روش مطالعه صحیح و مفهومی درس شیمی کنکور 98 – 99

شیمی کنکور

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح و مفهومی درس شیمی کنکور 98 – 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مطلب به روش مطالعه صحیح و مفهومی درس شیمی کنکور 98 – 99 خواهیم پرداخت. به مرور روش ها و راهکارهای تست زنی و مطالعه کاربردی را ذکر می کنیم. 

این مطلب بصورت پیوسته برای کاربران به نمایش درخواهد آمد. این مقاله ی آموزشی قسمت چهارم سری مقالات روش های صحیح مطالعات می باشد. شما می توانید قسمت اول و دوم و سوم را در لینک زیر مطالعه فرمایید.

قسمت اول – راه های مطالعه صحیح درس ریاضی در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

قسمت دوم – راه های تست زنی صحیح درس فیزیک در کنکور علوم ریاضی ۹۷ – ۹۸

قسمت سوم – روش صحیح حل مسائل فیزیک کنکور ۹۷ – ۹۸

برای داوطلبان رشته آزمایشی علوم ریاضی و فنی، درس شیمی، ضریب ۲ دارد و به نسبت ریاضی و فیزیک، معمولاً جدی گرفته نمی‌شود. درحالی‌ که درصد بالا در این درس و زبان انگلیسی، تراز شما و رتبه شما را بهبود می‌بخشد. چرا که شاید خیلی‌ها درس ادبیات و عربی و ریاضی را بالا بزنند؛ اما در این‌گونه دروس معمولاً مشکل‌دارند. به‌هرحال شیمی، محبوب برخی از داوطلبان و مورد غضب بعضی‌ها است. کسی که قصد دارد در رشته مهندسی عمران یا برق و الکترونیک ادامه تحصیل بدهد، قطعاً شیمی شاید در حد ۳ واحد هم در دروس دانشگاهی او ارائه نشود؛ اما به‌هرحال می‌بایست برای رتبه خوب، این درس را هم به‌طور موفقیت‌آمیز بگذراند.

علاقه مندان به مهندسی شیمی و نفت و گاز بخوانند

اما برای کسانی که قصد دارند وارد دنیای مهندسی شیمی، نفت و گاز و پتروشیمی و مهندسی فرآیند و شاخه‌های نفت و گاز بشوند، شیمی، درسی فوق‌العاده است. شاید برای آشتی با شیمی، باید عاشق آن شد و عین درس فیزیک، آن را خوب فهمید و اهمیت آن را در زندگی آگاه شد. زندگی ما، با شیمی و فیزیک و قوانین آن پیوند خورده است و نمی‌توان مفاهیم فیزیکی و شیمیایی را از زندگی حذف کرد.

شیمی برخلاف فیزیک و ریاضی که حل مسئله زیادی نیاز دارد، اما تا حد زیادی درس حفظی محسوب می‌شود. مثلاً شما باید جدول تناوبی را به‌خوبی حفظ باشی و از روابط عناصرش با یکدیگر و نقش و تأثیراتش آگاه باشی. فرق لیتیم و سدیم و پتاسیم و فلزی‌ها و غیرفلزی‌ها را بدانی و صدها عنصر و خواص آن را با تکرار و مطالعه مداوم، مطالعه کنید.

حفظ جدول تناوبی، هیچ کمکی به حل مسائل شیمی در آزمون نمی‌کند. باید کاربرد عناصری که در جدول تناوبی ارائه‌شده است را در حل مسائل به‌صورت کاربردی حس کرد و متوجه شد تا آرام‌آرام، جدول تناوبی ملکه ذهن نوبت. وقتی از جدول تناوبی هالوژن‌ها شما ده‌ها تست حل کنید، فهم اینکه فلور و کلر (clr) هالوژن هستند، کار سختی نیست.

شیمی کنکور در یک نگاه

شیمی را می‌توان به ۲ بخش: حفظی و مفهومی تقسیم‌بندی کرد. بخش‌های حفظی فقط حفظی است و نیاز به دقت و ممارست دارد و این کار بافیش برداری و به کاربردی روش صحیح مطالعه به دست می‌آید. شما باید بتوانید یکپارچگی خوبی در حفظیات خود ایجاد کنید. بخش مفهومی نیز نیازمند تکرار و تحلیل در تست‌زنی و مهارت پیدا کردن در پیاده‌سازی مفاهیم شیمی است. شیمی را نیز مانند فیزیک، باید به‌خوبی فراگرفت و فهمید و درک کرد.

برای حل مسائل شیمی، ریاضیات خاصی موردنیاز نیست؛ اما فهم دقیق صورت‌مسئله و پیدا کردن مجهولات فرعی و حذف آن برای رسیدن به مجهول اصلی و درنهایت انتخاب گزینه درست، روشی است که با تست‌زنی مداوم ایجاد می‌شود. تکنیک تشخیص مجهول و روش رسیدن به آن را باید در این درس نیز تمرین کرد.

مثلاً حتماً خیلی از شما در حل مسائل شیمی با این چالش ذهنی برخورد کردید که آیا این مسئله، نیاز به وزن دارد،‌حجم دارد، چگالی دارد، ph نیاز دارد، مول می‌خواهد، درصد خلوص نیاز دارد؟ چی رو می‌خواد. این‌رو باید از قبل مشخص کرد. شاید کلید حل بسیاری از مسائل شیمی، درک مفهوم مول است و تجزیه‌وتحلیل صحیح مسائل تا حدی به فهم خوب این موضوع برمی‌گردد.

مطالب تکمیلی

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح و مفهومی درس شیمی کنکور 98 – 99

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی