یک هفته مانده به کنکور 98 چگونه حرفه ای مرور کنیم

مرور در یک هفته مانده به کنکور

جهت مشاوره در زمینه یک هفته مانده به کنکور 98 چگونه حرفه ای مرور کنیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

مرور در یک هفته مانده به کنکور :  همچون پرنده‌اي باش که روي شاخه‌اي سست آواز مي‌خواند، شاخه مي‌لرزد، اما پرنده همچنان آواز مي‌خواند؛ زيرا به پر و بالش اطمينان دارد.

مرور در یک هفته مانده به کنکور

مرور و جمعبندی هفته آخر کنکور

مرور در یک هفته مانده به کنکور :  يکي از کارهاي بسيار مهمي که همه داوطلبان کنکور، دقت کنيد همه داوطلبان کنکور، بايد حتماً به آن توجه کرده و بخشي از برنامه مطالعاتي خود را براي اين کار مهم درنظر بگيرند، مرور است. همان‌طور که بيشتر شما عزيزان مي‌دانيد، دوران جمع بندي در مراحل آمادگي براي کنکور ، از مراحل بسيار مهم و سرنوشت ساز است؛ به گونه‌اي که اگر شما برنامه درست يا تلاش و جديت درخوري در اين مرحله نداشته باشيد ، نخواهيد توانست از نتيجه مطالعه و زحمات قبلي خود بخوبي استفاده کنيد.

فوايد مرور کردن در هفته آخر

مرور در یک هفته مانده به کنکور :   از نظر تمام مشاوران و کنکوري‌هاي موفق، مرور کردن، يکي از راه‌هاي مهم تثبيت دانسته‌ها و مطالعات قبلي براي کنکور است. آشنايي بانقاط ضعف و قوت ، جلوگيريازتکرارآموخته‌ها، تثبيت اطلاعات در ذهن،حل مشکل فراموشي، آمادگيبرايآزموناصلي،انسجامذهني و … از جمله فوايد مهم مرور کردن است.

مرور در یک هفته مانده به کنکور :  براي اينکه فوايد مرور کردن براي شما داوطلب عزيز، هر چه بيشتر روشن شود، به اين نکته توجه کنيد که هر يک از شما به فراخور برنامه، زمان شروع مطالعه، مدت ساعات مطالعه، ميزان آمادگي قبلي، ميزان يادگيري و … مطالبي را تاکنون آموخته‌ايد؛ حال اگر تا پايان کنکور به همين صورت پيش برويد و فقط مطالب جديد بخوانيد، بدون آنکه يک يا چند مرتبه، اين مطالب را مرور کنيد، مطمين باشيد که بيشتر اين مطالب را فراموش خواهيد کرد، و اين، يعني اينکه تمام يا بيشتر زحمت شما هدر خواهد رفت؛ پس مرور مي‌تواند در مدت زمان کم، باعث فراخواني و بازيابي اطلاعات و دانسته ها شده و شما عزيزان را براي آزمون، هر چه بيشتر آماده کند.

هدف از مرور؛ ساماندهی مطالب قبل از ورود به جلسه ی کنکور است

در واقع در دوران جمع بندي، هدف اين است که انبوهِ اطلاعاتي که در دوران مطالعه در ذهن داوطلب قرار گرفته به نحو مناسبي سامان‌دهي شده و در هنگام آزمون براحتي قابل بازيابي باشد؛ بنابراين، در دوران جمع‌بندي نبايد به دنبال ياد‌گيري مطالب جديد باشيد، بلکه بايد سعي کنيد آنچه را که تاکنون آموخته‌ايد، بخوبي در ذهن خود سامان‌دهي نماييد. حتي اگر به دليل کمبود وقت يا به دلايل ديگر، موفق به اتمام بخش مهم يا قابل توجهي از مطالب نشديد، بهتر است که باز هم اولويت را به برنامه‌ريزي براي جمع‌بندي دهيد و در کنار آن، در ساعاتي که به جمع‌بندي اختصاص ندارد، مطالب باقي‌مانده را مطالعه نماييد. توجه داشته باشيد که يادگيري شصت درصد مطالب با عمق نود يا صد درصد، بهتر از يادگيري صد درصد مطالب با عمق شصت درصد است.مرور در یک هفته مانده به کنکور /

شما تنها نيستيد

وقتي بحث دوره جمع‌بندي و مرور براي کنکور پيش مي‌آيد، بسياري از داوطلبان عزيز احساس مي کنند که مطالب را فراموش کرده‌اند. بايد بگوييم که اين حس، حس همه داوطلبان است و فقط شما تنها نيستيد. جالب است بدانيد که مطالب، درون ذهن انسان هرگز فراموش نمي‌شوند؛ بلکه تنها انسجامشان را از دست مي دهند و در ميان هزاران مطلب ديگر گم مي‌شوند.

حالا وقتش است که شما گمشده‌ها را پيدا کنيد و اين کار با مرور و استفاده کامل از دوران جمع بندي بخوبي ميسر مي‌شود.مرور در یک هفته مانده به کنکور /

سطح خود را مشخص کنيد

مرور در یک هفته مانده به کنکور :   داوطلبان در ميزان يادگيري يا ميزان درس‌ها و مباحثي که مطالعه کرده‌اند، و درواقع، ميزان حجم دروسي که خوانده‌اند، با يکديگر متفاوت هستند؛ عده‌اي، دروس بيشتري را خوانده و عده‌اي، مباحث کمتري را مطالعه کرده‌اند؛ به همين دليل، لازم است که قبل از شروع دوران جمع‌بندي،. نگاهي به وضعيت خود بيندازيد و با توجه به حافظه و ميزان توانايي خود در يادگيري، مشخص کنيد که چه زماني براي دوره جمع بندي لازم داريد.

ممکن است که بعضي از شما عزيزان، از هفته آينده براي دوران جمع‌بندي برنامه‌ريزي کنند و داوطلباني نيز وجود داشته باشند که در مجموع، سه هفته براي جمع بندي دروسشان کافي باشد؛ زيرا حجم مطالعاتي اين عزيزان با يکديگر تفاوت مي‌کند.

مرور در یک هفته مانده به کنکور :  تصور نکنيد که اگر از مرور صحبت مي‌کنيم، به معني اين است که ديگر نمي توانيد مطلب جديدي بخوانيد. شايد شما هنوز، مباحث مدنظر خودتان را کامل مطالعه نکرده‌ايد؛ ابداً اشکالي ندارد؛ ولي مرور را هم از زماني که فکر مي‌کنيد لازم است، آغاز کنيد.

ابتدا مباحثي را که باقي مانده است، اولويت بندي کنيد تا اگر احياناً فرصت نشد که تمام مباحث را بخوانيد، خيالتان از خواندن مهم‌ترين مباحث راحت باشد. براي مرور نيز از همين اولويت‌بندي استفاده کنيد. برنامه‌ريزي براي مرور، تفاوتي با برنامه معمول مطالعاتي شما ندارد. اگر روزانه چند درس مي‌خوانديد، مرور را هم به همان شکل ادامه دهيد. ضمناً براي برخي دروس که فرّار هستند مرور روزانه داشته باشيد.مرور در یک هفته مانده به کنکور /

مرور در یک هفته مانده به کنکور :  حال اگر جزو آن دسته از عزيزاني هستيد که هنوز مطالب نخوانده دارند، مي توانيد بعد از اتمام مرور عالي و بي نقص درس هاي خوانده شده، چند مبحث از مباحث مهم را انتخاب کنيد و مطالعه اوليه اين مباحث را شروع کنيد. دقت کنيد که اين مباحث از نظر حجم زياد نبوده يا به لحاظ محتوايي مشکل نباشد. بعد به مطالعه و سپس مرور اين مطالب بپردازيد و همين طور ادامه دهيد؛ يعني وقتي اين مطالب را تمام کرديد، مطالب جديد ديگري بخوانيد و دوباره چند بار اين مطالب و مطالب قبلي را مرور کنيد. حتماً توجه داشته باشيد که دو هفته پاياني را بايد به تست‌زني سرعتي و رفع اشکال اختصاص دهيد؛ پس اين زمان را از زمان مطالعه خود کم کنيد.

پيش شرط مرور را رعايت کنيد

پيش شرط مرور، آن است که از قبل مطالب را خوب ياد گرفته و آنها را فهميده باشيم؛ در غير اين صورت، اساساً مطالعه‌ بعدي، نقش مرور و تکرار را نخواهد داشت، بلکه عملاً، همان يادگيري نخستين خواهد بود. مرور، نياز به تمرکز فراوان دارد. مرور بدون تمرکز، مثل يک روخواني بي‌فايده است. مرور، همانند مطالعه، جزيي از مراحل يادگيري است و همان شرايط لازم را دارد. بهترين ساعات شبانه روز خود را بايد به مرور اختصاص دهيد.

براي مرورهاي اوليه، پس از مطالعه که هنوز يادگيري‌تان کامل و عميق نيست بايد وقت بيشتري صرف کرد. مرور در اين مرحله، بيشتر شامل باز خواني کامل کتاب و حل تمرين‌هاي آن مي‌شود؛ ولي باگذشت زمان، مرورهاي بعدي، کوتاه‌تر و راحت‌‌تر مي‌شوند. بعد هنگامي‌که تسلّط پيدا کرديد، مي‌توانيد يک کتاب را در يک يا دو ساعت دوره کنيد.

جاي تست‌زنی سرعتی در دوره مرور

سعي کنيد که در دوره مرور، بخصوص ماه آخر، لااقل يک بار، تست‌هايي را که طي دوران مطالعه غلط پاسخ داده يا بي‌پاسخ گذاشته و بعد پاسخشان را ياد گرفته‌ايد، دوباره پاسخ دهيد. اين تست‌ها، اهميت زيادي دارد.؛ پس قدرشان را بدانيد و ساعاتي را صرف تحليل اين تست‌ها نماييد.مرور در یک هفته مانده به کنکور /

مرور در یک هفته مانده به کنکور :   تست زني، علاوه بر اينکه مهارت شما را بالا مي‌برد، به شما کمک مي‌کند تا بدانيد که تمرکز سؤالات کنکور روي چه فصولي است، از چه مباحثي و به چه شکل سؤال طرح مي‌شود و از کدام قسمت‌ها، کمتر سؤال مي‌آيد؛ سپس شما متوجه خواهيد شد که کدام مباحث را بهتر و کدام مباحث را کمتر بلديد و اين مباحث، چقدر در کنکور اهميت دارند. اين اطلاعات به شما کمک خواهند کرد که مباحث مهمي را کمتر بلديد، بيشتر مرور کنيد و برعکس.

مشاور گروپ

انواع مرور

1- مرور از روي جزوه و کتاب
در اين نوع مرور، داوطلب، مطلب را از منبع اوليه مجدداً مرور مي‌کند. يقيناً حتي اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هايي که علامت زده شده‌اند نيز مطالعه شوند، باز هم، مرور از روي جزوه، زمان زيادي را صرف خواهد کرد؛ با اين همه، اگر از ابتداي مطالعه، تصميم گرفته بوديد که اين­گونه مطالب را خلاصه کنيد، حتماً همين مطالبي را که زير آنها خط کشيده شده است، مرور کنيد.

2- مرور از روي الگوي يادآوري (خلاصه‌نويسي)
اين نوع مرور، يکي از کامل‌ترين و مطمئن‌ترين مرورهاست. در اين نوع مرور، شما بايد الگوي يادآوري فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنيد و سعي کنيد که تمام قسمت‌ها را يادآوري کنيد و اگر نتوانستيد، بخشي از آن را به خاطر بياوريد. اين فراخواني مطالب به شما کمک مي‌کند تا در حين مطالعه خلاصه هايتان آماده تر باشيد و بيشتر روي مطالبي که نمي‌دانيد و يا اشکال داريد، تمرکز کنيد.

3- مرور با دوستان
مرور با دوستان مي تواند به شما کمک کند تا مباحث و نکات مهم آن را در کنار يکديگر و با تبادل نظر، مرور و رفع اشکال کنيد. جلسات مرور جمعي، بايد جدي و صميمانه و با نشاط برگزار شود. هر نفر، قسمتي از يک مطلب يا موضوع را براي ديگران توضيح مي‌دهد و ديگران گوش مي‌دهند، و هر فرد، نکته‌اي را که به نظرش مي‌رسد براي ديگران مي‌گويد و هر نفر که قبلاً به آن توجه نکرده است، آن را به نکات خود مي‌افزايد و آنها را در کتاب درسي‌اش علامت گذاري مي‌کند. در اين روش، بايد مراقب اتلاف وقت باشيد؛ به همين دليل، زمان شروع و خاتمه جلسه معلوم و فرصت هر کس مشخص باشد. ضمناً اين کار بايد با تعداد نفرات محدود انجام شود. اين روش براي مقابله با اضطراب و کم انگيزگي، مناسب است و اعتماد به نفس را افزايش مي‌دهد.

4- مرور با تست
هر موقع که بخواهيم درسي را با تست مرور کنيم، لازم است که تست‌هاي جديد را از آن درس يا تست‌هايي که قبلاً نزده يا اشتباه زده‌ايم انتخاب کنيم و به آنها پاسخ ‌دهيم. اين شکل پاسخگويي، باعث يادآوري آموخته‌هاي قبلي مي‌شود. حسن اين روش در آن است که با نشان دادن پاسخ‌هاي نادرست به ما، مشخص مي‌شود که چه نکاتي را فراموش کرده‌ايم و بايد آنها را بازخواني و تکرار کنيم يا در چه قسمت‌هايي ضعف داريم و نياز به تمرين و رفع اشکال بيشتري داريم. اين کار از تکرار مباحثي که خوب بلد هستيم، جلوگيري مي‌کند، و از طرف ديگر، عملاً بخشي از تکاليف و تست‌هاي آن درس هم انجام مي‌شود، و به اين ترتيب، به‌طور تدريجي بر آن درس مسلّط مي‌شويم.

5- مرور فعال

اگر مرور، محدود به تکرار آموخته‌هاي قبلي شود، با اين روش، ما مي‌توانيم تنها آموخته‌هاي قبلي را حفظ و نگه‌داري کنيم؛ اما نمي‌توانيم اين آموخته‌ها را ارتقاء دهيم و يادگيري خود را کامل‌تر کنيم؛ از طرفي، اين تکرارهاي يکنواخت و پي‌در‌پي، مغز را خسته مي‌کند؛ ولي اگر بخواهيم که علاوه بر نگهداري آموخته‌هاي قبلي در ذهن خود آنها را کامل‌تر کنيم و خود را به حد تسلط برسانيم و مرور براي‌ ما، يکنواخت و خسته کننده نباشد، بايد مرور را به طور «فعال» انجام دهيم؛ به عبارت ديگر، ما بايد با پرسش و پاسخ، متن و جزييات درس خوانده شده را بررسي کنيم و ميزان دقت و حافظه‌ خود را بيازماييم، اشکالات و اشتباهات قبلي را کنترل و يادآوري کنيم، بيشتر روي قسمت‌هاي فراموش شده تاکيد کنيم و در هر مرحله از مرور، بايد به دنبال نکات تازه‌تر باشيم و به نکاتي دست يابيم که در مراحل قبل متوجه آنها نشده بوديم.

یه لحظه به این حرفها فکر کن …

برای چیزی که انتظار داشتی اتفاق بیافته ولی نیافتاده….
برای چیزی که دوست داشتی بهش برسی ولی نشده…
یبار فقط یبار بشین گریه کن….مطمئن باش هیچ کس حق نداره چیزی بگه….
گریه کن بذار خالی بشی…..قبول کن الان دیگه نمی تونی کاری بکنی…
ولی بعد پراقتدارو محکم بلند شووووو.گذشته را فراموش کن وبه جلوووو
قدم بردار چون هنوز کلی راه
برای طی کردن داری…. برای کشف کردن
برای رفتن ورسیدن وساختن….
وتمام نعمت هایی را که خدا داده یادت بیانداز….
تمام ارزوهایی که کمک کرده وتو بهش رسیدی…
تمام نعمتهایی را که داریم وبعضی اوقات یادمون میره..
پس خدایا….شکرت…

نگوو.نمی تونم……نمیشه….
باید بشه…باید بتونی….
مثبت بده تا مثبت بشه…
مهم نیست چقدر دلیل برای عدم موفقیتت وجود داره
به همون اندازه دلیل برای موفقیت تو وجود داره…
تو کار درست را انجام بده….تو کار درست را انجام بده…
با بقیش کاری نداشته باش…بقیه را بسپار دست خدا.
اگه قراره هدفتو بخاطر حرف چند نفر فراموش کنی بهتره فراموش کنی..
هدف و موفقیت خیلی بارزشه چون وقتی به هدفت فکر میکنی
یه حس خوب بهت دست میده وخدا در حس های خوبه….

تیم مشاوره ، برنامه ریزی و انتخاب رشته مشاور گروپ ؛ آرزوی موفقیت برای همه شما عزیزان دارد.

3.7/5 - (16 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه یک هفته مانده به کنکور 98 چگونه حرفه ای مرور کنیم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی