طرح شهاب

اجرای طرح شهاب در مدارس

جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

اجرای طرح شهاب در مدارس که مخفف شناسایی و هدایت استعداد برتر است٬ با هدف شناسایی و هدایت و پشتیبانی از دانش آموزان مستعد در تاریخ 25 بهمن سال 86 به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسید. پس از حذف مدارس سمپاد و ادغام آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس نمونه دولتی برای دوره دوم متوسطه٬ اجرای طرح شهاب در مدارس‌٬ برای خانواده هایی که برای شرکت فرزندان مستعد خود در مدارس سمپاد برنامه ریزی کرده بودند٬ خبر مسرت بخشی بود. اما طرح شهاب چیست؟ چگونه و از چه زمانی آغاز می‌شود؟ جزئیات اجرای این طرح به چه صورتی است؟ و … این ها سوالاتی هستند که در این مقاله سعی داریم بیشتر به آن‌ها بپردازیم.

اگر درمورد اجرای طرح شهاب در مدارس و اخبار مدارس با سوالاتی مواجه شدید٬ فرصت مشاوره با مشاوران مجرب مشاورگروپ را از دست ندهید.

طرح شهاب مدارس

طرح شهاب مدارس در سال 86 توسط بنیاد ملی نخبگان به تصویب رسید.اولین مرحله طرح شهاب در مدارس در سال تحصیلی 92-1391 به صورت آزمایشی در هفت استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و هرمزگان، برای هفت درصد دانش‎آموزان (39384 دانش‎آموز) در ‎پایه چهارم و پنجم ابتدایی، دوم و سوم راهنمایی و اول، دوم و سوم متوسطه اجرا شده است. دومین مرحله طرح نیز در سال تحصیلی 94- 1393 با انتخاب دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی تمامی استان‎های کشور (یک منطقه از هر استان) اجرا شد. 
بهمن ماه سال 96  با اعلام ممنوعیت برگزاری آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در دوره ی ابتدایی توسط وزیر آموزش و پرورش، اجرای طرح شهاب در مدارس قوت گرفت.

هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی استعداد دانش آموزان است. آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی تنها هوش ذهنی دانش آموز را می سنجیدند و از آن جا که دانش آموزان زیادی علاقمند به تحصیل در اینگونه مدارس هستند هر ساله شاهد افزایش تعداد داوطلبان شرکت در این آزمون ها بودیم. در صورتی که با زیاد شدن تعداد داوطلبان و نفس‌گیر بودن رقابت بین آن‌ها استعداد بسیاری از دانش آموزان نادیده گرفته می شد.

اجرای طرح شهاب به دانش آموزان کمک می کند تا استعداد ها و توانمندی‌های خود را بشناسند. آموزش و پرورش نیز در این راستا تا کنون چهل قرار داد با دستگاه های مختلف تنظیم کرده است ،که ازآن جمله می توان به دانشگاه آزاد نجف آباد ،بنیاد ملی نخبگان ،خانه ریاضیات و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اشاره کرد.

اجرای طرح شهاب در مدارس

نحوه ی اجرای طرح شهاب در مدارس

هدف اصلی اجرای طرح شهاب در مدارس ، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش‌آموزان و هم‌چنین هدایت لحاظ‌ شده به صورت عمومی و برای همه آن‌هاست. به این صورت که نباید هیچ‌گونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه‌ای برای هیچ‌یک از آن‌ها صورت گیرد.

چرخه شناسایی دانش آموزان مستعد، دارای چند مرحله است:
ابتدا، مدیران استان‌ها،مدیران مدارس٬ معلمان، مشاوران و معاونان بر اساس روش‌های استاندارد دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند. 
در مرحله دوم٬ فهرست‌ های شناسایی استعدادها در هشت زمینه:

  • استعداد کلامی
  • ریاضی
  • هنری
  • فضایی
  • حرکتی
  • اجتماعی
  • علوم‌تجربی
  • فرهنگ دینی

توسط معلمان آموزش‌دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معلم علاوه بر تدریس دروس آموزش هر پایه ،فرم های شهاب مربوط به هر دانش آموز را از ابتدای سال تحصیلی تکمیل می کند و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود. هم‌چنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.


طرح شهاب معلمان 1403

طرح شهاب در مدارس در دوره ابتدایی توسط معلمان هر پایه انجام می شود که باعث شناخت دقیق معلم از دانش آموز خود خواهد شد . بنابراین معلم هر پایه می تواند به خوبی قضاوت کند که دانش آموزانش چه استعدادها و توانمندی‌هایی دارند.
استفاده از روش‎های متنوع گروهی و تشویقی در تدریس، بازدیدهای علمی، آگاهی‎بخشی به والدین در زمینه استعدادهای شناسایی‌ شده، توجه عمومی به همه دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسب‌زنی به دانش‎آموز خاص و… از جمله اقدامات مورد نیاز برای فرایند هدایت دانش‌آموزان است.

لازم به ذکر است که طرح شهاب تنها در بعد آموزشی نیست و این امکان وجود دارد که یک دانش آموز در زمینه درسی ضعیف باشد اما از نظر فیزیک بدنی استعداد منحصر بفردی داشته باشد.

نحوه اجرای طرح شهاب در مدارس

جامعه هدف اجرای طرح شهاب در مدارس ، دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی در تمام مناطق آموزشی کشور و دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در آن دسته از مناطق آموزشی مجری که از سال تحصیلی 97-98 و پیش از آن طرح شهاب را آغاز کرده اند، می باشند.

فرآیند های شناسایی و هدایت دانش آموزان با استعداد برتر (خصوصا در سطوح نخستین شناسایی و هدایت) در محیط مدرسه، با محوریت معلم دیگر عوامل آموزشی و تربیتی و بدون جداسازی آنها از کلاس و مدرسه شان، صورت می گیرد.

شیوه های شناسایی به کارگرفته شده در طرح شهاب در ایجاد فرصت های بیشتر برای دانش آموزان مستعد و به دست دادن امکان ارزیابی های طولی مبتنی بر مشاهدات در مقاطع زمانی متعدد، تاکید می نماید.

دستورالعمل طرح شهاب در مدارس

🔴💎برنامه ملی شهاب💎🔴

شهاب چیست؟ مخفف ↘️

ش⬅️شناسایی
ه ⬅️هدایت
ا ⬅️استعداد های
ب⬅️برتر


«شناسایی و هدایت استعدادهای برتر» (شهاب) که مهم‌ترین طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است، در تاریخ 25/11/1386 به تصویب هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان رسیده است
⬇️🔴🔴🔴⬇️هدف شهاب
شناسایی و هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی مستعدان از دوره ابتدایی تا پایان دوره متوسطه با سازوکار مناسب است تا هویت دینی و ملی افراد تقویت شده و احساس مسئولیت نسبت به ایفای نقش سازنده در کشور برای آنان حاصل شود.

🌕کارگروه شهاب🌕

🎾🎾تشکیل کارگروه طرح درمدرسه

گام اول پس از دریافت شیوه نامه طرح وتوجیه همکاران وتبیین وتشریح اهداف طرح است.
💠اعضای کار گره اجرایی طرح ملی شهاب در مدرسه💠

  1. ⬅️مدیر مدرسه(رییس کارگروه)
  2. ⬅️معاونین آموزشی و پرورشی مدرسه
  3. ⬅️انتخاب یک نفراز معاونین توسط مدیربعنوان دبیرکارگروه
  4. ⬅️آموزگاران مجری طرح(چهارم-پنجم-ششم)

🎾حوزه های شناسایی استعدادهای دانش آموزان در طرح ملی شهاب🎾

شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم‌تجربی و فرهنگ دینی توسط آموزگار پایه مربوطه تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آن‌ها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش تحلیلی آماری از طرف مدرسه به اداره ارسال می‌شود. هم‌چنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگه‌داری می‌شود.
پس ضرورت دارد همکاران برای هر دانش آموز پوشه ای به این منظور در مدرسه در نظر بگیرند.

زمان ثبت اطلاعات طرح شهاب در سامانه همگام

ثبت اطلاعات دانش آموزان جهت اجرای طرح شهاب از ۱۰ اردیبهشت ماه فعال و تا تیرماه ادامه دارد .

زمان ثبت اطلاعات طرح شهاب در سامانه همگام

طرح شهاب چهارم

طرح شهاب چهارم چیست ؟ طرح شهاب مدتی است در بعضی از مدارس کشور اجرا می شود و  نام کامل این طرح، شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش است. طرح شهاب فعلا برای مقاطع تحصیلی چهارم، پنجم و ششم ابتدایی اجرا می شود.

با اجرایی شدن این طرح، معلمین توانایی های دانش آموزان خود را بررسی می کنند و هر معلم به شناخت کاملی نسبت به توانایی هر دانش آموز  خواهد رسید و معلم هر پایه می تواند در مورد توانمندی های هر فرد با توجه به اطلاعات به دست آمده، قضاوت کند.

ثبت برنامه ملی شهاب در سامانه همگام توسط مدیران

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با راهنمای ثبت برنامه ملی شهاب در سامانه همگام توسط مدیران فیلم آموزشی زیر را مشاهده نمایید:

طرح شهاب در سیدا

قابل توجه معلمان محترم دوره دوم ابتدایی؛

ثبت نتایج طرح شهاب هم اکنون به کاربری معلمان دوره دوم‌ در سیدا اضافه گردیده است.

طرح شهاب


شهاب

ثبت اطلاعات دانش آموزان جهت اجرای طرح شهاب از ۱۰ اردیبهشت ماه فعال و تا تیرماه ادامه دارد .
  • آیا اطلاعی از جزئیات طرح شهاب در مدارس دارید؟
  • آیا می‌دانید طرح شهاب چه زمانی برای استان و منطقه شما اجرا می‌شود؟
  • آیا با حذف مدارس سمپاد سردرگم شده و برنامه‌ ریزی‌های‌تان بی هدف و بی نظم شده است؟
  • آیا می دانید فرم شهاب برای هر دانش آموز به چه صورتی است؟
  • آیا از نحوه تکمیل این فرم توسط معلمان و مشاوران آگاهی دارید؟
  • آیا می‌دانید هدایت تحصیلی چیست و والدین در تکمیل فرم ها چه نقشی ایفا می‌کنند؟
  • آیا می‌دانید دانش‌آموزان در چه زمینه‌هایی توسط طرح شهاب مورد بررسی قرار می‌گیرند؟
  • ایا در مورد سمینارهای آموزشی تکمیل کننده‌ی طرح شهاب اطلاعی دارید؟
  • آیا می دانید تاثیر جشنواره خوارزمی و جابربن‌حیان در تکمیل فرم‌های شهاب چقدر است؟
  • آیا از جایگاه زمینه های غیر درسی مانند زمینه‌های ورزشی و هنر در طرح شهاب اطلاعی دارید؟
  • آیا تا کنون از خدمات مشاوره مشاور گروپ استفاده کرده‌اید؟
  • آیا می دانید یک مشاوره تحصیلی عالی چه تاثیری در آینده تحصیلی و شغلی شما خواهد داشت؟

برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر با مشاور گروپ تماس بگیرید

برای آگاهی از جدیدترین اخبار آزمون ها و مطالب تحصیلی بر روی عکس زیر کلیک نمایید.

مشاور گروپ

چگونگی اجرای طرح شهاب در دوره اول متوسطه

  1. چرا برای ما دانش آموزان تخصیص دانش آموز به معلم نمیاد؟ و یا دانش اموز کامل نمیاد در شهاب؟
    ✅باید در همگام از ماژول سرویسهای سناد بروز رسانی سناد رو انجام بدید و تعداد دانش اموز رو براتون اونجا بزنه
    ✅جلوی اسم معلم افزدون مخاطبین را بزنید و بعد انتخاب نقش دانش آموز و پایه چهارم و جلوی اسم تمام دانش آموزان بر ردی علامت باضافه کلیک کنید و پیغام میده که. عملیات با موفقیت انجام شد. اون موقع که تمام دانش آموزان را اضافه کردید به لیست
    با رمز و کد ملی معلم وارد بشید و گویه ها را پر کنید

  2. چرا در شهاب اسم معلم نیست یا هست جلوی اسمش غیر فعال نوشته ؟؟؟
    ✅فعال‌ کردن اموزگار در همگام برای ثبت شهاب
    ✅اگر کاربری در همگام متوجه شد که نمیتواند لیست دانش آموزان را به معلم اضافه کند و یا جلوی اسم معلم غیر فعال زده شده
    ✅ وارد همگام شوید و از ماژول مدیریت کاربران و گروه کاربران ببینید اموزگار مربوطه اسمش ثبت شده یا نه اگر نیست از کاربر جدید تعریفش کنید و بعد از گروه کاربری و ثبت گروه حدید معلم را اضافه کنید تا برای شهاب بتوانید دانش آموزان را به معلم مربوطه متصل کنید
    ✅و اگر اسم معلم در گروه کاربری هست از ویرایش کد ملی معلم رو انتخاب و نقش را انتخاب کنید و تایید کنید و بعد از آن از گروه کاربری معلم رو اضافه کنید تا در شهاب معلم ‌فعال باشد که بتوانید دانش اموز رو به کلاسش اختصاص بدی


  3. آیا شهاب در همگام قابل پرینت است ؟
    ✅ فعلا این قابلیت رو نداره

  4. آیا خود همکار آموزگار بعد ثبت نمره شهاب می تونه تیک و تایید نهایی رو بزنه؟
    ✅ بله اما بهتره مدیر یه چشمی ببینه همه ثبت نمره شهاب شدن یا نه
  5. آیا نمره شهاب قابل رویت است ؟
    ✅تا زمانی که تایید نهایی نشده بله

  6. میانگین شهاب چطور بدست بیاریم ؟
    ✅ مجموع هر درس تقسیم بر ۱۰

  7. دانش آموز در شهاب اشتباه تیک زدم برم در کلاس دیگه ای چطوری برگردونم به کلاس خودش ؟؟؟؟
    ✅از قسمت آزمون های مشاوره ای وارد شوید و بعد صدور مجوز ارزیابی از قسمت تیک مدیریت وارد شوید و از قسمت مدیریت روی لگوی معلم و دانش آموز ( لیست مخاطبیین) کلیک کنید و بعد تیک دانش آموز در آن کلاس را انتخاب و حذف کنید.

سوالات متداول طرح شهاب در مدارس

جامعه هدف اجرای برنامه ملی شهاب چه دانش آموزانی می باشند؟

دانش آموزان پایه چهارم و پنجم در تمام مناطق آموزشی کشور / دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در آن دسته از مناطق آموزشی مجری که از سال تحصیلی 97-98 و پیش از آن، برنامه شهاب را آغاز کرده اند.

فرآیند شناسایی و هدایت در برنامه ملی شهاب چگونه است؟

فرآیند شناسایی و هدایت دانش آموزان با استعداد برتر، در محیط مدرسه ، با محوریت معلم دیگر عوامل آموزشی و تربیتی، بدون جداسازی آنها از کلاس و مدرسه شان انجام می پذیرد.

هدف از اجرای طرح شهاب در مدارس چیست؟

جزئیات طرح شهاب مدارس ، در این مقاله ارائه داده شده است.

3.5/5 - (6 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه طرح شهاب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. تنها

    سلام اگر امکان داره مهلت ثبت طرح شهاب را تمدید بفرمائید.

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام تیزهوشان 1403
نصب اپ دانش آموزی