بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در حال حاضر چطوره

جهت مشاوره در زمینه بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

رشته علوم آزمایشگاهی شاخه ای از علوم پزشکی است که در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی خون مایعات و انساج بدن انسان به منظور تشخیص بیماری پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه می باشد.

رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی به موازات پیشرفت علوم پزشکی و گسترش دامنه روشهای تشخیصی تجهیزات آزمایشگاهی نیز بسیار پیشرفت کرده بطوری که امروزه شاغلین این رشته از دستگاههای الکترونیکی و اتوماتیک بسیار دقیق و حساس برای انجام آزمایشات مختلف بهره میگیرند.

درامد رشته علوم آزمایشگاهی

ماموریت اصلی رشته علوم آزمایشگاهی تربیت افرادی است که بتوانند در آزمایشگاهای بالینی بیمارستانها و آزمایشگاههای مراکز بهداشتی با دانش اختصاصی که آموخته اند و با بکارگیری دستگاههای الکترونیکی پیچیده و روشهای متعدد آزمایشات مختلف را روی خون و یا دیگر مایعات و انساج بدن انجام دهند.

رشته علوم آزمایشگاهی : اطلاعات و نتایج به دست آمده از این آزمایشات پزشک را در تشخیص بیماری روند درمان و حفظ سلامت جامعه یاری می دهد . نظر به اینکه این رشته دائما در حال تغییر و توسعه است فارغ التحصیلان این رشته باید به نحوی آموزش ببینند که دانش و مهارت کافی برای تطبیق خود با تکنولوژی جدید را داشته باشند.

رشته علوم آزمایشگاهی : دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی علاوه بر رشد شخصیتی و تفکر علمی که طی دوره آموزش کسب نموده اند قادر خواهند بود آزمایشات بالینی تحقیقاتی و خدمات وابسته را در مراکز زیر بعنوان کارشناس انجام دهند.

1- آزمایشگاهای بالینی بیمارستانهای دولتی و خصوصی

2- آزمایشگاههای مراکز بهداشتی

3- آزمایشگاههای تشخیص طبی خصوصی

4- انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی

5- کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی

6- شرکتهای پخش فراورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی

7- آزمایشگاههای پزشکی قانونی

8- آزمایشگاههای سازمان انتقال خون.

وظایف حرفه ای دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی

کارشناسان علوم آزمایشگاهی برای انجام خدمات آزمایشگاهی از انواع تجهیزات و روشهای مختلف آزمایشگاهی بهره مند خواهند شد این روشها شامل مطالعات میکروسکوپی روشهای تشخیص مولکولی روشهای مختلف تجزیه شیمیایی و ایمونولوژیکی و شناسایی باکتریولوژیکی می باشند.

این افراد نه فقط آزمایشات مختلف را انجام می دهند بلکه از اهمیت و اعتبار داده های بدست آمده با تکرار آزمایشات و بکارگیری روشهای مختلف کنترل کیفی و مشاوره با پزشکان و دیگر پرسنل بهداشتی درمانی نیز باید اطمینان حاصل نماید. سرپرستی کاردانهای علوم آزمایشگاهی بر عهده این افراد می باشد.

آینده تحصیلی رشته علوم آزمایشگاهی

فارغ التحصیلان دوره کارشناسی علوم آزمایشگاهی می توانند در هریک از شاخه های مرتبط با رشته مانند بیوشیمی – خون شناسی – ایمنی شناسی – باکتری شناسی – میکروب شناسی – انگل شناسی – ویروس شناسی – قارچ شناسی – سم شناسی – بیو تکنولوژی و… در مقطع کارشناسی ارشد و سپس دکترای تخصصی (Ph.D ) ادامه تحصیل دهند.

طول دوره رشته علوم آزمایشگاهی و ساختار آن

متوسط طول دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی 4 سال و نظام آموزشی آن مطابق آیین نامه آموزشی کاردانی کارشناسی پیوسته و نا پیوسته مصوب شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی است.

تعداد واحدهای درسی رشته علوم آزمایشگاهی

دروس عمومی: 22 واحد
دروس پایه: 31 واحد
دروس اختصاصی: 61 واحد
کارآموزی در عرصه: 16 واحد
جمع واحد: 130 واحد

توانايي‌هاي‌ لازم برای تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی :

رشته‌ علوم‌آزمايشگاهي‌ به‌ ويژه‌ در مقطع‌ كارداني‌ يك‌ رشته‌ عملي‌ است‌ و جواناني‌ كه‌ علاقه‌مند به‌ كار عملي‌ هستند و نسبت‌ به‌ بو يا آزمايش‌ با ادرار و مدفوع‌ حساس‌ نيستند، در اين‌ رشته‌ موفق‌ مي‌شوند . در ضمن‌ لازم‌ است‌ كه‌ دانشجو به‌ دروس‌ شيمي‌ و زيست‌شناسي‌ علاقه‌مند باشد. گفتني‌ است‌ كه‌ رشته‌ علوم‌آزمايشگاهي‌ در كشور ما تا مقطع‌ دكترا به‌ صورت‌ ناپيوسته‌ دانشجو مي‌پذيرد. از جمله توانایی های لازم برای ادامه تحصیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • علاقه به دروس شیمی و زیست
  • نداشتن حسایت به مواد شیمیایی و آزمایشگاهی
  • صبر و حوصله زیاد
  • توانایی کار در محیط آزمایشگاهی

موقعيت‌ شغلي‌ رشته علوم آزمایشگاهی در ايران :

رشته‌ علوم‌ آزمايشگاهي‌ از جمله‌ رشته‌هايي‌ است‌ كه‌ بازار كار نسبتاً خوبي‌ دارد . زيرا امروزه‌ جامعه‌ ما به‌ امر بهداشت‌ و سلامتي‌ پي‌ برده‌ است‌ و بي‌ شك‌ بدون‌ استفاده‌ از آزمايشگاه‌هاي‌ تشخيص‌ طبي‌ حفظ‌ سلامت‌ جامعه‌ و جلوگيري‌ از شيوع‌ بيماري‌هاي‌ عفوني‌ و آلرژي‌ها يا مبارزه‌ با بيماري‌هاي‌ ژنتيكي‌ امكان‌پذير نيست‌.

فارغ التحصیلان کارشناسی علوم آزمایشگاهی می توانند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند :

رشته انگل شناسی

رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)

رشته اپیدمیولوژی

رشته ارزیابی فناوری سلامت

رشته اقتصاد بهداشت

رشته انفورماتیک پزشکی

رشته آمار زیستی

رشته ایمنی شناسی پزشکی

رشته بیوشیمی بالینی

رشته علوم تغذیه

رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی

رشته حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین

رشته خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)

رشته ژنتیک انسانی

رشته سم شناسی

رشته علوم تشریحی

رشته فیزیولوژی

رشته قارچ شناسی پزشکی

رشته میکروب شناسی

رشته میکروب شناسی مواد غذایی

رشته ویروس شناسی پزشکی

رشته فناوری اطلاعات سلامت

رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی

رشته نانوتکنولوژی پزشکی

رشته زیست فناوری پزشکی

رشته فیزیک پزشکی

رشته رفاه اجتماعی

کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی

بهداشت محیط – سم شناسی محیط

شیمی دارویی

تاریخ علوم پزشکی

آموزش پزشکی

برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی

نانوتکنولوژی پزشکی

ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی

علوم تغذیه در بحران و حدادث غیر مترقبه

ژورنالیسم پزشکی

سم شناسی

بهداشت و ایمنی مواد غذایی

وضعیت استخدامی رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی

همچنین مشاغل زیر از جمله مهمترین مشاغل موجود در دستگاه های دولتی است که با این رشته تحصیلی ارتباط دارد:

کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در ایران

این رشته از نظر کاربرد و بازارکار، یکی از رشته‌های خوب گروه پزشکی است. زیرا با توجه به توسعه و اهمیت امر بهداشت و زمینه مناسب کاری، اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی وارد بازارکار می‌شوند.

دانش آموختگان می‌توانند در مراکز زیر مشغول به کار شوند:

آزمایشگاه‌های بالینی بیمارستانهای دولتی و خصوصی
آزمایشگاه‌های مراکز بهداشتی
آزمایشگاه‌های تشخیص طبی خصوصی
انستیتوها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی
کارخانه‌های تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی
شرکتهای پخش فراورده‌های بیولوژیک و آزمایشگاهی
آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی
آزمایشگاه‌های سازمان انتقال خون

در حال حاضر تلاش های زیادی برای راه اندازی مجدد دوره دکتری حرفه ای علوم آزمایشگاهی در جریان است.

حقوق رشته علوم آزمایشگاهی :

میزان درآمد کارشناسان علوم آزمایشگاهی در ایران در حال حاضر(1396) بسته به محل کار معمولاً بین 2 تا 3 میلیون تومان در ماه است.

امکان تاسیس آزمایشگاه

رشته علوم آزمایشگاهی : فارغ التحصیلان مقطع دکترا امکان راه اندازی آزمایشگاه در گرایش خود را دارند. درباره تأسیس آزمایشگاه تشخیص پزشکی گفتنی است که درحال حاضر بر اساس مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کسانی حق تأسیس آزمایشگاه تشخیص پزشکی دارند که در یکی از رشته‌های پاتولوژی یا علوم آزمایشگاهی دارای درجه دکترای حرفه‌ای باشند.

کسانی که دارای تخصص پاتولوژی هستند افرادی هستند که دارای درجه دکترای حرفه‌ای پزشکی هستند و افراد دیگر که دارای درجه دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی یا آزمایشگاه بالینی هستند، افرادی هستند که در رشته علوم آزمایشگاهی مدرک دکترای حرفه‌ای گرفته‌اند.

البته دارندگان مدرک phd در هر کدام از رشته های تخصصی آزمایشگاه اجازه تاسیس آزمایشگاه در حیطه تخصصی خود را دارند.

مشکلات دانش آموختگان علوم آزمایشگاهی در ایران

رشته علوم آزمایشگاهی : دانش آموختگان این رشته در ایران همواره از شغل خود به عنوان شغلی مورد ستم یاد می‌کنند. استفاده از افرادی با رشته‌های تحصیلی غیرمرتبط در آزمایشگاه و حتی کسانی که صرفاً دوره‌های کوتاه مدت دیده‌اند.

پایین بودن درآمد نسبت به سختی دروس گذرانده شده و کارهای عملی آزمایشگاه لغو حق تأسیس آزمایشگاه برای پزشکان پاتولوژیست برخی از موارد اعتراضی دانش آموختگان و کارکنان این رشته هستند.

رشته علوم آزمایشگاهی رشته ای بسیار خاص ، حساس و بسیار جالبی است از هر لحاظ که بگوییم برای فرد جذابیت دارد چون با روحیات بسیاری از افراد سازگار است و مهمترین علت ان را می توان در حس نوع دوستی و کمک به هم نوع دانست چون نعمتی بزرگتر از سلامتی نیست و ارزشش از هزار مکنت و مال برای هر انسانی با ارزش است .

معایب و مزایای رشته علوم آزمایشگاهی :

رشته علوم آزمایشگاهی : در مورد معایب این رشته بگم که : شما بعد از اتمام درستون تا ۶ ماه باید خودتون را به نیروی انسانی معرفی کنید و ۲ سال طرح خود را در مرکزهای بهداشتی بگزرانید. بعد اینکه این رشته مانند پزشکان دارای مرجع خاصی برای رسیدگی به مشکلات ندارد و همیشه در برابر هر بیدی می لرزد هر چند که کم کم این مشکل هم برطرف می شود .

بعد اینکه هیچ وقت مطمئن نباشید که چون لباس سفید پوشید مانند پزشکان با شما برخورد می شود چون بی عدالتی در این مورد هم است و همیشه علوم آزمایشگاهیان و پیزاپزشکان بیشتر مورد اذیت قرار می گیرند .

بعد مشکل بسیار بزرگ این است که دکترای علوم آزمایشگاهی نمی تواند آزمایشگاه تاسیس کند و باید ۳ نفر دکترا از سه گرایش با هم جمع شوند و آزمایشگاه تاسیس کنند و یا تحت نظر یک پاتولوژیست آزمایشگاه تاسیس کنند که این نکته آخر بسیار بسیار بسیاررررر مورد اعتراض علوم آزمایشگاهیان است و باعث دشمنی با این افراد شده است.

در کل نتیجه گیری اینجوری باشه که :

علوم آزمایشگاهی رشته ای است جذاب اما نه برای هر کسی و علاوه بر استعداد فرد با روحیات خاصی داشته باشد و اخلاق و صبر و از همه مهتر دقت کافی در مدت زمان بسیار کم را داشته باشد و بتواند در یک کار تیمی نهایت تلاش و با هوشی خود را نشان دهد و تنها و تنها نیتش راضی کردن خدای بالای سرش باشد . اگر چنین روحیاتی دارید بسم ا… در غیر این صورت خودتون را زیاد اذیت نکنید .

بازه ی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی :

میزان درآمد کارشناسان علوم آزمایشگاهی در ایران در حال حاضر بسته به محل کار معمولاً بین 2 تا 3 میلیون تومان در ماه است. لازم به ذکر است، هرچه میزان تحصیلات در این رشته بیشتر باشد، زمینه های شغلی بیشتری فراهم شده و به مراتب درآمد افراد بیشتر خواهد شد.

میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته در آمریکا، حدود 61 هزار دلار بیان شده است.

سوالات متداول رشته علوم آزمایشگاهی

امکان ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی تا چه مقطعی وجود دارد؟

رشته علوم آزمایشگاهی در کشور ایران تا مقطع دکترا به صورت ناپیوسته دانشجو می پذیرد.

فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی در مقطع ارشد در چه رشته هایی می توانند ادامه تحصیل دهند؟

دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد می توانند در رشته های تحصیلی انگل شناسی، علوم تغذیه، سم شناسی، فیزیک پزشکی و … ادامه تحصیل دهند.

آیا رشته علوم آزمایشگاهی از بازارکار خوبی برخوردار است؟

در این مقاله توضیحات لازم در رابطه با بازارکار و میزان درآمد رشته علوم آزمایشگاهی ارائه داده شده است.

4.1/5 - (10 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. علیرضا

    رشته علوم آزمایشگاهی یکی از زیباترین رشته های علوم آزمایشگاهیه
    بستگی به خودت داره عرضه ادامه تحصیل داشته باشی و به دکتری برسی نونت توی روغنه
    انتخاب با خودتونه که در دانشگاه چه عملکردی داشته باشین

    پاسخ
  2. king

    یه سوال دارم ازتون ممنون میشم جواب بدید
    زیست شناسی یا شیمی در دانشگاه فرهنگیان از مزایایی مثل حقوق دانشجویی و معافیت سربازی و استخدام رسمی دولت برخوردار هست
    این هم از علوم ازمایشگاهی
    بنظرتون فرهنگیان بهتر نیست؟؟؟؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403