خلاصه نویسی

خلاصه نویسی کنکور

جهت مشاوره در زمینه خلاصه نویسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

خلاصه نویسی کنکور , یکی از کارهای بسیار مهمی که شما داوطلبان عزیز در طی مطالعه و آمادگی برای کنکور باید انجام دهید این است که از روش خلاصه‌برداری مطالب در زمان مطالعه بهره ببرید.

خلاصه نویسی کنکور

روش های خلاصه نویسی

همان‌طور که همه شما می دانید، خلاصه‌برداری، تاثیر بسیار زیادی بر میزان پیشرفت و یادگیری شما میگذارد. با اینکه بیشتر داوطلبان از اهمیت خلاصه‌برداری مطلع هستند، اما روش‌های خلاصه‌برداری و شیوه‌های صحیح آن را نمیدانند. به همین دلیل در این مقاله تصمیم داریم تا شما را با خلاصه نویسی، اهمیت آن و شیوه‌های صحیح این کار، بیشتر آشنا کنیم.خلاصه نویسی کنکور

دانش‌آموزانی که در هنگام مطالعه تنها به خواندن مطلب میپردازند، نسبت به دانش‌آموزانی که در هنگام مطالعه، خلاصه‌برداری میکنند، دارای بازده‌ کمتری هستند و به همین علت، دانش‌آموز بمرور، علاقه‌ خود را نسبت به مطالبی که میخواند از دست داده و نمیتواند به آن توجه کند؛ در نتیجه، مطالب به صورت فعالانه در ذهن وی پردازش نمیشود؛ به طور مثال، شما ناگهان متوجه میشوید که در صفحه‌ 45 کتاب هستید، بیآنکه بدانید در همان صفحات‌ گذشته، چه خوانده‌اید؛ انگار فقط آنها را ورق زده‌اید؛ پس اگر هنگام مطالعه، خلاصه‌نویسی کنید، حاصل کار مفیدتر از زمانی است که صرفاً مطالب را میخوانید؛ زیرا در زمان خلاصه نویسی، مغز شما، حالت فعال‌تری دارد و سبب میشود که توجهتان به مطالب بیشتر شود و احتمال آنکه مطالب را طوری پردازش کنید که معنای شخصی برایتان داشته باشد، افزایش مییابد.خلاصه نویسی کنکور

برای شما داوطلبان عزیز کنکوری، و حتی دانش‌آموزانی که مشغول درس خواندن هستید، خلاصه‌‌نویسی به چهار دلیل پیشنهاد میشود: اول اینکه هنگام مطالعه در عمیق‌تر کردن یادگیری و دقیق خوانی مؤثر است. دوم آنکه حجم و زمان مرور کمتر شده و امکان مرورهای چندین باره را به شکلی سریع فراهم می‌کند. سوم آنکه اگر خلاصه نویسی به شیوه‌ای صحیح انجام گیرد، به هنگام مرور، کارآیی بهتر و مؤثرتری در مقایسه با مطلب اصلی خواهد داشت، و چهارم آنکه، خلاصه نویسی، این امکان را فراهم میکند تا تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع را که در کتاب درسی، جزوه، کتاب کمک آموزشی و هر منبع دیگری پراکنده است، در یک جا جمع ‌آوری کرده، از پراکنده خوانی جلوگیری نموده و در وقت و زمان خود صرفه جویی کنید.خلاصه نویسی کنکور

اهمیت خلاصه نویسی کنکور

بچه ها یه ماه مونده به کنکور رو تصور کنید شما هستین یه کلی کتاب و یه کلی تست . بنطرتون کدوم کتاب ها رو میرسین بخونید؟ کدومش مهمتره ؟ در این فرصت کم روی کدومش باید بیشتر وقت بذاریم؟ این جا هست که اهمیت خلاصه نویسی مشخص میشه. پس یه پیشنهاد میکنیم همه درس ها رو در زمان‌ خودش خلاصه نویسی کنید و ماه های اخر کنکور خیال خودتون رو راحت کنید و ارامش پیدا کنید.

یادداشت ها باید خلاصه و کلیدی باشند یعنی آنچه را که یادداشت می کنید، حجمی بسیار کمتر از آنچه در متن اصلی موجود است داشته باشد.

چرا خلاصه نویسی کنیم؟

شاید کار خلاصه نویسی برای خیلی از شما سخت، ناممکن و تاحدی وقت گیر به نظر برسه اما بدانید اگر یکبار وقت بگذارید مطالبی را مطالعه و خلاصه برداری کنید دفعه های بعدی لازم نیست کل مطالب را بخوانید میتوانید با نگاه کردن به خلاصه مطالب را یادآوری کنید. و اما دلایل خلاصه نویسی چیست؟

  • امکان مرور چندین باره رابه شکل سریع فراهم می کند.
  • حجم مرور و زمان مرور کم می شود.
  • این امکان را فراهم می کند که تمام مطالب و مباحث مرتبط با یک موضوع راکه درکتاب درسی، جزوه، کتاب تست و هر منبع پراکنده باشد را در یکجا جمع می کند و از پراکنده خوانی جلوگیری می کند.

کاربرد خلاصه نویسی در دروس مختلف کنکور

کاربرد خلاصه نویسی در دروس مختلف کنکور چیست؟

🔻 ادبیات: تعاریف ارایه و مفاهیم زبان فارسی و کلمات کلیدی املا و لغت و تاریخ ادبیات های مهم و فرار و مفاهیم اشعار به همراه مثال.

🔻 عربی: نکات مربوط به ترجمه و قواعد به ‌طور خلاصه و نکاتی که در حل تست به آنها می رسید.

🔻 دین و زندگی: تمامی آیات اول و آخر درس ها و مفاهیم‌ شان ➕ مطالب مرتبط با آنها که در متن درس وجود دارد ➕ نکات کلیدی متن.

🔻 زبان: نکات گرامری و نکات مربوط به حل متن کلوزتست و ریدینگ.

🔻 ریاضی : تمامی فرمول ها و نکات کلیدی که در حل تست‌ها به آن بر می خورید ➕ مفاهیم کلیدی برای یادگیری.

🔻 زیست: تمامی نکات مهم و نمودار هایی که برای ساده تر شدن و خلاصه شدن مفاهیم انجام می شود. در این درس به دلیل اهمیت زیاد، حاشیه نویسی در کتاب ارجحیت دارد.

🔻 فیزیک: تمامی فرمول ها و مفاهیم مهم که تعاریف و اشکالی که امکان طرح سوال از آنها وجود دارد ➕مفاهیم کلیدی برای یادآوری.

🔻 شیمی: تمامی نکات کلیدی و مفاهیم و تعریف‌ ها و راه‌ های تستی که در حل تست به آنها رسیدید ➕ تمامی معادلات و فرمول‌ های موجود در کتابهای درسی ➕ مطالبی که در حاشیه کتاب نوشته شده اند. 

***همه‌ خلاصه ها به عنوان منبع و رفرنس شما در زمان جمع‌ بندی و تست‌ های جامع شما کاربرد دارد پس به آن اهمیت زیادی دهید.

نحوه خلاصه نویسی  برای هر درس

برای اینکه خلاصه‌ نویسی کنید، تنها یک ابزار مجزا لازم دارید و آن هم دفترچه یادداشت است. برای یک خلاصه نویسی خوب، شما باید تمام خلاصه‌های یک درس را در یک دفترچه یادداشت کنید و از خلاصه ‌نویسی در برگه‌های پراکنده و صحافی نشده خودداری نمایید؛ زیرا با گذر زمان، حجم یادداشت‌ها افزایش خواهد یافت و ترتیب آنها به هم خواهد خورد و یافتن و مرتب کردن آنها زمان و انرژی زیادی میطلبد و کاری خسته کننده خواهد بود.

انواع خلاصه نویسی

خلاصه ‌نویسی، شامل فنون مختلف یادداشت‌برداری، حاشیه نویسی، خط کشی زیر جملات، دسته‌ بندی و علامت‌گذاری میشود که بسته به شرایط و نوع مطالعه، میتواند مختلف بوده و حتی برای یک درس، موارد متعددی را شامل شود.خلاصه نویسی کنکور

1- علامت گذاری

بهترین فن مطالعه، درگیر شدن با مطلب یا به اصطلاح، مطالعه فعال است. علامت‌گذاری، سریع‌ترین روش برای مطالعه فعال است و البته نکات مهم را نیز مشخص میکند. زمانی که مطلبی را مطالعه میکنید، جایی که برایتان سؤال باقی می‌ماند و مطلب را به طور کامل متوجه نمی‌شوید، از علامت سؤال (؟) استفاده کنید و کنار آن مطلب علامت بزنید.

هرجا احساس نمودید که مطالب، پرسش‌‌خیز بوده و در آن به نکته مهمی اشاره شده است، علامت تعجب (!) بگذارید و جایی که به یک کلمه یا عبارت کلیدی برخوردید، دور آن را خط بکشید و پاراگراف های مهم را با ستاره (*) مشخص کنید. به طور کلی، هنگام مطالعه، استفاده از علامت‌ گذاری، سرآغاز خوبی برای مطالعه دقیق و فعال است. دقت داشته باشید که در استفاده از علامت‌‌ها و انتخاب جملاتی که خط کشی می‌شوند، زیاده‌‌روی نکنید؛ چرا که در مطالعه‌‌های آتی حوصله‌‌تان سر میرود.خلاصه نویسی کنکور

2- خط کشیدن زیر مطالب مهم

یکی از شیوه‌هایی که در خلاصه‌نویسی به کار میرود، خط کشیدن زیر مطالب مهم است. معمولاً این روش در میان بیشتر دانش‌آموزان و داوطلبان از محبوبیت برخوردار است؛ زیرا هم راحت‌تر از یادداشت‌برداری است و هم داوطلب احساس میکند که مطالب مهم را بدون کمترین تغییری خلاصه کرده است.

برای خط کشیدن زیر مطالب مهم، بهتر است که از خودکارها، مدادها یا ماژیک‌های رنگی استفاده کنید؛ مثلاً مطلب بسیار مهم را با یک رنگ، مطالب کمتر مهم را با رنگ دیگر و مطالب هر فصل یا موضوع را نیز با رنگی خاص خط بکشید. انجام این کار باعث می‌شود تا هم مطالب، بیشتر در ذهن شما باقی بماند و هم تنوع بیشتری داشته باشید و زود خسته نشوید.

در خلاصه نویسی به روش خط کشیدن زیر مطالب، باید توجه داشته باشید که با وسواس اینکه ممکن است مطلبی از قلم بیفتد، زیر همه مطالب را خط نکشید؛ زیرا حاصل کار، صفحه‌ای پر از خط در زیر جملات میشود، نه یادگیری بیشتر. اگر شما در هر صفحه، زیر مطالب زیادی را خط بکشید احتمال کاهش یادگیری وجود دارد و نشانه‌ آن است که این وسیله را جانشین توجه واقعی به مطلب و برگرداندن مطلب به زبان خود کرده‌اید. چیزی که هنگام انجام این کار باید مدّ نظر قرار دهید و زیر آن را خط بکشید، اطلاعات مهم،

مانند: نتیجه‌گیریهای کلی، تعریف‌های کلیدی و جمله‌های اصلی که وظیفه‌ آنها توضیح و تشریح نکات است، جملات کلیدی، نکات تستی و … است؛ بدون اینکه به اندیشه‌ اصلی مطلب خدشه‌ای وارد آید.خلاصه نویسی کنکور

3- حاشیه نویسی

یکی از کارهای مهمی که در خلاصه‌نویسی میتوانید انجام دهید این است که حاشیه نویسی کنید. حاشیه نویسی با هدف انتقال مجموعه‌ای از مطالب مهم و خلاصه شده از متنی است که شما مطالعه کرده‌اید. در حاشیه نویسی می توانید کلیدیترین جمله هر پاراگراف را استخراج و به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید.

برای انجام این کار در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید که این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد، و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، نه به صورت کتابی، بیان کرده و یادداشت نمایید؛ به علاوه میتوانید سؤال، انتقاد یا هر مطلب دیگری را که مربوط به همان موضوع است و در جای دیگری خوانده‌اید، حاشیه‌نویسی کنید. این فرآیند به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر کمک میکند.خلاصه نویسی کنکور

4- دسته بندی

یکی دیگر از روش‌های مهم خلاصه‌ نویسی، دسته‌بندی است. به کارگیری این روش انجام برای مباحثی مانند: تاریخ ادبیات یا احادیث درس دین ‌و زندگی، که شامل دسته‌ها و طبقه‌ بندی‌های مختلف است، بسیار مفید است. روش انجام کار نیز به این صورت است که باید مطالب مختلفی را که میتوان در یک دسته قرار داد، یک جا نوشت و آنها را دسته‌ بندی کرد؛ به عنوان مثال، میشود شاعران را بر حسب قرن، یا احادیث را بر اساس اشخاص، دسته‌ بندی نمود.

5- یادداشت‌ برداری

اصلی ترین نوع خلاصه ‌نویسی، یادداشت ‌برداری است که میتواند به یادگیری طولانی مدت و همین طور، صرفه جویی در وقت شما کمک بسیار مؤثری نماید. یادداشت برداری، عبارت است از برداشت کلیدی ‌ترین مفاهیم هر مطلب و ثبت آن در دفترچه‌ای جداگانه به شیوه‌ای خاص که در مرورهای آتی کارایی داشته باشد. هر برگه یادداشت ‌برداری شده باید دارای دو ویژگی مهم باشد:اول اینکه باید خلاصه و کلیدی باشد؛یعنی آنچه را که یادداشت میکنید باید حجمی بسیار کمتر از آنچه که در متن اصلی موجود است، داشته باشد.

دومین ویژگی یادداشت‌ برداری، تداعیگر بودن یادداشت‌‌هاست؛ یعنی همه آنچه را که پاراگراف و متن قصد انتقال آن را داشت، این یادداشت‌ها بتواند به شما انتقال دهد و یادآوری ‌نماید؛به بیان ساده، یادداشت ‌ها باید مفید، اما مختصر باشند.خلاصه نویسی کنکور

ممکن است که در ابتدا، شما در انجام هر یک از این روش‌های خلاصه نویسی، با مشکل مواجه شوید، اما اگر بخواهید و اراده کنید که مطالعه خوبی برای کنکور داشته باشید، حتماً میتوانید بتدریج، مطالب را به بهترین شکل ممکن خلاصه برداری کنید. به خاطر داشته باشید که یک مطلب، بسته به اهمیت و تستی بودن آن، میتواند به همه اشکال یا یک شکل خلاصه نویسی شود.

در خلاصه‌نویسی، نکات زیر را باید رعایت کنید تا در وقت خود صرفه جویی کرده و از زحمت خودتان هم بهترین نتیجه را بگیرید:

1- یکی از راه‌های کارا کردن یادداشت‌ها به هنگام ثبت کلمات مهم، به کار نگرفتن کلمات اضافی است. در خلاصه‌نویسی، هر قدر اطلاعاتی با کلمات کمتر و عبارت‌های کوتاه‌تر نقل شود، کارآیی آن بالاتر است؛ بنابراین، هنگامی که اطلاعات نسبتاً زیادی را در چند کلمه خلاصه میکنید، یادداشت‌های شما کارا هستند.

در یادداشت‌ها باید هدفتان این باشد که حتیالامکان مطالب مختلف اعم از درس معلم، کتاب و جزوه را در جمله‌های کوتاه و مفید بگنجانید. انجام این کار سبب میشود که توجه شما صرفاً به اطلاعات مهم متمرکز شود. باید از این گونه جمله‌ها، یعنی از جمله‌هایی که کلیترین و محوریترین اطلاعات را در بر دارند، یادداشت بردارید و به جمله‌هایی که از لحاظ اهمیت ساختاری، ضعیف و حاوی اطلاعات جزییترند، توجه چندانی نکنید.خلاصه نویسی کنکور

2- در خلاصه‌نویسی، ابتدا باید کلیات موضوع مورد توجه قرار گیرد و موضوعات به صورت نمودار درختی رسم شود و سپس به جزییات پرداخته شود. در خلاصه‌نویسی باید دقت کرد که معمولاً ایده و نکته‌ اصلی در دو جمله‌ اول پاراگراف بیان شود و بقیه‌ پاراگراف، شامل توضیحات این مطلب باشد؛ اما یادآوری این نکته بدان معنی نیست که بقیه‌ متن، مهم نیست، بلکه در ادامه‌ متن باید به کلمات کلیدی مانند: «نخستین»، «مهم‌ترین عامل»، «بیشترین تاثیر»، «نکته‌ اساسی»، «در نتیجه» و مثبت یا منفی بودن افعال توجه کرد.

3- یکی از کارهایی که میتوانید در خلاصه نویسی انجام دهید، این است که طرز ارتباط موضوعات اصلی و فرعی را به کمک نمودار درختی نمایش دهید تا به درک بهتر مطالب کمک کند.

4- در هنگام مطالعه‌ مباحث درسی، ابتدا به کشیدن خط در زیر مطالب اصلی، مهم و با اهمیت بپردازید و سپس خلاصه‌نویسی کنید؛ زیرا انجام دو فعالیت مجزا، یادگیری و خلاصه‌نویسی در یک زمان واحد، باعث ایجاد اخلال و عدم تمرکز در انجام هر دو عمل میشود.خلاصه نویسی کنکور

5- خلاصه‌نویسی شما، چنانچه شامل خلاصه‌ مباحث درسی، نکات مهم در کتاب درسی و جزوات یا تست‌های غلط و «نزده‌» شما در آزمون‌ها و مجموعه‌های تست ‌باشد، دارای ارزش درسی بالاست و الزاماً نباید فقط از داخل کتاب یا جزوه‌ شما جمع‌آوری شود.

6- هنگام مطالعه‌ مطالب خلاصه‌نویسی شده، که حاوی خطوط اصلی و پیامدهای مهم است، به کم اهمیتی مطالبی پی میبریم که در زمان خلاصه‌نویسی، مهم جلوه کرده‌اند یا به علت گذشت زمان و مرور مطلب، اهمیت اولیه را ندارند؛ پس این نکات را حذف کنید.خلاصه نویسی کنکور

7- در خلاصه‌نویسی، به انتخاب سبکی مناسب با متن خلاصه شده، رعایت یکنواختی افعال از لحاظ زمان، توجه به حجم مطالب و عدم تصرف در پیام‌ها و محتوای متن اصلی، توجه کنید. خلاصه درس‌های فرمولی و قاعده‌دار مانند: درس‌های شاخه‌ ریاضیات، فیزیک، شیمی، منطق، گرامر انگلیسی، قواعد عربی، دستور زبان فارسی و آیین نگارش، اقتصاد و آرایه‌های ادبی، از طریق یادداشت فرمول‌ها و قواعد، رسم نمودارهای لازم و طبقه‌بندی دقیق اجزای هر مبحث فراهم میآید و لازم است که به منظور تسلّط و یادآوری در مرور مباحث خلاصه‌نویسی شده، برای هر مورد مثالی آورده شود.

8- چون اغلب قواعد، گاهی از سوی موارد استثنایی و تبصره‌ها نقض میشود، این نکات خلاف قاعده نیز باید یادداشت و آموخته شود؛ در واقع، اهمیت استثناها از قواعد خیلی بیشتر است و عموماً، سؤالات مهم و اساسی کنکور از میان این مطالب استخراج میشود. در درس‌های هم‌گروه ریاضیات، توجه به این نکته ضرورت دارد که بدانیم توانایی حل مسایل با توانایی تست‌زنی خیلی تفاوت دارد، و مورد دوم، بسیار دشوارتر و انجام آن، مستلزم تمرین و تکرار فراوان است.خلاصه نویسی کنکور

9- در خلاصه‌نویسی درس‌های تشریحی و حفظ‌کردنی از قبیل: معارف اسلامی، تاریخ، جغرافیا، تاریخ ادبیات، جامعه شناسی، علوم اجتماعی، روان‌شناسی، فلسفه، زیست‌شناسی، زمین شناسی، ادبیات و شیمی (بخش‌های تعریفی و تشریحی)
باید کل هر فصل یا گفتار را بخوانید و مطالب اساسی و مهم را به شکلی برجسته مشخص سازید و آن گاه نکات مشخص شده را در یک دفتر جداگانه یادداشت کنید.

10- خط کشیدن زیر جمله‌ها و یادداشت‌برداری از خواندن تنها و خلاصه‌نویسی از جملات خط‌کشی شده، مؤثرتر است؛ پس باید به هنر خلاصه‌نویسی مجهز بود تا از زمان، و نیز از امکانات، بیشترین استفاده را کرد.

11- برخی از داوطلبان گمان میکنند که خلاصه‌نویسی، باعث گرفته شدن وقت مطالعاتی آنها میشود و نسبت به وقتی که برای آن صرف میکنند، سود کمتری دارد؛ در حالی که این موضوع برعکس است. از مزایای خلاصه‌نویسی، بهره‌گیری از یادداشت‌های خلاصه نویسی شده در مدت زمان کوتاه و صرفه‌جویی در زمان، تسهیل در برخورداری از محتویات مهم کتب و جزوات در حجم کم، ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای مطالعه، کمک به در خاطر سپردن مطالب و از یاد نرفتن آنها و کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و جزوه است.
12- تاریخ یادداشت‌‌برداری را در گوشه برگه یادداشت نمایید تا در زمان‌‌های خاص مرور سر درگم نشوید.خلاصه نویسی کنکور

13- به خاطر داشته باشید که در برنامه‌ریزی خود، زمان‌هایی را باید به مرور اختصاص دهید و در این زمان‌های مرور، به جای مطالعه دوباره کتاب یا جزوه، خلاصه‌هایی را که برداشته‌اید، مطالعه کنید.

14-در هر بار مرور خلاصه‌ها، نسبت به مرورهای قبل، میتوانید بخشی از خلاصه ها را که به طور کامل یاد گرفته‌اید، حذف کنید تا در وقتتان صرفه جویی شود.

چگونگی روش جمع بندی و مطالعه در یک ماه پایانی

کنکوری های ۱۴۰۰

اگر می‌خواهید چگونگی روش جمع بندی و مطالعه در یک ماه پایانی را بیاموزید و در مسیر موفقیت و جزء قبولی های کنکور امسال قرار بگیرید، مهارت‌هایی وجود دارد که باید آنها را بیاموزید و ما با بهره گیری از تجربیات چند ساله ی مشاوره کنکور و تجربیات شخصی موفق خودمان برای شما برنامه ویژه ای در نظر داریم.

ما به همراه شماری از رتبه های برتر کشور تصمیم گرفته‌ایم این طرح جمع بندی یک ماهه را با قدرت هرچه تمام تر استارت بزنیم.

مطمئنیم که با به کار گیری روش های مطالعه دروس، آسان‌تر از آن چیزی که فکر می‌کردید،‌ در مسیر تلاش برای موفقیت در کنکور قرار خواهید گرفت.

ویژگی طرح جمع بندی یک ماهه مشاور گروپ:

⚫️مرور و روش جمع بندی در ماه های پایانی
? مطالعه و برنامه ریزی در هفته های پایانی
? تقویت مهارت های آزمون دادن و ارزیابی آزمون

تعیین اولویت بندی مباحث زود بازده تر
ویس های انگیزشی برای ماه های پایانی
تماس های روزانه
دریافت منظم گزارش کار شبانه و تحلیل گزارش کار

یک فرصت استثنایی برای افرادی که مایل به گرفتن نتیجه در یک ماه پایانی تا کنکور هستند…

✔️ما به شما روش های مطالعه و جمع بندی دروس در یک ماه پایانی تا کنکور ۱۴۰۰ را آموزش خواهیم داد…
زیر نظر مشاوران برتر تیم مشاور گروپ

سوالات متداول خلاصه نویسی

انواع روش های خلاصه نویسی برای هریک از دروس چگونه است؟

علامت گذاری / خط کشیدن زیر مطالب مهم / حاشیه نویسی / دسته بندی / یادداشت برداری

بهترین روش خلاصه نویسی چگونه است؟

در این مقاله به بیان توضیحات کامل و جامعی در رابطه با خلاصه نویسی کنکور پرداخته ایم.

روش خلاصه نویسی دروس حفظی چگونه است؟

بهترین روش خلاصه نویسی دروس حفظی مانند تاریخ، جامعه شناسی، زمین شناسی، فلسفه و … در این مقاله بیان شده است.

4.2/5 - (11 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه خلاصه نویسی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. n1234

    سلام ممنون از مقاله مفیدتون
    من دهمی رشته علوم انسانی هسم
    کدوم درسارو جزوه برداری باید بکنم؟
    همه دروس رو؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403