حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97

حس فراموشی مطالب

جهت مشاوره در زمینه حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

حس فراموشی مطالب , چطوری بخونم؟ حس میکنم مطالب رو فراموش میکنم! خیلی کندم،نمیتونم تو تایم تعیین شده درسمو تموم کنم !اولین موضوع که می توان به آن اشاره کرد مکان مطالعه است .

حس فراموشی مطالب



حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97

ویژگی هایی که مکان مطالعه باید داشته باشد :

✔️ شرطی بودن مکان مطالعه بسیار مهم است. یعنی این‌که مکان مطالعه باید ثابت باشد.

✔️ در مکان مطالعه فقط و فقط مطالعه کنید. از خوردن و آشامیدن زیاد یا استفاده از تلفن همراه و‌… بپرهزید . زیرا مکان مطالعه مکانی است که بادیدن آن هیچ چیزی بجز مطالعه به ذهن شما خطور نکند.

✔️ برای افزایش بازده مطالعه و دوری از خستگی سعی کنید صندلی و میز مطالعه ای متناسب با قد و اندام خود تهیه کنید .
✔️ در مکان مطالعه ی خود از نصب پوسترها و عکس های که ذهن شما را منحرف میکند بپرهیزید.

✔️ نور سفید برای مطالعه توصیه نمی شود.بهترین نور برای مطالعه نور زرد رنگ است.

زاویه ی نور مکان مطالعه باید طوری باشد که نور از روی کاغذ منعکس نشود .

✔️ نحوه‌ی نشستن پشت میز و صندلی نیز شرایطی دارد؛

میز و صندلی مناسب باید طوری باشد که هنگام نشستن زانوهای شما به صورت 90 درجه باشد و کف پا کاملاً روی زمین قرار بگیرد.
(اگر صندلی بلند است می‌توانید وسیله‌ای زیر پا قرار دهید تا کف پا روی آن قرار گیرد).

 حس فراموشی مطالب  :  تکیه‌گاه پشتی صندلی نیز باید ستون فقرات را به طور کامل پوشش دهد و قوس کمر را نیز پُر کند. هم‌چنین هنگام مطالعه نباید بیش از حد به شکم سنگینی وارد شود؛ اگر سنگینی روی شکم زیاد باشد باعث فشار به روی شُش‌ها می‌شود و این فشار باعث می‌شود که شش‌ها از حداکثر ظرفیت خود برای دریافت اکسیژن استفاده نکنند و درنتیجه اکسیژن کم‌تری به بدن برسد و باعث خستگی زودرس و یادگیری کم شود.

✔️ قبل از شروع مطالعه میز مطالعه ی خود را مرتب کنید. و لوازم مورد نیاز مانند مداد و پاکن و .. در دسترس خود قرار دهید تا در هنگام مطالعه پیدا کردن آنها تمرکزتان بهم نریزد.
✔️ دفتر یاد داشت کوچکی در کنار میز تحریرتان باشد؛برای استفاده در موارد غیر درسی.

حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97


دومین موضوعی که می توان آن اشاره کرد شیوه ی مطالعه است


✔️ هدف گذاری اولین گام در مطالعه ی صحیح می باشد. ابتدا هدف خود را از مطالعه تعیین کنید؛ درسی که قرار است مطالعه گردد مربوط به کنکور است یا درس مدرسه؟ چه زمانی باید صرف مطالعه ی این درس شود؟ و…

✔️ ابتدا فصل مورد نظر را بطور روزنامه وار ورق بزنید، تیتر های مهم فصل را بخوانید،تا بدانید کلیات این فصل در مورد چیست .

✔️ شروع به مطالعه ی مبحث مورد نظر کنید، به هنگام خواندن از نت برداری غافل نشوید! مباحث را موشکافانه بررسی کنید.

✔️ اگر در فهم موضوعی به مشکل برخوردید هیچ گاه بر روی فهم آن پافشاری نکنید و خواندن خود را ادامه دهید.امکان دارد در ادامه ی پاراگراف توضیحات بیشتری درباره ی آن وجود داشته باشد. اما اگر این چنین نشد میتوانید در آخر مطالعه به آن موضوع بپردازید .

✔️ اثر فاصله گذاری در یادگیری موضوعی است که نمی توان از آن به سادگی گذشت. زمانی که ذهن یک مطلب را دریافت میکند مغز توانای باز کردن گذرگاه های ذهنی را برای آموختن آن مطلب را در بار اول ندارد.برای اینکه مطلب خوانده شده وارد حافظه ی بلند مدت گردد نیاز به خواندن و مرور کردن یک مطلب طی چند روز متوالی است .

✔️ کلید برداری کنید؛ بصورتی کلیدی مطلب را یاداشت کنید. مهم ترین، پرمعنی ترین و کوتاه ترین جمله و یا کلمه را نتخاب کنید تا با دیدن آن مطلب برای شما تداعی شود.

حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97


سومین موضوع که میتوان به آن اشاره کرد مرور کردن است

✔️ یکی از اصلی ترین شرط ها در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب خوانده شده است که نمیتوان از نقش آن چشم پوشی کرد.

✔️ شرط مرور آن است که از قبل مطالب را خوب یاد گرفته و آن‌ها را فهمیده باشیم در غیر این صورت، اساساً مطالعهٔ بعدی نقش مرور و تکرار را نخواهد داشت بلکه عملاً‌‌ همان یادگیری نخستین خواهد بود .

✔️ مرور نیاز به تمرکز فراوان دارد. مرور بدون تمرکز مثل یک روخوانی بی‌فایده است. مرور هم مانند مطالعه، جزئی از مراحل یادگیری است و‌‌ همان شرایط لازم را دارد.

✔️ بهترین ساعات شبانه روز را باید به مرور اختصاص دهیم؛ صبح‌ها و ساعات آخر شب بهترین زمان برای مرور است .

✔️ برای مرورهای اولیه، پس از مطالعه که هنوز یادگیری ما کامل و عمیق نیست باید وقت بیشتری صرف کرد. مرور در این مرحله بیشتر شامل باز خوانی کامل مطالب مهم کتاب و حل تمرین‌های آن می‌شود، ولی باگذشت زمان، مرورهای.

بعدی کوتاه‌تر و راحت‌‌تر می‌شوند. هنگامی‌که تسلط پیدا کردیم می‌توانیم یک کتاب را در یک یا دو ساعت دوره کنیم .

✔️ اگر حجم مطالب و تمرینات یک درس زیاد باشد می‌توانید آن‌ها را در مرور‌های مختلف تقسیم کنید و در هر نوبت بخشی از آن‌ها را انجام دهید .

✔️ برای نظم دادن به مرور، می‌توانید از یک سر رسید استفاده و تاریخ مرور هر موضوع را در آن وارد کنید تا تکالیف مرور خود را برای هفته‌های آتی مشخص کنید .

  در ادامه در مورد روشهای مرور کردن و تند خوانی مطالبی ارائه میگردد

چهارمین موضوع که می توان به آن اشاره کرد روش های مرور کردن است

✔️ مرور مطالب مربوط به کنکور می تواند به ۳ شکل صورت گیرد :

 1 – مرور از منبع اولیه (کتاب یا جزوه) :  در این نوع مرور، مطلب را از منبع اولیه مجددا مرور می‌ گردد.
  حتی اگر فقط مطالب مهم و قسمت‌هایی که علامت زده شده نیز مطالعه شوند، باز هم مرور از روی جزوه زمان زیادی را می طلبد .

2- مرور با تست: شما می‌توانید با زدن تست، ضمن حفظ آمادگی مطالب مورد مطالعه، آن را مرور کنید؛ اما مرور با تست نمی‌تواند جامعیت مطلب را تضمین کند. یعنی ممکن است بخشی از مطلب یا نکاتی وجود داشته باشند که در مجموعه تست مورد سوال قرار نگیرد .
  برای رفع این مشکل میتوانید تست زنی را با مضرب انجام دهید بطور مثال سوالاتی که مضربی از ۵ هستند را تست بزنید یعنی تست ۵، ۱۰، ۱۵ و…


 3- مرور از روی الگوی یادآوری (خلاصه‌نویسی):  این نوع مرور، کامل‌ترین و مطمئن‌ترین و نیز سریع‌ترین شکل مرور است. در این نوع مرور، شما باید الگوی یادآوری فصل مورد نظر را در ذهن خود رسم کنید و سعی کنید تمامی قسمت‌ها را یادآوری کنید و اگر نتوانستید بخشی از الگو را یادآوری کنید، باید ابتدا کمی به ذهنتان فشار بیاورید تا تشنه شود و آنگاه می‌توانید از روی منبع اصلی (جزوه و کتاب) آن را کامل کنید. این کار باعث می‌شود تا شما تمامی مطالب را مرور کنید و مطلبی از قلم نیفتد .

حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97


در ادامه چهارمین موضوع؛ که مرور بود مطالبی را نیز می توان متذکر شد

✔️ مرور کردن یکی از مرحله‌های مهم بعد از مطالعه است؛ یعنی بر اساس یک زمان بندی دقیق پس از اینکه خواندن، یادگیری و درک کامل صورت گرفت، مرور شروع می‌شود .

✔️ اساساً در مرور، از یادداشت برداری‌هایی که هنگام مطالعه تهیه کرده‌ایم، استفاده می‌شود. البته می‌توان از روی منابع اصلی (کتاب، جزوه و…) هم مرور کرد که این کار نیز مفید است؛ اما مرور هر قدر صحیح‌تر و دقیق‌تر انجام شود، تأثیر آن قدرتمند‌تر و عمیق‌تر خواهد بود .

✔️ طبق تحقیقات صورت گرفته، مطالب باید یک روز بعد از خواندن مطلب و یادگیری کامل آن، مرور مجدد فصل صورت گیرد. تا یک هفته بعد مطالب در حافظه ما وجود دارد، اما یک هفته بعد باید مجددا مطلب را به روشهای گفته شده مرور کرد. سومین مرور یک ماه بعد است و اگر مطالب ۴ ماه بعد مرور شوند، بیشتر جزییات در حافظه ما باقی خواهند ماند .

✔️ با خواندن دقیق و یادگیری اصولی و درک عمیق، ۹۰ درصد از راه مطالعه را می‌پیماییم؛ اما باید حواسمان باشد اگر ۱۰ درصد باقی مانده مسیر تا مقصد نهایی را ادامه ندهیم، عملاً به هدف نرسیده‌ایم و کل تلاش انجام شده، بیهوده و بی نتیجه می‌شود. به بیان ساده بیشتر آنچه را که در زمان مطالعه به دست آورده‌ایم، هدر رفته است .

پنجمین موضوع که میتوان به آن اشاره کرد تند خوانی است…

✔️ اگر قصد دارید سرعت مطالعه را افزایش دهید، ابتدا به فهرست کتاب؛ نظرى دقیق بیندازید تا نسبت به موضوعات کلى کتاب آگاهى پیدا کنید .

✔️ تند خوانى، همیشه مناسب نیست.مخصوصا در دروسی که نیاز به تامل و تفکر دارد مانند درس زیست .

 قابل ذکر است می توانید در مرورها :

از تند خوانی استفاده کنید

✔️ مغز همیشه تندتر از بیان کلمات را دریافت می کند؛ براى افزایش سرعت، سعى کنید عادت بلند خوانى کتاب را ترک کنید .

✔️ تمرین کنید تا به جاى درک لغت به لغت یک جمله، به درک گروهى لغات عادت کنید و مفهموم جمله را متوجه شوید.

✔️ یکی از عوامل کندخوانى، برگشت است؛ یعنى آن که شخص مرتب نگاه خود را به خطوط پیشین بر گرداند. این کار، تمرکز فرد را از میان میبرد و وقت زیادى را تلف می کند. هنگام مطالعه، چشم باید به طور مستقیم و به موازات صفحه حرکت کند و از پریدن به سطرهاى بالا و پایین، دورى جوید .

✔️ افرادی که با انگشت خط مورد مطالعه را دنبال می کنند، باید این عادت را ترک کنند؛ زیرا در تند خوانى، فقط چشم کار می کند، نه دست و زبان .

  دقت کنید برای تند خوانی حتی حرکت سر برای دیدن صفحه می تواند موجب کاهش سرعت تند خوانی گردد. در تند خوانی فقط و فقط چشم درگیر است.

✔️ گاهی اوقات به دلیل حواس پرتی فرد دچار خالی خوانی می شود؛ یعنی چشم فرد به فضای خالی کتاب جلب می شود، در این موارد سریع مکان مطالعه را ترک کرده و استراحت کوتاهی کنید و سپس ادامه دهید.

حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97


دو مشکل اساسی داوطلبان کنکور سراسری در مواجهه با درسها:

 
حس فراموشی مطالب  :  مشکل اصلی داوطلبان کنکور حجم و تعداد زیاد کتاب هاست. شما باید هم زمان هم درس های سال چهارم را مطالعه کنید و هم درس های سال های سوم و دوم را . تعداد زیاد کتاب ها یک مشکل دیگر نیز ایجاد می کند که از مشکل قبلی جدی تر و مهم تر است :


مشکل آشفتگی


وقتی تعداد کتاب ها زیاد می شود مشکل آشفتگی هم مزید بر علت می شود ، کدام کتاب ها را ابتدا بخوانم ؟ آیا بهتر است اولویت را به کتاب های پایه بدهم یا به کتاب های سال چهارم ؟ آیا در همه ی درس ها باید به یک شکل اولویت بندی کنم ؟یا این که در درس های مختلف بایداولویت بندی هایم متفاوت باشند ؟ در چه زمان هایی هر یک از کتاب ها و درس ها را مطالعه کنم ؟ در چه ماه هایی کدام کتاب ها را مطالعه کنم ؟ آیا درست است که یک کتاب را به طور کامل تمام کنم و سپس به سراغ کتاب دیگر بروم؟


دانش آموزان در مقایسه با فارغ التحصیلان یک مشکل دیگر هم دارند . درس های سال چهارم برای آن ها جدید است و به مدرسه هم می روند چگونه باید درس های مدرسه و مطالعه برای کنکور را باید تلفیق کنند ؟

همه ی این سوال ها و خیلی سوال های دیگر را بایک برنامه ی راهبردی مناسب می توان کنار زد.

sa 2

با برنامه ریزی متفاوت درس بخون
برای رسیدن به رتبه خوب ، به اندازه کافی زمان داری اما اگر از همین الان شروع نکنی نمیتونی موفق بشی

4/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه حس فراموشی مطالب در زمان های نزدیک به کنکور 97

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی