روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی کنکور سراسری ۱۴۰۳

روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی کنکور سراسری ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

امروز به مبحث روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی کنکور سراسری ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت و درباره روش مطالعه شیمی، زیست شناسی، عربی، ریاضی و … صحبت خواهیم نمود.

روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی کنکور

این مقاله از سری مقالات روش مطالعه و برنامه ریزی صحیح آزمون سراسری ۱۴۰۳ می باشد. این پست سومین مقاله ی آموزشی بوده و شما می توانید قسمت اول و دوم روش مطالعه صحیح کنکور را در لینک زیر ببینید.

قسمت اول – روش مطالعه بهینه و مفهومی کنکور سراسری

قسمت دوم – برنامه ریزی صحیح مطالعاتی دروس کنکور سراسری

روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی

نکته چهارم: به کم قانع نباشید!

مثل هر پروژه‌ای، هرچقدر بتوانید با منابع محدود، درزمانی سریع‌تر از بازه تعیین‌شده، پروژه کنکور را با نتیجه حداکثری به پایان برسانید، موفقیت شما دوچندان شده است. چراکه جلوتر از پیش‌بینی‌ها حرکت کرده‌اید. چگونه می‌توان به این نقطه رسید؟ باکار و تلاش و برنامه‌ریزی مجدانه و الزام خود با مأموریت بزرگی که پیش روی داریم.

کسی که به برق شریف فکر می‌کند، باید بداند که همچون روش و سیستم و سبک مطالعاتی و برنامه‌ریزی نخبگان کنکور باید مطالعه و درس بخواند. اگر شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کرد که در این فضا گام بردارد و توانایی علمی خود را به نزدیک این سطح رساند، آن‌وقت می‌توان اظهار داشت که اگر برق شریف هم حاصل نشد، قطعاً امکان تحصیل در بهترین رشته‌ها در بهترین دانشگاه‌ها کشور برای وی در دسترس خواهد بود.

مهم نیست معدل پایه دهم یا یازدهم شما چقدر است. برای موفقیت حداکثری برنامه‌ریزی کنید و گام بردارید. بررسی‌های رسانه‌ای نشان می‌دهد که بسیاری از رتبه‌های ۱ یا ۲ رقمی و حتی زیر ۲۰۰ کنکور در سال‌های اخیر، رتبه‌ای به‌مراتب بیشتر ازآنچه را کسب کرده بودند، تصور می‌کردند.

مثلاً فردی که رتبه ۱۳۶ گروه علوم تجربی منطقه ۲ را کسب کرده بود، فکر می‌کرد رتبه‌اش بالای ۲۰۰ بشود؛ بنابراین باید همواره آرزوها را بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌ها ارتقا داد و برای کسب بازدهی، ظرفیت آفرینی و فرصت‌آفرینی بهینه کرد. این رتبه برتر کنکور به داوطلبان توصیه کرد که به‌جای زیاد درس خواندن، شیوه‌های صحیح درس خواندن و برنامه‌ریزی را یاد بگیرند و اعتمادبه‌نفس خود را در هیچ شرایطی از دست ندهند.

به قول شاعر:

همت بلند دار که مردان روزگار

باهمت بلند به‌جایی رسیده‌اند.

نکته پنجم: روش‌های مطالعه دروس را یاد بگیرید!

مهم نیست شما کدام گروه آزمایشی را برای شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ انتخاب کرده‌اید و از چه سطحی از دانش و اطلاعات درباره آن درس بهره گرفته‌اید. مهم آن است که شما بدانید، هر درسی برای مطالعه، نیاز به روش صحیح مطالعه و شیوه منحصربه‌فرد دارد.

قطعاً روش مطالعه زبان انگلیسی با روش مطالعه شیمی و حتی ریاضی فرق دارد و شما نمی‌توانید با همان روشی که فیزیک را مطالعه می‌کنید، ادبیات و عربی را هم مطالعه و نتیجه خوبی به دست آورید. هر درسی در این پروژه بزرگ، نیازمند روش‌شناسی بهینه است.

مثلاً چطوری؟

مطالعه دروس اختصاصی – فیزیک کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً بهترین شیوه مطالعه درس مهم فیزیک در رشته ریاضی و تجربی، حل زیاد مسائل گوناگون و فهم دقیق صورت‌مسئله است. خیلی از کسانی که از فیزیک می‌ترسند و نمی‌توانند مسائل فیزیک را به‌خوبی حل کنند، چه در آزمون تشریحی و چه آزمون تستی، از درک درستت صورت‌مسئله فیزیک عاجزند. شما باید بتوانید با درک قوانین فیزیکی و به یادآوردن سریع فرمول‌ها، اجماعی حاصل کنید که شمارا در حل مسئله یاری کند و این قدرت، با حل زیاد مسئله امکان‌پذیر است. بعضی مشاوران پیشنهاد می‌کنند که بهترین راه مطالعه درس فیزیک، مطالعه قبل از کلاس ۷ مطالعه در حین کلاس و مطالعه بعد از کلاس است. اکنون از قدرت جادویی شبکه‌های اجتماعی ویدیویی محور برای فهم قوانین و مفاهیم فیزیک به‌صورت سه‌بعدی و واقعی استفاده کنید تا ذهنیت سازی خوبی در ذهن شما ایجاد شود.

مطالعه دروس اختصاصی – شیمی کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین راه‌های مطالعه درس شیمی، فیش‌برداری از قوانین و مفاهیم کتاب، برقراری ارتباط معنادار بین عناصر و فن‌ها و فرمول‌ها و ذهنیت سازی درباره موضوعات درس شیمی آلی و معدنی است. شیمی ازجمله دروسی است که می‌توان آن را در آزمایشگاه تست کرد و حس کرد و کسی شیمی را خوب می‌فهمد که یادگیری درست آن را برای فهم بهتر ساختار زندگی و طبیعت و بدن خود، ارزشمند بداند و مرتب، فیش‌های خود را همچون لغات زبان انگلیسی، مرور کند.

مطالعه دروس اختصاصی – اقتصاد کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین روش‌های برای مطالعه درس اقتصاد در گروه علوم انسانی آن است که داوطلب بتواند ارتباط معنادار و منسجمی بین نظریه‌های تئوریسین‌ها، روابط اقتصادی، فرمول، نهاده‌های مختلف در اقتصاد پیداکرده تا قدرت استنباط ترکیبی خوبی داشته باشد. برای فهم خوب مسائل اقتصادی و مفاهیم اقتصادی برای آمادگی در آزمون سراسری، کتاب‌های آشنایی با اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، اقتصاد سبز و امثالهم را مطالعه کنید تا ذهن شما با مفاهیم و مقولات اقتصادی و شیوه تجزیه‌وتحلیل آن‌ها آشنا و روش‌های حرفه‌ای برای مواجهه با مسائل اقتصادی در ذهن داشته باشید.

مطالعه دروس اختصاصی – تاریخ و جغرافیا کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین روش‌های مطالعه درس تاریخ و جغرافیا آن است که به دلیل فرار بودن موضوعات همچون حفظ لغات زبان انگلیسی و عربی و کلمات سخت ادبیات فارسی، می‌بایست مرتب در طول هفته، فیش‌برداری‌ها را مطالعه و با ساختارها و شیوه طرح سؤالات این دو درس آشنا بود. ذهنیت سازی تصویری درباره مقولات تاریخی و جغرافیایی هم می‌تواند داوطلب را در یادآوری مفاهیم و حل بهتر مسائل تاریخ و جغرافی یاری دهد.

مطالعه دروس اختصاصی – زیست شناسی کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین روش‌های مطالعه درس مهم زیست‌شناسی در گروه علوم تجربی آن است که اشکال کتاب‌های درسی را بر اساس مفاهیمی که گفته می‌شود، به‌خوبی یاد گرفت و ارتباط معناداری بین درس‌نامه و اشکال و نمودارها پیدا کرد. پیدا کردن ارتباط معنادار در این درس بسیار مهم است. مثلاً باید از مفصل مورچه، به نوع گردش خون و سیستم گوارش آن پی برد و سپس توجه ویژه‌ای به تصاویر و عملکرد اجزای آن داشت که بتوان بعداً به سؤالاتی مثل سیستم سارکوپلاسمتیک یا سیستم ماهیچه‌ای پاسخ داد.

مطالعه دروس اختصاصی – ریاضی کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین روش‌های مطالعه درس ریاضی در گروه‌های آزمایشی ۳ گانه آن است که ریاضی دوره متوسطه ۱ را به‌خوبی یاد گرفت و تا پیش از آن، سراغ درس ریاضی ۲ نرفت. ریاضی، درس فهم و تکرار است. راه‌حل دیگری ندارد. وقت می‌خواهد و دقت. یک عدد پس‌وپیش، ساعت‌ها تلاش را بی‌نتیجه می‌کند. ریاضی حل کردن، به ما دقت و تفکر سیستماتیک را یاد می‌دهد. داوطلبی در آزمون می‌تواند مسائل ریاضی را بیشتر بزند که روش‌های ساده برای حل مسائل ریاضی (هرچند سخت) را بداند و فراگرفته باشد. محاسبات ذهنی را در ریاضی باید کنار گذاشت و همه‌چیز را روی کاغذ آورد. تصویرسازی، کشیدن شکل مناسب برای حل مسائل ریاضی و تجسم سازی، ازجمله مقولاتی است که در طرح ذهنی مسئله برای حل سؤالات ریاضی باید در نظر داشت.

مطالعه دروس اختصاصی – عربی کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از بهترین روش‌های مطالعه درس عربی آن است که لغات آن را به‌صورت مرتب مرور کنیم. کاربرد آن را در جملات مختلف بدانیم. آن‌قدر جملات کتاب‌های عربی را خوانده باشیم که بتوانیم جملات مهم دروس را از حفظ بگوییم. یادگیری عربی، فرآیند بلندمدت می‌خواهد. در تست‌زنی زبان عربی، تحلیل کامل جملات و یادداشت‌برداری از نکات مختلفی که از یک تست می‌توان استنباط کرد را نباید فراموش نمود. در درس زبان عربی، از شما نگارش مقاله به زبان عربی یا مکالمه به این زبان درخواست نمی‌شود تسلط به گرامر عربی نیاز است که آن‌هم صبوری و پشتکار می‌خواهد. رتبه ۹۱ کنکور سراسری که عربی را ۱۰۰ زده است می‌گوید که درصد بالا برای کسب نتیجه عالی در آزمون عربی کنکور را فراموش نکنید.

مطالعه دروس اختصاصی – دروس هنر – کنکور ۱۴۰۳

  • مثلاً یکی از روش‌های مطالعه دروس هنر در گروه آزمایشی هنر است که خلاصه‌نویسی و فیش‌برداری و مطالعه مکرر و مداوم آن در دستور کار باشد. مثلاً سبک‌های هنری، اصطلاحات هنری، تاریخ هنر و امثالهم، چیزهایی هست که مرتب باید تکرار کرد. ذهنیت سازی خوبی روی آن ایجاد کرد و طرح ذهنی را تداوم بخشید. برقراری ارتباط بین مفاهیم و سبک‌ها و اصطلاحات با آنچه در دروس هنر ارائه می‌شود، شانس داوطلبان را برای فهم بهتر سؤالات هنر و پاسخ صحیح به آن افزایش می‌دهد. رتبه‌های برتر کنکور توصیه می‌کنند که برای افزایش بهره‌وری برای آمادگی آزمون دروس هنر، بهتر است روش مطالعه را مبحث به مبحث پیش ببرند. مثلاً رنسانس در سیر هنر در تاریخ ۲ مطالعه شود و سپس همین مبحث در درس تاریخ هنر جهان نیز مطالعه شود تا پختگی لازم در این مقوله (رنسانس) در ذهن دانش‌آموز ایجاد شود و این بامطالعه فلش کارت‌ها امکان‌پذیر است. حافظه تصویری برای داوطلبان هنر اهمیت بسیار دارد.

آنچه یاد گرفتیم

  • کنکور را مثل یک پروژه واقعی بدانیم و برایش برنامه‌ریزی و فازبندی مجزا انجام دهیم.
  • آمادگی برای کنکور را از پایه دهم آغاز کنیم.
  • برنامه‌ریزی هدفمند را بر اساس گروه‌های آزمایشی ۵ گانه، در نظر داشته باشیم.
  • به کم قانع نباشیم و برای کسب موفقیت حداکثری تلاش کنیم.
  • روش مطالعه هر درس را به‌خوبی از مشاوران و رتبه‌های برتر کنکور یاد بگیریم.

اگر در ثبت‌نام در آزمون و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و همچنین شیوه‌های اثربخشی برنامه‌ریزی دروس و تست‌زنی در آزمون با سؤالی مواجه شدید، مراتب را با گروه مشاوران در میان بگذارید.

موفقیت در آزمون ۱۴۰۳ را با مشاور گروپ  تجربه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

جهت مشاوره در زمینه روش مطالعه صحیح دروس اختصاصی کنکور سراسری ۱۴۰۳

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403