند(بر اساس دفترچه کنکور 96)

دانشگاه الزهرا

دانشگاه تهران

دانشگاه سمنان

دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دانشگاه هنر اصفهان

دانشگاه هنر تهران

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه بوعلی سینا

گرایش ها و زیر گروه های طراحی صنعتی

رشته طراحی صنعتی گرایش ها و زیرگروه های متعددی دارد که مهم ترین آنها عبارتند از:

طراحی محصول: لوازم خانگی/ مبلمان اداری و خانگی / وسایل صوتی و تصویری/ ماشین های اداری/ نوشت افزار / اسباب بازی و غیره.

طراحی دکوراسیون: شامل دکوراسیون خانگی، اداری، تجاری و غیره.

طراحی محیطی: فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارک ها، نمایشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و کلیه محیط های عمومی، تأسیسات ترافیکی و نظایر آن.

طراحی خودرو: طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو.

طراحی بسته بندی: بسته بندی کالا و محصولات مختلف.

طراحی اصلاحی: اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.

سبک ها، الگوها و متدهای طراحی صنعتی

در روند طراحی صنعتی نیز مانند خیلی از زمینه های دیگر الگوها و سبک های مختلفی وجود دارد که مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات از پیش تعیین شده را برای سهولت کار در اختیار طراح قرار می دهد. بنابراین هر طراح صنعتی برای طراحی هر یک از موارد بالا می تواند بر اساس شرایط کاری خود، از یک

یا چند الگوی طراحی زیر برای خلق ایده و طرح خود بهره ببرد. در اینجا به دو عنوان از این الگوها و سبک ها اشاره می گردد:

الگوی طراحی برای آینده: طراحی کالا و محصول با استفاده از المان ها و نمادهای فوق پیشرفته و بسیار مدرن و حتی تخیلی.

الگوهای طبیعی: طراحی کالا و محصول بر اساس عملکرد و یا فرم زندگی و ویژگی های ظاهری جانوران، گیاهان و طبیعت بی جان.

مشاور گروپ

خصوصیات یک طراح صنعتی

با توجه به گرایش های طراحی صنعتی، ابداع، ابتکار، خلاقیت و ایده پردازی از پایه های اساسی کار هر طراح صنعتی می باشد. پس نمی توان به صرف وجود محصولات و روش های فعلی از نوآوری و ابتکار دوری جست. مسلما انسان تنوع طلب است و با توجه به همین اصل است که نوآوری در فرم ظاهری کالا و تولیدات ضروری می نماید و از آن مهم تر نیازهای عمکردی آنان چنان وسیع و روزافزون است که خلاقیت و اختراع و ابتکار در کارکرد تولیدات و محصولات جایگاهی بس مهم تر می یابد.

به عنوان مثال شما هیچ گاه از بهترین غذا و یا لباس مورد علاقه خود به شکل پیوسته و پشت سر هم استفاده نمی کنید و این به دلیل دوری از تکرار و روزمره شدن آنها می باشد. به همین ترتیب پاسخ به تنوع طلبی استفاده کننده یکی از عوامل مهم کار طراح در جهت رسیدن به طرح مطلوب است.

همچنین با ارائه و تعریف روش ها و سبک های جدیدی از زندگی انسان (مثل آپارتمان نشینی، مسافرتهای هوایی طولانی مدت، عملیات نظامی، مسابقات اسکی سرعت که همگی الگوهایی جدید از زندگی انسان و زمینه بروز نیازهای جدید می باشند) ضرورت ها و نیازمندی های جدیدی در خصوص ابزار و روش ها بروز می کند که نیازمند نگرش و دید عمیق طراح برای ارائه روش ها و راه حل هایی راهگشا در قالب ابزار و کالا و تولیدات نوین می باشد.

همواره در پروسه طراحی یک علت خارجی یا یک مخاطب غیر از خود طراح وجود دارد که نیاز طراحی را مطرح می کند. و اینکه طراح صرفاً به رفع نیاز مخاطب توجه و تامل داشته باشد اصلی از اصول اولیه طراحی صنعتی می باشد که مخاطب مداری نامیده می شود.

طراح با توجه به علم و هنر طراحی، محصول، محیط و یا روشی را برای مخاطب خلق می کند که خواسته های تعریف شده او را در جهت حصول به هدف معینی (مثلاً کسب امنیت، آرامش، سهولت استفاده، قیمت ارزان، آرامش و یا حتی لذت) مهیا سازد. طراحان صنعتی آشتی دهندگان صنعت، هنر و اقتصاد هستند و در تمام کارخانجات و خطوط تولید دنیا در راس هرم مدیریت تولید کالا و محصولات قرار دارند.

ایجاد هویت واحد برای یک کالا یا یک گروه کالایی و یا حتی تمامی کالاهای تولیدی یک شرکت از دیگر وظایف طراح صنعتی است. بنابراین آنچه که شما به عنوان هویت کالاهای شرکت هایی همچون SONY، BMW، adidas، arcopal و یا نظایر آن می شناسید، نتیجه مستقیم خلاقیت، فعالیت، طراحی و تجزیه و تحلیل طراحان صنعتی این شرکت ها می باشد.

طراحی محصول

طراحی محصول (PRODUCT DESIGN) یکی از گرایش های مهندسی طراحی صنعتی بوده و عبارت است از روند طراحی یک محصول و کالا به قصد تولید صنعتی.

روند طراحی محصول را می توان (و بلکه لازم است تا) با به کارگیری کامپیوتر به عنوان ابزار طراحی، آنالیز، نقشه کشی، حجم سازی و مدل سازی و ارائه (PRESENTATION) روند آن را تسریع و تصحیح و بهینه سازی نمود.

برخی مراحل طراحی محصول عبارتند از:

تحقیقات و پژوهش های بازار
آنالیز نمونه های احتمالی موجود
مرحله تعیین هدف
مرحله ایده پردازی و خلاقیت
مرحله طراحی اولیه
مرحله تعدیل طراحی
مرحله طراحی نهایی
مرحله نمونه سازی کامپیوتری

مرحله تعدیل عملکردی

در روند کامپیوتری طراحی محصول می توان هر کالایی را پیش از تولید درون کامپیوتر مشاهده و آنالیز نموده و از زوایای مختلف بررسی کرد. همچنین با استفاده از توان محاسباتی کامپیوتر می توان محاسبات مختلف مراحل طراحی و تولید را با سرعت و سهولت و دقت راهبری نمود. تکنولوژی های موسوم به سی.ان.سی (CNC: COMPUTER NUMERIC CONTROL) امروزه این امکان را فراهم آورده تا فایل خروجی حاصل از طراحی قطعات صنعتی توسط نرم افزارهای نقشه کشی و طراحی فنی و مهندسی را مستقیما به ماشین ابزار سپرد و قطعه مورد نظر با دقت غیر قابل رقابتی از دستگاه تحویل گرفت.

انواع زمینه های کاربرد طراحی کامپیوتری محصول عبارتند از:

طراحی کامپیوتری لوازم خانگی
طراحی کامپیوتری مبلمان خانگی؛ اداری و تجاری
طراحی کامپیوتری لوازم صوتی و تصویری
طراحی کامپیوتری کامپیوتر و ماشین های اداری
طراحی کامپیوتری اسباب بازی و لوازم ورزشی
طراحی کامپیوتری طلا؛ جواهر و ساعت

طراح صنعتی می تواند در بخش های مختلف صنعت و تولید مشغول به کار شود. همچنین می تواند به صورت مستقل و قراردادی با مشتریان مختلف کار کند.

محیط کار طراح صنعتی اغلب در دفاتر کاری است ولی گاهی نیز باید به بخش های تست ، محل مشتری و یا کارخانه برود.

ساعت کاری بیشتر طراحان صنعتی به صورت تمام وقت است به خصوص اگر در کارخانه ها و شرکت های بزرگ استخدام باشند. برای طراحان صنعتی مستقل نیز ساعت کاری منعطف تر بوده و خودشان تعیین کننده هستند.

در ادامه با وظایف طراح صنعتی، مهارت و توانمندی های مورد نیاز طراح صنعتی، تحصیلات لازم برای ورود به شغل طراحی صنعتی، بازارکار و فرصت شغلی طراحی صنعتی، حقوق و درآمد طراح صنعتی و برخی از طراحان صنعتی معروف و موفق آشنا می شوید.

وظایف طراح صنعتی

تحقیق درباره کاربران محصول و روش های مختلف استفاده از آن

طرح ایده یا ایجاد نقشه

استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری برای ایجاد مدل های مجازی طرح های مختلف

بررسی هزینه های مواد و تولید برای تعیین ملزومات ساخت

کار با سایر متخصصان برای ارزیابی اینکه آیا طرح هایشان در چارچوب هزینه هایی منطقی پاسخگوی نیاز مشتریان است یا خیر

ارزیابی ایمنی، ظاهر و عملکرد محصول برای تعیین عملی بودن طرح

ارائه طرح ها و نمونه ها به مشتریان برای تایید

مهارت و توانمندی های مورد نیاز طراح صنعتی

خلاقیت – از آنجا که طراح صنعتی کارش تغییر یا طراحی مجدد می باشد، داشتن خلاقیت بالا از ابزار اصلی کار او به حساب می آید.

دقت و توجه به جزئیات

ارتباط بین فردی خوب

مهارت حل مساله – برای حل سریع هر نوع مشکل یا ایرادی که در روند طراحی محصول ممکن است پیش آید.

مهارت فنی و مکانیکی – طراح صنعتی برای طراحی یا تغییر در بسیاری از محصولات باید با اجزا و روند ساخت آن آشنا باشد که داشتن علم مکانیک بسیار کمک کننده است.

مدیریت زمان – برای تحویل سفارشات و کارها در موعد مقرر

توان شناخت و درک خوب نیازها و علایق مشتریان

آشنایی با فرآیندهای ساخت، تولید و مواد سازنده محصولات

و مهارت های مربوط به استفاده از نرم افزارهای تخصصی طراحی صنعتی :

امروزه نرم افزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی یکطراح صنعتی است که یاری گر او در رسیدن به اهدافش می باشد. در واقع بخش اصلی کار طراح صنعتی، به کمک رایانه صورت می گیرد. اگر به بررسی اجمالی آگهی های استخدامی طراح صنعتی بپردازید، متوجه خواهید شد اکثر کارفرماها، شرکت ها و سازمان ها یکی از شرایط جذب طراح صنعتی را تسلط بر رایانه و نرم افزارهای تخصصی حوزه طراح صنعتی قرار داده اند.

بنابراین اگر می خواهید در شغل طراحی صنعتی موفق باشید، به راحتی و سریعا بتوانید شغل مناسب و پردرآمدی را در حوزه تخصصی خود یعنی طراحی صنعتی پیدا کنید و یا اگر شاغل در این حوزه هستید و می خواهید پله های ترقی را سریعتر طی کنید، مطمئن باشید یادگیری نرم افزارهای تخصصی طراحی صنعتی یکی از راه های اصلی و مطمئن برای شماست.

برخی از مهم ترین نرم افزارهای تخصصی و کاربردی طراحی صنعتی عبارتند از :

Rhinoceros : نرم افزار طراحی صنعتی به صورت 3 بعدی

Autodesk Alias Automotive :

نرم افزار قدرتمند طراحی صنعتی اتومبیل و خودرو دو بعدی و سه بعدی

Solidworks : نرم‌افزار طراحی قطعات (دریافت بسته آموزش نرم افزار Solidworks )

V.RAY : نرم افزار طراحی پرزانته محصول، فضای داخلی و خارجی

MAYA : نرم افزار طراحی سه بعدی

تحصیلات لازم برای ورود به شغل طراح صنعتی

برای کسب دانش و مهارت لازم در شغل طراحی صنعتی، علاقه مندان می توانند در رشته طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های کشور تحصیل کنند. همچنین آموزشگاه های آزاد کشور دوره های تخصصی طراحی صنعتی را به علاقه مندان آموزش می دهند.

آِینده شغلی، بازارکار و فرصت های استخدامی طراح صنعتی

طراح صنعتی می تواند در دفاتر طراحی کارخانجات صنعتی ( لوازم خانگی، اسباب بازی، مبلمان و دکوراسیون، ماشین‌ آلات، ماشین‌های سنگین، ماشین‌های ساختمانی، جواهرات، بسته‌بندی، محیط زیست و…) ، دفاتر خصوصی طراحی صنعتی، شرکت های طراحی داخلی، سازمان های مرتبط با مبلمان شهری، ایده پردازی تبلیغاتی و مدل سازی کامپیوتری مشغول به کار شود. یک طراح صنعتی در صورتی در بازار کار موفق است که بتواند توانایی های خود را در عمل ثابت کند که این موضوع نیاز به چند سال کسب تجربه و اجرای موفق پروژه های مختلف دارد.

در خصوص وضعیت بازارکار و میزان استخدام طراح صنعتی در ایران اطلاعات دقیقی در دسترس نمی باشد. شغل طراحی صنعتی در کشور با مسایل و مشکلاتی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

در ایران به دلیل محدود بودن تولیدات داخلی و پایین بودن سطح تکنولوژی در تولید، بیشتر طرح ها کپی برداری از نمونه خارجی بوده و سرمایه گذاری خاصی روی طرح های جدید داخلی صورت نمی گیرد.

در بسیاری از صنایع و کارخانجات با شغل طراحی صنعتی آشنا نبوده و کار آنها را در واقع متخصصان دیگری مانند مهندسان مکانیک انجام می دهند. در نتیجه فرصت های اشتغال طراحان صنعتی در ایران بسیار محدود می باشد.

پیش بینی نشدن شغل طراحی صنعتی در وزارت کار و روشن نبودن جایگاه آن در کشور

وضعیت استخدام شغل طراحی صنعتی در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی می شود در بین سال های 2010 تا 2020 میزان استخدام طراحان صنعتی 10 درصد رشد داشته باشد. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل 14 درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی 5 سال گذشته میزان استخدام شغل طراحی صنعتی در مقایسه با رشد متوسط همه مشاغل ( 10.2 درصد)، 27 درصد رشد داشته است. برای سال های آتی نیز رشد خوبی در میزان استخدام این شغل پیش بینی شده است.

درآمد و حقوق طراح صنعتی

طراحان صنعتی که در استخدام کارخانه یا شرکت خصوصی هستند، با توجه به میزان تخصص، مهارت، تجربه و توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد طراح صنعتی در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است.
مطابق با این تحقیق حقوق طراح صنعتی که در حوزه های مختلف مشغول بکار است، در شرکتهای کوچک به طور متوسط بین 900000 تومان تا 4000000 تومان و در شرکتهای بزرگ بین 1000000 تومان تا 5000000 تومان می باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

میزان درآمد طراح صنعتی در برخی از کشورهای جهان عبارتند از :

آمریکا – میزان متوسط درآمد سالانه طراحان صنعتی 58.230 دلار و برای همه مشاغل 33.840 دلار در سال2010 و مطابق با آخرین آمارها در سال 2013، 61.200 دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه طراحان صنعتی حدود 58.000 دلار ( قبل از کسر مالیات) می باشد.

شخصیت های مناسب شغل طراح صنعتی
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

برخی از شخصیت های مناسب شغل طراحی صنعتی بر اساس شخصیت شناسی MBTI : (برای مشاهده کامل هر تیپ شخصیتی روی آن کلیک کنید)

INFJ این تیپ شخصیتی در خلق آثار منحصر به فرد با کمک خلاقیت و ایده های خود توانا است. او با هنر می تواند خود را ابراز و اغلب بر دیگران تاثیر بگذارد. کار به صورت مستقل و داشتن کنترل روی آن، از موارد مهم برای این تیپ شخصیتی می باشد.

ENFP این تیپ شخصیتی از فرآیندهای خلاق و چالشی لذت می برند به خصوص اگر با دیگران در ارتباط باشند. هر چه شرایط و محیط کار منعطف تر باشد، برای آنها مطلوبتر است. آنها به تنهایی و مستقل هم به خوبی می توانند کار کنند ولی باید با دیگران تبادل نظر داشته باشند.

INFP این تیپ شخصیتی دوست دارد خود و نظراتش را به شکلی خلاقانه ابراز کند و در کار خود آزادی فردی و انعطاف پذیری داشته باشد. بسیاری از INFP ها خود را هنرمند می دانند حتی اگر از این راه امرار معاش نکنند. برخی از آنها معتقدند هنرمندی ویژگی است که در وجود آنها است.

ISFP این تیپ شخصیتی کار با دست و استفاده از حواس پنجگانه خود در کار را دوست دارد. او به کارهای منعطف و بدور از ساختار و مقررات زیاد علاقه دارد.

مشاور گروپ

خدمات مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ در زمینه رشته طراحی صنعتی

مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری مشاور گروپ پیشنهاد می کنند که مطالب زیر را هم درباره رشته طراحی صنعتی بخوانید:

ثبت نام کنکور رشته طراحی صنعتی

مشاوره کنکور رشته طراحی صنعتی

انتخاب رشته کنکور رشته طراحی صنعتی

ثبت نام بدون کنکور رشته طراحی صنعتی

انتخاب رشته طراحی صنعتی

برنامه ریزی کنکور رشته طراحی صنعتی

خدمات مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ در زمینه مشاوره تحصیلی کنکور

مرکز مشاوره تلفنی و حضوری مشاور گروپ در زمینه های نتایج کنکور ، ثبت نام کنکور هنر ، منابع کنکور هنر ، تغییر رشته ، کارنامه اولیه کنکور ، انتخاب رشته هنر ، انتخاب رشته کنکور هنر ، دفترچه کنکور هنر ، دفترچه ثبت نام کنکور ، مشاوره درسی کنکور هنر ، مشاوره درسی کنکور ، مشاوره تحصیلی ، ثبت نام بدون کنکور سراسری ، ثبت نام بدون کنکور آزاد ، ثبت نام دانشگاه آزاد ، ثبت نام علمی کاربردی ، ثبت نام بدون کنکور علمی کاربردی ، رشته طراحی صنعتی بدون کنکور ، رشته طراحی صنعتی بدون کنکور آزاد ، رشته طراحی صنعتی بدون کنکور سراسری ، تکمیل ظرفیت ، تکمیل ظرفیت سراسری ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور ، برنامه ریزی تحصیلی کنکور هنر آماده ارائه مشاوره تحصیلی به داوطلبان عزیز است.

انتخاب رشته سایر گرایش های رشته هنر

رشته های دیگر کنکور رشته هنر که معرفی می گردند: (این لیست تکمیل خواهد شد.)

معرفی رشته طراحی صنعتی

معرفی رشته طراحی پارچه و لباس

معرفی رشته عکاسی

معرفی رشته کاردانی باستان شناسی

معرفی رشته کاردانی فرش

معرفی رشته کاردانی مردم شناسی

معرفی رشته کاردانی هنرهای تجسمی

معرفی رشته کاردانی هنرهای سنتی

معرفی رشته کارشناسی فرش

معرفی رشته کارگردانی تلویزیون

معرفی رشته گرافیک (ارتباط تصویری)

معرفی رشته مجسمه سازی

معرفی رشته مرمت و احیای بناهای تاریخی

معرفی رشته موزه داری

معرفی رشته نقاشی

معرفی رشته هنرهای تجسمی

معرفی رشته نمایش

معرفی رشته صنایع دستی

معرفی رشته سینما

معرفی رشته حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

معرفی رشته چاپ

معرفی رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی

معرفی رشته ارتباط تصویری

معرفی رشته حفاظت و مرمت آثار تاریخی

خدمات تخصصی مرکز مشاوره تلفنی مشاور گروپ در زمینه مشاوره کنکور سراسری

مشاوره کنکور تجربی تلفنی

مشاوره کنکور انسانی تلفنی

مشاوره کنکور ریاضی تلفنی

مشاوره کنکور هنر تلفنی

مشاوره کنکور زبان تلفنی

4/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه رشته طراحی صنعتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. Sssss

    سلام با دیپلم طراحی میتونم کنکور شرکت کنم

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403