تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری 1402

تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری

جهت مشاوره در زمینه تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

در این مقاله به یکی از سوالات متداول داوطلبان در رابطه با تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری 1402 پاسخ خواهیم داد. سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه مناطق، سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، سهمیه رزمندگان، خانواده معظم شهدا و … می باشد. در ادامه مقاله به بیان توضیحات کامل و نحوه استفاده از سهمیه ها در کنکور سراسری اشاره کرده ایم.

منصور کبگانیان دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور و قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مصوبه ساماندهی سهمیه‌های کنکور، اظهار کرد: در مصوبه ساماندهی سهمیه‌های کنکور قرار نیست سهمیه‌ای حذف شود، بلکه مقرر شده بر اساس این مصوبه سهمیه ‌ها، ساماندهی شوند.

آیا از سهمیه های موجود در فرایند ثبت نام کنکور سراسری اطلاع دارید؟

تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه های کنکور حذف نمی شوند

کبگانیان در ادامه با بیان اینکه سهمیه‌های کنونی موجود در کنکور خیلی متنوع، متعدد و زیاد هستند، ادامه داد: قرار است این سهمیه‌ها ساماندهی شوند، اما این سهمیه‌ها به کلی حذف نمی‌شوند، زیرا وجود سهمیه‌های حداقلی در کنکور لازم است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه درباره دلیل مصوب شدن سهمیه پنج درصدی برای بهیاران در پذیرش کنکور، ادامه داد: در موضوع تصویب سهمیه برای بهیاران در دوران شیوع ویروس کرونا اعتقاد بر این بود که با توجه به شرایط اضطراری موجود قرار دادن سهمیه ۵ درصدی، لازم است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت افزود: برای اینکه بهیاران را تشویق کنیم این سهمیه را در نظر گرفتیم و تصویب این سهمیه منافاتی با اصل ساماندهی سهمیه‌های کنکور ندارد. ساماندهی سهمیه‌ها را در دستور کار داریم و منتظر هستیم که شورا‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها نتیجه بررسی این مصوبه را اعلام کنند.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: وزیر علوم قول به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی سهمیه‌های کنکور طی مدت زمان کوتاهی را داده است.

تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری

سهمیه های کنکور سراسری شامل سهمیه مناطق، سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران، سهمیه رزمندگان، خانواده معظم شهدا و … می باشد. هر داوطلب می‌تواند بر اساس شرایط خود، متقاضی یکی از سهمیه‌های مصوب مندرج دربند های ذیل شود:

لازم به ذکر است، داوطلبانی که دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج گذرانده باشند، جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

کلیه داوطلبان معلول جزء سهمیه منطقه سه محسوب می شوند.

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

 شرکت‌کنندگان در آزمون سراسـری، بـر اسـاس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه جزء یکی از سهمیه‌های مناطق 1 ،2 و یا 3 محسوب می‌گردند. داوطلبـان متقاضـی سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند 26 فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامت‌گذاری نمایند. برای مشاهده تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری را می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

  • برای داوطلبان نظام آموزشی جدید، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه
  • برای داوطلبان نظام ترمی / سالی واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان
  • برای داوطلبان نظام قدیم، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان
  • فارغ‌التحصیلان دوره‌ های کاردانی پیوسته آموزشکده ‌های فنـی و حرفـه ای که دوره پـیش دانشـگاهی را گذرانده‌اند، در آزمون سراسری سال 1402 بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخـر دوره دبیرسـتان و یـا هنرسـتان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، که تحصیل نموده‌اند جزو یکی از سهمیه های مناطق 1 ،2 و یا 3 محسوب می‌شوند.

تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 

سهمیه رزمندگان در کنکور>>  الف) رزمندگانی که از تاریخ 1359/06/31 لغایت 1367/06/31 حداقل شش (6) مـاه متـوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌ حضور داشته ‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذی‌ربط (سازمان بسـیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعـد از زمان ثبت‌نام مورد تائید نهایی قرار گیرد و در صورت تأیید نهایی توسط ترجمان‌های ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.

تذکر مهم سهمیه رزمندگان در کنکور : داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسـلامی ایـران، لازم اسـت پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد رهگیری 12 رقمی از واحـد مربوطـه اقـدام و آن را در زمـان ثبت‌نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته‌شده درج نمایند.

تبصره های مهم سهمیه رزمندگان در کنکور – انواع سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری

تبصره 1 :داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور، در صورت عدم تایید سـهمیه و درج سهمیه مناطق بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه نمایند.

تبصره 2 : کد رهگیری 12 رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هرسال متفـاوت می‌باشد. لـذا داوطلبـان ضرورت دارد برای ثبت‌نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت كد رهگیری 12 رقمی مخصوص همان آزمـون اقدام كنند.

 تبصره 3 :مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

تبصره 4 :مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و ماموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آمـوزش عـالی، حضـور داوطلبانـه تلقـی نمی‌شود.

تبصره 5 :نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه ‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

 تبصره 6 :فرزندان و همسران رزمندگانی که منحصرا مدت حضور در جبهه دارند، مشمول استفاده از این سهمیه نخواهند بود.

نکات مهم در فرایند سهمیه کنکور سراسری 1402

آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح علاوه بر میزان موظفی، که از تـاریخ 1359/06/31 تا 1367/06/31 حداقل 6 ماه پیوسته و یا 9 ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به‌صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضورداشته‌اند، بـا تاییـد بالاترین مقام هر یک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایـران «آجـا»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «ودجـا»، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران « ناجـا») می‌توانند از مزایـای ایـن قـانون استفاده نمایند.

 این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمنـدگان در آزمـون مربـوط را تکمیل و کد رهگیری 12 رقمی دریافت نمایند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت‌نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهـوری اسـلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

 این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت‌نامی علامت‌گذاری و نسـبت بـه درج کد 12 رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام نمایند و در صورت تأیید نهایی توسط ارگان ذی‌ربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌گردند.

 داوطلبان متقاضی استفاده از سهمیه رزمندگان «آجـــا» می‌توانند بـرای دریافـت کد رهگیری 12 رقمـی بـا مشاوران ما از طریق شماره تلفن 14-16-907-909 تماس بگیرند.

آیا از انواع سهمیه کنکور سراسری اطلاع دارید؟

تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری

سایر نکات در فرایند تاثیر سهمیه در کنکور سراسری 1402

 آن دسته از داوطلبانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثـارگر، یک‌بار در رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانـه آزمـون سراسـری (بـرای پذیرفته‌شدگان رزمنـده از سـال 1368 بـه بعـد و بـرای پذیرفته‌شدگان سهمیه شاهد از سال 1376 به بعد) پذیرفته‌شده‌اند، اعم از اینکه از رشـته قبـولی انصـراف داده و یـا در رشـته قبـولی ثبت‌نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور را در آزمون سراسری نخواهند داشت.

 تبصره 2 : آن دسته از داوطلبـان سـنوات قبـل که بـا اسـتفاده از سهمیه‌ های شاهد و ایثارگر در ردیف پذیرفته ‌شدگان رشته‌ های تحصـیلی غیر روزانـه (دوره‌های شـبانه و نیمه‌ حضوری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عـالی غیردولتـی و غیرانتفـاعی و یـا دوره‌های مجـازی و بین‌الملل) قرارگرفته‌اند، در صورت انصراف از رشته قبولی خود فقط یک‌بار، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌های مربوط در این آزمون خواهند بود.

تذكر مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون سراسری سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل نمایند.

تاثیر سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری

جانبازان 25 درصد و بالاتر همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنها، همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، جزء سهمیه ایثارگران محسوب می شوند. لازم به ذکر است، شرایط استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران در کنکور سراسری برای رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد، همانند ضوابط مربوط به دوره های غیر روزانه در آزمون سراسری است.

بر اساس قوانین حد نصاب نمره ایثارگران، 85 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حد نصاب نمره رزمندگان 75 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

سهمیه ایثارگران (25 درصد ظرفیت)

25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان 25 دصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها اختصاص دارد.

سهمیه ایثارگران (5 درصد ظرفیت)

5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه تعلق دارد.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور سراسری

خانواده معظم شهدا (پدر، مادر، خواهر و برادر شهید) برای استفاده از سهمیه مذکورر بایستی نسبت به تکمیل بنـد مربـوط در تقاضانامه ثبت‌نامی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به سایت اینترنتی ایثار ندارند و در این آزمون در صورت تأیید نهایی توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، در سهمیه خانواده شهدا گزینش می‌گردند.

گزینش سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق می باشد بدین معنا که ظرفیت پذیرش برای دارندگان این سهمیه به نسبت کل داوطلبان کنکور سراسری محاسبه می گردد.

سهمیه کنکور بهیاران در کنکور 1402

در این مقاله به بیان تاثیر سهمیه در کنکور سراسری پرداخته ایم. بهیاران دارنده دیپلم نظام قدیم و یا نظام جدید (کاردانش) مورد تأیید وزارت آموزش‌وپرورش که به حرفه بهیاری اشتغال دارند، می‌توانند با تهیه گواهی لازم از سازمان متبوع و نگهداری آن نزد خود منحصرا برای ورود به رشته پرستاری از سهمیه بهیاران استفاده نمایند.

تبصره 1 -مطابق رأی جلسه 175 مورخ 1396/08/16 شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، سهمیه ویژه بهیاران از سـال تحصـیلی 97-1396 به مدت سه (3) سال به میزان 5 %ظرفیت در قالب ظرفیت‌های موجود، پذیرش مقطع کارشناسی پیوسته رشته پرسـتاری، برحسب تعداد متقاضی در هر استان تمدید گردید.

تبصره 2 -دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی برای دارندگان مدرک دیـپلم بهیـاری نظـام جدیـد (کاردانش) و یـا اشـتغال بـه تحصـیل در دوره پیش دانشگاهی به‌شرط فراغت از تحصیل تا تاریخ 1397/06/31 الزامی است.

تبصره 3 -دارا بودن سه سال سابقه خدمت اعم از دولتی و غیردولتی به‌عنوان «بهـــیار» در استان محل خدمت، الزامی است.

 تبصره 4 -داوطلبانی که با توجه به ضوابط فوق علاقه‌مند به استفاده از سهمیه بهیاران کنکور سراسری در رشته پرستاری می‌باشند، لازم اسـت عـلاوه بـر انتخـاب یکی از سهمیه‌ها (بند 26)، برحسب مورد وضعیت خود را با علامت‌گذاری قسمت مربوط دربند 31 فـرم تقاضـانامه ثبت‌نام اینترنتـی مربوط تعیین نموده و همچنین استان محل خدمت (استان محل اشتغال به حرفه بهیاری) خود را دربند 35 فـرم تقاضـانامه ثبت‌نام اینترنتی درج نمایند و مدارک لازم را نیز تهیه کنند تا از اولویت اختصاص داده‌شده برای رشته ذی ‌ربط استفاده نمایند.

دلیل حذف سهمیه بهیاران چه بوده است؟

دکتر حمید اکبری در رابطه با لایحه ساماندهی سهمیه های آموزش عالی گفت: تاکید بر پذیرش افراد با توانمندی علمی بالا در تمامی رشته ها می باشد و رشته پرستاری هم باید از طریق رقابت علمی برابر برای کلیه داوطلبان امکان پذیرش داوطلبان قوی تر از نظر علمی فراهم آید. بنابراین اگر وجود سهمیه بهیاری، موجب ورود افراد ضعیف تر به رشته پرستاری شود، ضرورتی به اعمال این سهمیه نمی باشد.

خدایی تاکید کرد: هدف اصلی این لایحه این است که هر آنچه ظرفیت یک آزمون است، پذیرش به صورت عادلانه و تنها ملاک آن یعنی نمره صورت گیرد و اگر قرار است امتیازی داده شود تنها به صورت مازاد بر ظرفیت باشد تا حق افرادی که با وضعیت علمی مناسب در آزمون ها شرکت می کنند ضایع نشود.

احتمال بازگشت سهمیه بهیاران در کنکور ۱۴۰۲ وجود دارد؟

کبگانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ: با بیان اینکه سهمیه‌های کنونی موجود در کنکور خیلی متنوع، متعدد و زیاد هستند، قرار است این سهمیه‌ها ساماندهی شوند، اما این سهمیه‌ها به کلی حذف نمی‌شوند، زیرا وجود سهمیه‌های حداقلی در کنکور لازم است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگ درباره دلیل مصوب شدن سهمیه پنج درصدی برای بهیاران در پذیرش کنکور، گفت: در موضوع تصویب سهمیه برای بهیاران در دوران شیوع ویروس کرونا اعتقاد بر این بود که با توجه به شرایط اضطراری موجود قرار دادن سهمیه ۵ درصدی، لازم است.

برای اینکه بهیاران را تشویق کنیم این سهمیه را در نظر گرفتیم و تصویب این سهمیه منافاتی با اصل ساماندهی سهمیه‌های کنکور ندارد. ساماندهی سهمیه‌ها را در دستور کار داریم و منتظر هستیم که شوراهای اسلامی شدن دانشگاه‌ها نتیجه بررسی این مصوبه را اعلام کنند.

سهمیه بهیاران در کنکور سراسری 1402

این مصوبه بنا به درخواست وزارت بهداشت و به منظور تسهیل پذیرش و ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری و برقراری عدالت آموزشی، تصویب و به وزارتین بهداشت و علوم، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان سنجش، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ شده است.

بر اساس این مصوبه، به مدت ۵ سال حداکثر ۵ درصد از ظرفیت هر یک از رشته‌محل‌های پرستاری به بهیاران واجد شرایط و دارای حداقل ۳ سال سابقه کار مورد تأیید وزارت بهداشت، اختصاص یافته است.

همچنین بر اساس مصوبه مذکور، حد نصاب نمره لازم برای پذیرش داوطلبان در هریک از کد رشته‌محل‌های پرستاری، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد آن کد رشته‌محل خواهد بود.

در بخشی از این مصوبه بیان شده است: به منظور تسهیل پذیرش و ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری و برقراری عدالت آموزشی در رقابت با سایر داوطلبان آزمون ورودی دانشگاه‌ها، اختصاص حداکثر ۵ % از ظرفیت هریک از رشته‌محل‌های پرستاری به بهیاران واجد شرایط، دارای حداقل سه سال سابقه کار مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مدت ۵ سال در جلسه ۱۴۰ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورخ ۱۸ آذر ۹۹ و بنا به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به تصویب رسید.

در بخش  دیگری از این مصوبه آمده است: حد نصاب نمره لازم برای پذیرش داوطلبان در هریک از کد رشته‌محل‌های پرستاری، کسب حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در پذیرش آزاد آن کد رشته‌محل خواهد بود.

شما می توانید برای دریافت آخرین تغییرات انواع سهمیه در کنکور سراسری 1402 با کارشناسان حرفه ای مشاور گروپ تماس حاصل نمایید و از جدیدترین تغییرات آگاه شوید.

سوالات متداول داوطلبان

اگر متقاضی سهمیه مناطق باشیم چطور می توانیم مشخص کنیم؟

داوطلبـان متقاضـی سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در یکی از بندهای فرم تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی را علامت‌گذاری نمایند. شماره این بند در سال های گذشته 26 بوده که ممکن است تغییر کند.

آیا خدمت سربازی یا امریه از موارد تعلق گرفتن سهمیه رزمندگان محسوب می شود؟

خیر مدت حضور یا خدمت در جبهه موظفی سربازان و پاسداران وظیفه و همچنین تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح 6 ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آمـوزش عـالی، حضـور داوطلبانـه تلقـی نمی‌شود.

زمان دقیق ثبت نام کنکور سراسری 1402 چه زمانی است؟

ثبت نام کنکور سراسری از بهمن ماه آغاز می شود.

مطالب تکمیلی

4.4/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاوره در زمینه تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری 1402

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۳_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

دیدگاه ها
  1. مریم صدیقی

    من از گروه مشاوره تحصیلی مشاور گروپ و مشاوران برتر مشاوره گرفتم و راضی هستم. موید باشید.

    پاسخ
  2. مریم

    ببخشید دندانپزشکی روزانه با سهمیه 5٪ایثارگران حداکثر با چه رتبه ای میشه قبول شد؟

    پاسخ
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

ثبت نام کنکور 1403