نکات و ویژگی های مهم روز مصاحبه دکتری سراسری

دکتری سراسری

جهت مشاوره در زمینه نکات و ویژگی های مهم روز مصاحبه دکتری سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

این مقاله‌ی آموزشی به موضوع نکات و ویژگی‌های مهم روز مصاحبه دکتری سراسری 98 – 99 می‌پردازد و گام‌به‌گام نکات مهم مصاحبه مقطع دکتری را بیان می‌کند.

دکتری سراسری

روز قبل مصاحبه دکتری سراسری 98

روزهای قبل مصاحبه دکتری، برای داوطلبانی که اعتقاد به مشمول شدن به انتخاب رشته و کسب حداقل حدنصاب لازم در کد رشته محل انتخابی جهت دعوت به مصاحب دارند، از زمانی که از جلسه آزمون دکتری در ۹ اسفند بیرون می‌آیند، آغاز می‌شود؛ یعنی شما نباید فقط منتظر باشید که چند هفته بعد نتایج اعلام شود و وضعیت دعوت به مصاحبه شما مشخص شود. در این چند هفته نیز باید برای تقویت رزومه آکادمیک خود تلاش کنید.

از طرفی، وقتی حدنصاب لازم برای دعوت به مصاحبه دکتری در یک‌رشته محل را کسب کرده باشید، این فرصت برای آن کد رشته فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد؛ اما شرایط و چگونگی آماده شدن برای این جلسه مهم، اهمیت دارد. یک روز قبل از مصاحبه، موارد زیر را در نظر داشته باشید:‌

  • اگر دعوت به مصاحبه در کد رشته محل‌های متعددی شدید، آدرس آن‌ها را فهرست کرده و مسیر آسان مراجعه به آدرس دانشگاه مزبور را از مبدأ تا مقصد مشخص کنید. حتی‌المقدور، سفری کوتاه به دانشگاه محل مصاحبه زده و با دانشجویانی که قبلاً در این محل مصاحبه شده‌اند و یا دیگر دانشجویان و اساتید و منابع انسانی صحبت کنید و با شرایط به‌صورت واقعی آشنا شوید.

داوطلبان کنکور دکتری بخوانند

  • تلاش کنید استرس را از خود دور کرده و بر روی داشته‌ها و قابلیت‌های خود متمرکز کنید و شیوه بیان خوب و اثربخش توانایی‌های خود را بررسی کنید.
  • برخی از اساتیدی که در کمیته پذیرش فلان رشته در دانشگاه موردنظر شما حضور دارند، معیارهای خاصی برای پذیرش دانشجوی دکتری در ذهن دارند. مثلاً بعضی روی تسلط داوطلب روی پایان‌نامه تأکیددارند و برخی نیز مقالات پژوهشی بین‌المللی داوطلبان برایشان وزن بیشتری دارد و بعضی هم علاقه‌مند هستند دانشجوی دکتری آن‌ها، پژوهشگر مستقل بوده و کتاب‌ها و مقالات تألیف و ترجمه کرده باشد و در حوزه تحقیق کیفی و کمی نیز تجربه خوبی داشته باشد؛ بنابراین، هر استاد، معیاری در ذهن دارد. حضور شما در دانشگاه یک یا چند روز پیش از برگزاری مصاحبه سبب می‌شود تا درک خوبی درباره شخصیت و معیارهای علمی مدنظر اساتید در کمیته پذیرش رشته موردنظر داشته باشید و حداقل ذهن شما با سؤالات احتمالی آشنا شود و سناریوهایی برای پاسخ‌گویی اثربخش اختیار کنید.

نکات مهم مصاحبه دکتری سراسری

  • به دست آوردن معیارهای ذهنی و علمی اساتید کمیته پذیرش در آزمون مصاحبه دکتری، کاری نیست که ظرف چند ساعت یا چند روز بتوان آن را به سرانجام رساند و بعضاً نیاز به بیش از یک هفته کار مطالعات میدانی و تبادل اطلاعات با دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد دانشگاه مقصد دارد. البته این موضوع نه شرط لازم برای موفقیت در مصاحبه دکتری است و نه شرط کافی.
  • آن چیزی که به‌راحتی می‌توانید متوجه بشوید آن است که فلان استاد که احتمالاً در کمیته مصاحبه شما حضور خواهد داشت، چه پس‌زمینه علمی دارد و به قول دانشگاهی‌ها: research interests (علایق تحقیقاتی) و اولویت‌های پژوهشی‌اش چه دامنه‌ای از موضوعات را شامل می‌شود. اگر در حوزه کاری وی مهارت دارید و کارهای پژوهشی و علمی و صنعتی و اجرایی انجام دادید، آن‌ها را لیست و تنظیم کنید تا در صورت سؤال کردن استاد مذکور در روز موعود (مصاحبه) غافل‌گیر نشده و سناریوهای مختلفی برای پاسخ‌گویی به این دست از سؤالات در ذهن شما باشد.
  • انتخاب لباس شما برای جلسه مصاحبه همان اندازه اهمیت دارد که ادب و نزاکت و آراستگی و متانت شما تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم روی نظر کمیته خواهد داشت. تلاش کنید شخصیت یک همکار استاد دانشگاه را داشته و از رفتارهای هیجان‌انگیز و ادبیات گفتاری ضعیف پرهیز کنید.
امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه نکات و ویژگی های مهم روز مصاحبه دکتری سراسری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی